Van oud en verlaten naar bling Ciao.

Home Forums Perso’s Projecten Van oud en verlaten naar bling Ciao.

This topic contains 119 reacties, has 39 deelnemers, and was last updated by hansieb 14 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 120)
  • Gebruiker
  • #284007

    Ciao-Passie
    Topic starter
    Berichten: 72

    Dit verhaal begint met een Ciao die 9 jaar in een nat afdak heeft staan verroesten en vergaan.:(
    Een kennis heeft kort gewoond in een huis van een overleden opa en heeft de Ciao snor daar in de schuur gevonden.
    Zij wil er graag weer mee gaan rijden en vraagt aan mij of ik daar voor kan zorgen.
    Tuurlijk” zeg ik meteen.

    Eenmaal bij mij thuis afgeleverd begin ik met de schade op te nemen.
    Banden vergaan, velgen veroest het chroom hangt erbij, tank vol water en benzine kraan verrot, lagers van de wielen lopen wel maar niet van harte.
    Blok lijkt vast te staan en wil in ieder geval niet rond gaan.
    achterlicht is stuk, kmteller is stuk geroest, snaar stuk en poulie’s roestig en natuurlijk ziet het arme ding er niet uit.

    Aan de slag dan maar.
    Ik wilde natuurlijk wel weten of het blok niet verrot was en eerst die maar eens geinspecteerd.
    Toen bleek dat de cilinder eigenlijk nog in prima staat was en na wat ontkolen en schoonmaken was dat wel voor mekaar.
    Toen bleek dat het vliegwiel gewoon op de randjes was vast geoxideert en daarom draaide hij niet.
    Na dit opgelost te hebben een nieuw bougietje erin en hoppatee en soepel blokje weer.
    dat viel dus mee.

    Maar de carbeurateur was een ander verhaal.
    De benzine was allang verandert in gas en de olie was uitgehard tot een prachtig stinkend verstoppings middel.
    Wow, wat een lucht komt daar vanaf en hard die troep.
    Maar een uurtje pulleken en blazen helpt goed.
    Die kon er ook weer op.
    Benzinetank en kraan waren ook goed gaar.
    Maar een benzinekraan kan je simpel vervangen, roest in de tank is wat lastiger.
    Spoelen en schudden bleek te voldoen om de benzine weer helder uit de tank te laten lopen.
    De laatste roest pukkeltjes zullen zoals later blijkt wel losslijten en de filters houden dat keurig tegen.
    Nieuw stukje slang ertussen, weer een klus plat.

    wordt vervolgt

    Een hoop vragen om de foto’s, ik ben alleen tot de ondekking gekomen dat ik geen foto’s heb van het prille begin.
    Wel heb ik nog wat van de oude onderdelen liggen simpel weg omdat ik ze nog niet weg kon gooien(sentiment:'().
    Maar ik zal als het me lukt zeer binnenkort dit verhaal aanvullen met wat ik wel aan foto’s heb.
    Ik ben alleen nog een kluns met het toevoegen want tot nu toe lukt de atvatar me niet eens.
    Ik vind het ook leuk hoe enthousiast jullie zijn over mijn schrijven en daarom nu deel 2.

    Houdt in gedachten dat ik in dit deel van het verhaal nog bezig ben voor iemand anders.(dit is in september 2006)
    De Ciao moet weer rijden en meer niet, dat verandert later pas in een passie.

    Toen de mogenlijkheid weer bestond om benzine in en door de carburateur te voeren was het tijd voor het rollende gedeelte.
    De wielen waren te slecht om weer mooi te krijgen maar na weer een uurtje krabben en schuren en ze konden er weer meedoor.


    Er konden in iedergeval weer banden op.(ze waren rond en dat is basic voor een wiel):!
    Om verder roesten te voorkomen zijn ze allebij ingespoten met glashelder (een niet plakkende heldere tektiel).
    Daarna 2 nieuwe banden zodat er bij nat weer ook nog sprake zou zijn van grip.
    De lagers moesten ook even uit en in elkaar zodat de boel weer soepel kon draaien.
    Bij het achterwiel haalde ik de aandrijving uit elkaar voor een goede schoonmaak beurt.
    Daarna nieuwe olie zodat die ook naar behoren zijn werk weer deed.

