Vario wil niet afgesteld worden

Home Forums Techniek Vario Vario wil niet afgesteld worden

This topic contains 40 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Julius_K 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Gebruiker

Julius_K
    Topic starter

Beste Freud

Ik heb je bericht eens goed doorgelezen en heb een opmerking.
    Jouw kennis:
    Volgensmij weet jij niet hoe een vario werkt en wat je daar van kan verwachten.

Hier zit het probleem:
    De vario heeft inderdaad eigen wil, want ik vraag hem iedere keer na het in elkaar zetten met de onderdelen die men standaard voor mijn setup gebruikt(welke jij ongetwijfeld kent als vario kenner) of hij het nu alsjeblieft wel goed wil doen. Helaas luistert hij nog niet zo goed.

Een vario is een andere manier van aandrijving ten opzichte van je standaard poelie, dit koop je meestal zodat je lekker hard kan optrekken. Echter is dit redelijk zeldzaam voor ciao wat weer hoge kosten met zich mee brengt.

Ook jij bent van harte welkom op het forum, maar is het geen idee je eerst in te lezen in een onderwerp als je er nog niks of weinig vanaf weet. Voordat je met filosofische berichten ergens op gaat reageren waar iemand “tips” nodig heeft.

Alle gekheid op een stokje @freud, ik waardeer je bericht. De mensen die weten hoe vario zou moeten lopen, weten dat er bij mij iets niet klopt. Ik ben zelf ook verre van een vario kenner, dit is ook pas mijn eerste vario. Maar om mij dan nu in een topic waar ik die kennis probeer te verbreden mij een les van Socrates aan te praten vind ik wel erg vreemd. Daarnaast ben ik er misschien ook een beetje wel van over mijn toeren, maar dat lijkt me normaal als je veel geld aan iets uitgeeft wat uiteindelijk niet werkt.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het meest logische is dat het in de drukveer zit.Weet je zeker dat je een standaard veer hebt en niet een strakkere veer waar de verf vanaf is?
    En andere minder logische is dat de drukplaat van de vario ander hoek heeft dan die de meeste gebruikers gebruiken.
    Wat misschien ook nog kan is dat de bronzen bus van de poelie stroef gaat  omdat daar ingedikt vervuilt vet op zit.
    Maak ander even duidelijke foto,s van de onderdelen misschien, dat we wat kunnen zien.

Freud
    Bijdrager

Beste Julius,
    Ik weet niet wie member Socrates is, daarvoor ben ik te weinig op deze site.
    Een vario is een bijzonder ding en het kan zeer vervelend zijn als je ergens veel geld aan uitgeeft en het werkt niet zoals je denkt dat het zou moeten werken.En je hebt er zelf te weinig kijk op om te zien wat er aan mankeert.
    Ik weet niet waar je woont? Want misschien is er een member bij jouw in de buurt, die even met je mee wil kijken.
    Als ik je een op de vario gerichte tip mag geven?
    Haal de achterkoppeling uit elkaar en maak hem zo schoon als mogelijk. Dan kom je als vanzelf eventuele gebreken tegen. In ieder geval werkt hij dan zo optimaal als mogelijk.

• Deze reactie is gewijzigd 7 months geleden door Freud.
    Heb je iets dat je liever prive wil bespreken stuur dan een PM

FonS
    Bijdrager

Wat kan ik in godsnaam nog proberen? Want het is toch absurd om op een ‘70cc’ met 12 grams rollen te rijden

Heb je een andere koppeling die je kunt testen? Dan kun je dat deel van de puzzel eventueel uitsluiten.
    12 gram is héél zwaar, inderdaad.

SuperSi
    Bijdrager

Of haal je koppeling eens uit elkaar zoals Zevenenergie zegt.
    Als het nodig is verkoopt jmpb een nieuwe bronzen bus

