Vertanding as en naaldlager

Home Forums Techniek Mechanisch Vertanding as en naaldlager

This topic contains 28 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by skib 1 week, 4 days geleden.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Gebruiker

skib
    Topic starter

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je al tandwiel voor tandwiel geprobeerd?

Ja. Ik heb nu enkel de lange as en diegene ernaast erin en dan loopt het spul al vast. Ik heb het nog niet met een andere asset geprobeerd, maar die heb ik ook niet tot mij beschikking.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 5 days geleden door skib.

Martino
    Bijdrager

Maar is dat echt stroef lopen of vast zitten? Bij mij zitten ze echt vast namelijk. Ze lijken dus wel tegen elkaar aan gedrukt te worden.

Ja idd het kan zelfs zo erg zijn dat de assen niet eens willen draaien. De vorm van Malossi tandjes is net even anders. Waarschijnlijk zullen Piaggio tandwielen prima vrij lopen in je nieuwe Pinasco naaf?

skib
    Topic starter

Waarschijnlijk zullen Piaggio tandwielen prima vrij lopen in je nieuwe Pinasco naaf?

Die heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Ik heb Pinasco het probleem voorgelegd en kijk wat ze gaan zeggen.

@martino
    Heb jij toevallig nog van die originele plaatjes liggen voor het ontluchtingsgat? Zo ja, kan ik er misschien 1 van jou kopen?

skib
    Topic starter

@martino
    Je had gelijk. Ik heb een originele variovertanding weten te bemachtigen en deze draait al een stuk soepeler. Nog niet zo soepel als ik wil, maar hij draait in ieder geval rond.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik denk dat je test met het huis verwisselen, een goede test is en dat ook je conclusie juist is.
    Er is iets mis met het Pinasco huis. Je zou met een digitale schuifmaat ook het bewijs kunnen leveren.
    Ik ben benieuwt of Pinasco het oppakt.

skib
    Topic starter

Ik heb contact gehad met Pinasco en ik kan hem terugsturen en dan gaan zij hem controleren. ik kan echter wel opdraaien voor de verzendkosten (wat logisch is), maar daar zit ik niet echt op te wachten.

Ik heb  gister een hele varioset gekocht, dus kan dat huis gebruiken voor mijn Malossi vertanding en de originele vertanding kan dan in het Pinasco huis. Kan ik mijn andere citta ook voorzien van een vario.

Daarnaast heb ik Pinasco gevraagd over het tweede afdekplaatje. Tot nu toe heb ik als antwoord gekregen dat er twee verschillende types achternaven zijn geproduceerd door Piaggio en dat hun een bepaalde versie hebben gekozen zonder dat plaatje. Ik heb nu net een mail teruggestuurd dat het in mijn ogen iets meer werk is om zo’n plaatje erin te bevestigen, maar dat het wel hun product verbeterd. Even afwachten hoe ze erop reageren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 3 days geleden door skib.

Martino
    Bijdrager

Het blijft vreemd dat ze bij Pinasco niet dit 2e plaatje meeleveren, maar ik heb er nog eentje over mocht je deze nog nodig hebben? Stuur middels een pm je adres dan maar door.

skib
    Topic starter

Ik heb reactie terug van Pinasco:

Dear Customer,

We are glad to know it, we are making a new type of gearbox which will work with all gears and we are doing a 6 types of gears with 6 ratio, from 12,3 to 9,3.

Regarding the oil valve, we have not found your model, it’s nice to always discover new things, if you want to lend us your engine casing with aluminum discs, we will update the next production with this system, perhaps in Italy the models were different and only later did they update the wheel hubs with a double valve.

Best regards,

Pinasco Staff

Ze praten btw nog steeds over een olieklep ipv een ontluchtingsgat, maar zo te zien gaan ze er toch wat mee doen.Plus nog wat extra informatie qua vertandingen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 1 day geleden door skib.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik denk niet dat dit een reactie is van de afdeling engineering.
    Zo te lezen, meer iets van de afdeling verkoop.En de vertaling over en weer gooit altijd roet in het eten.
    En ze zien je op deze manier:

A look at the joys of customer service

Je moet het zodanig opsturen dat je de probleem helemaal uitkauwt, met foto,s, maten, youtube filmpjes, een heel duidelijke begeleidende text.

Maar dat is niet zonder risico.
    Ik wil niet dramatisch doen hoor maar,
    Wie weet gaan ze het zakelijk oppakken.

Afdeling engineering:

Zo als je hoort, ik ben niet zo hoop vol.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks geleden door zevenenergie.

skib
    Topic starter

Ik snap je argwaan (als ik dat zo mag noemen) en ik snap je punt ook..
    Maar we moeten ergens beginnen.

Het probleem waar ik dit topic mee ben begonnen is voor mij opgelost. Ik heb een standaard 1:13 vertanding erin en die draait nu soepel. Doe ik mijn Malossi vertanding erin, dan zit alles weer vast. Het lijkt er dus op wat Martino zei dat de Malossi niet in elke achternaaf past / goed loopt. Vind ik persoonlijk nog steeds een beetje raar, maar blijkbaar liegen de feiten er niet om.

In de kleine vragen topic die Martino door had gestuurd zie je dat het bij de gebruiker “mikef” wel allemaal goed draait. Althans daar ga ik vanuit en die heeft er wel een Malossi vertanding in gekregen.

