Verlichting/Bedrading probleem

Home Forums Techniek Elektrisch Verlichting/Bedrading probleem

This topic contains 24 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
  • #774042

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Heyhey,

    Ik heb sinds kort een elek blok en ik heb alles mooi kunnen aansluiten alleen mijn licht werkt niet.
    Is het zo dat een standaard Citta met cpblok 6v lampjes draagt?
    En dat mijn elek blok 12v afgeeft op de gele draad?
    Als dat zo is weet ik namelijk dat mijn 6v lampjes nu doorgefikt zijn en er 12v op moet. 🙂

    #774048

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    6v lampjes branden vaak door, ik gebruik altijd 12v bij elektronische ontsteking. Ook gebruik ik meestal de bruine draad ipv de gele, die spoel is wat zwakker (gele spoel is groter).

    #774088

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Ik heb, omdat ik geen materiaal meer had, alleen de gele en blauwe draad voorzien van een aansluiting. De bruine moet ik nog doen.

    Kan iemand me vertellen hoeveel volt er precies op elke draad staat?

    Ik zal zowiezo 12v lampjes erin zetten.

    #774648

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Niemand?

    #774660

    jodojodo
    Donateur
    Berichten: 170

    beste is 12 v lampjes en gelijkrichter er tussen

    #774678

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Het is mij nooit echt duidelijk geweest, maar als ik het moet baseren op dit aansluitschema zou ik zeggen geel en bruin beide 6v, blauw 12v (en dan kijk ik even puur naar de tekst/waardes aangegeven bij de lampjes).

    Echter, als je blokje ook maar een klein beetje meer toeren draait zal je ook een hogere spanning produceren. En aangezien alles doorbrandt bij je zou ik zeker 12v lampjes gebruiken. Mocht het probleem dan aanhouden zou ik persoonlijk kiezen voor een spanningsregelaar.

    #774759

    gileracitta.com
    Bijdrager
    Berichten: 443

    in mijn citta die ik kocht……. zat 6v in achter en voor  en 12v in rem licht.

    #774832

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Oke ik denk dat het toch een kwestie van proberen wordt.
    Heb momenteel de gele draad erop en zal straks een 12v lampje erin draaien. Kijken we wel wat er gebeurt. :p

    Bromboer had alleen een voorlampje. Kan ik deze er wel enkel indraaien? Als in: Gaat hij niet doorbranden als ik alleen mijn voorlicht heb en geen achterlicht?
    Anders moet ik even wachten totdat ik ook een achterlampje heb..

    #774836

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Hij krijgt logischerwijs een wat hoger wattage te verduren. Voor het achterlicht kan je ook kijken naar auto lampjes, heb die van mij bijvoorbeeld uit de bouwmarkt (auto-afdeling).

    Om wat meer veiligheid in te bouwen kan je de boel aansluiten op het bruine draad, voor zover ik weet geeft deze een lager wattage af.

    #774903

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Het is mij nooit echt duidelijk geweest, maar als ik het moet baseren op dit aansluitschema zou ik zeggen geel en bruin beide 6v, blauw 12v (en dan kijk ik even puur naar de tekst/waardes aangegeven bij de lampjes).

    Bovenstaand schema (v.d how to) betreft een drie spoels contactpunten blok.
    Ik heb een 4 spoels elek, ik weet niet of dat overeenkomt qua spanning.

    Ik ben ik erachter gekomen dat mijn aarde niet aangesloten was en de 6v lampjes helemaal niet doorgebrand waren. Echter heb ik nu, met aarde aangesloten, wel het probleem dat mijn verlichting ervoor zorgt dat hij in toeren zakt (bijna uitvallen bij stationair) en ook gelijk weer herpakt wanneer de schakelaar op ‘uit’ gaat. Maar mijn lampjes branden NIET, of de schakelaar nou aan of uit is.

    (Zie dit topic: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/stottert-met-verlichting-aan/ )

    Voordat ik het elekblokje kreeg, had ik gewoon cp. Hierop werkte alle verlichting goed! Ik heb alles hetzelfde aangesloten zoals altijd. Ik heb niets raars met de bestaande kabelboom gedaan. Waar kan dit aan liggen?

    Waarom splitst die blauwe draad naar de aarde? Of lees ik niet goed?

    #774907

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Wat een ingewikkeld schema. Hier zitten remlichten knipperlichten en de hele rimram bij.
    Is er niet ergens een simpel schema van een elec blokje op een Citta zonder remlichten en toeter?

    Ik snap overigens totaal niet hoe de lichtschakelaar invloed kan hebben op je ontsteking, kan iemand dat uitleggen?

    Het is heel simpel, de drie ontstekingsdraden zitten op de CDI en de CDI is geaard op het frame.
    Er komen drie andere draden uit het blok voor de verlichting en dergelijke.
    De gele draad uit het blok is in gebruik voor de verlichting en de andere twee draden zijn ongebruikt.
    Het licht is geaard op het blok.
    De lampjes zijn nieuw.

    De ontstekings draden die uit het blok komen staan los van de bedrading voor de verlichting.
    Waar gaat dit mis?

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #774918

    gileracitta.com
    Bijdrager
    Berichten: 443


    #774919

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    @gilera-citta.com

    Bedankt voor je reactie maar als je mijn verhaal goed begrijpt dan weet je dat we juist deze schema’s niet zoeken.

    Dus even voor de duidelijkheid: 4 spoelen elek blok, geen extra verlichting of toeters en bellen. Gewoon 1 voor en 1 achterlamp…

    Een beter schema dan dat wat ik hierboven zelf gepost heb, kon ik niet vinden. Maar hier klopt iets niet aan (zie post)

    #775036

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Ik kick dit topic even want wil toch wel weten of er iemand is die weet waarom de lichtknop de ontsteking wel stoort en de lampjes niet branden.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #775041

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Misschien is de isolatie vergaan van de draden die aan de spoelen zitten?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.