This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by sleutel10 3 years, 8 months geleden.
-
Gebruiker
-
4 juli 2020 om 20:20 #799916
Welkom op mijn perso!
(Image owner: Unknown. Credits: Unknown. Unknown, Unknown, Unknown)..
Ik ben van plan om deze Vespa Ciao na te bouwen en dan nog wat verder aan te passen, achter verder origineel (bagagedrager) misschien ook niet, dit is nog niet zeker. Twijfel ook nog om het frame of te laten poeder coaten of met Motip spuitverf te verven. Wat denken jullie dat mooi zou zijn poedercoat of gewone verf?
Het begon allemaal in 2019 met de aankoop van de Ciao via Marktplaats, hij was best al gepimpt met stickers voor extra PKs 🙄 alleen toen ik thuis kwam en het hele frame ging strippen en de kappen eraf haalde kwam ik erachter dat het frame kapot was gemaakt en gelast was door een beunhaas 👿 Dit heb ik dus laten lassen door vrienden van mij en is nu weer prima bruikbaar.
Zo kocht ik de Vespa Ciao C7 E1 van 1977 met kenteken.
Wie dit heeft gelast, mooie hoop vogelstront… Het zat niet eens fatsoenlijk vast. UBER beunhaas skills much wow..
Op naar de Belgische sloop! Hey wat is dit? Een PX25, zonder papieren en met een verrotte tank (niet meer te redden), het perfecte stukje doner vlees voor de vespa ciao 1977!
Check de zuiger van deze sloop ciao, wow dit is echt carnage.. Dit krijg je als je dus telkens alleen je zuiger+ringen vervangt en niet de cilinder muur opmeet en niet doet honen… Nja voor het frame en de extra delen + de achter transmissie 50 euro, not bad. Velgen heeft een vriend van me nu op zijn Vespa. Die zien er weer als nieuw uit weer, geen geintje!
Spaken velgen van de Belgische sloop Ciao zoals in bovenstaande foto maar dan fatsoenlijk hersteld.
Even lekker herrie maken en de stukken vlees eraf slijpen.
Tijd voor TIG
Echt heel mooi ziet het er niet uit natuurlijk maar het is wel een stuk sterker dan hoe het was, beter dan die vieze stick las rotzooi dat niet thuishoort op 2mm dik S235 metaal. Je gaat toch ook geen boot lassen met TIG, met STICK las je een boot geen dun materiaal. Lijkt mij, hehe.
Ondertussen nog wat spul gekocht en natuurlijk gaat er altijd iets vrijwel meteen de fucketbucket in, dit maal twee cilinders(warmlopers) en een krukas waar de drijfstang van was afgebroken.. RIP
Helaas is er serieus maar één foto van die Ciao zoals ik hem graag ook wil hebben te vinden op internet. Dus heb vanuit de foto teruggerekend en kwam uit op een kokerbalk van 40x40x2 1x600mm lang gepakt metaal dikte van 2mm materiaal S235JRH.
Eerste poging was mislukt, teveel materiaal weg gehaald en de hoek was verkeerd. Dit heb ik goed gekregen door een stuk lood ertegen te slaan, perfecte kopie van de contouren en de hoek. Daarna meten & meten & slijpen. Measure twice and cut once…
Dit is het eerste koker.
Koker versie 2. Prima acceptabel.
Tijd voor TIG
Verse delen zijn binnen. 43 DR p10, nieuwe krukas polini cilinder hoofd, SFK lagers, elektronische ontsteking..
Heb alleen een klein probleem: 105mm schijven op de achterkoppeling.. Frame zal nog aangepast moeten worden, dit ga ik binnenkort doen.
Er zullen meer updates volgen 😈
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 8 months geleden door sleutel10.
Erg mooi! Las werk zag inderdaad als pruts wekt uit. Tig is veel beter wil ik ook leren (als ik genoeg geld heb voor een tig) wat voor een voorvork ga je gebruik? Ben zelf ook nog altijd aan het zoeken voor een mooie voorvork.
Dat word een heel mooi projectje ! Welke maat v-snaar ga je gebruiken met de fox koppeling?
