Vespa Ciao rijdt alleen op choke

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Ciao rijdt alleen op choke

This topic contains 15 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Luca 1 year, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #802003

    Danny Heiting
    Topic starter
    Berichten: 5

    Vespa rijdt enkel nog alleen op choke, valt uit zodra choke niet meer in is.
    Heb de volgende dingen ondernomen:

    – carb. volledig schoon (incl. sproeier etc.)
    – zuigerveren, zuiger, cilinder, koppakking etc. vervangen

    Ik had eerst het idee, dat ik compressie verloor vandaar dat ik na het onderhoud van me carb. me blok ben gaan reviseren. Tijdens het onderhoud van me blok, ben ik er achter gekomen dat er überhaupt nooit een koppakking tussen heeft gezeten (dus het verhaal compressie klopte wel een beetje…)

    Enige wat ik kan bedenken is dat ik ergens valse lucht heb, echter is dit lastig te controleren aangezien de deo test lastig is omdat brommer telkens uitvalt zonder choke.
    Ik heb de keerring tussen de carb. en carter al vervangen.

    Iemand nog suggesties?

    #802005

    Danny Heiting
    Topic starter
    Berichten: 5

    Ik zit nu even hard op te denken:

    – Krukas keerring?
    – Valse lucht?
    – Te kleine sproeier (lijkt me stug, want heeft altijd met deze maat sproeier gelopen)

    #802013

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Krukas keerring is al vervangen ga ik van uit? Omdat je het blok reviseerde?
    Je hebt ook een nieuwe zuiger/cilinderset begrijp ik?
    Sommige doen het zonder koppakking=meer compressie. Dat lukt als je kop en cilinder superstrak vlakt.

    Rijdt ie wel?
    Met of zonder choke.
    Of loopt ie alleen stationair?
    Hier de sproeier data-base, kan je ongeveer met de juiste sproeier beginnen, dan moet ie ieder geval gewoon starten en rijden.

    Welke sproeier heb ik nodig?

    Wat is jou set-up?
    Cilinder, uitlaat, carburateur, filter enz.
    En doe eens een youtube link met een filmpje hoe ie loopt rijdt met goed geluid.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #802043

    Danny Heiting
    Topic starter
    Berichten: 5

    Nee krukaskeerring heb ik niet vervangen, had ik helaas geen spare voor liggen.
    Is dit te testen zonder het blok uit elkaar te halen?
    bijvoorbeeld door een kleine luchtdruk (desnoods blazen of zeg ik dan iets heel geks 😀 ) op de cilinder uitlaat te zetten als de zuiger in de inlaatslag positie staat? Lijkt me dat als de druk dan ontsnapt de krukaskeerring / kop / voetpakking / etc lek is. Aangezien de pakkingen reeds vervangen zijn blijft logischerwijs de keerring over.

    Om antwoord te geven op je vraag: hij rijd alleen op choke, zonder choke valt het vermogen meteen weg en valt hij uit. Loopt ook niet stationair.

    Ik heb net even naar me set up gekeken:

    38,2 mm (50 cc Standaard)
    12/12 dellorto 
    Origineel of city power (durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar huidige uitlaat is lek dus ga een city power bestellen) 
    luchtfilter Malossi
    Sproeier 42

    Volgens de tabel zou ik een 44-50 sproeier moeten hebben. Dus ga er zeker een grotere sproeier inzetten. Blijf het vreemd vinden dat hij wel vele km perfect op deze sproeier heeft gereden. Welke maat sproeier zou je aanraden 48? Ik bestel sws een setje van 40 t/m 50 kan ik er een beetje mee spelen.

    Nog een klein vraagje;  welke hittegraad bougie zou jij/jullie in deze set up gebruiken?

    #802057

    Danny Heiting
    Topic starter
    Berichten: 5

    Zou dat een reden kunnen zijn trouwens:

    Brommer altijd (goed) gelopen met een (iets) te kleine sproeier.
    Nu dat de uitlaat lek is loopt hij niet meer zonder choke door de combinatie te kleine sproeier & lekke uitlaat?

