Vespa Ciao 1977

Home Forums Algemeen Even voorstellen Vespa Ciao 1977

This topic contains 10 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by mean-machine 4 years, 1 month geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #779794

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Hallo,

    Effe voorstellen……………..
    Mijn naam is Hans en ik woon in Ede.
    Ik ben motorrrijder en sleutelen is mij niet vreemd, want het onderhoud van de motor doe ik zelf. Ook de grote klussen. Flinke reizen mee gemaakt en inmiddels al half Europa mee door gereden. Ook op z’n tijd het gas flink opendraaien daar ben ik niet vies van. Ruim 100 paarden staan paraat om in actie te komen. šŸ˜‰
    Maw (echte) snelheid zoek ik niet met de Ciao. Doch ietsje meer puf is niet ongewenst.

    De Vespa betreft/ betrof een standaard Ciao 1977(?) in rood met RVS-spatborden en een voorrekje. Ik ben vanaf ca 1984 in bezit van deze Vespa Ciao die ik ooit heb gekocht van een vriendin. Brommertje is dus al heel lang in de familie voor oa woon-werk, maar heeft ook tussendoor periodes stil gestaan. Zelfs jaren geweest van ongebruikt en dus onverzekerd. Dat kon toen nog. De brommer heeft nog de originele lak, maar na 40jaar gebruik is daar het mooiste wel vanaf. Spatborden (RVS!) niet doorgerot.

    Wat mij wel altijd heeft verbaasd, dat is dat het brommertje na soms zelfs een jaar stilstand, TOCH in 1x weer aan het lopen te krijgen was. Ook onderweg NOOIT storing mee gehad. (nu dus wel met inrijden nieuwe cilinder: een dikke parel in de bougie)

    Er is eigenlijk nooit iets aan de set-up gebeurd. Wel heel lang het idee gehad om er een keer iets aan te gaan doen. Onlangs een keer weer weg geweest en kwam tot de conclusie dat rijden op de hoofdweg niet verantwoord meer is. Zo langzaam omdat je door alle verkeer wordt ingehaald. Daarom besloten om er snellere spullen op te zetten. Bij het lostrekken van de cilinder werd snel duidelijk waarom dat ie niet wilde optrekken. Een dikke kras in de cilinder. Zoals wel vaker bij open schroeven, blijkt er meer mis te zijn. Daarom diverse versleten onderdelen vervangen om de Vespa weer goed rijdbaar te krijgen.

    Nu heb ik er ook snellere spullen opgezet, nee geen race-spul, maar komen er ook vragen. Ik hoop hiervoor antwoord en adviezen te kunnen krijgen op dit forum.

    #779811

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Welkom Hans, voor antwoorden zit je op het forum wel goed, we zien je vragen vanzelf verschijnen :thumb

    Je voorgeschiedenis op twee wielen zit in ieder geval dik snor!

    Op een standaard brommertje is het inderdaad niet altijd even fijn op de rijbaan. 60 vind ik zelf een mooie snelheid om veilig met het verkeer mee te kunnen. Waarbij ik optrekken net zo belangrijk vind.

    #779838

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    In eerste instantie heb ik alg. vragen om brommer weer in complete en goed rijdende staat te krijgen.
    Ook de leeftijd van de brommer is nog een issue. Zie topic bouwjaar.

    Mijn streven is ca 70kmh en zoals je zegt ook beter optrekken.
    Mss daarom ook een andere kop op mijn 65cc. Die is nu nog standaard.
    Verdere stap is krukaslagers (?) en inlaat van het carter aanpassen als het blok toch open ligt.

    #779918

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Hallo Hans en welkom op dit forum!

    Mooi verhaal over de Ciao, zoals ik in het bouwjaartopic al zei ben ik erg benieuwd naar een foto šŸ™‚

    Wat betreft opvoeren, als je de 70 wil halen zal dat best een uitdaging worden met een standaard carter, of je moet toevallig 50kg wegen en graag lange stukken plat liggen. In tegenstelling tot moderne 4takt scooters zal het wisselen van de cilinderkop ook geen groot verschil geven in de top en het optrekken.

    Het aanpassen van de inlaat zal zeker helpen qua optrekken en het vervangen van de krukaslagers is natuurlijk wel een goed idee bij een brommer met zo’n rijke historie.

