Vespa Ciao blok wilt niet stationair draaien

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Ciao blok wilt niet stationair draaien

This topic contains 17 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by robilo 5 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker

robilo
    Topic starter

Beste Forumbezoekers,

Ik heb via een kennis een Vespa ciao te pakken kunnen krijgen, en ik ben deze nu aan het tunen.

Voor dat ik begon zat er een standaard brom blokje onder, die ik weer lopend heb gemaakt en alles doet het verder prima, of heb ik weer werkend gemaakt.

Onlangs heb ik een los blok erbij gekocht, om deze te tunen.
    Dit blok heb ik compleet uit elkaar getrokken tot de lagers en keerringen toe.
    Alles heb ik schoon gemaakt en bewerkt voor wat ik achtte dat nodig was voor een 80cc cilinder set van Malossi.

Hierbij kwam ik er al snel achter dat ik een andere krukas nodig had i.v.m. de penmaat van de zuiger en de originele krukas.

De carters heb ik gekotterd zodat de cilinder goed past in de karters, en de spoelpoorten heb ik netjes overlopend gekregen met de cilinder.

Voor dit blok heb ik de volgende dingen er nieuw in gezet:
    – Krukas
    – Cilinder + zuiger (met zuigerpen en pistonpenlager ect.)+ kop
    – Lagers
    – Keerringen
    – Pakkingen
    – Onstekinsspoel
    – Lichtspoel
    – Condensator
    – Contactpunten
    – NGK Competition racing B8ES bougie

Alles heb ik volgens een aantal posts op dit forum gemonteerd en rekening mee gehouden.
    Snel kwam ik er al achter dat de oude ontsteking defect was en heb deze vervangen voor een compleet nieuwe set.
    Bij montage van de pakkingen heb ik ook vloeibare pakking gebruikt om er zeker van te zijn dat alles afdicht rondom het carter waar de carterpakking zit.

De carburateur die ik voor deze setup wil gebruiken is een Dellorto SHA 13/13.

Ik heb een sproeier set van 54 t/m 72 aangeschaft om te kijken wat goed past bij deze setup.

Na 25x de carburateur te hebben gedemonteerd en gemonteerd en testen met iedere keer een andere sproeier begon mijn geduld op te raken. Carburateur is overigens compleet schoon en laat benzine door. Ik heb een sproeier van maat 70 erin gehouden.

Ik krijg hem niet stationair draaiend.

Ik heb 3 bobines liggen, alle 3 getest en geen van de 3 houdt de brommer draaiende.
    Meerdere malen de bougie losgedraaid, schoongespoten en weer vastgedraaid.
    De bougie geeft een mooie blauwe vonk!

Iedere poging resulteert in dat hij 1 of 2 slagen aanslaat, en dan weer uitslaat. Hij wilt dus niet stabiel blijven draaien of überhaupt aan de gang blijven. Er is een kort momentje geweest dat hij dat wel deed met sproeier 66, maar als je dan het gas opentrok sloeg hij dood alsof hij verzoop.

Ik heb er momenteel geen uitlaat onder zitten omdat ik enkel een custom pijp heb, die hem met 50cc super draaiende houdt, maar met 80cc geen krimp geeft. Zelfde geldt voor de standaard brom uitlaat.

Na meerdere malen uit proberen te zoeken waar het probleem in zit kom ik er niet uit.

Wie denkt het te weten?

Vespaatje
    Donateur

Heb je proberen te starten met de choke erop?
    Welke penmaat had je originele krukas dat het niet paste?

Misschien is het mogelijk om een filmpje te maken van het starten, zonder uitlaat zou de brommer namelijk ook moeten starten.

Mvg
    Jeroen

Flippo
    Donateur

Het eerste wat mij in gedachte springt is een te ver geboorde inlaat. Heb je deze ook getuned, zo ja; hoe ziet die uit?
    Verder, staan je contactpunten goed? Krukaskeerring zit er ook nog goed in? Te strakke decompressiekabel? Misschien logische dingen, maar worden vaak over het hoofd gezien.

robilo
    Topic starter

Vespaatje :
    Heb je proberen te starten met de choke erop?
    Welke penmaat had je originele krukas dat het niet paste?

Misschien is het mogelijk om een filmpje te maken van het starten, zonder uitlaat zou de brommer namelijk ook moeten starten.

Mvg
    Jeroen

Heb het geprobeerd met en zonder choke erop.

De originele krukas was pen 12, met een bronze lagerbus erin i.p.v. een naaldlager.

Dat is dus het vreemde, zonder uitlaat wilt hij dus niet. Ik ga het soon.tm wel even filmen.

Flippo :
    Het eerste wat mij in gedachte springt is een te ver geboorde inlaat. Heb je deze ook getuned, zo ja; hoe ziet die uit?
    Verder, staan je contactpunten goed? Krukaskeerring zit er ook nog goed in? Te strakke decompressiekabel? Misschien logische dingen, maar worden vaak over het hoofd gezien.

De inlaat heb ik zo min als mogelijk qua timing aangepast, en zeker rekening mee gehouden dat ik niet buiten de krukas zou komen. Ik merk ook niet dat er benzine wordt uitgespuugd, gezien ik geen restanten benzine of olie tegen het spatbord terugvind, en zelfs met het luchtfilter een poging waagde, waarbij geen benzine of olie in de filterunit te vinden was.
    contactpunten staan op 0,50 gezien ik geen 0,45 heb tussen mijn voelermaatjes.
    Krukaskeerring zou goed moeten zitten. want hij heeft het even kort gedaan en met het verwisselen van de ontsteking geen vreemde dingen gezien.