    #802061

    cittadriver
    Donateur
    Berichten: 378

    Dat zou kunnen maar ik verwacht het niet. Ik zou verwachten dat hij toch wel iets moet doen zonder choke. Wat betreft sproeiers zou ik t/m 56 bestellen. Dan zit je vrij safe. Grote kans dat je 50 te klein op jou setup. Heb je electronische ontsteking op jou brommer? Als de bobine kapot is wil die ook wel eens alleen op de choke lopen, heb ik al eens gemerkt. Als ik hard deed rennen reed die wel zonder choke. Dit zou je dus eens kunnen proberen. Werkt dit ook niet controleer je keering.

    Succes

    #802063

    Danny Heiting
    Topic starter
    Berichten: 5

    Bedankt voor je reactie!

    Bobine zou ook nog een optie kunnen zijn inderdaad.
    Volgens mij als ik (hard) blijf rennen loopt de brommer ook inderdaad.
    Is het nog te controleren of de bobine werkend/defect is? Bijv. door hem door te meten?

    Wat betreft de sproeiers, kan altijd tot 56 bestellen zijn de kosten ook niet namelijk.
    Echter geeft de tabel aan 44-50 met mijn setup vandaar dat ik daar vanuit ging.

    #802065

    cittadriver
    Donateur
    Berichten: 378

    Ik heb hem niet doorgemeten. Ik zal straks eens kijken of ik hem nog heb. Wat wel opviel was dat de vonk niet echt sterk was. Als ik hem vind meet ik hem morgen door op het werk. Die tabel klopt ook wel. Echter zijn er nog een paar variabele wat betreft jou carter. Daar wil ik mee zeggen je weet waarschijnlijk niet wat precies wat je hebt. Het gat op de aansluiting op je carter kan mogelijk meer zeggen. Maar zo zit je safe en kan je waarschijnlijk in een keer door werken.

    Groet.

    #818343

    Arne.c
    Bijdrager
    Berichten: 17

    Beste
    Is het probleem bij jou opgelost? Zit namelijk met hetzelfde probleem.
    Mijn Bravo wil maar niet lopen zonder choke. Blokje heeft volledige revisie gehad.
    Contactpunten staan op 0,45mm, carburateur helemaal uitgekuist, bobine en bougie vervangen, verse benzine met 2% olie, nieuwe naftkraan. Telkens als ik grotere maat sproeier neem gaat ie beter maar nog steeds valt ie uit. Heeft voor de revisie statonair gelopen met 42mm sproeier maar dat lukt dus bij deze niet meer. Ik heb geprobeerd om hem op valse lucht te testen maar was zeer moeilijk. Het kan zijn dat ie lekt bij de inlaat maar heb geen idee hoe dit te verhelpen aangezien het plastieken buisje erop zit en ik hem niet harder kan aandraaien. Ook moet ik redelijk wat trappen om hem in gang te krijgen geen idee of dit ook verband houdt. Ook heb ik het gevoel dat de benzine niet wil doorstromen naar mijn sproeier. Wat adviseren jullie? Best nieuwe carbu steken? Of andere sugesties?

    Groeten Arne

    #818344

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Beste Is het probleem bij jou opgelost? Zit namelijk met hetzelfde probleem. Mijn Bravo wil maar niet lopen zonder choke. Blokje heeft volledige revisie gehad. Contactpunten staan op 0,45mm, carburateur helemaal uitgekuist, bobine en bougie vervangen, verse benzine met 2% olie, nieuwe naftkraan. Telkens als ik grotere maat sproeier neem gaat ie beter maar nog steeds valt ie uit. Heeft voor de revisie statonair gelopen met 42mm sproeier maar dat lukt dus bij deze niet meer. Ik heb geprobeerd om hem op valse lucht te testen maar was zeer moeilijk. Het kan zijn dat ie lekt bij de inlaat maar heb geen idee hoe dit te verhelpen aangezien het plastieken buisje erop zit en ik hem niet harder kan aandraaien. Ook moet ik redelijk wat trappen om hem in gang te krijgen geen idee of dit ook verband houdt. Ook heb ik het gevoel dat de benzine niet wil doorstromen naar mijn sproeier. Wat adviseren jullie? Best nieuwe carbu steken? Of andere sugesties? Groeten Arne


