van 6 naar 12 volt Citta gilera???!!!

Home Forums Techniek Problemen oplossen van 6 naar 12 volt Citta gilera???!!!

This topic contains 14 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by jarno 3 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #209806

    Sebstars01
    Topic starter
    Berichten: 10

    wie o wie weet hoe je van een 6 een 12volt op je citta gilera maakt????

    #227716

    sieger
    Bijdrager
    Berichten: 763

    waarom zou je dat willen doen?

    #227717

    Helios
    Bijdrager
    Berichten: 606

    Snap de vraag niet helemaal en hij staat hier ook een beetje verkeerd?…

    #227718

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    je blokje produceerd echt geen 6 volt meer hoor 😛 dat is wel wat meer. opgevoerde setups he.

    Ik ben niet zo heel erg thuis in die meuk, maar ik neem aan dat je een gelijkrichter nodig heb, een condensator met een leuke capaciteit. stroom word opgevangen in de condensator, en geeft 12 volt DC af 😀

    #227720

    SpeedDemon
    Bijdrager
    Berichten: 854

    Hmmm, heeft niemand dat ooit getest? Hoeveel watt of amperé kan je uit een cp blokje trekken en hoeveel uit een electronisch en bij welk toerental. Leek mij wel nuttig. Ik ga de zoekfunctie eens gebruiken.

    #227721

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    is gedaan ja 🙂 volgens mij door Fons. omdat hij accu onsteking heeft. iig het is gedaan, dat kan ik je vertellen 😀

    maar in het vervolg, plaats deze niet in de HOW-TO sectie, maar bijvoorbeeld in het kleine vragen topic 😛

    #227722

    Sebstars01
    Topic starter
    Berichten: 10

    ja ik zit net op deze site ken het allemaal nog niet helemaal sorry daarvoor haha!(A)

    maar waar het eigenlijk om ging was dat ik nu een gewoon lampje in me lampenkap heb ik wil die blauwe hebben die jmpb verkoopt alleen die zijn voor 12volt dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen hoe je dat kan regelen van zes naar twaalf;)

    maar in het vervolg zal ik de vraag in kleine vragen topic zetten(A):P

    #227725

    Helios
    Bijdrager
    Berichten: 606

    Deze pitten kun je volgens mij niet zomaar op je blok/cdi aansluiten.
    Hiervoor is het makkelijkst om gewoon een accu te plaatsen in je gereedschap vakje onder het zadel.
    Denk aan een modelbouw accutje of iets dergelijks. Sluit de lamp erop aan en maak een aan/uit switch.

    Bedankt wel dat xenon pitten er blauw uitzien, maar meer wit dan blauw licht zullen geven

    #807922

    jarno
    Bijdrager
    Berichten: 45

    Hoi, ik heb een Piaggio si en overal staat dat er 6 volt lampjes in moeten maar ik krijg achter meer spanning.
    Mijn lichtjes gaan elke keer kapot.
    Bij mijn vorige brommer (citta) had ik dit ook.
    Heb er 12 volt lampjes in gedaan en opgelost.
    Alleen licht iets minder fel.
    Niet dat het een groot probleem is maar ik vind het toch raar.

    Jarno
    #807924

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Misschien is er ooit een blokje met elektronische ontsteking met 12v gemonteerd.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #807951

    jarno
    Bijdrager
    Berichten: 45

    Het is een cp blokje
    De citta had ook een cp blokje.
    Bij het achterlicht had ik met vol gas wel
    15 volt.
    Dag is te veel voor een lampje van 6 volt.

    Jarno
    #807952

    Spotkip
    Bijdrager
    Berichten: 99

    Ik heb datzelfde probleem gehad. Mijn Speedengine op CP’s brandde door al mijn lampen heen.
    Ik heb uiteindelijk deze spanningsregelaar gekocht bij jmpb:

    https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-universeel-6-volt-30-watt.html

    Deze monteer je tussen je positieve draad die uit je blok komt en je + aansluiting van je verlichting.

    Nooit geen problemen meer gehad sindsdien.
    Succes!

    #807954

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Klopt wel hoor 15volt volgas.
    Maar dat is onbelast gemeten.
    Als jij twee 6volt lampjes aansluit van de juiste waarde blijft er weinig over hoor van die 15volt.
    Er van uit gegaan dat je brommer niet opgevoerd is.(=meer toeren =nog hoger voltage)
    En meer vibraties, lampjes trillen ook vaak stuk, daardoor krijgt het overgebleven lampje de volle laag stroom en brandt direct door..

    Belangrijker is dat je de min(massa) goed voor elkaar hebt.
    Geen roest tussen montagepunten van achterspatbord en frame, schoon metaal.
    Verder nergens roest waar massa gevonden moet worden, dus ook tussen achterlicht en spatbord.
    Koplamp heeft zijn eigen massadraad(zwart) dus die gaat bijna altijd goed.

    Boutjes/moertjes voor montage van achterlicht en montage van achterspatbord aan frame zijn origineel ook altijd voorzien van kartelringetjes zodat die altijd even door de verf heen “bijten” tegen het blanke staal.(=goed contact)

    Koplamp moet 15watt  6volt!
    Achterlicht moet 4watt  6volt!
    Als je dit veranderd gaat het al fout.
    Je moet precies de juiste lampen monteren.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #807976

    Shark
    Donateur
    Berichten: 474

    ik heb voor een paar euri 6V AC omgevormd naar 12V DC, en werk met led-verlichting. Zie mijn perso.
    Is nog wel in testfase, maar de reden dat ik daarmee begon te spelen was omdat ik heel vaak zie dat lampen doorbranden.

    #807980

    jarno
    Bijdrager
    Berichten: 45

    Dus de massa van het achterlicht op mijn SI gaat via het frame en de koplamp heeft een draad.
    Want mijn koplamp doet het namelijk niet heb al wat geprobeerd en gemeten en de massa draad maakt geen contact met het blok.
    Misschien een kabelbreuk of er zit corrosie op de stekkertjes dan moet ik er gewoon nieuwe op maken.
    Er zitten volgensmij nog niet zo lang geheel nieuwe kabels in dus volgensmij kan het niet zo snel kapot of het moet ergens langs af lopen.

    Jarno
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.