Decompressiekabel zit goed, klep blijft niet open staan. Ik heb veel dingen bekeken en mogelijk even nog een keer bekijken. Maar dit is wat ik zeker weet.

ritze
    Bijdrager

Schuur eenz voor de grap de puntjes op met een nagelvijl. Kan toch dat de vonk niet helemaal lekker is

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

robilo
    Topic starter

ritze :
    Schuur eenz voor de grap de puntjes op met een nagelvijl. Kan toch dat de vonk niet helemaal lekker is

Het zijn gloednieuwe puntjes, maar ik ga de poging wel wagen.

Wilk1985
    Moderator

Hallo en welkom op dit forum!

Ik zie dat je er een B8ES bougie in hebt en denk ik dat het daar in zit. In een Vespa brommer hoort een HS bougie met korte schacht te zitten, in dit geval zou ik er een B7HS instoppen en dan kom je al een stuk verder.

robilo
    Topic starter

Wilk1985 :
    Hallo en welkom op dit forum!

Ik zie dat je er een B8ES bougie in hebt en denk ik dat het daar in zit. In een Vespa brommer hoort een HS bougie met korte schacht te zitten, in dit geval zou ik er een B7HS instoppen en dan kom je al een stuk verder.

ES of HS geeft enkel de lengte aan. Er hoort idd een HS in (korte schacht) maar deze bougies zijn enkel te verkrijgen als ES lengte voor zover ik weet. Maar dat zou niet moeten uitmaken.

Ik heb diverse andere bougies geprobeerd, o.a. de B5HS van mijn andere lopende blok, maar dat gaf het zelfde effect.

Ik haal morgen even een B7HS bougie, maar ik geloof niet dat het effect heeft.

Wilk1985
    Moderator

Hmm, apart. Ook met een B5HS zou hij uiteraard gewoon goed moeten lopen.

Ik zou het toch zoeken in valse lucht ergens, of je nieuwe contactpunten zijn ook niet goed.

Er is veel slechte imitatie troep op de markt, nieuw betekent lang niet altijd goed helaas. Qua sproeier zit je wel aardig in de richting met een 70.

robilo
    Topic starter

Wilk1985 :
    Hmm, apart. Ook met een B5HS zou hij uiteraard gewoon goed moeten lopen.

Ik zou het toch zoeken in valse lucht ergens, of je nieuwe contactpunten zijn ook niet goed.

Er is veel slechte imitatie troep op de markt, nieuw betekent lang niet altijd goed helaas. Qua sproeier zit je wel aardig in de richting met een 70.

Contactpunten heb ik bij JMPB vandaan, maar ik zou voor de gein deze eens om kunnen wisselen voor een bosch puntensetje of de oude, maar dan moet ik dat even via een kennis regelen.
    Ik heb zelf het idee dat het probleem ook in de onsteking zit, maar dat moet nog uitwijzen als ik t lopend krijg door wat te rommelen aan de ontsteking…

Valse lucht denk ik niet, gezien op de carters ook vloeibare pakking zit, de kop en voetpakking niet gescheurd zijn tijdens het aanbrengen…
    Busje in de carburateur is ook nog heel, niks aan veranderd.
    Met de sproeier zag ik vaak 70 voorbij komen dus heb die momenteel even aan gehouden.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Zuiger verkeert om?
    Puntjes iets dichter bij elkaar zetten.
    Rijd je met en afgedraaid vliegwiel ? soms is de magneet te zwak.
    Een draadje dat aanloopt tegen het vliegwiel?

robilo
    Topic starter

zevenenergie :
    Zuiger verkeert om?
    Puntjes iets dichter bij elkaar zetten.
    Rijd je met en afgedraaid vliegwiel ? soms is de magneet te zwak.
    Een draadje dat aanloopt tegen het vliegwiel?

Zuiger zit goed, pijl naar uitlaatpoort
    Puntjes wil ik dus even onder handen gaan nemen
    Vliegwiel is niet afgedraaid, liep kort even stroef aan ivm de nieuwe spoelen maar beetje geschuurd voor de passing
    Draden heb ik netje weg gewerkt achter de spoelen om dat te voorkomen.

Super dat er zoveel mensen willen meedenken!

Guido
    Donateur

Heb je al eens geprobeerd het blokje te starten met een boormachine/accutol?

robilo
    Topic starter

Guido :
    Heb je al eens geprobeerd het blokje te starten met een boormachine/accutol?

Geprobeerd, heb daarmee ook gelijk een oude boormachine mee gesloopt, daarna met een luchttol gedaan maar gaf weinig resultaat.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Vliegwiel is niet afgedraaid, liep kort even stroef aan ivm de nieuwe spoelen maar beetje geschuurd voor de passing
    Draden heb ik netje weg gewerkt achter de spoelen om dat te voorkomen.

Super dat er zoveel mensen willen meedenken!

Ik denk dat ik het weet. =)
    De draad van je condensator zit klem tussen je blok en de spoel.
    Dat is de rede dat je spoel tegen je vliegwiel aanloopt.
    Grote kans dat de isolatie kapot is en daar door kortsluiting maakt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.