Vario as voor bromklok

Home Forums Mening & ervaring Vario Vario as voor bromklok

This topic contains 7 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Brommers kieken 3 years, 3 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #149048

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    plaats hier je meningen en ervaringen met de vario as voor de bromklok van lennart

    ik heb de as al een tijdje binnen maar nog geen zin en tijd gehad om hem te monteren.
    op het eerste gezicht lijkt het gewoon een piaggio origineel onderdeel.
    de afwerking ziet er heel netjes uit.

    de vertanding zal dan ook uitkomen op een 1/7 terwijl het gros van de klokjes rond de 1/10.5 is.
    dit kan zelf oplopen tot 1/15.

    het echte voordeel is dat je geen dure malossi vertanding meer nodig hebt om toch een hoge snelheid te halen, en gezien er nog heel veel bromklokjes zijn kom je nooit in de knoei met kapotte vario deksels en dergelijke

    voor mijn doen is het een top onderdeel, alhoewel ik heel graag een lichtere vertanding zou willen zien.
    dit puur om ook met 50cc blokjes te kunnen rijden πŸ˜€
    wie weet komt dat nog wel

    (@ mod. voel je vrij om een foto in mn topic te zetten, anders probeer ik dat deze week nog even)

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #154862

    Joris
    Bijdrager
    Berichten: 837

    Had ik trouwens toevallig al gezegd dat dit het beste product ooit was voor een Vespa? πŸ˜€
    Dit simpele asje is echt ultiem! Ik heb hem de afgelopen dagen getest op mijn ciao snor

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik mij zo blij heb gevoeld op m’n snorciao.

    Hierbij mijn bevindingen over deze as: (Mijn dank aan Flippo dat ik jouw asje mocht testen! Was zelf helaas te laat)

    Specificaties snorciao:

    – Volledig bewerkt origineel Belgisch bromblok (inlaat 13mm, spoelers doorgetrokken)
    – Originele DR evo 43mm + originele gevlakte kop
    – 13/13 @ 69
    – Malossi filter
    – Simonini Racing (Wat een heerlijke pijp blijft dit toch, alleen lijkt het nu net een 2takt KTM) :lol
    – Bromklok @ 1/6.5 vertanding
    – Malossi multivar @ 4.7 gram rollen
    – originele ”asbest” koppeling @ gele drukveer, originele trekveren en 90mm schijven
    – Bewerkte originele bromkrukas

    Voordelen:

    – Hoge top mogelijk
    – Nagenoeg dezelfde snelheid te halen in vergelijking met een normale bromklok en poelie 65
    – Veel minder nerveus rijden tegenover een 1/10.5 of 1/13.5 klok.
    – Eventueel zuiniger toeren (laagtoerig relatief hoge cruise snelheid)
    – Je klok klinkt veel gezonder (Doordat het maar 2 tandwielen zijn wellicht)
    – Naar mijn mening de ideale mix tussen poelie en vario: Hard trekken maar niet ‘nerveus’ rijden.

    Nadelen: (Zijn die er? πŸ˜€ )

    – Iets moeilijker met afstellen
    – Je levert wat trekkracht in vanaf stilstand.
    – 90mm schijven zijn eigenlijk net wat te ‘zwaar’ bij compleet bewerkte setups onder de 43mm. (Met goed afstellen lukt het wel om nog redelijk van de plek af te komen, sowiso beter dan poelie). Denk dat als ik nu de racing wissel voor een citypower dat het al een wereld van verschil is qua trekkracht puur helemaal onderin vanuit stilstand).
    – Originele vario kap past niet en raakt de koppeling (Nog niet aan toe gekomen maar vast en zeker makkelijk aan te passen.
    (loopt lichtjes aan)

    Aangezien het een tijdje gaat duren totdat flip zijn asje gaat gebruiken mocht ik deze lenen. Ik dacht dat mijn klok vastgelopen was. Gelukkig was alleen de contramoer los gelopen van de achterkoppeling met als resultaat een gevlakte keering en lekkage. Gelukkig is mijn 1:10.5 klok nog te redden dus :thumb

    Met dit in mijn achterhoofd Flippo maar eens lichtjes gekieteld of ik zijn asje niet eens mocht testen πŸ˜€ Aangezien hij zelf ook zeer benieuwd was, was dit geen probleem :thumb Nogmaals merci kerel :lol

    Het afstellen is even wennen maar goed te doen.

    Met originele rukveer zat ik met 100mm schijven tussen de 6-6.5 gram rollen.
    Mijn gele drukveer is al wat ouder en niet veel straker dan mijn originele. Met 90mm schijven moet je dan toch redelijk licht gaan wil je hem stationiair ‘op tijd’ laten aangrijpen en nog vlot van de plek komen + doortrekken. Ik zit nu op 4.7 gram. Misschien dat het nog zelfs net ietsje lichter mag maar heb helaas geen lichtere rollen liggen momenteel.
    .
    Met de 90mm schijven is het eigenlijk net wat overkill maar was gewoon heel benieuwd naar de top met vario. Bovendien trekt het nog steeds best aardig op vanuit stilstand. Het kost gewoon wat meer moeite om de lange vertanding vanuit stationair op gang te brengen. Zodra ik de 35 heb aangetikt en je trekt het gas open schrik je echt van de trekkracht. Je boost hem dan zo door naar de 80 snel. Dit had ik niet verwacht eerlijk gezegd :thumb Echt een gruwelijke boost.

