VesbaS CiaoS

Home Forums Perso’s Projecten VesbaS CiaoS

This topic contains 20 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #771208

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    Hallo allemaal!

    Ik ben al een aantal jaar lid van het forum maar ik heb nog nooit serieus wat gepost dus daar wordt het maar eens tijd voor denk ik, helemaal nu ik bijna klaar ben met mijn opleiding en ik straks een half jaar helemaal voor mezelf (en de brommers) heb!

    Eerst maar eens wat over mij en brommers:

    Ik ben Bas, 19 jaar jong (20 in juli 2018) uit Haarlem en ik heb een liefde voor brommers die ik grotendeels te danken heb aan mijn vader en opa. Al sinds ik een kleine hummel was zat ik met mijn vader in de schuur te knutselen aan motoren en brommertjes die hij dan weer ergens gekregen of gekocht had. Soms een Tomos, dan weer een dikke Honda, dan weer een Kymco scooter en ga zo maar door. Toen ik in 2014 begon aan mijn opleiding MBO4 Middenkader Engineer/Elektrotechnicus aan het Nova College in Beverwijk en IJmuiden had ik net mijn eerste brommerrijles gepland bij de rijschool van mijn moeder. En vanzelfsprekend moet er dan een brommertje komen zodat ik niet meer hoef te fietsen naar school. Dus vaderlief en ik op Marktplaats snuffelen en daar stond een Tomos a3, te ruil voor een goeie fles wijn. Compleet met veel extra onderdelen en nog eens in de buurt ook. Maar na een aantal weken bleek de Tomos niet meer te redden te zijn (achterbrug volledig weggeroest, krukaslagers op, koppeling rot, kabels op en nog meer wat ik me niet meer kan herinneren) dus deze hebben we met winst in onderdelen verkocht. Dus daar zat ik dan, ondertussen een week of twee verwijderd van mijn brommerexamen, zonder brommer. Weer terug naar Marktplaats dan maar en daar stond ie: een spierwitte Vespa Ciao Mix, €150. Met de opbrengst van de Tomos hebben we deze Ciao Mix gehaald en na een paar oude potjes verf bij elkaar gegooid te hebben heb ik hem Milka paars weten te krijgen.

    Ik op de pont van Velsen Noord naar Velsen Zuid met de Milka paarse Ciao Mix
    Die Milka paarse verf was leuk en ik kreeg er veel bekijks mee (kwam waarschijnlijk ook door de lekke uitlaat en de 60 km/h over het fietspad maar ach) maar ik had net ontdekt dat er een hele fanclub was voor deze brommertjes (jullie allemaal dus haha) en dat het eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee zou zijn om hem te restaureren voor zover ik dat kon. Na een paar maanden en wat bestellingen bij jmpb.nl en via Marktplaats zag de Ciao Mix er weer super uit en liep hij niet meer zo achterlijk hard (40 km/h), een brommer waar ik oprecht trots op was:


    Na er vele kilometers op gereden te hebben ben ik tijdens het remmen in een bocht een keer stevig onderuit gegaan wat maar net goed ging. Ik gleed van de fietsstrook zo de weg op waar een Connexxion bus maar net op tijd voor me kon stoppen. Gelukkig hadden zowel mijn Ciao als ik geen ernstige schade naast een schaafwond op mijn elleboog en een kromme trapper. Het bleek dat ik onderuit was gegaan omdat mijn voorwiel blokkeerde tegen mijn voorvork vanwege de versleten bussen in de scharnierpunten van de voorvering. Gelukkig wist ik nog een Tomos a35 voorvork te koop dus €20 en een ritje naar Beverwijk later zat ik in de tuin te knutselen:

