Vario wil niet afgesteld worden

Home Forums Techniek Vario Vario wil niet afgesteld worden

This topic contains 40 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Julius_K 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Gebruiker

Julius_K
    Topic starter

Dag mannen,

Ik word gek van mijn vario. Op aanraden van velen ben ik toch van mono op vario over gegaan, maar de afstelling wil gewoon maar niet lukken.
    Dit is mijn setup op het moment:

43mm DR
    Bewerkte carters en kruk 13mm inlaat
    13.13@68 Malossi powerfilter
    Gianelli citypower
    10.5 vario
    Std achtervario met 100 mm schijven
    Malossi voorvario (afstandsbus iets ingekort zodat de snaar niet meer slipt)

de volgende setups heb ik geprobeerd en resulteerde allemaal in overtoeren, uiteraard de hogere gewichten wel minder overtoeren:
    Gele drukveer, groene trekveren
    6 gram, 7 gram, 8 gram & 9 gram
    Standaard drukveer, groene trekveren
    Standaard drukveer, standaard trekveren
    Vanwege de overtoeren durfde ik maar tot een snelheid van 30-35 te gaan wat mij verre van normaal lijkt voor mijn setup.
    Omdat het maar niet lukte met de Malossi vario heb ik de originele standaard vario(8rols) er maar eens opgezet, dit reed eigenlijk veel beter, maar richting de 35-40 zat deze al gauw aan de top leek het, toen begonnen er ook overtoeren te komen.

Uiteindelijk dacht ik dat ik gek werd, aangezien iedereen op t forum met een vergelijkbare setup met gele drukveer en 7 gram rijdt.

Mijn setup heb ik helemaal nieuw opgebouwd, nieuwe lagers, nieuwe cilinder en bewerken van het carter. Ik heb toen met poelie gereden en het blok reed als een gek, geen gekke dingen in t blok en had ook geen valse lucht. Na 250 km gereden te hebben ben ik begonnen met de vario. Van het weekend gewoon maar eens een setje van 11 en 12 grams rollen besteld om te proberen, deze komen vanmiddag binnen en ik zal hier vanavond een update over geven.
    Alleen bedacht ik mij dat het toch absurd is dat ik met mijn setup 11 of 12 gram nodig heb. Vandaar ben ik gister toch maar eens gaan rondneuzen op t forum en las ergens dat als je blok valse lucht trekt je ook sneller overtoeren maakt met vario(zie bijlage voor de bron). Is het echt zo dat je dan zoveel meer toeren gaat draaien? Ik ga vanavond sowieso maar weer eens een deotest doen, misschien dat er in die 250km toch een pakking niet meer lekker zit.
    Daarnaast hadden mijn achterpoelie’s wat roest toen ik de vario kocht. Dit heb ik weg geschuurd en ze voelen nu goed glad aan, maar kan dat kwaad?

Even in het kort een samenvatting:
    Het is toch niet normaal om met deze setup 11/12 grams rollen nodig te hebben of kan dit wel?
    Kan valse lucht voor zoveel overtoeren zorgen bij vario?
    Kan weggeschuurde roest bij de achterpoelie’s kwaad?

Met vriendelijke groet,
    Jules
    Screenshot 2021-04-26 at 12.04.59

zevenenergie
    Forum Goeroe

Julius_K
    Topic starter

Excuses, het gaat om een ciao met mix-wielen(16 inch dus)

FonS
    Bijdrager

Ik rij een vergelijkbare setup gewoonlijk met een standaard drukveer, groene trekveren en 7 gr rollen.
    Als jouw blok het bij 35 km/h al uitjankt, vermoed ik dat je systeem niet (genoeg) varieert. Als je zonder kappen rijdt, zie je dan de snaar in je vario omhoog komen?
    Ook omdat het beter rijdt met je standaard vario, verwacht ik dat er een probleem in je Malossi vario zit. Dat je met een standaard vario bij 40 km/h flink toeren begint te maken, is niet vreemd.
    De beste optie lijkt me om een andere Malossi vario te proberen / lenen en van daaruit verder te werken.

Julius_K
    Topic starter

Nou er begint licht aan het einde van de tunnel te komen. Ik merk het volgende:
    ik heb Malossi  rollen van 6 gram(zaten bij de vario) en een pollini afstel setje van 6,5, 7, 8 en 9 gram. De Malossi van 6 gram maakt veel minder toeren dan de pollini van 6 gram. Ook zie ik als ik met de pollini heb zitten testen dat er vegen in het midden van de voorvario komen(zie foto).

Kan het zijn dan de pollini rollen als het ware slippen? Waardoor er meer toeren nodig zijn?

@fons Ik zie de koppeling wel goed doorlopen naar wat lijkt het verste punt.