    We hebben maar heel sumier gegevens op deze manier om te kunnen oordelen wat het zou kunnen zijn.

    Dus,

    ?carburateur,
    ?cilinder,
    ?uitlaat,
    ?luchtfilter,
    ?snorkrukas,
    ?snorcarters,
    ?brommercarters,
    ?brommerkrukas.

    Omdat ie nu met de choke wel loopt kan je er wel vast vanuit gaan dat ie meer benzine wil. Dus rijker moet.

    Je test steeds wel met “alles” volledig gemonteerd?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #818345

    Arne.c
    Bijdrager
    Berichten: 17

    BBB8AB92-993C-4821-B26A-EAEEFF966BE07C36594A-7368-4EFD-8412-889FAD8F80D7492620D7-E103-437D-850C-7BB2895C56473EC3B2CB-D38E-4897-8188-4C877F18FF57FBFF0365-9E2A-46F4-A1BE-BDEDEB9C53AD0285535D-7A1B-42B3-9EDA-CFAA4FDDC2DAJa,
    alles is steeds gemonteerd bij het testen,
    carburateur is een 12/10,
    snorkrukas met snorcarter,
    uitlaat is standaard beetje roestig maar sluit nog mooi aan,
    standaard cilinder
    standaard zuiger
    alles is gekuist en met alle pakkingen terug in elkaar gezet.
    heb nog wat foto’s als je daar iets mee bent

    #818346

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Met één van de sproeiers 42 44 46 zou de motor netjes moeten draaien.
    Als de carburateur goed gemonteerd is met een nog net busje is dat goed.
    Je kan alles nogmaals nalopen, dat moet toch wil je de oorzaak gaan vinden.
    Puntenafstelling, punten ontvet?(het is wel een elektrisch contact hè 😉 )
    Vonkt de bougie mooi krachtig witblauw
    Een weerstandloze bougie gemonteerd?(NGK zonder R)
    Komt er benzine in de vlotterbak enz enz.

    Gaat het alleen om het stationair draaien, en loopt de brommer verder goed?
    Je zegt namelijk “vóór de revisie liep ie wel stationair”.
    Je bekend met de stationairschroef? 😉
    Of wil ie verder ook helemaal niet normaal rijden?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #818347

    Arne.c
    Bijdrager
    Berichten: 17

    Zal hem nog eens grondig moeten bekijken.
    Stationaire schroef ben ik wel bekend mee hoor 😉 het zit hem vooral dat hij op die choke wilt blijven draaien. Zit al een tijdje met dat probleem en is zeer frustrerend maar ja probeer er toch iets van de begrijpen. Ik denk dat hij volgens mij valse lucht pakt aangezien hij met grotere sproeier beter draait. Er zit namelijk nu een 58 sproeier in en dat zou al veel te veel naft doorgeven voor mijn set up dusja.

    Gr. Arne

    #818348

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    58 is buitensporig groot, idd ja.

    Dan zuigt ie wel meer dan een beetje valse lucht.
    De keerring en pakkingen zitten wel allemaal perfect?
    En hoe rijdt ie dan verder over het algemeen?
    Dus buiten dat niet stationair draaien om?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #818350

    Arne.c
    Bijdrager
    Berichten: 17

    Hij rijdt meestal deftig in toeren (met choke) bij volgas maar daarna valt hij weer bijna stil en kan ik maar een beetje gas meer geven. Bij te veel gas valt hij terug uit.

    Gr. Arne

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.