    De voorvork veerde niet meer.
    De bussen stonden gewoon vast in de nylon lagers.
    Dus je raad het al uit elkaar, schuren en krabben, een beetje vet hier en daar.
    Jawel het veerde weer.
    Ook het balhoofd even uit elkaar, smeren afstellen.
    Daarna was het weer mogelijk in een rechte lijn te rijden want sturen koste geen moeite meer.
    Het stuur was wat krom.
    Dit was met wat andere sporen een gevolg van een schuivertje in het verleden.
    Met wat (voorzichtig)geweld kreeg ik het stuur weer recht en paste de koplamp weer helemaal tussen het stuur.:thumb

    Einde deel 2 (ik ga nu nog proberen wat foto’s erbij te krijgen)

    Als het goed is kun je nu en paar foto’s bekijken van de uit de doden opgestaande Ciao.
    Laat me weten of dit zo goed is of dat het misschien beter kan.

    Toen ik de Ciao weer aardig los had werd het tijd om een nieuwe snaar om te leggen en eens proberen te starten.
    Maar jawel de koppeling stond natuurlijk ook vast.
    Bij het omleggen van de snaar bleek het overigens wel dat het om een belgie’s kopelings huis te ging waardoor een iets grotere snaar nodig was.(Maar daar komt toch weer iets meer topsnelheid van)

    Maar de koppeling moest eerst uit elkaar.
    De schakeltjes van de segmenten scharnierden niet, zowel op de plaat als in de segmenten zelf.
    Voorzichtig inweken met kruipolie verhielp dit probleem.
    En toen was het eindelijk zover.

    Zou die meteen starten?
    Na een paar meter duwen was me duidelijk dat er iets niet klopte want er gebeurde helemaal niets.
    Niets als in een tennis racket slaan zonder de bal te raken.
    De start segmenten deden niet wat ze moesten doen.:ehh
    Ik heb met inelkaar zetten naar mijn gevoel gehandeld en met het idee van “ze draaien die kant op nou dan moeten ze zo”.
    Fout, precies verkeertesom dus, tja dan blijf je duwen.:bloos

    Oke, weer proberen 1, 2, ….5 meter en ja sputsput daar kwam wat.
    Nog een duwtje ja en hij liep.
    Je zou er tranen van in je ogen krijgen.:'(

    Ik heb de dappere Ciao eerst maar een tijdje laten prutelen om hem niet te veel te laten schrikken.
    Wij gaan immers ook niet hardlopen na een hartaanval.
    Ook mocht er nog wel wat opgepoetst worden zou hier en daar want spinnen en struiken komen op de meest vreemde plekken terecht.
    En wat grappig is de ciao was, ondanks de verwaarloosing, niet eens zo slecht.
    Onder het stof en de plantjes zat nog een heel aardige Ciao die het opknappen wel waard was.

    Maarja nu hij liep, er was haast bij want het was op de valreep van nog kunnen schouwen zonder Echte rdw keuring.
    Toen ging ik even zweten, straks is hij gestolen of echt uit belgie.
    Zoals sommigen al opmerken dan kun je wel dag met je handje zeggen veel te duur om er dan nog wat van te maken.
    Maar de schouwing was geen probleem.
    Hij stond keurig geregisteerd als snor in nederland, dus het kenteken zat in de pocket(of op het spatbord)

    Dit betekende voor mij het einde van mijn taak.
    De Ciao liep weer en de dame van wie hij was nam hem weer mee.
    En ik zei nog kom met een paar weken weer eens langs want er zal wel wat los gaan of in ieder geval loopt alles weer in en is nastellen wel nodig.
    Ja’ tuurlijk doe ik dat(not)(a) zei ze.
    De dame in kwestie was inderdaad een echte dame, zo een van het soort technisch als een bos uien en we rijden net zo lang door tot hij niet meer vooruit komt en ook bijna niet meer aan geduwd kan worden.