Julius_K
    Topic starter

Goedemiddag mannen,

Helaas erg druk geweest van het weekend vandaar nu pas mijn bericht. Ik heb alle bovenstaande berichten  op mijn setup eens toegepast en ga jullie daar mijn bevindingen van delen:
    @zevenenergie, Drukveer ben ik vrijwel zeker van dat deze standaard is. Ik heb namelijk ook nog een gele Malossi veer liggen en die maakt duidelijk meer toeren. Ik moet ook meer kracht gebruiken om deze in elkaar te zetten.
    Bronzen bus en het gedeelte waar deze overheen loopt heb ik eens gecheckt, ging al redelijk goed. Voor de zekerheid toch maar helemaal schoon gemaakt en ontvet.
    Ik heb van alle koppeling-onderdelen foto’s gemaakt en ik zal na dit bericht een bericht met de foto’s plaatsen.
    @freud, ik ben bezig met iemand in de buurt om eens wat onderdelen te wisselen en kijken wat dat voor een invloed heeft. Mocht iemand op dit forum uit de buurt van Sittard-Geleen komen die vario onderdelen met mij wil testen zou dat ook fijn zijn.
    Zoals hierboven te zien heb ik alles schoon gemaakt en wat mijn bevindingen toen waren.
    @fons, helaas heb ik zelf geen andere koppeling. Zoals te zien, ben ik wel opzoek naar iemand in de buurt om mee proberen te wisselen om dit inderdaad uit te sluiten.
    @supersi, Zie alles hierboven.

Om het een beetje overzichtelijk te houden post ik na dit bericht een bericht met alle foto’s.
    Ook nog wat opmerkingen over de foto’s:
    De achterpoelies hadden wat roest toen ik de vario kocht, dit heb ik weggeschuurd. De poelies voelen wel gewoon vlak aan maar je zit de “putjes” wel op de foto’s
    De bronzen bus kon ik nauwelijks loodrecht ten opzichte van het glijvlak bewegen, deze is naar mijn idee dus gewoon in orde.
    De koppelingsschoentjes zijn naar mijn idee ook nog dik genoeg om hier een lange tijd mee vooruit te kunnen.
    Verder ziet alles er gewoon prima uit en valt mij vrij weinig op wat er niet normaal uit ziet.

Alvast bedankt!

• Deze reactie is gewijzigd 7 months geleden door Julius_K.

Julius_K
    Topic starter

Hierbij de foto’s:
    Achterkoppeling:
    IMG_7921
    IMG_7923IMG_7922IMG_7924IMG_7925IMG_7927IMG_7929IMG_7928IMG_7930IMG_7931IMG_7932IMG_7933IMG_7934Voorkoppeling:
    IMG_7936IMG_7935IMG_7937IMG_7938IMG_7939Drukveren:
    IMG_7940Gemonteerde achterkoppeling: (foto’s zijn met gele drukveer, na het testen hiervan gelijk weer standaard drukveer erin gezet. Idee en montage blijft uiteraard hetzelfde)
    IMG_7942IMG_7941IMG_7943IMG_7944Gemonteerde voorkoppeling:
    IMG_7946IMG_7945
    Totaalplaatje: (foto is van een ander moment, vandaar dat de remkabel niet aangesloten is. Idee en montage blijft hetzelfde)
    3508807C-F0C5-42E2-83AB-7991EE4B8917

SuperSi
    Bijdrager

Je bent in ieder geval goed bezig!
    Ik zie zo niet veel geks, alleen de groene trekveren ken ik niet?
    Mijn polini groen zijn veel feller groen.
    Snaar zou misschien iets dieper in de achterkoppeling mogen maar dat kan ook vertekend beeld zijn.

Julius_K
    Topic starter

Veren zijn die van polini, misschien dat de foto het beeld vertekend.
    Heb gisteravond nog wat gespeeld met de snaar, ligt nu iets dieper dan op de foto’s, maar rij wel nogsteeds met 12 gram.
    De foto waarmee ik dit topic begonnen ben had ik het over valse lucht die ervoor zorgde dat ik zoveel gewicht nodig had. Op deze vraag heb ik helaas nog geen antwoord gevonden. Weet iemand dat misschien?
    Mijn blok zit nu 200-300 km in elkaar, heb dus eigenlijk geen zin om alle pakkingen dus weer te vervangen.

SuperSi
    Bijdrager

Heb je last van valse lucht?
    Dan is het wel handig om dat eerst te verhelpen.

Julius_K
    Topic starter

Zoals eerder in dit topic beschreven valt hij met de deo-test een heel klein beetje terug in toeren als ik bij de voetpakking spuit, met nadruk op een heeel klein beetje.
    Daarnaast valt mij zojuist wat anders in, de brandstof waarmee ik rij is 98 met 1:45 gemengd. Kan dit ook invloed op de rollen hebben? Denk het niet, maar als iemand is die hier meer van weet hoor ik het graag.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik zie niets vreemds op de foto,s.

De zwaarte van je rollen heeft te maken met het toerental van je motor en de sterkte van je drukveer en de hoek van je variateur.
    Je kan met de rollen dus bepalen bij welk toerental de vario varieert. BV.heb je bij 6000 toeren het hoogste koppel dan stem je je vario daar op af.
    Heb je je max koppel bij 6000 en hij varieert al bij 4000 dan trek je nooit maximaal op je haalt dan wel je top maar het laatste stuk hoor je dan je motor in toerental klimmen.
    Het helemaal perfect afstellen van je vario is een kunst.Er zijn een aantal basis regels.