6 juli 2020 om 16:21 #799999Erg mooi! Las werk zag inderdaad als pruts wekt uit. Tig is veel beter wil ik ook leren (als ik genoeg geld heb voor een tig) wat voor een voorvork ga je gebruik? Ben zelf ook nog altijd aan het zoeken voor een mooie voorvork.
Ik wilde de ERB voorvork erop gaan zetten met schijfrem maar moet nog even kijken of ik en mijn maat in staat zijn om die schijf te kunnen bevestigen aan de velg. De remklauw, pomp en de rest is een gebakken eitje.
Brian wrote:
Dat word een heel mooi projectje ! Welke maat v-snaar ga je gebruiken met de fox koppeling?Heb hier een Malossi v-snaar liggen, is even kijken welke het beste past.
Nummer dat erop staat: 617314 en 18034062.
Denk dat het deze is
https://www.maxiscoot.com/en/product/malossi-drive-belt-x-special-13×6.5×1143-mm-piaggio-si-67013Wat een spetterend begin van je perso, met mooie Tig lasjes (zonder spetters)
En lekker veel blank metaal. Zo zie ik het graag10 juli 2020 om 23:39 #800142Wat een spetterend begin van je perso, met mooie Tig lasjes (zonder spetters) En lekker veel blank metaal. Zo zie ik het graag " />
Bedankt zevenenergie. Ik zie in je signature een aantal leuke vaardigheden staan. Ik heb een vraagje. Ik heb gezocht naar voorbeelden van mensen die een schijfrem op hun voorwiel hebben gemaakt bij de Ciao. Ik heb een set si bravo 4 spaak velgen. De voorbeelden gebruikte ook deze velgen.
Nu heb ik twee manieren gezien, alleen heb ik bij beide zoiets van is het wel betrouwbaar en degelijk, ik heb persoonlijk mijn twijfels.
Manier 1:
Maak een spacer die dan geborgd kan worden aan de dichte kant dus niet waar de trommelrem open kan. Door middel van 3 gaten te maken in de velg deze van binnenuit vast te borgen aan de spacer waar schroefdraad in zit. Vervolgens heeft de spacer weer 3 gaten met schroefdraad erin getapt waar de remschijf op bevestigd kan worden. Hoe dik is het materiaal mwah ik gok 5mm of misschien 6. Ik heb mijn twijfels erover.Manier 2:
Maak een bus en pers deze in de kant waar de trommelrem open kan, zet deze naderhand vast met een klein inbus borgbout. Dit is tevens afhankelijk van de slijtage aan de binnenkant. Dus de maat is telkens anders bij iedere velg..Mijn idee is om beide manieren te combineren voor extra stevigheid want ik hou van betrouwbaarheid en stevigheid. Frame aanpassen zal ook nog wel een lastige worden, ik ga het er met die maat van mij nog over hebben wat hij denkt dat het beste is. Misschien een soort van kooi om de koppeling heen bouwen, zodat als het stukje dat onder weg moet niet de stevigheid en betrouwbaarheid van het frame aantast van het is al een oud frame van 1977.. Zal wel lastig worden met de v-snaar dan maar dan is het wel stevig. Zal dan wel de plastic kappen moeten aanpassen. Misschien kan ik een mal maken van een epoxy en dan met glasmat/glasvezel de kap namaken met extra uitsparing achter voor de koppeling.
Video van het idee. Misschien handiger ter illustratie.
Wat denk jij valt dit te doen, en is het stevig, wat kost zoiets om een stuk alu te laten afdraaien? Tevens lijkt het me nogal een lastige vooral omdat ik dan eigenlijk de vork nodig heb en al de delen al moet gaan plaatsen waar ze moeten komen om zo een fatsoenlijke tekening te kunnen maken van de “spacer” ofja eerder bus die er van gemaakt voor zal moeten worden.
Het is eigenlijk een bus.. Geen spacer, sorry dat ik het door elkaar haal, tijd voor weekend !
- Deze reactie is gewijzigd 3 years, 8 months geleden door sleutel10.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.