    En daar komen we dan bij het moment dat ik Ciao in bezit kreeg.
    Want de Ciao duigde niet een hij moest weer weg, dat was mijn kans.
    Ik nam hem over voor 100€.:lol
    Precies het bedrag wat uitgegeven was om hem weer rijdend te krijgen en een kenteken te geven.
    Tevens met splinter nieuw beugel slot en jerrycan benzine.

    Ik was immers weer hookt geraakt aan het lekker rommelen en stutteren en een brommertje en een Ciao die hadt ik vroeger ook gehad.8)

    Vervolg

    Vanaf het moment dat de Ciao in mijn bezit was werd het sleutelen nog even leuker.
    Want nu kan ik er echt wat leuks mee doen.
    Maar upgraden moet zoveel mogelijk gebeuren in een dag aangezien ik hem ook serieus gebruik voor sommige dagen om naar mijn werk te gaan.

    Eerst moest er weer wat gerommeld worden om hem weer goed rijdend te krijgen.
    De snaar stond veel te slap en daarmee kom je niet echt goed vooruit.
    Makkelijk klusje denkje dan.
    Dacht ik ook.
    Alleen toen dat gedaan was reed de Ciao voorgeen meter.
    Het was net of de snaar slipte, of eigenlijk wel pakte en dan weer niet.
    En dat snel achter elkaar.

    Na wat onderzoek bleken de poulie en de koppelings poulie nog steeds erg veroest, waardoor de snaar op en neer ging in de v groef.
    Dit loste ik op door door deze poeli’s in de kolomboor te zetten en met schuurpapier weer helemaal glimmend te maken.
    Ook het koppelings huis maakte ik van binnen en van buiten weer helemaal glimmend.(ziet er toch mooier uit dan roest.)
    Daarna ging het rijden weer iets beter maar het effect zat er nog steeds wat in.
    Dus toch maar weer een nieuwe snaar gekocht en dat hielp nog meer.
    Daarna keerde de rust in de aandrijving weer terug en kon ik serieus gaan rijden met MIJN Ciao :D.

    En dan komen die kriebels.
    De wielen waren het eerst aan de beurt.
    Via ons aller bekende marktplaats een paar banaan sterwielen op geduikeld en het was tijd voor de eerste echte upgrade.

    Dat verbeterde niet alleen de looks van de snor maar ook de rit, de gegoten wielen zijn toch wat ronder als de oude spaak wielen.
    Wat mij nu alleen nog stoort is dat ik ondanks veel zeep en flink wringen de banden er nooit echt mooi rond op komen.
    Er blijft altijd een hobbeltje in zitten.(tips op dit gebied zijn welkom

    Toen vond ik het tijd voor een chromen stuur in plaats van het oude zwarte.

    Weer via MP er eentje opgedoken voor een zacht prijsje samen met nog wat onderdelen.(nooit weg toch)
    Toen dit stuur er op zat verbetere de looks wel maar na de eerste rit voelde ik wel dat er iets niet in haak was.
    Na een studie van dit stuur op de snor bleek deze ook krom te staan.(lekker hoor was me niet opgevallen):boos
    Goed het was niet anders dus stuur eraf goed meten, voorzichtig buigen en jawel zo goed als nieuw.
    Gelukkig bleef het chroom zitten.

    Daarna begon mij het gebrek aan een snelhedsmeter en het geluids nivo van de koplamp mij te irriteren.(ja je leest het goed)
    De oude vierkante koplamp resoneerde zo erg dat was niet leuk meer zelfs een doek erin proppen hielp niet veel.:?

    Dus MP , zoeken naar wat anders.
    Daar kwam deze Ciao mix koplamp vandaan met snelheids meter en kabelboom.wederom voor een klein prijsje.


    Monteren was niet echt een groot probleem, het was even kijken welk deel van de kabelboom ik nodig hadt maar dat viel wel mee.
    Tevens bleek ik toen ineens ook een toeter te hebben+knopje.(hij is wat schor maar toch).
    Weer wat comfort gewonnen + en kan ik de snelheid af lezen(helaas is de meter wat lui want hij geeft volgens mij wat te kort aan)
    Via Easyparts vond ik een orginele kabel +snelheidsmeteraandrijving dat paste natuurlijk voortreffelijk.
    :thumb

    Om niet een enorme kolom te krijgen ga ik van af nu steeds de aparte stapjes beschrijven die ik steeds neem (genomen heb) om deze Snor te verbouwen tot iets leuks.
    Is ook voor de wat luiere lezers onder ons(geintje :pest)
    Vogende stap is Stepjes en zijstandaard.