    Ik denk dat je op een comfortabele manier 70 te rijden toch wel uit komt op een sneller carter, zoals de SpeedEngine van Polini. Maar of het wijs is om met die snelheid te rijden op een oldtimer Ciao zonder achtervering en met beperkte remmen en voorvering? Ik zou er zelf niet aan moeten denken eigenlijk ik vind 50 op de mijne al ruim genoeg.

    #779929

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Dank je voor reactie.

    Krukaslagers maken koffiemolengeluid, dus die moet zowiezo vervangen worden. Ja, dan ook gelijk maar de inlaat bewerken. Snelheid 70 is streven maar als ie makkelijk 60 loopt dan is het mij ook al goed.

    Afgelopen week weggeweest met de Ciao voor het inrijden en idd zoals je aangeeft krijgt brommertje dan al flinke klappen als je met ca 60 over een oneffenheid heen rijdt.
    Inrijden vooral veel 30 rijden. Heel enkel moment gas wel open. Na 100km kon gas erop. Op de Waaldijk (woensdag harde wind) op GPS niet boven 65. Het voelt of het motortje dan afremt.

    Foto had ik ook al geplaatst bij ‘Aanpassen standaard’
    Doe ik ’t nog een keer……………………
    20181025_123204

    #779935

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Zoals ik hierboven al zei lijkt het alsof Ciao-motortje boven 60-65 gaat afremmen. Mijn ervaring ooit van een opgevoerde Kaptein Mobyllette was dat anders. Dat blokje wilde wel steeds hoger in de toeren…………………

    Eind jaren ’60Ā  stikte het van de Mobyletjes. Dat was zo’n beetje de standaard-brommer voor verpleegsters, leraressen en huisvrouwen. Het was een donker-grijs-metallic brommertje zonder vering. Ook het zadel was niet geveerd zoals bij de Vespa. De Mobylette had een klein driehoekig tankje achter/ onder het fietszadel. In de jaren ’70 werden de Mobyletjes massaal afgedankt, en die kon je dan voor een paar knaken (knaak= 2.50 gulden) kopen. Als je een blokje in elkaar reed, dan kocht je gewoon een ‘nieuwe’ (afdanker)

    Op een goed moment kon ik een snel Frans blokje, ook met een speciale uitlaat, kopen voor de Mobylette. Natuurlijk eronder gebouwd en toen begon het feest!Ā  O ja, eerst heb ik de gewone fiets-voorvork van de Moby vervangen door een voorvork van een Peugeot-brommer die wel vering had. Anders stuiterde je boven de 40 van de weg af. In die tijd waren ZĆ¼ndapp en Kreidler de ‘snelle jongens’ op de weg.
    Wij hadden hier toen vlakbij nog van die ouderwetse spoorbomen waar je soms wel een kwartier voor moest wachten. Als de bomen dan omhoog gingen dan stonden er hele rijen brommers te wachten om verder te kunnen. Nee, zoveel brommers als in die tijd, zijn er daarna nooit meer op de weg geweest.
    Tsja, die lui op hun opgevoerde Kreidlers en ZĆ¼ndapps die gunden je geen blik waardig op je simpele Kaptein Mobylette. Oke, de spoorbomen gaan open. Alles flitst weg, behalve ik. Om op gang te komen moest ik eerst zelf fietsen tot ca 10km/h, en dan hik-hik-hik kwam mijn brommertje met grote moeite door zijn laagste toeren heen. Vanaf ca 30kmh begon er een beetje trekkracht te komen. Vanaf 40-50 voelde je dat ie er echt zin in kreeg. De snelle jongens waren dan natuurlijk al een heel eind weg. Maar goed, de Mobylette kwam op gang en ging sneller en sneller. Uiteindelijk kreeg ik die ‘grote’ brommers weer in zicht. Die gingen dan ineens omkijken van wat er nu achter hun aan kwam. Een hoog snerpend geluid waar ze toch wel van schrokken. Dat kan natuurlijk nooit dat je door een Mobylette zou worden ingehaald. Dat zou wel het laatste zijn………..
    Dus op de Kreidler plat op het stuur, maar helaas de Mobylette was toch sneller!
    Prachtig natuurlijk!

    Leuk dat het brommertje zo snel liep, maar dat gaf ook wel problemen. Werkelijk alles trilde eraf, of brak af. Ik was iedere week wel een keer bij mijn oom, omdat er weer een steuntje of iets anders eraf was gebroken. Het lasapparaat was vaak nodig om alles weer aan elkaar te krijgen.

