Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vario naaf blijft olie lekken.
This topic contains 11 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by tnerual 13 years, 8 months geleden.
-
Gebruiker
-
22 juli 2010 om 21:40 #210715
Goeden dagschotel.
Ik ben bezig me citta compleet te restaureren.
Citta staat in de garage en is bijna klaar .
Heb de vario naaf ook gereviseerd volgens de How To.
Verder niet echt moeilijk en ik dacht die zit in de pocket.
Zag een tijd later beetje olie op me achterwiel en kwam er toen achter dat de naaf aan het lekken was.
Achterklok op de werkbank, open gemaakt en zag toen dat de hele pakking nat was van de olie.
Ik was er van overtuigd dat ik het perfect had gedaan dus zat te denken aan een over datum pakking als dat uberhaubt bestaat. Toen nieuwe pakking gaan halen en ook maar gelijk 1 extra meegenomen.
Weer 2 pakkingen later en weer aan het lekken.
Snap er niks van hoe dat komt.
Heb vooral de aller laatste poging extreem veel voorzorgsmaatregelen genomen.
Alle olie eruit, vetvrij gemaakt, droog gemaakt en zelfs nog heel even met een gasbrander met rustige vlam de rand waar de pakking komt verder schoon en kurkdroog gemaakt.
Dikke as helemaal ingedrukt en vastgeklemd in de bankschroef, pakking er perfect op en toen de deksel er perfect op gezet. Alle bouten ook perfect kruislings aangedraaid enzo. ff gewacht en toen er weer olie in gedaan, naaf in het wiel gezet en wiel recht op tegen de muur gezet en halve dag gewacht en toen gaan kijken en ja hoor weer aan het lekken. Vraag me af wat er allemaal mis kan zijn. Iemand enige idee wat het kan zijn? Ik hoor het graag.23 juli 2010 om 05:04 #233691Komt de olie niet gewoon uit het ontluchtings gaatje omdat er teveel olie inzit? 😕
23 juli 2010 om 05:30 #233692Heb ik ook gehad. Gewoon een beetje vloeibare pakking op de normale pakking doen 😉
23 juli 2010 om 06:26 #233690@ Jarco
Nee het lekt echt uit de rand.@ mcmarkt93
Ga ik dat eens proberen. Waarom trouwens normale pakking met vloeibare pakking en niet alleen vloeibare pakking?23 juli 2010 om 06:40 #233693Volgens mij maakt dit niet veel uit.
Denk dat je net zo goed enkel vloeibaar kan proberen, mocht dit ook niet baten moet je echt gaan zoeken op scheurtjes in je pot of deksel ben ik bang voor.23 juli 2010 om 07:50 #233695Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb ook al met vloeibare pakking geprobeerd, helpt niet bij mij.
Het komt echt aan de onderkant achter het deksel weg.
Volgens mij moet je dat deksel echt snoeihard aandraaien, dat had ik ook wel gedaan dacht ik maar ben toch voorzichtig geweest omdat ik de tappen in de naaf niet dol wil draaien.<3 Thunderstone
Check mijn perso!23 juli 2010 om 07:51 #233696@ Jarco
Dan zal ik maar eens vloeibare pakking gaan halen en dat proberen.
Ik laat later op de dag wel weten of het gelukt is.EDIT:
@ Javad.
Bij jou ook al.
Ik heb mijn bouten echt heel goed vast gedraaid maar dat hielp niet.
Ik ga zo ff de boel weer uit elkaar halen en ff heel goed kijken wat er mis kan zijn.23 juli 2010 om 07:56 #233697mijn 2 klokjes lekken ook als n idioot
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.23 juli 2010 om 08:09 #233698Aangezien bij Javad vloeibarepakking ook niet werkte, ga ik eerst wat anders proberen.
Het moet gewoon met een normale pakking lukken zo zijn ze ook uit de fabriek gerold.
Ik heb een idee wat misschien kan werken.
Ik ga de deksel heel iets vlakken op de zelfde methode als kop vlakken.
Dus met glasplaat en fijn schuurpapier.
Dan weer met een pakking proberen, en als het weer lekt doe ik de pot ook nog een keer.
Mocht het dan nog lekken weet ik het ook niet meer.23 juli 2010 om 08:42 #233699Ik heb dit probleem ook gehad (met Varioklok) op de volgende manier opgelost :
– Klok helemaal uit elkaar
– Ontvet de hele boel (Bison ontvetter/remreiniger/weetikveelwat
– Schuur met schuurpapier korrel 800/1000 de pasvlakken/rand van de klok goed glad, zodat alle oude resten pakking weg zijn.
(pas btw op dat je de boel niet te ver afvlakt, dan loopt het niet lekker meer :P)
– Doe alle zooi er weer in (ontvet)
– Smeer een heel dun rupje vloeibare pakking op de rand, EN op de pakking aan allebei de kanten
– Kruislings dichtdraaien
– Nachtje laten drogen, olie erin gieten, even voorzichtig mee schudden/draaien zodat de olie overal in komt.
– Monteren en rijden– Check je BTW ook je lagers goed, ik had er ook last van dat er drupjes olie langs 2 van mn naaldlagers liepen!
Dit kun je oplossen door ze eruit te tikken, op te ruwen/ vastlijmen met epoxy…23 juli 2010 om 10:01 #233700@ Carphunter
Kijk daar heb ik wat aan. Dit eerst maar eens proberen.
Lagers lekken bij mij niet. Tis puur de pakking rand.
Bedankt voor de info (y)23 juli 2010 om 11:13 #233701Wat Carphunter zegt, dat is de oplossing..
ik had het ook met de halve carters van me ciao.. Bleef maar lekken.. pasvlakken geplaneerd, gevlakt, en perfect -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.