vastloper? vespa ciao mix

Home Forums Techniek Mechanisch vastloper? vespa ciao mix

This topic contains 5 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by ritze 5 years, 5 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #780359

    remmelt
    Topic starter
    Berichten: 2

    Ik heb een vespa ciao mix en toen ik paar dagen geleden onderweg naar school was na een tijdje volgas blokeerde het achterwiel en raakte ik in slip tot stilstand. ik schrok hier best van nog nooit mee gemaakt. ik dacht meteen dat het blok naar de klote was maar na zon 30 sec stilstaan dacht ik mischien is het wel de rem of koppeling en probeerde weer te starten en hij meteen weer zonder problemen. ben daarna nog erg rustig naar huis gereden en hij staat nu even still tot ik weet dat ik niet meer schade doe door te rijden. Het is een mix ciao maar ik heb de olie pomp afgesloten en tank altijd mengsmering. ik weer niet precies welke sproeier er in zit maar rij al 1jaar zonder problemen. voor de rest is het blok gewoon orgineel met normale uitlaat en iets kleinere poelie 70mm. zouden jullie weten wat dit heeft kunnen zijn en wat nu het beste is om te doen?

    #780360

    Bmwfreak
    Bijdrager
    Berichten: 49

    Denk wel dat je een vast loper hebt gehad je zuiger zet uit en die klemt tegen de cilinder. Als je hem even laat afkoelen loopt hij weer vrij en kun je er weer mee rijden. Wat je kunt doen is de cilinder en zuiger na kijken. Of het kwaat kan weet ik niet maar een maat van mij heeft het ook gehad en die rijd nu met iets meer mengsmeren al een jaar rond

    #780361

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Kijk ook even naar je bougiekleur. Heb je misschien een verkeerde afstelling?
    Hoeveel mengsmering mix jij altijd? Gewoon 1:50?

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #780362

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Een warm loper herken je aan dat je brommer plots in houd en helemaal stilvalt.
    Na een warm loper zitten de zuigerveren soms vast, en zitten er vegen in de cilinder en lichte krassen. Hij loopt dan nog wel maar het is beter als je de boel open haalt en de schade controleert.
    het word veroorzaakt door een schraal mengsel te weinig olie gemengd te kleine zuigerspeling of vastgebakken zuigerveren. Meestal is alleen de zuiger beschadigt en is de cilinder te herstellen met een waterproof schuurpapiertje. Maar er zitten natuurlijk gradaties in. Je hebt zware en lichte warmlopers. Ik denk dat jij een zware warmloper hebt.

    Een vastloper herken je aan dat het achterwiel blokkeert.  dat je motor ineens heel snel uitvalt, en dat gaat geperkt met een kenmerkend geluid zo van ssszzzzchoe en vast staat tie.
    Bij een vastloper is de schade aanzienlijk en zitten er (diepe)krassen in de cilinder kunnen de zuigerveren gebroken zijn en zelfs stukken uit de zuiger. Starten is meestal niet meer mogelijk.

    #780396

    remmelt
    Topic starter
    Berichten: 2

    dank jullie voor de reacties ik zal van de week wel de cilider en zuiger gaan bekijken, moet ik dan gewoon alleen de cilinderkop er afhalen en kan ik het dan al zien? als het lukt zal ik wel wat foto’s proberen te maken.

    voor het tanken tank ik altijd brommermix van de bp heb even googeld is volgens mij 1:50 gemixst is dat te weinig?

    #780403

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    1 op 50 is goed, mogelijk is er wat anders misgegaan, kijk eerst een naar de cilinder en zuiger, in principe kan je ook het beste de cilinder eraf halen om de zuiger goed te bekijken

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.