Verschil in telleraandrijving citta/ciao

Home Forums Techniek Problemen oplossen Verschil in telleraandrijving citta/ciao

This topic contains 8 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Daniello 4 years, 4 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #791528

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Mannen,

    Ik had een defecte telleraandrijving op de Citta. Die had ik vervangen door een nieuw aftermarket exemplaar. Nu rees de teller gelijk de pan uit de eerste keer dat ik met de Citta reed. Ik dacht, de teller is wellicht defect. Ik heb andere 2 tellers gekocht en deze getest met de dremel langzame torre, beide deden het normaal.

    Eenmaal 1 van de tellers gemonteerd steeg deze weer uit de pan…..

    Verschil in telleraandrijving?

    #791547

    Dountill
    Bijdrager
    Berichten: 320

    Je wiel omwenteling van een Citta is kleiner dan van een Ciao. Ik geloof dat er om die reden een verschil zit in het wormwiel van je aandrijver, die er vervolgens weer voor zorgt hoe snel je kabel een omwenteling maakt. Als hij nu een te hoge waarde geeft, zal het een aandrijver zijn voor een Ciao.

    Om die reden moet je bij een elektrische fietscomputer ook vaak de inch maat van je wielen opgeven. Zodat hij daar een na calculator op kan doen.

    #791549

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Als het goed is staat er op de ronsel een nummer wat de diameter van het wiel in inches (zonder buiten  band) aangeeft, heb je 16 inch wielen heb je dus een ronsel nodig met het nummer 16 erop.
    Ga je dikke vette bolle grote banden gebruiken op 16 inch wielen dan is een 17 inch ronsel al snel de juiste maat om te gebruiken, dus afhankelijk van de banden zul je nooit echt de juiste snelheid aanduiding hebben tenzij je normale originele maat banden gaat gebruiken.

    TICKLING BARN
    #791582

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Ok. Ik zal de aandrijving eens nakijken.

    Citta wieltjes zijn 12 inch, dus er zou een 12 op moeten staan. Het is wel een aftermarket onderdeel, dus de kans is groot dat er niks op staat.

    Als iemand dan een aandrijving voor Citta heeft liggen, PB me maar even. Ik wil alles netjes werkend hebben.

    Niet dat de exacte snelheid hoeft te kloppen, maar een indicatie is wel zo fijn.

    #791593

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Heb ik nog liggen, nieuw 🙂 stuur maar pm.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 4 months geleden door zevenenergie.
    #791596

    Jochem
    Bijdrager
    Berichten: 186

    Echt accuraat zijn de tellertjes niet van zowel Vespa als citta 😀😀.
    het naaldje zwabbert een beetje heen en weer en ik rij harder als wat de teller aangeeft .
    maar het is net wat je zegt als je maar een indicatie hebt ….

    #791600

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Als het naaldje zwabbert dan gaat er iets niet goed, tijd om te smeren met naaimachine olie (heel dunne olie) Vaak is het de binnenkabel zelf die stroef loopt in de buitenkabel of dat de km, kabel een keer een knikje heeft opgelopen.
    Met een beetje zorg kan de km teller stabiel werken. :thumb

    Edit : nog een foto gevonden.
    Zie het smeergaatje voor de dunne olie, ( 2takt olie werkte bij mij ook een keer 🙂  )

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 4 months geleden door Crullie.
    TICKLING BARN
    #791603

    Jochem
    Bijdrager
    Berichten: 186

    nou ik om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een stabiele teller gezien bij Vespa of citta .
    n.
    het naaldje blijft altijd wat bewegen en is nooit strak .
    bij mij is alles nieuw ( op de teller zelf na ) en goed ingevet met Shell gadius . Het kabeltje draait hartstikke soepel .Banden en velgen zijn org 16 icnch , En nog blijft de naald wat bewegen .

    zal het dan toch aan de teller zelf liggen ?

    1
    #791607

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Idd goed smeren, of gewoon een nieuwe kabel. De mijne gaat ook heel soepel, enkel zoals ik al aangaf (heel soepel) in een keer de pan uit.

    Een Citta telleraandrijving is met dank aan een forumlid onderweg 🙂

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.