Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › van 6 naar 12 volt Citta gilera???!!!
This topic contains 14 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by jarno 3 years geleden.
-
Gebruiker
-
30 mei 2009 om 20:11 #209806
wie o wie weet hoe je van een 6 een 12volt op je citta gilera maakt????
30 mei 2009 om 21:02 #227716waarom zou je dat willen doen?
30 mei 2009 om 21:39 #227717Snap de vraag niet helemaal en hij staat hier ook een beetje verkeerd?…
30 mei 2009 om 21:42 #227718je blokje produceerd echt geen 6 volt meer hoor 😛 dat is wel wat meer. opgevoerde setups he.
Ik ben niet zo heel erg thuis in die meuk, maar ik neem aan dat je een gelijkrichter nodig heb, een condensator met een leuke capaciteit. stroom word opgevangen in de condensator, en geeft 12 volt DC af 😀
30 mei 2009 om 22:53 #227720Hmmm, heeft niemand dat ooit getest? Hoeveel watt of amperé kan je uit een cp blokje trekken en hoeveel uit een electronisch en bij welk toerental. Leek mij wel nuttig. Ik ga de zoekfunctie eens gebruiken.
30 mei 2009 om 23:53 #227721is gedaan ja 🙂 volgens mij door Fons. omdat hij accu onsteking heeft. iig het is gedaan, dat kan ik je vertellen 😀
maar in het vervolg, plaats deze niet in de HOW-TO sectie, maar bijvoorbeeld in het kleine vragen topic 😛
31 mei 2009 om 10:15 #227722ja ik zit net op deze site ken het allemaal nog niet helemaal sorry daarvoor haha!(A)
maar waar het eigenlijk om ging was dat ik nu een gewoon lampje in me lampenkap heb ik wil die blauwe hebben die jmpb verkoopt alleen die zijn voor 12volt dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen hoe je dat kan regelen van zes naar twaalf;)
maar in het vervolg zal ik de vraag in kleine vragen topic zetten(A):P
31 mei 2009 om 12:49 #227725Deze pitten kun je volgens mij niet zomaar op je blok/cdi aansluiten.
Hiervoor is het makkelijkst om gewoon een accu te plaatsen in je gereedschap vakje onder het zadel.
Denk aan een modelbouw accutje of iets dergelijks. Sluit de lamp erop aan en maak een aan/uit switch.Bedankt wel dat xenon pitten er blauw uitzien, maar meer wit dan blauw licht zullen geven
5 maart 2021 om 21:12 #807922Hoi, ik heb een Piaggio si en overal staat dat er 6 volt lampjes in moeten maar ik krijg achter meer spanning.
Mijn lichtjes gaan elke keer kapot.
Bij mijn vorige brommer (citta) had ik dit ook.
Heb er 12 volt lampjes in gedaan en opgelost.
Alleen licht iets minder fel.
Niet dat het een groot probleem is maar ik vind het toch raar.Jarno5 maart 2021 om 21:31 #807924Misschien is er ooit een blokje met elektronische ontsteking met 12v gemonteerd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 maart 2021 om 13:13 #807951Het is een cp blokje
De citta had ook een cp blokje.
Bij het achterlicht had ik met vol gas wel
15 volt.
Dag is te veel voor een lampje van 6 volt.Jarno6 maart 2021 om 13:20 #807952Ik heb datzelfde probleem gehad. Mijn Speedengine op CP’s brandde door al mijn lampen heen.
Ik heb uiteindelijk deze spanningsregelaar gekocht bij jmpb:https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-universeel-6-volt-30-watt.html
Deze monteer je tussen je positieve draad die uit je blok komt en je + aansluiting van je verlichting.
Nooit geen problemen meer gehad sindsdien.
Succes!6 maart 2021 om 13:34 #807954Klopt wel hoor 15volt volgas.
Maar dat is onbelast gemeten.
Als jij twee 6volt lampjes aansluit van de juiste waarde blijft er weinig over hoor van die 15volt.
Er van uit gegaan dat je brommer niet opgevoerd is.(=meer toeren =nog hoger voltage)
En meer vibraties, lampjes trillen ook vaak stuk, daardoor krijgt het overgebleven lampje de volle laag stroom en brandt direct door..Belangrijker is dat je de min(massa) goed voor elkaar hebt.
Geen roest tussen montagepunten van achterspatbord en frame, schoon metaal.
Verder nergens roest waar massa gevonden moet worden, dus ook tussen achterlicht en spatbord.
Koplamp heeft zijn eigen massadraad(zwart) dus die gaat bijna altijd goed.Boutjes/moertjes voor montage van achterlicht en montage van achterspatbord aan frame zijn origineel ook altijd voorzien van kartelringetjes zodat die altijd even door de verf heen “bijten” tegen het blanke staal.(=goed contact)
Koplamp moet 15watt 6volt!
Achterlicht moet 4watt 6volt!
Als je dit veranderd gaat het al fout.
Je moet precies de juiste lampen monteren.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 3 years geleden door Wim V8.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 maart 2021 om 23:17 #807976ik heb voor een paar euri 6V AC omgevormd naar 12V DC, en werk met led-verlichting. Zie mijn perso.
Is nog wel in testfase, maar de reden dat ik daarmee begon te spelen was omdat ik heel vaak zie dat lampen doorbranden.7 maart 2021 om 08:57 #807980Dus de massa van het achterlicht op mijn SI gaat via het frame en de koplamp heeft een draad.
Want mijn koplamp doet het namelijk niet heb al wat geprobeerd en gemeten en de massa draad maakt geen contact met het blok.
Misschien een kabelbreuk of er zit corrosie op de stekkertjes dan moet ik er gewoon nieuwe op maken.
Er zitten volgensmij nog niet zo lang geheel nieuwe kabels in dus volgensmij kan het niet zo snel kapot of het moet ergens langs af lopen.Jarno -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.