Vertanding as en naaldlager

Home Forums Techniek Mechanisch Vertanding as en naaldlager

This topic contains 28 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by skib 1 month, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Gebruiker

skib
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik ben op dit moment bezig met het plaatsen van de naaldlagers in mijn vario achternaaf / klok. Nu vraag ik mij af of het de bedoeling is dat de onderkant van de lange as tegen de bodem van de naaldlager moet komen?

Als ik dat niet doe dan heb ik een axiale speling van ong. 1mm, wat in mijn ogen niet goed is.

De achternaaf is nieuw. Deze heb ik bij Pinasco gekocht en de asset die ik heb is van Malossi. Nu weet ik niet of mensen ervaring hebben met deze combinatie en weten of dit uberhaupt wel past?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,
    Brady

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ja, het is de bedoeling dat de lange as tegen de bodem van het  naald lagertje moet komen, met een klein beetje speling.
    1mm is niet schadelijk, maar netter is het om zo min mogelijk speling te hebben. Je kan gewoon het naald lager met een staafje dat vlak gedraaid is, wat in tikken of persen. (heeft de voorkeur)
    De maten van Pinasco zijn identiek aan de standaard behuizing. Dat heb ik nooit op kunnen meten maar dat weet ik omdat er geen vertandingen te koop zijn die andere hart afstanden hebben tussen de assen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 3 weeks geleden door zevenenergie.

skib
    Topic starter

Top! Bedankt voor je snelle reactie en de bevestiging dat de Pinasco identiek is.

Er mag hier een slotje op.

Martino
    Bijdrager

Het is niet de bedoeling dat je lange-as de bodem van de gesloten naaldlager raakt. Je klemt deze as dan in en de as zal op je dichte einde van je lager kunnen inslijten. Vergeet ook niet de shimringen te monteren en een axiale speling van 1mm op deze as is geen probleem. Radiale speling daarintegen wil je niet hebben.

De combinatie Malossi tandjes in een Pinasco naaf ken ik nog niet, maar zal geen problemen moeten geven behalve dat er van de Malossi vertanding bekend is dat ze in bepaalde naven iets stroef kunnen lopen. Kijk ook nog even naar de naafdeksel van Pinasco. Heb je de 2x afdekplaatjes tegen het lekken van de olie ook? Zie: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/kleine-vario-vragen-topic/page/266/

skib
    Topic starter

De lange-as moet dus op de shimring rusten in plaats van de bodem van de naaldlager? Aan de andere kant. Tot op heden krijg ik geen beweging in mijn asjes als de naaf in elkaar zit, terwijl als ze los van elkaar erin zitten ze soepel lopen en zonder deksel ook.

Bedankt voor de tip van de afdekplaatjes. Ik heb nog niet gekeken, maar verwacht niet dat het er 2 zijn. Ik heb de achternaaf ergens in januari gekocht en het topic is van april, dus zal het plaatje bij mij ook wel missen. Ik ga vanmiddag even kijken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 3 weeks geleden door skib.

skib
    Topic starter

Inderdaad zit er geen 2de afdekplaatje in. Ik zal Pinasco vragen of ze hier al een oplossing voor hebben.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het is niet de bedoeling dat je lange-as de bodem van de gesloten naaldlager raakt. Je klemt deze as dan in en de as zal op je dichte einde van je lager kunnen inslijten.

Met alle respect, het klopt maar……ook weer niet. Want elke keer dat je je gas dicht draait wordt de as tegen het lager aangedrukt omdat de vertanding schuin is. Het kleine naaldlager dient dus ook als taats lager en daarom is het netjes om die speling zo klein mogelijk te houden.