    Toch heeft het feest niet lang mogen duren. Ik rijd over een voorrangsweg flink op snelheid. Het blokje dat wilde meer, meer en meer! Alles goed totdat ik ineens in een flits iets voorbij zie vliegen…..????
    Realiseer me niet eens wat het nu precies is. Blijkt het het vliegwiel te zijn wat met een rotgang ineens over de weg schiet. Gelukkig niemand geraakt want vliegwiel belandt ergens in een tuin. De krukas is bij het vliegwiel afgebroken, einde van het motortje.
    Game over!!

    Moet er bij zeggen dat het Moby-blokje een vliegwiel had die gewoon in het zicht en vrij was. Dus zonder een beschermkap oid.

    Het blijven mooie herinneringen aan de oude brommertijden!!

    o ja bedenk ik me nu nog.
    In die Peugeot-voorvork zat ook de km-teller die tot 70 ging.
    Oke, die zal best wel optimistisch zijn geweest. Maar als de Moby volgas ging dan liep die zonder enig probleem de teller uit. Stond de wijzer onder in de hoek tegen het tellerhuis. Kon ie niet verder!

    1
    #780014

    VespaCiao1970
    Bijdrager
    Berichten: 87

    Wellicht danĀ even Malossi krukaslagers monteren, die zijn gehard en blijven mooi heel.Ā Indien je nog geen HD kopje hebt zou ik ook n Polini kopje scoren voor net wat meer compressie.

    #780545

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Zoals ik al had aangegeven maken mijn krukaslagers een malend geluid.
    Malossi-lagers wrs dan een goede optie. Ook keerring vernieuwen en nieuwe punten.

    Mijn motorfiets staat nu in de planning voor diverse reparaties en winterbeurt. Dat gaat voor!!
    Mijn vlakbij-leverancier voor Ciao-onderdelen in Ede is nu tijdje uit de running vanwege operatie.
    Dus doe er op dit moment effe niks aan. Enne………. voorlopig draait in de Vespa alles nog!

    Bij de How-to’s heb ik goede ideeĆ«n opgedaan om carter dan gelijk ook aan te passen.
    Wordt een klusje voor na Nieuwjaar!

    #780575

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Als je de lagers hoort zou ik ‘m in ieder geval niet meer starten tot na een revisie. MalossiĀ lagers maken daarin in ieder geval geen verschil met normale lagers.

    #784816

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Ik had plannen om mijn Vespa weer gezond te maken.
    Plan was nieuwe keerring en nieuwe lagertjes.
    Ook de inlaatpoort stond op punt om dan gelijk aangepakt te gaan worden.
    Maar intussen heb ik een grote brommer gekocht waar nog iets werk in zit.
    Om ‘m naar wens aan te passen gaat mijn aandacht dus daar in zitten……………..

    Het is een Honda Blackbird 1100XX 2004 geworden. (zwart)
    Slechts 30.000km op de teller! 1137cc 164 pk
    Top 287km/h (er wordt gezegd 300?) 0-100 in 2.9 sec

    #794675

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    In mijn posts hierboven had ik wat probleempjes van mijn Ciao aangegeven.
    De krukaslagers hoorde je malen, en het blokje voelde aan bij hogere snelheid die ie remde. Deze problemen lijken opgelost! Motortje wil nu prima toeren draaien!

    Een lager-revisiesetje gemonteerd en tja, als het blokje dan toch open ligt, ook maar de inlaat vergroot voor de 12/12 carburateur. Verder de inloop in het carter aangepast aan de spoelpoort-openingen van de cilinder. Duidelijk merkbaar is nu dat motortje beter kan ademen.

    Gister op de (motor)GPS die ik op een kogel op het stuur kan zetten, kwam ik tot 65 km/h.
    Voor mij is deze snelheid voldoende. Als het sneller wordt, dan gaat dat vlgs mij ook ten koste van de betrouwbaarheid. Geen zin om met panne langs de weg te staan.
    Trouwens nu al bemerk ik dat door hobbels, gaten en drempels de brommer al hele beste klappen krijgt.

    Zoals ie nu loopt, ben ik er prima tevreden mee!
    Nu alleen nog even zien wat het nieuwe brandstofverbruik zal gaan zijn?
    Op zich niet heel erg, maar wel vervelend als je ongewild stil komt te staan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.