    De kunst is dus om inclusief de iets strakkere drukveer de rollen zo ‘laag van gewicht’ te houden dat je wel nog lekker van de plek komt, en in het middengebied genoeg RPMS kan maken om hem hoogtoerig door te knallen naar de veels te hoge top. Je merkt echt dat je hem zo moet afstellen op relatief hoge toeren in het eindgebied; anders haal je niet de top die je wil bereiken door de lange overbrenging.

    Qua toersetup zat ik te denken aan een gele drukveer + 100mm schijven + citypower (citypower ivm de originele looks). De Simo racing valt wat veel op en maakt een berg geluid (Wel een geluidje dat ik heb gemist afgelopen jaren).

    Natuurlijk kon ik het niet laten om wat beeldmateriaal te maken:

    Op het volgende filmpje film ik Flippo tijdens het toppen met ori drukveer (100mm schijven) en 6.1 grams rollen:

    En op dit filmpje rij ik met gele drukveer + 90mm schijven (4.7gr rollen):

    En dan nu de onthulling waar het allemaal om gaat: (Ik kon nog iets door maar moest helaas remmen). Deze snelheid is dus gps gemeten met mijn telefoon.

    Redelijk crimineel met vario πŸ˜€ Zie vooral ook het 2e filmpje; Die boost vanaf het middengebied is echt super πŸ˜‰

    Conclusie: Een van de beste producten voor onze brommers. Geen gezeik meer met te ‘korte’ vertanding + het rijden gaat veel smoother. Kortom een aanrader!

    Oftewel: Laagtoerig kachelen met een citypower is nu mogelijk met een top van 85 bijvoorbeeld 8)

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit asje. Als jullie vragen of suggesties hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

    Gr,

    Joris

    #154865

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4112

    Leuk om te lezen dat de 1e bevindingen positief zijn :thumbπŸ˜€
    Joris omtrent je kap, in het topic stond vermeld dat dit inderdaad wat uitstak en hierdoor er een ring achter de bevestigingpunten van de kap moest (tussen de kap en brug).
    Mooi dat ondanks de zware vertanding je nog redelijk goed van je plek komt met de as hopelijk kan ik er in de toekomst nog meer blij mee maken.

    #154866

    Joris
    Bijdrager
    Berichten: 837

    @Lennaert: Bevalt zeer goed πŸ˜€
    Dat met die kap, daar heb ik inderdaad over heen gelezen denk ik. Zal hem binnenkort eens proberen pas te maken. Toch wel handig ivm dat regenachtige zomerweer hier :lol

    Wat nog voordelig is aan de as: De spiebanen zijn redelijk tight fit in gefreesd. Dat is alleen maar goed aangezien ik nu spie er heel lichtjes in moet tikken met een stompe schroevendraaier. Liever geen speling hier dan wel wat speling. Als er speling ontstaat in de spieverbinding kan de spie sneller doorknakken. Bij originele piaggio asjes hebben ze meer speling. Moet wel zeggen dat ik nog nooit een kapotte spie ben tegengekomen op mijn varioset

    #154842

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Mooi informatief verhaal, goed geschreven!

    Mooi dat deze as schijnbaar een schot in de roos was πŸ™‚

    #154771

    Joris
    Bijdrager
    Berichten: 837

    Dankje :thumb

    Het is natuurlijk super mooi want nu hoef je niet alles uit de kast te halen om een fox koppeling te customizen.
    De gele drukveer in combinatie met de 100mm schijven heb ik nog niet getest. Denk dat het heel lekker gaat rijden.
    Met 90 schijven trekt het eigenlijk net wat te langzaam en je belast je overbrenging ook wel erg heftig. Om de top te testen is het natuurlijk wel grappig :lol

    #775187

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Ik heb deze as ook gekocht en inmiddels gemonteerd op eenzelfde setup als Joris.
    Echter rij ik met een 12/10 @50 en piaggio filter en 100mm schijven met originele veren.

    Onderstaande kan ik beamen:
    β€œQua toersetup zat ik te denken aan een gele drukveer + 100mm schijven + citypower (citypower ivm de originele looks). β€œ

    Ik heb mijn toerenteller aangesloten op mijn brommer, vanuit stilstand rij ik weg met ongeveer 4.800 tpm om vervolgens aan een stuk door te trekken naar 65 km/h en 5.800 tpm. De rollen van 8 gram zijn veel te zwaar, maar dit trekt nog steeds verrassend goed met een gigasnelle citypower. Nu rijdt mijn brommer ongeveer gelijk aan poelie 70 met 1:6,75 vertanding op toersnelheden.

    Vanmiddag heb ik ook een paar kilometer rechtuit geprobeerd. Met de 8 grams rollen kwam mijn vario bij 75 km/h niet eens boven de 5.900 tpm, mijn inziens een ideale toersetup!

    Een 9-/10-tands bromvario-as lijkt me ook geen verkeerde toevoeging aan het assortiment voor de lichtere setups.

    #805657

    Brommers kieken
    Bijdrager
    Berichten: 45

    Dus wat hierboven lees is een vario as die in je poelieklok/vertanding kunt doen? Is dit nog steeds een ding en waar zou ik deze kunnen kopen? Als ik de verhalen zo lees klinkt het wel lovend😃

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.