Vario inspectie voor gevorderden

Home Forums Techniek Vario Vario inspectie voor gevorderden

This topic contains 12 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Martino 4 years, 6 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #790674

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Mannen,

    Mijn zoekertje voor een variosysteem heeft via Duitsland een vario setje laten opduiken. Ik heb aan de beste man foto’s gevraagd van de set, omdat hij veel te ver woont om de spullen te gaan ophalen.

    Kunnen de geleerden hier eens een blik op werpen en mij vertellen of men rare dingen ziet? En of dit de versie is waar je de trek- en drukveer van kunt wisselen?

    Verder zegt de man dat de overbrenging 10.5 is en dat alles soepel loopt.

    Als het iets zou zijn, heb ik wellicht gevonden wat ik zocht.

    Varioklok + koppeling

    De fotos:

    Screenshot_20191005_163401_com.ebay.kleinanzeigen
    Screenshot_20191005_163357_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163325_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163317_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163306_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163301_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163252_com.ebay.kleinanzeigenScreenshot_20191005_163239_com.ebay.kleinanzeigen

    #790687

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik ben verre van een Vespa vario expert. Maar voor zover ik weet is dit een koppeling waar je de trekveren van kan vervangen.
    Het is sws geen oldtimer of oostenrijkse koppeling.
    Verder ziet het er wel wat roestig uit en zou ik er dus niet de hoofdprijs voor betalen.
    En sws een goeie onderhoudsbeurt geven voordat je ermee gaat rijden.

    #790693

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    lijkt mij op het eerste gezicht geen verkeerd setje niet bagger vet zo als je ze zo vaak ziet!
    ik zou als je de set koop uit voorzorg wel alle keeringen vervangen en letten op te veel speling op de dunne uitgaande as.

    #790701

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    Thnx mannen voor de info.

    Ik heb in de tussentijd een mooi aanbod gekregen van een mede forum genoot, voor een klok met bijpassende nette koppeling.

    #790712

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Misschien wist je het al, maar hou in de gaten dat je er met deze standaard voorvario ook nog niet bent.

    Hier gaan niet de standaard rollen in die in iedere andere vario kunnen, dus afstellen op een andere setup als de standaard setup is niet echt mogelijk. Als je echt goede prestaties wil op een snellere setup zal je dus ook een “snelle” voorvario erbij nodig hebben.

    #790713

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    IMG_20191006_182723
    Zullen deze nieuwe Malossi multivar, malossi riem en testrolletjes op mijn werkbank voldoen 😉 ?

    #790728

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    De Malossi Multivar zal prima zijn werk doen, maar de rolletjes zijn afhankelijk van de setup die je gaat rijden. Ik heb in het verleden zo’n Polini afstelsetje gehaald, en rij hier nog steeds mee. Voordeel hiervan is dat je meerdere sets gewichten hebt, en hier ook weer mee kan gaan mixen om tot je ideale gewichten te komen.

    Je hebt je ietswat beperkt in de afstelmogelijkheden met de rollen, maar je komt er wel. Vergeet je de trekveertjes niet? Ook heb ik van anderen gehoord dat de Malossi snaar wisselende kwaliteit vertoond, dus hou dit in het achterhoofd. Mocht ie aan vervanging toe zijn, kan je altijd een Gates XLA snaar halen. Zijn met Kevlar versterkt en ik rijdt er al zo’n 2300km mee. M’n vorige heeft het 3500km gered en was alleen aan vervanging toe omdat ie wat begon te slippen tijdens het aanrennen. Mocht ik kickstart hebben gehad toendertijd had ik er gewoon nog mee gereden.

    #790729

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    We gaan het meemaken.

    Ik heb even wat rollen genomen die in andere topics genoemd werden, van mensen die ook met een nieuwer type multivar rijden en een soortgelijke setup. En extra de goedkopere genomen om te testen, tot ik de juiste voor mijn setup heb. Erna kan ik mooi in 1x de juiste van goede kwaliteit kopen.

    De riem moet ik ook even kijken inderdaad. Maar vooral de lengte…. Ik heb een jmpb brug onder de Citta gezet en met een 80er poelie paste een standaard 1025 vsnaar niet…. Terwijl dat toch de maat zou zijn voor een 80er poelie….momenteel zit er een 1037 vsnaar icm het blok in de achterste stand op…..

