verschil 90 mm en 100mm

Home Forums Techniek Vario verschil 90 mm en 100mm

This topic contains 11 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by jan-willem 15 years, 8 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #212294

    mindfield
    Topic starter
    Berichten: 7

    ik wou graag weten wat is nou precies het verschil in snelheid en trekkracht lijkt me haast niks toch ?

    #213199

    MHR
    Bijdrager
    Berichten: 327

    verneem je idd vrij weinig van, mocht je een malossi vertanding hebben, dan scheelt het wel een paar km’s topsnelheid

    #213200

    simonferrari
    Bijdrager
    Berichten: 454

    het verschil tussen 90mm en 100mm is 10mm :!

    haha geintje :lol

    #213201

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    aah, simon.. dat wou ik net typen:lol

    met 90mm zou je wat sneller moeten gaan dan 100mm in theorie.
    maar 100mm zou weer harder moeten optrekken.
    in de praktijk merk je er vrijwel niets van, met vario trek je zowiezo hard op;)

    het voordeel van 100mm is dat je de 2 schijven nieuw kan kopen op jmbp.nl
    de 90mm schijven krijg je alleen maar 1 deel ervan.

    #213202

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    ik merk toch wel degelijk verschil tussen de twee maten, en rij het liefst met 90mm.
    ik heb nu op beide vario-ciao’s een originele koppeling zitten, maar wel met 90mm schijven erop, want die 90mm koppelingen met centrale trekveer vind ik niks op een snelle setup.

    als je een beetje rustig rijd (55-60 ofzo) heb je met 90mm schijven een lager toerental, dus wat zuiniger en minder opvallend, gewoon fijner.
    100mm rijd zo toeren-jankend, vind ik niks. trekkracht is nog steeds goed, en de top ligt wat hoger.

    #213203

    Bartjee
    Donateur
    Berichten: 2103

    idd wat fons zegt ben ik het mee eens. Ik vind de 90mm veel fijner en rustiger rijden. 100mm rijdt bij mij een beetje raar, heel onrustig en veel te veel toeren eigenlijk (op een snel blokje dan, op een iets minder snel merk je er niet zoveel van)

    #213204

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    en met een iets minder snel blokje bedoeld bart dus, een Dr70 met poorten en lekkere inlaat.
    Dan is een 100mm wel chill.
    Het verschil in trekkracht tussen beide is bijna niet te merken. (niet mijn xp)
    Maar het verschil in top schijnt wel noteerbaar te zijn.

    #213205

    peter139
    Bijdrager
    Berichten: 770

    Ik denk dat het zo zit:

    Bij een 100mm schijf komt je snaar bij de achterkoppeling mooi hoog te liggen
    bij de 90mm schijven ligt ie achter dus automatisch wat lager.
    De snaar heeft voor bijde setups een bepaalde lengte
    Doordat je bij de 90mm al een stukje lager zit t.o.v de 100, zal tijdens het rijden de snaar ‘dieper’in de achterkoppeling komen. Vandaar dat het ook iest sneller en rustiger rijdt.

    Ik heb zelf 100mm schijven. Ik heb voor de gein het blok eens verder naar voren gezet(zodat ie achter dieper in de schijven valt) De top wordt dan wel hoger! Alleen trek je iets minder op. Daarom kun je het beste gewoon 100mm schijven gebruiken want dan kun je zelf kiezen hoe je wil rijden.

    #213243

    Mikies
    Bijdrager
    Berichten: 24

    MHR :
    verneem je idd vrij weinig van, mocht je een malossi vertanding hebben, dan scheelt het wel een paar km’s topsnelheid

    Met die malossi vertanding heb je dan ook een minder snelle acceleratie omdat je het ´minder worden ´ van de top tegen gaat?

    #213244

    st3yn
    Bijdrager
    Berichten: 683

    Mikies :
    Met die malossi vertanding heb je dan ook een minder snelle acceleratie omdat je het ´minder worden ´ van de top tegen gaat?

    Malossi vertanding is zwaardere vertanding. Je gaat stukken harder, maar trekt ook echt minder snel op dan met std. vertanding.

    #213245

    Mikies
    Bijdrager
    Berichten: 24

    dus het komt er op neer dat als je malossi vertanding hebt je gewoon een vario erop meot zetten om een beetje trekkracht te hebben?

    #213246

    jan-willem
    Bijdrager
    Berichten: 381

    malossi vertanding is alleen voor vario 😉

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.