    #447579

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    haha spannend… wanneer komt het vervolg? En welkom op de site!:D

    #447580

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Klinkt als een column 😀 hehe

    Lijkt me geen special of je moet er hele spannende plannen mee hebben dan mag die blijven.

    Foto’s toevoegen is leuk :
    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=5962

    #447581

    Ciao-Passie
    Topic starter
    Berichten: 72

    Het is de bedoeling dat er ook wat foto’s komen.
    maar daar kan ik nu nog even niet bij(zit op me werk:no)
    Persoonlijk wil ik het hele verhaal vertellen omdat ik dat zelf leuk vindt.

    Maar als het niet interesant is dan moet het maar wat korter. :'(

    Het is inderdaad dat ik leuke plannen heb met deze Ciao en daarom vind ik het leuk om te laten zien hoe het soms gaat met de oudjes.8)

    #447585

    Nick_orginelli
    Bijdrager
    Berichten: 487

    heeft hij een kentekenplaat ? (wat ik betwijfel, aangezien hij 9 jaar daar heeft gestaan) anders kan het nog een dure klus worden!;)

    #447587

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Wow,dit is nu eens echt Poëzie zeg.
    Mooi geschreven man & hopend dat je deze brommer nog aan de gang krijgt.
    Als de ziel van de overleden opa er in zit,moet dit zeker lukken,want mijn SI is ook van mijn Opa geweest & zo is het Vespa virus terug aangeslagen.
    Succes ermee & welkom op de site.

    #447604

    Ties
    Bijdrager
    Berichten: 767

    zou overigens ook gelijk ff wat cola in de tank gieten
    dagje laten staan en uit laten lopen, dan is die van binnen ook gelijk helemaal schoon…
    mocht je nog onderdelen nodig hebben of iets dergelijks, geef je maar een pm-etje…

    heb het nodige staan en vind t wel leuk om dr wat in te investeren:)
    dus laat maar horen,,,
    achterlicht en dergelijke heb ik wel…

    #447605

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    Houd oud is die ciao nou ongeveer? Maak foto’s:D Je moet de fotos maken nu die nog op ze slechts is:P Zie je het verschil straks goed. Als er mee gereden moet worden moet er ook een kenteken op… weet ze dat? Gaat denkik veel geld kosten voor je ermee onderweg bent.

    #447608

    vicious
    Bijdrager
    Berichten: 337

    Als alle papieren in orde zijn en technische staat ok is, dan kost je kenteken 150 euro, valt nog mee. Beter dan ene redelijk goede kopen, ben je zo 300 kwijt.

    #447611

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    veel succes! mooi geschreven en ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk!:D

    #447612

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    vicious :
    Als alle papieren in orde zijn en technische staat ok is, dan kost je kenteken 150 euro, valt nog mee. Beter dan ene redelijk goede kopen, ben je zo 300 kwijt.

    Maar het kost ooknog geld om em goed genoeg te krijgen voor keuren. Dit is wel idd leuker dan maar gewoon weggooien en een nieuwe kopen!

    #447654

    kapot
    Bijdrager
    Berichten: 531

    Leuk verhaal!!!! Fantastisch om te zien dat je het zo leuk vind!

    Ik wil wel een paar fotos zien 😉 Rijd hij lekker? Bij de how-to’s staan een paar tips hoe je heel gemakkelijk (en gratis :D) wat meer power krijgt.

    #447655

    woe
    Bijdrager
    Berichten: 708

    jezus.

    ik volg je perso wel als ie uit komt op dvd:p

    #447656

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    WOOOOOOOOOJO wat een verhaal geweldig een echte vespaman en dat in dichtvorm :lol

    Fotos zal ik wel ff fixen voor de moeite 😉

    #447658

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    wow u moet er een boek over uitbrengen :P. ik heb kleine stukjes gelezen en foto’s bekeken maar het ziet er zeker goed uit! veel succes ermee verder.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 120)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.