Maargoed, de Pinasco naaf werkt voor mij nu met een 1:13 vertanding. Daarnaast heb ik een andere achternaaf op de kop weten te tikken en daar loopt de Malossi vertanding wel soepel in. Dus ik ben tevreden.

Daarnaast is het “probleem” met de twee plaatjes een ander verhaal. Dit is in mijn ogen een simpele verbetering die zij snel kunnen doorvoeren. Ik heb al foto’s verstuurd tijdens het mail contact van mijn oude achternaaf deksel met zo’n plaatje erin en een foto van hun eigen deksel zonder zo’n plaatje. Vervolgens het verschil uitlegd en nog met paint aan de slag geweest om het te verduidelijken. Echter wat je zegt is dat er een taal barierre tussen zit en dat je maar moet hopen dat ze het begrijpen.

Ik stuur echter mijn oude deksel op. Deze is toch stuk, maar bevat wel zo’n plaatje. Als ik het losse plaatje van Martino heb ontvangen dan kan ik die voor ze opmeten en de maten doorsturen en dan hebben we ons best gedaan. (denk ik 🙂 )

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks geleden door skib.

Martino
    Bijdrager

Je zal je ook eens kunnen afvragen hoelang Pinasco heeft gedaan om hun nieuwe vliegwiel te ontwikkelen en vervolgens is deze ook niet zonder problemen op de markt gekomen. Ik vraag mij af of ze wel een dergelijk plaatje gaan bijleveren, maar ik hoop dat ik hierin word verrast? In ieder geval veel succes in de comunicatie naar onze Italiaanse vrienden.

Een plaatje komt in ieder geval jou kant op en zal deze Pinasco naaf klaar voor gebruik maken.

Het klopt wat Pinasco schrijft. Er zijn meerdere verschillende Piaggio naven en hierin zitten kleine verschillen evenals de Malossi vertanding welke niet allen hetzelfde zijn. Het gaat daarom ook om de juiste combinatie van vertanding/naaf. Malossi heeft de vorm van de tandjes iets anders dan Piaggio deze heeft. Soms wil het ook uitmaken een van de tandwieltjes voor een Piaggio uit te wisselen om dit stroef draaien op te lossen. Het probleem vervolgens dan weer, is dat niet alle Malossi tandwielasjes er ook van Piaggio origineel te krijgen zijn.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Nu zeg je het mijn inziens toch iets te netjes. 😎

Want hoe ga je in hemelsnaam de juiste combi bij elkaar zoeken?
    Je moet dus eigenlijk bij jmbp langs gaan en ter plekke kijken of het wel past.
    Laten we liever gelijk hard op zeggen, dat het tot nu toe gewoon vagina is, wat malossie en ook Pinasco leveren.
    Want:
    Malossie heeft productie fouten in zijn tandwiel setjes.
    En uit dit topic kan ik ook op maken dat Pinasco ook een beetje te veel afwijkt van het origineel.

Zover ik weet zijn alle orginele assen en huizen qua hart maten hetzelfde en hebben dezelfde toleranties en zijn dus zonder problemen uit te wisselen.

Mijn conclusie:
    Malossie assen kopen voor je Pinasco klok, moet je alleen doen als je je een gokje kan veroorloven.

Op zijn italiaans gezegd: “intorno fuori figa”

Martino
    Bijdrager

Het probleem zit hem eigenlijk niet in de Pinasco naaf. Behalve dat ze er gewoon een extra afdichtplaatje bij moeten leveren. Ze hebben gewoon de verkeerde Piaggio naaf gepakt om hun naaf van af te lijden. Althans, er is niet veel mis mee behalve als je de Malossi vertanding wilt monteren. Van Malossi is bekent dat ze wel eens stroef kunnen draaien en mocht je een schuldige willen aanwijzen dan zal ik dit bij Malossi doen.

Overigens is het met tuning spul natuurlijk ook zo dat je met concurerende merken te maken hebt. Men zal bij Pinasco vast niet erg veel moeite willen doen om Malossi producten werkend te krijgen wanneer originele of hun eigen Pinasco onderdelen wel goed lijken werken.

@skib; waar heb je eigenlijk de Malossi vertanding vandaan?

skib
    Topic starter

Waarschijnlijk had Pinasco ook al in het achterhoofd om zelf vertandingen te maken, dus verwacht ik niet dat ze er veel om geven of de Malossi vertanding wel of niet past. Misschien komt de Pinasco vertanding voor een leuke prijs en kan je dus zonder problemen een complete Pinasco achternaaf kopen.

@martino
    Ik heb de Malossi vertanding bij JMPB vandaan. Ik ben echter al een jaar of 10 in het bezit van deze assen set. Heb er ook altijd mee gereden alleen is vorige jaar mijn wielmoer losgekomen met als resultaat dat mijn complete achterkoppeling aan gort is gedraait en ook mijn achternaaf waar de lange as uitkomt. Ik heb daarom de Pinasco naaf aangeschaft, want 2de hands achternaven mankeren vaak wel iets. Maargoed, nu had ik nog steeds geen werkende achternaaf. Haha Een geluk bij een ongeluk is dat ik ooit mijn 2de citta ook wilde voorzien van een vario, dus was het nu de tijd ervoor.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.