    #790732

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    De riem moet ik ook even kijken inderdaad. Maar vooral de lengte….

    Maar de JMPB brug verschilt toch niet zoveel van lengte dan een normale Citta brug? Vgm passen dr gewoon standaard kappen van een Citta op. Althans, dat was bij een maat van me het geval met zijn verstevigde achterbrug. Mocht je de koppeling nog willen aanpassen voor beter bereik heeft dit eigenlijk alleen zin bij 90mm schijven. Je kan ze wel zo aanpassen dat je de M24 moer niet hoeft los te maken om de trekveertjes te vervangen.

    #790735

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Er is een verhaal hier op het forum de rondte gegaan dat de Malossi Multivar vario’s verschillen in de hoek van de glijbanen, maar dit is niet helemaal juist. Een tijdje terug hebben Tonni en ik deze nog eens goed vergeleken en van een optisch verschil is hier niets op te merken. Met het oog is er dus geen verschil merkbaar. Tonni zal dit nog op het forum gaan posten, maar dit is nog niet gebeurd. Het klopt dus wel dat er verschillen zijn tussen de jaartallen en Multivars, maar deze verschillen zijn er niet bij de rol/glijbanen.

    Denk er trouwens aan dat je bij een versterkte brug je deze moet aanpassen voor de koppeling. Je poelies zullen aanlopen/inslijten op het dikkere staal van de brug.

    JMPB achterbrug en vario

    jmpb-brug met malossi voorvario

    #790740

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

    De riem moet ik ook even kijken inderdaad. Maar vooral de lengte….

    Maar de JMPB brug verschilt toch niet zoveel van lengte dan een normale Citta brug? Vgm passen dr gewoon standaard kappen van een Citta op. Althans, dat was bij een maat van me het geval met zijn verstevigde achterbrug. Mocht je de koppeling nog willen aanpassen voor beter bereik heeft dit eigenlijk alleen zin bij 90mm schijven. Je kan ze wel zo aanpassen dat je de M24 moer niet hoeft los te maken om de trekveertjes te vervangen.

    Ja raar he van de lengte snaar. Remco van jmpb gaf ook al aan dit voor het eerst te horen. De kappen passen daarentegen wel gewoon. Wellicht zit er verschil in lengte vd sleufgaatjes om het blok te kunnen verstellen.

    Vertel eens wat meer over het aanpassen van het bereik en waarom enkel bij de 90mm schijven.

    #790741

    Daniello
    Topic starter
    Berichten: 489

     

    Er is een verhaal hier op het forum de rondte gegaan dat de Malossi Multivar vario’s verschillen in de hoek van de glijbanen, maar dit is niet helemaal juist. Een tijdje terug hebben Tonni en ik deze nog eens goed vergeleken en van een optisch verschil is hier niets op te merken. Met het oog is er dus geen verschil merkbaar. Tonni zal dit nog op het forum gaan posten, maar dit is nog niet gebeurd. Het klopt dus wel dat er verschillen zijn tussen de jaartallen en Multivars, maar deze verschillen zijn er niet bij de rol/glijbanen.

    Denk er trouwens aan dat je bij een versterkte brug je deze moet aanpassen voor de koppeling. Je poelies zullen aanlopen/inslijten op het dikkere staal van de brug.

    Goed dat je het even opmerkt van de Multivar, ik haalde het al aan in het ‘kleine vario vragen’ topic. Ben nu wel eens benieuwd naar de echte verschillen.

    Wat betreft de montage op de jmpb brug, bedankt voor de tip. Ik zal als ik eraan begin eens uitmeten hoe dik de opvulringen moeten zijn welke tussen de vario en de achterkoppeling moeten komen. Deze zou ik dan eventueel op het werk kunnen draaien.

     

    #790759

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ik zal niet met ringen gaan werken. Vooral achter is dit lastig vanwege de passing op de ingaande as. De meeste mensen slijpen een ronding uit in de brug en ditzelfde kan je voor de vario doen. Wanneer je met ringen hier gaat werken komt de v-snaar ook wat minder goed in lijn te staan.

    En betreft de verschillen tussen de Multivars onderling, dit had vooral te maken met de verschillen tussen een Pinasco Overdrive en Multivar bleek achteraf.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.