@skib
    Dat de assen “vast” gaan zitten bij het aandraaien van het deksel, terwijl alles goed gemonteerd zit, is omdat de veer dan klem zit (aan de kant van de keerring.)
    Een beetje aan de hooft as draaien, wil wel eens helpen om de veer vrij te maken.
    https://vespa-ciao.nl/forums/reply/793647/

skib
    Topic starter

Ik was nog niet zover dat ik ook de hoofdas er al in had zitten. Hij loopt al vast nadat ik de lange-as en diegene ernaast erin heb zitten. Ik heb echter de eerst 3 lagertjes erin getikt met een hamer en dop en daarna bedacht ik me pas dat ik ze er beter in kon persen. Misschien dat ik iets te hard heb geslagen of verkeerd. Ik heb daarom nieuwe lagertjes besteld, want het probleem blijft zich voordoen na een aantal keer te hebben gesteld.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Heel veel mensen tikken de lagers er in. Wat je dan krijgt is dat het aluminium van de gaten dan een beetje uitschraapt  je ziet dan schilfertjes voor het lager uit gaan.

Dat komt omdat de passing strak is en in het begin gaat het altijd een beetje scheef.
    Persen gaat nu eenmaal nauwkeuriger.
    Ten minste, als je het met het juiste gereedschap doet.
    Maar goed, tikken gaat ook en de kans dat daardoor de assen zwaar zijn gaan lopen is mogelijk, maar de kans acht ik klein.
    Dan moet het huis zichtbare schade hebben opgelopen hebben.

Als ik een klok monteer doe ik dat met speciaal daarvoor gedraaide persstukken in een handpers en ik verwarm eerst het huis. Voor mij werkt dat het best.

Maar in dit geval denk ik dat het aan de assen ligt.
    Heb je misschien standaard vertanding liggen, die je er even in kan zetten?
    Dan weetje gelijk een stuk meer.

skib
    Topic starter

Voorheen tikte ik ze altijd zonder problemen met een hamertje erin en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik problemen ondervind. Daarom ga ik ze er nu inpersen om uit te sluiten of het aan de lagers ligt. De tip van het warmstoken kan ik ook nog wel erbij proberen.

De assen zelf zijn in mijn ogen nog goed. Zo goed als nieuw en komen ook uit een werkende klok. Echter is mijn achterkoppeling 1x los komen te zitten en heeft een stuk van de achternaaf deksel weggeschraapt, waardoor de keerring niet helemaal meer in de deksel past. Vandaar dat ik een nieuwe heb aangeschaft.

Als de lagertjes dus niet werken, dan denk ik dat het aan de naaf zelf ligt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 3 weeks geleden door skib.

zevenenergie
    Forum Goeroe

skib
    Topic starter

Status update:

Vandaag de nieuwe naaldlagers erin gezet met als resultaat hetzelfde probleem. Vervolgens heb ik de naafdeksel van de Pinasco op mijn oude originele naafhuis gezet met de asjes erin en dat liep als een zonnetje. Vervolgens de oude originele naafdeksel op het Pinasco naafhuis gezet en de asjes zaten weer vast. Dit kan betekenen dat de lagers in het Pinasco huis niet goed zitten, echter kan ik ze er niet rechter dan dit in krijgen.
    20201010_171902
    Met het ruilen van de deksels heb ik denk ik wel uitgesloten dat de asjes krom of slecht zijn. (corrigeer mij als jullie dat anders zien). Mijn conclusie is daarom dat de Pinasco achternaaf niet goed is, dus ik ga contact opnemen met Pinasco. Kijken wat ze zeggen….

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door skib.

Martino
    Bijdrager

Ik denk niet dat de schuld alleen op de Pinasco naaf kan worden geschoven, maar juist de combinatie Malossi vertanding en naaf. Ook in originele Piaggio naven kan het voorkomen dat de Malossi vertanding stroef loopt helaas.

skib
    Topic starter

Maar is dat echt stroef lopen of vast zitten? Bij mij zitten ze echt vast namelijk. Ze lijken dus wel tegen elkaar aan gedrukt te worden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door skib.

SuperSi
    Bijdrager

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je al tandwiel voor tandwiel geprobeerd?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.