Je moet altijd zorgen dat je motor in optimale conditie is en goed is afgesteld, voor je de vario gaat afstellen.
    Als dat is gelukt en er ontstaat B.V. een lekkage met valse lucht,Of een lekke koppakking, kan dat er voor zorgen dat je vermogen/koppel kromme veranderd en dan klopt je afstelling met de rollen niet meer.

De koppeling hoort eerst aan te grijpen voordat hij gaat variëren.(Mag ook niet slippen)

Het variëren mag vlak na het aangrijpen van de koppeling plaats vinden. Er zit daar nog wat ruimte om te spelen.
    Maar het ideaal is de motor op 1 toerental te houden en dat is ideaal gezien het toerental waar de motor het hoogste koppel heeft. Want een vario reageert op koppel. En dus niet op vermogen zoals wel eens gedacht wordt.

Het koppel (vulling van de cilinder) heeft  een bepaald verloop afhankelijk van het toerental. Het vermogen komt voort uit de vermenigvuldiging van het koppel en het toerental. Op een gegeven moment wordt de vulling (koppel) van de cilinder slechter, maar omdat het toerental toeneemt blijft de vermenigvuldiging oplopen.
    Screenshot_2021-05-03 vermogens grafiek 2takt - Google Zoeken

Om het  toerental te bepalen met het hoogste koppel, worden sprinters op de testbank gezet.Maar je kan ook een toerenteller monteren en dan met de vaste(poelie) overbrenging kijken waar hij het meeste trekkracht heeft.

De snaar hoort zo diep mogelijk in je vario te liggen, zonder dat hij de bus raakt.

De snaar hoort zo hoog mogelijk in de poelie te liggen. (Mag bij de orginele vario set, ietsje uitsteken)

Het mengen en de brandstof soort E10 of E5 of de klopvastheid, heeft inderdaad geen merkbaar effect op de afstelling van de vario.

• Deze reactie is gewijzigd 7 months geleden door zevenenergie.

Julius_K
    Topic starter

@zevenenergie,

Ik heb geen idee bij welk toerental mijn blokje max koppel heeft. Dit zal ik dus op gevoel en bevindingen moeten doen?

Voordat ik met vario ben begonnen heb ik met poelie gereden en dat reed geweldig, helemaal geen valse lucht en reed erg leuk alleen ik reed met 95 poelie zodat ik lekker optrok maar vanwege de grote poelie had ik bij 50 kmh al hele hoge toeren. Vandaar dat ik met vario begonnen ben.
    De afstelling van t blok heb ik toen niks meer aan verander, boegie was koffiebruin en dat is ie nu ook als ik een stuk goed gegast heb en dan de boegie los haal.
    Na het inrijden heb ik de vario gemonteerd en de rest wat volgde is in dit topic te lezen.

De koppeling grijpt aan voordat hij varieert, wel merk ik als ik de achterrem in houd en dan gas geef begint de koppeling ook een beetje te variëren. (geen idee of dit normaal is of dat hier iets mis gaat)

Als ik gewoon vanuit 0 vertrek varieert de vario vlak na optrekken. (dat is dus goed lijkt mij)

In het begin raakte de snaar de bus van de voorvario, toen heb ik de randen van de bus wat naar binnen geveild waardoor de gradenplaat dieper kwam te liggen en toen reed het ook allemaal al wat beter. (de positie van de snaar voor lijkt mij nu dus goed te zijn)

Zoals op de foto’s te zien is (volgensmij) ligt de snaar zo hoog mogelijk maar wel diep genoeg in de poelie. (ook dat is dus goed lijkt mij)

Enige punt waar ik mij dus niet zeker over ben is het variëren als ik de achterrem in houd.
    Ik denk dat er voor nu alleen nog de mogelijkheid is om in de buurt iemand te zoeken die evt met mij naar mijn vario kan kijken of iemand die mij een paar onderdelen wil lenen om het een en ander uit te sluiten.

zevenenergie
    Forum Goeroe

De dunne plaat van je vario.. wiebelt die?

Julius_K
    Topic starter

Die wat de gewichten op de plaats houdt? een heeeeel klein beetje, de rest niet. Hoe kan dat invloed hebben op de gewichten als ik vragen mag? Deze plaat zit toch met die geleiders “vast” aan de gradenplaat, en die zit gewoon over de bus geschoven.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.