    Hier leek het nog een tijdelijke oplossing maar ik heb ondertussen nog steeds de originele voorvork er niet in gezet… Een half jaar later werd ik ingedeeld door school voor een snuffelstage bij Olam Cocoa in Koog a.d. Zaan waar ik op de brommer heen zou moeten gaan. Mijn Ciao vertoonde de weken daarvoor wat gebreken (afslaan tijdens het rijden, stotteren, benzine lekken en de achterklok was lek) en ik ben een keer stil komen te staan met een warmloper maar ik had geen tijd om het op te lossen. Bij toeval kwam ik een Tomos a35 tegen die iemand op Facebook aanbood. Gratis en voor niets want ‘hij doet het niet’. Wat keken die mensen vies zeg toen ik lachend wegreed op mijn gratis Tomos nadat ik er verse mengsmering in gegooid had! :mrgreen:

    Maar goed, ik heb dus een hele tijd op een Tomos gereden waar ik niet zo veel voor voelde. In de vakantie die volgde repareerde ik mijn Ciao waarna ik de Tomos heb verkocht aan het broertje van mijn beste vriend. Dit vergoedde mooi de kosten van de reparatie van de Ciao maar mijn beunpraktijken begonnen hun tol te eisen. Ik stond vaak stil, kwam daardoor regelmatig te laat op school en als klap op de vuurpijl kwam ik de rollerbank tegen onderweg naar school. 37 km/h was de gemeten snelheid en ik mocht mijn reis te voet vervolgen met een WOK-melding op zak. Probleem was dat ik mijn Ciao niet langzamer kreeg. De liefde voor de Ciao vloeide een beetje weg en ik zei steeds tegen mezelf “Dat komt wel weer een keer”. Het fietsen naar school viel me toch vies tegen na 2 jaar die 10 km niet gefietst te hebben… In de tussentijd begon ik met mijn vader aan een nieuw project; een Honda C50 met erg veel restauratiewerk (model ongeveer zoals op onderstaande foto).

    Een paar maanden later: Marktplaats wist blijkbaar wat mij dwars zat en toen kwam daar een Puch Maxi tevoorschijn voor het geweldige bedrag van €70. Zonder twijfel meteen contact opgenomen en de volgende dag zat ik in de auto op weg naar mijn nieuwe brommer.


    De Maxi is de enige brommer waar ik nog geen enkel niet zelf veroorzaakt probleem mee heb gehad. Echt een ontzettend betrouwbaar scheurijzer en nog eens super zuinig ook! Maar ondertussen stond de Ciao nog steeds met een WOK in de schuur. Na veel afknijpen met ringetjes in de carburateur en uitlaat, meerdere koppakkingen op elkaar voor minder compressie, poeli 95 en een busje om de gaskabel in de carburateur zodat het gas nog maar voor 2/3 open kon liep de Ciao prachtig 24 km/h. Hier en daar nog wat ditjes en datjes geplaatst en vervangen en hij was eindelijk klaar voor de keuring. De RDW heeft een topsnelheid van 22 km/h gemeten en naast een billenknijp momentje omdat de keurmeester een piepklein scheurtje tussen de tank en het frame vond is hij er toch doorheen gekomen. Opgelucht en €96 lichter was ik meteen dezelfde avond alle begrenzingen aan het verwijderen en je raadt het al, brommer doet niks meer…  😡 De frustratie was hoog en de motivatie laag dus de Ciao heeft voor ongeveer een half jaar in de schuur gestaan. Op vakantie in Frankrijk in 2017 met mijn beste vriend bij zijn familie was ik bij zijn opa en oma die een prachtig bewaarde Ciao uit begin jaren 70 hadden staan waar ik aan heb geknutseld.


    Ik was super verbaasd over de kwaliteit en het vernuft wat ik absoluut niet terug heb kunnen vinden in mijn Ciao Mix. Dit veranderde mijn hele kijk op de Ciao’tjes en ik was weer verliefd. Al snel was ik een oldtimer Ciao C7 op het spoor. Terug in Nederland heb ik een afspraak gemaakt om de Ciao op te halen. Deze had de afgelopen decennia in een grote plantenkas gestaan waar hij ook ontzettend goed bewaard is gebleven. Naast oppervlakteroest, stof en vogelpoep is hij volledig origineel en hij kwam zelfs inclusief 30 jaar oude benzine (geen fijn spul).