Groet, Jules

image546211EE-2155-4929-8F41-4521559A41EAF3F7C7DC-4739-4EFD-A3CF-92429DEBF5B966EA81EA-F8CC-43A7-9300-E10B458148D5

• Deze reactie is gewijzigd 7 months, 1 week geleden door Julius_K.

Seru.ch
    Bijdrager

Do you have mounted the Rubber-ring that comes with the Malossi-Vario? That are a restriction and not must be mounted. 

Julius_K
    Topic starter

What rubber ring do you mean? The one between the two poelie‘s? Or the one on the crankshaft?

Seru.ch
    Bijdrager

Dieses:
    M513863_variomatik_malossi_web_edit_448924714272122

If you have this mounted, trow it away. This is a restrictor. 

• Deze reactie is gewijzigd 7 months, 1 week geleden door Seru.ch.

Julius_K
    Topic starter

No I haven’t placed that one. But I think the Polini rolls just don’t work as they should in a Malossi variomatic. So I am now looking for some more Malossi rolls.

SuperSi
    Bijdrager

Volgens mij zijn die polini rollen zogenaamde “test” rollen en niet bedoeld om lang mee te rijden.
    Die strepen die je ziet komen doordat de polini rollen uit 2 plastic halfjes bestaat.

De vraag die ik nog niet beantwoord zie is of je vario voor wel goed varieert.
    Dus dat je snaar wel omhoog komt in je schijven.

Ook zou ik niet per se malossi rollen zoeken maar gewoon vaste 16×13 rollen.
    Ik zag dat ze op jmpb voor 13 euro per setje gaan.
    Ik heb in mijn vario rollen van zoon standardparts merk van 6 euro per setje en die doen het prima.
    Wil je nog goedkoper, ik heb ook rollen van aliexpress, de deden het ook prima haha

Julius_K
    Topic starter

@supersi, Ik had in bericht over de rollen op het laatste geschreven dat de vario goed door de schijven varieert en ik hem maximaal op en neer zie gaan.

De strepen was ik ook al achter dat deze van de 2 halve beschermkapjes van de Polini rollen waren.

Helaas ben ik er nu ook achter dat deze rollen inderdaad minder goed werken dus ga ik inderdaad maar opzoek naar gewone vaste rollen van Malossi of welk merk dan ook.

SuperSi
    Bijdrager

Oei, daar heb ik dan overheen gelezen.

Meestal heeft de plaatselijke brommerboer/scooterzaak wel 16×13 rollen, als je ze snel nodig hebt

Julius_K
    Topic starter

Geen probleem

Helaas waren alle brommer/sctooterzaken in de buurt gister en vandaag gesloten dus ik ga morgen eens kijken.

Julius_K
    Topic starter

Mijn levering van de rollen van 11 en 12 gram waren erg vertraagd, maar heb deze een paar dagen geleden toch kunnen testen.

Ik heb vandaag vooral met 12 gram, groene trekveren en standaard drukveer gereden, dit reed erg lekker en had een top van 55/60 als ik m goed doortrok. De 11 grams rollen waren wat hoogtoeriger, dus ook wat meer koppel maar toch wel erg veel toeren wat min geen fijn gevoel op leverde. Dus toch besloten om met de 12 gram door te rijden.

Nu blijft het toch gek dat ik met 12 gram “fijn” rij voor mijn setup, waar kan dit aan liggen?

Dingen die ik geconstateerd  heb:
    -snaar slipt niet
    -vario loopt maximaal op
    -toerental blijft gelijk bij optrekken van 0 tot 50 (met 12 grams rollen)
    -hij heeft een klein beetje last van valse lucht, maar ik kan mij toch niet voorstellen dat dit zo’n invloed heeft. (zie ook screenshot bij het eerste bericht in dit topic)

Wat kan ik in godsnaam nog proberen? Want het is toch absurd om op een ‘70cc’ met 12 grams rollen te rijden

• Deze reactie is gewijzigd 7 months geleden door Julius_K.

Freud
    Bijdrager

Beste Julius,

Ik heb dit topic eens goed doorgelezen en heb een opmerking.
    De titel van dit topic:
    Vario wil niet afgesteld worden.

Hier zit het probleem:
    Je maakt van de vario een voorwerp met een eigen wil.
    Het is dus nu jouw wil tegen de wil van de vario.

De vario, die blijft rustig op een toerental lopen van 0-50km/uur.
    Jij bent helemaal over je toeren….

Ik bedoel je bent welkom op het forum, en we helpen je graag.
    Maar is het niet een idee om tijdelijk even wat anders te gaan doen. lekker wandelen in de natuur of zo.
    kott en de bie

Heb je iets dat je liever prive wil bespreken stuur dan een PM
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.