Vespa ciao klok losmaken van velg?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa ciao klok losmaken van velg?

This topic contains 5 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Jelle 4 years, 9 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #788108

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Hi,

    Ben net even na het werk gaan kloppen met de hamer, en heb het tandwiel er al af dat achter op het wiel zit voor de trapas. Krijg alleen de klok niet verder eraf. Heb geprobeerd met een stuk ijzer en een hamer om die ring die er nog op zit aan de kant van het tandwiel waar de ketting zit  los te krijgen, zonder succes. Het is nu ook al wat later in de avond dus kan niet meer verder, dacht oh ding zal er zo wel af gaan met twee klappen. Maar helaas nee.

    Kan iemand mij laten zien of hoe hij eraf moet dan kan ik morgen een tweede poging wagen op de juiste manier, misschien deed ik het namelijk wel fout 😳 (er is nog niets kapot!).

    1
    #788110

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Als je het freewheel geprobeert hebt tot moer te maken, maar je hier nog een ring op hebt zitten ben je nogn niet klaar. Overigens vindt ik het fijner om die ring te laten zitten, omdat ik nu de moer kan vasthameren in plaats van met een grote moersleutel of bahco vast te zetten.

    Wat je in ieder geval moet doen is het freewheel los te slaan. Als ik het me goed voor de geest haal moet je hem linksom losslaan/draaien.

    1
    #788111

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Ik smijt dat ding altijd op de grond als de klok vast zit en de verf van de velg mij niet schelen kan, werkt altijd. Als je verf nog mooi is en het zo wil houden raad ik het je niet aan 😛

    1
    #788112

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik heb het freewheel er af gehaald, en zet hem altijd in de bankschroef. Dan kan je het wiel als hefboom gebruiken en krijg je ‘m zo los. Bijna alle achterklokken zijn normaal schroefdraad dat linksom los draait, geloof dat alleen de oudste klokken rechtsom los gaan.

    Ik kan niet goed uit maken uit je post of je het freewheel al uit elkaar hebt; er staat “lösser” met een draairichting op, zet een schroevendraaier in de gaatjes en tik schuin de kant van de pijl op. Dan houd je uiteindelijk een losse ring over die nog op je moer zit geschroeft, die kan je ook dmv de bankschroef er af halen, en anders volgens de How To met een steeksleutel. Succes!

    #788115

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Als je het freewheel geprobeert hebt tot moer te maken, maar je hier nog een ring op hebt zitten ben je nogn niet klaar. Overigens vindt ik het fijner om die ring te laten zitten, omdat ik nu de moer kan vasthameren in plaats van met een grote moersleutel of bahco vast te zetten. Wat je in ieder geval moet doen is het freewheel los te slaan. Als ik het me goed voor de geest haal moet je hem linksom losslaan/draaien.

    freewheel had ik er inderdaad af. Dat bedoelde ik ook niet, kwam even niet op de juiste benaming.

    Ik heb het freewheel er af gehaald, en zet hem altijd in de bankschroef. Dan kan je het wiel als hefboom gebruiken en krijg je ‘m zo los. Bijna alle achterklokken zijn normaal schroefdraad dat linksom los draait, geloof dat alleen de oudste klokken rechtsom los gaan. Ik kan niet goed uit maken uit je post of je het freewheel al uit elkaar hebt; er staat “lösser” met een draairichting op, zet een schroevendraaier in de gaatjes en tik schuin de kant van de pijl op. Dan houd je uiteindelijk een losse ring over die nog op je moer zit geschroeft, die kan je ook dmv de bankschroef er af halen, en anders volgens de How To met een steeksleutel. Succes!

    Toppie. Tot hier ben ik dus gekomen

    Had een 32 steeksleutel achter de ring gezet waar je nu de steeksleutel op ziet zitten in de bovenstaande foto maar dan aan de achterkant. Probleem was alleen er zit veel rommel en vuil tussen het schroefdraad, moet straks even wat remmenreiniger gaan kopen en dat stuk schoon maken. Wist ook trouwens niet welke kant ik uit moest draaien omdat het daar misschien rechtsom zou kunnen zijn.

    Zeg maar op deze moer had ik de steeksleutel gezet. Heb wat zitten klapperen met een hamer (weet ik niet handig..) Hij ging geen kant uit, linksom als rechtsom niet.
    135-b8

    Zal eerst alles goed moeten schoonmaken met remmenreiniger zoals altijd. Geliefd produkt hier in mijn garage, als ik straks naar de action ga dan haal ik mij meteen weer even 7 busjes, want zo zuinig ben ik er niet mee. Maak alles graag schoon en zet het nieuw in de olie 🙂

    Had gisteren nog ff voor een exploded view gezocht, deze vond ik ook alleen altijd zo jammer van vintage spul. Die ingescande docs waren van zo’n slechte kwaliteit dat als ik deed vergroten niet echt meer detail zag. Erg jammer, want meestal ofja eigenlijk altijd met een exploded view documentje kom je al een heel eind. Zelfde met het stuurhuis/balhoofd. Kreeg ze niet los, snapte niet hoe het in elkaar zat. Dus eff via google images gezocht en hey kijk oh zo werkt het, 1 minute later was hij eraf.

    Voor mij is de vespa ciao helemaal “nieuw” zeg maar als het waren. Zo beetje met beetje in mijn vrije tijd ben ik bezig met de kleine dingen zoals de klok, het blokje.

    Heb nu een 1977 frame op kenteken. Helaas was deze naar de filistijnen gelast en geslepen (was al toen ik hem kocht zo)  😥
    Gelukkig heb ik altijd mensen om me heen die in de techniek zitten, ben zelf industrial software developer.
    Heb zelf een tweede PX25 frame gekocht in België op de sloop zonder kenteken of iets, voor onderdelen (gered van het verder roesten!). Heb eff lekker paar uur zitten slijpen en nu is het frame weer zo goed als nieuw, van twee één goede gemaakt. Alles zit nu super mooi met TIG weer aan elkaar gebakken 😎

    Project log, en video komt eraan als hij klaar is. Heb van iedere stap een foto gemaakt dus denk aan kappen eraf, puinhoop weg slijpen, frame opnieuw verstevigen, laswerk, blok revisie enzovoorts..

    Straks of waarschijnlijk volgende week gaat het frame naar de parelstraler & poedercoater toe.
    By the way het frame is nu een hybride, een frame samen gebakken van een 1977 model en een PX25 (die met stuurslot en zonder stuurslot). Kan nu zelfs de oude en nieuwe plastic kappen erop zetten. Het ziet er niet meer perfect uit maar is wel netjes en stevig in elkaar gebakken met TIG.

    1
    #788126

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5736

    zet dat ding (overgebleven deel van de freewheel) met de 2 platte kantjes in een bankschroef geklemd en draai dan aan je wiel tegen de klok in los. (wiel dus aan de bovenkant, voor de duidelijkheid)

    Zelfs mensen met geen kracht krijgen hem zo los.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.