    Op bovenstaande foto is de roest goed te zien. De kappen heb ik wel alleen die had ik er vlak voor de foto vanaf gehaald. Hij is helemaal compleet! Deze Ciao is mijn voornaamste project sinds ik hem heb, maar ik heb ondertussen de Ciao Mix ook weer aan de praat!

    Nou, een behoorlijk verhaal al dus (sorry haha) maar ik zou het leuk vinden om de beunpraktijken en restauratie van mijn C7 met jullie te delen! Reageer gerust met vragen, opmerkingen, tips of eventueel een doorverwijzing naar je eigen oldtimer projectpagina of wat dan ook 🙂

    Groetjes!

    Bas

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771211

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Met je 19 jaar heb je al een aardige brommergeschiedenis, dat je uiteindelijk toch weer uitgekomen hebt bij de ciao is een uurt goede keuze 😉

    Ben benieuwd naar je updates, hij blijft volledig origineel?

    #771213

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    Haha ja dat kun je wel zeggen :p Ik ga hem zeker origineel houden! Ik zal voorlopig niet de 100% restauratie aangaan want ik zal eerlijk zeggen dat ik die ‘patina’ wel veel vind toevoegen aan het geheel, helemaal als de meeste oppervlakteroest is weggepoetst. Het enige wat ik niet origineel laat zijn de banden en alle kabels. De banden zijn een beetje uitgedroogd maar niet dramatisch. Als ik er nieuwe banden op zet zullen dat waarschijnlijk whitewalls worden. En de kabels waren volledig uitgedroogd tot het punt waar er bij elke beweging een stuk van de huls afbrak  🙄

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771260

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Hallo en welkom op dit forum!

    Ik heb genoten van je verhaal, een mixblok is overigens zeker niet minder betrouwbaar als een gewoon contactpuntenblok, maar ik vind persoonlijk wel dat een contactpuntenblok zoals op je oldtimer een stuk prettiger sleutelt.

    Je C7 is een bijzonder ding, deze versie met zadelvering zie je eigenlijk zo goed als nooit. Gezien het wit geschilderde spatbord lijkt hij wel origineel in Nederland geleverd te zijn toendertijd, maar nagenoeg alle Nederlandse C7 Ciao’s hebben een zadel zonder vering.

    Succes met opknappen, waar mogelijk zou ik hem ook zeker origineel houden. Ik zou trouwens wel blij worden van nog wat foto’s van je oldtimer want het is een gaaf ding.

    #771263

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    @wilk1985 Fijn dat mijn verhaaltje gewaardeerd wordt haha!  :mrgreen: Het is inderdaad een gaaf ding, zeker omdat hij helemaal origineel is en ook nog eens zo netjes voor zijn leeftijd.

    Ik ben vandaag weer aan het sleutelen en poetsen geweest en ik heb een aantal foto’s gemaakt die ook de, in mijn ogen, gave details laten zien.


    Onder de rechter zijkap zit zelfs het originele bandenpompje gemonteerd in werkende, complete en originele staat! Ik ben er achter gekomen dat de montage ‘schroeven’ voor de zijkappen precies passend zijn voor een alledaagse fiets- of huissleutel. Erg handig, want dan kun je dus altijd je bandenpompje pakken als je hem nodig hebt!

    Zelfs de sticker van de Nederlandse dealer/importeur zit er nog op:

    Zowel de teller als de opnemer aan het voorwiel zijn van VDO. Ik mis alleen een bijbehordene tellerkabel, een normale en die voor de Mix zijn veel te dik  😕  Als iemand er eentje heeft liggen of te koop weet hoor ik het graag!

