vespa ciao gaat nu 25 maar ik wil hem 35 laten gaan.

Home Forums Algemeen Website vespa ciao gaat nu 25 maar ik wil hem 35 laten gaan.

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Menke0908 3 years, 6 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #801569

    matsderuyver
    Topic starter
    Berichten: 5

    Hallo iedereen, ik ben nieuw op deze site omdat ik nog maar net een vespa piaggio ciao heb gekocht. Ik heb deze gekocht en gij gaat 25km/uur. ik wil hem met behulp van weinig moeilijke aanpassingen 35km/uur laten gaan. Ik ben zelf net 16 en heb nog niet veel verstand van al de mechanica die in een brommer zit. ik heb wel gelezen dat je met een kleinere poelie sneller gaat. er zit een 80 poelie op en ik heb en 65 poelie erbij gekregen. als ik deze monteer met een kleinere snaar gaan mijn brommer dan nog goed lopen? en gaat hij traag optrekken? en hoeveel kilometer per uur zou hij sneller gaan?

    ik wil jullie nu al bedanken.
    ik hoop op dat ik snel antwoord krijg.

    #801572

    Ralf
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Hallo Mats,

    Een uitlaat met dikke bocht eronder zetten, dan ben je er al.
    Wel een grotere sproeier in de carburateur zetten.
    Wat je ook kunt doen is een bromklok monteren, dan ben je ook klaar.

    groeten Ralf

    #801573

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Hoi,

    is heel goed te doen hoor maar hangt af van hoeveel tijd je er in wil steken, wat je budget is  en je interesse.
    Je kan beginnen met een andere uitlaat met de juiste sproeier(standaardlook, geen krul uitlaat)
    Carburateur vergroten naar 13/13 kan ook met bijbehorende sproeier.
    Poelie kan je inderdaad verkleinen om harder te gaan maar dit is altijd een compromis op je trekkracht. Alsof je in een auto in de 3e versnelling wegrijd. Het begin is trager maar de top hoger. Dit heeft echter een maximum, je blokje is bij een bepaalde poelie simpelweg niet sterk genoeg om de topsnelheid te halen. Per poelie maat kleiner haal je ongeveer 5 kilometer per uur er bij. Let wel op dat je de juiste snaar erbij monteert, de maten staan bij de overbrenging howto’s.

    Zelf ben in voorstander van een grotere carburateur. Meer brandstof=meer energie om hard te gaan.

    succes met je brommer!

    #801587

    matsderuyver
    Topic starter
    Berichten: 5

    ik weet niet wat een bromklok is zou je dat eens kunnen uitleggen?

    #801588

    matsderuyver
    Topic starter
    Berichten: 5

    en zou mijn brommer een 65 poelie aankunnen?

    #801589

    Menke0908
    Bijdrager
    Berichten: 71

    Het verschil tussen een bromnaaf en een snornaaf is heel eenvoudig. Het is makkelijk te zien aan het aantal lagers of je te maken hebt met een snornaaf of een bromnaaf, een snor heeft er namelijk meer. Bekijk ook maar eens de volgende link dan kan je het plaatje goed bekijken: https://vespa-ciao.nl/how-tos/overbrenging-how-tos/verschil-brom-klok-en-snor-klok/ .

    Qua prestaties is het vaak zo dat mensen kiezen wat ze het fijnst vinden rijden, voor een brommer is het natuurlijk gewoonlijk om met een bromnaaf te rijden. Maar in jou geval is het een snorfiets en veranderd de bromnaaf dus je prestaties. Een snornaaf heeft een hele grote reductiefactor, hoe groter die is hoe sneller je optrekt maar hoe lager je top snelheid is. Bij een bromnaaf is dit precies het tegenover gestelde namelijk dat je minder snel optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt omdat de overbrenging anders is. Een bromnaaf is in de meeste gevallen een 1:6,7 of een 1:7,5 overbrenging. Er zijn ook weer genoeg dingen te doen om er voor te zorgen dat je met een bromnaaf sneller optrekt, maar daar zou ik pas later aan gaan denken.

    Edit: als ik jou was zou ik eerst inderdaad gaan voor een sneller uitlaatje, en als je hem dan nog niet snel genoeg vindt gaan zou ik als de mogelijkheid er is inderdaad voor een bromnaaf gaan.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 6 months geleden door Menke0908.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.