    Het Propeller voorrekje is in Nederland gemaakt. Erg leuk detail!

    Verder ben ik naast een tellerkabel ook op zoek naar de volgende dingen:

    Beschermingsrubber voor op het spatbord. Grappig om te zien dat de vroege modellen er maar een hebben terwijl de latere modellen er aan beide kanten van het spatbord een hebben. De C7 heeft aan de linkerkant wel een doorvoer oog/ring/houder voor de tellerkabel die op de zijkant van het voorspatbord gemonteerd zit.

    Montagerubber achteramp S.I.E.M Torino. Ik kan oprecht niet vertellen wat hier voor geweld aan vooraf is gegaan… Het lijkt wel alsof de randen zijn gesmolten. Hij zat aan zowel het spatbord als aan het kapje ‘vastgesmolten’ en ik heb met een scalpeltje alle stukjes rubber moeten verwijderen. Het kwam er met geen mogelijkheid in één stuk vanaf  😐

    Piaggio zadelembleem. Het oude embleem zat er niet op, met uitzondering van de uiterste kantjes. Ook grappig om te zien dat Piaggio dacht “Giuliari? Neeeee, Piaggio!” en er gewoon een eigen plaatje overheen gemaakt heeft  😆 Dit is niet per se een noodzakelijk onderdeel maar ik zou hem zo dicht mogelijk bij originele staat willen brengen…

    Als iemand ook nog een gereedschapsbakje voor onder het achterspatbord heeft liggen voor me zou ik nog blijer zijn! Hier is namelijk wel plek voor maar er zat geen bakje bij toen ik hem kocht…

    Geniet nog even van het mooie weer vandaag! Lekker sleutelen, poetsen, touren, ijsje halen  😛

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771273

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    De tellerkabel kan je waarschijnlijk wel op http://www.jmpbonderdelen.nl kopen (als je alleen dat koopt vraag dan naar een brievenbus verzending, scheelt je aanzienlijk in de verzendkosten).
    De overige onderdelen die je zoekt zal ook echt zoeken worden 😉 Je kan een gezocht advertentie plaatsen op deze site, in een perso lezen mensen er vaak overheen.

    Verder moet ik zeggen dat het er allemaal nog goed uitziet, zeker na zo’n poetsbeurt :thumb Zou bijna zeggen niks meer aan doen, maar een paar remkabels en verlichting is toch wel handig 😆

    #771277

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    Jmpb heeft de tellerkabel helaas niet… Ik heb een tijd geleden een std kabel besteld maar die past niet en de kabel die op mijn Mix zit past er ook niet in. Ik zal eerdaags proberen een foto van de aansluiting te maken, het is zowel op de teller als op de opnemer een kleine vierkante passing waarvan de kabelhuls aan beide uiteinden wordt gemonteerd met een schroefdraadverbinding. En die zoektoch maakt het toch ook weer een stuk leuker, helemaal als ik uiteindelijk alles heb! 😁 Ik zal binnenkort een advertentie aanmaken, ben benieuwd!

    Wel heb ik vanmiddag een grijze kabelset en nieuwe voorvorkbussen besteld op jmpb, hopelijk komt het morgen of zaterdag aan, dan kan ik er op zijn minst even op rijden! Updates volgen dan uiteraard 🙂

    EDIT:

    Jmpb heeft de kabel toch wel! Hij staat niet tussen de Ciao en Citta onderdelen maar bij de Kreidler en Zundapp onderdelen https://www.jmpbonderdelen.nl/vdo-tellerkabel-grijs-750mm.html Die gaan we dan maar snel binnenhalen!

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771312

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Mooie update weer :thumb

    Mijn achterlamprubber zag er exact zo uit, waarschijnlijk heeft ligt dit gewoon aan het weer. Die rubbertjes kom je nog wel eens nieuw tegen, goed op blijven letten 🙂

    Het zadel van de C7 zonder zadelvering is van het merk Aquila, maar ook daar zit een metalen Piaggio merkje overheen 🙂

    Die kapmoeren zijn zo ontworpen dat je ze met een muntje open kan draaien, staat ook zo in de handleiding beschreven 🙂

    Erg gave Ciao, wanneer ga je hem laten keuren?

    #771318

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    Leuk om te weten, dat van dat muntje! Ik blijf goed uitkijken naar zo’n rubber en een zadelembleem, zal binnenkort een gezocht advertentie aanmaken op het forum. En hij staat al op kenteken! Van toen alle bromfietsen op kenteken moesten (2005 meen ik). De plaat is alleen nog nooit gemonteerd geweest gezien de vorige eigenaar er niet op reed. Keurig mapje met oude kentekenpapieren, nieuwe kentekencard op mijn naam en een in nieuwstaat verkerende gele plaat. Ik heb hem nu geschorst staan maar ik hoop dat ik hem in mei ergens kan verzekeren bij Vetera, dan laat ik daar meteen mijn Mix en Maxi verzekeren 🙂

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771345

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 325

    mooie ciao
    volgens mij heb ik nog een heel net gebruikt exemplaar achterlicht rubber voor je stuur maar pb indien interesse.

    #771382

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 325

    #771449

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    Oké, even een korte update:

    Vanmiddag zijn de rem-, gas- en decompressiekabels binnengekomen, evenals de voorvorkbussen en twee verse bandjes om de kabelbundels bij elkaar te houden. Ik heb alle kabels gemonteerd en stiekem al een testrondje gereden  :mrgreen: Hij rijdt echt heel erg netjes! En dat zonder enige afstelling… Ik had mijn telefoon niet bij me dus helaas heb ik geen foto’s en video’s nu maar die komen snel!

    Verder heb ik met @super bravo. een deal gesloten rond het achterlichtrubber wat hij hierboven gepost heeft. Ook die komt hopelijk snel binnen, net als de VDO tellerkabel van jmpb.nl

    Volgende keer zal ik weer foto’s maken, excuus voor de fotoloze update!  :mrgreen:

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771454

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Lekker dat je zoveel plezier beleefd aan het sleutelen :thumb Mooi ook dat het blokje netjes loopt, is de bougiekleur goed?

    #771707

    VesbaS
    Topic starter
    Berichten: 53

    @aa-t de bougie is naar mijn mening nog iets te licht (meer een beetje beige dan koffiebruin zeg maar) maar dat kan ook komen omdat ik hem nog niet helemaal lekker heb afgesteld. Dat zou ook verklaren waarom hij de eerste paar meters niet lekker op snelheid komt. Ik zal de koppeling hiervoor afstellen en daarna de contactpuntjes als het daarmee niet verbeterd is.

    Verder heb ik gisteren het achterlicht rubber van @super bravo. binnengekregen! Meteen maar even gemonteerd dus.

    En aangezien het zonnetje er lekker op stond heb ik ook een fotootje gemaakt van de nieuwe kabels.

    Ik ben erg tevreden met het resultaat, het ziet er weer wat completer uit! Ik ben alleen nog wel aan het worstelen met de VDO tellerkabel van jmpb. Hij past eigenlijk net niet in de teller, dat is natuurlijk een uitdaging…  🙄 Ik heb de vierkante passing van de kabel bijgevijld en hij past nu bijna maar het was koud en laat en ik joeg de vijl vol mijn vinger in dus ik heb het maar even gelaten voor wat het is…  😳 :mrgreen:

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #771713

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Leuk dat je het oude dametje leven in blaast, ze is de laatste jaren duidelijk wat te kort gekomen. Goed dat je een nieuw rubber gebruikt hebt, je weet maar nooit. Dat de kabel na een hoop werk nog niet goed in het gat ging kan met de leeftijd te maken hebben heb je wel vet gebruikt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.