Valt uit op hoge toeren?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Valt uit op hoge toeren?

This topic contains 15 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by tnerual 12 years, 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #211606

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    Ha!

    Ik rij met mijn huidige setup al jaren probleemloos rond.
    Maar sinds kort heb ik een probleem met mijn citta.
    het begon met een lagere topsnelheid, je merkte dat het blok inhield. Maar als ik nu harder rij dan 30 of vol gas geef dan komt er een plof uit de uitlaat en valt hij uit.. het duurt dan vaak even voordat hij weer wil starten. Als het blok koud is start hij wel goed en loopt stationair maar hard rijden kan dus niet meer..

    Ik heb de carburateur helemaal schoongemaakt (dacht dat het aan benzine toevoer lag) maar dat heeft niet geholpen.
    Ook de cilinder en zuiger zien er nog goed uit aan de binnenkant. (geen krassen of sporen van vastloper)

    Het gaat om een electronische ontsteking dus met afstellen heeft het niks te maken.. denk ik?

    jullie misschien ideeen wat het kan zijn?

    setup:
    43mm dr + malossi kop
    kickblok (elec onsteking, 13mm, poorten doorgetrokken, krukas getuned)
    13/13 met malossi filter (sproeier 66)
    malossi vario + 100mm schijven
    malossi vertanding
    ninja usine
    b8hs bougie + normale dop

    #229647

    Jarco
    Bijdrager
    Berichten: 2522

    Quest :
    Ha!

    Ik rij met mijn huidige setup al jaren probleemloos rond.

    Hoe is de slotspeling van je zuigerveren?

    Toevallig overgestapt op een andere mengverhouding of ander smeermiddel?

    #238822

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    Jarco :
    Hoe is de slotspeling van je zuigerveren?

    Toevallig overgestapt op een andere mengverhouding of ander smeermiddel?

    slotspeling kan ik vandaag niet meer checken, hij staat in een garage box, maar na al die kilometers moeten ze haast wel aan vervanging toe zijn.

    Ik heb zojuist even nieuwe zuigerveren besteld bij jmpb. Als die eronder zitten post ik het resultaat.

    ik meng al jaren hetzelfde. 1:49 – 1:50 castrol power RS 2T

    #235156

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Het zal evengoed alsnog aan je onsteking kunnen liggen. Heb je niet een andere bougie die je kunt proberen? Juiste electrode afstand en denk ook aan een luie CDI waar ook misschien de aardeaansluiting niet goed meer is.

    #229658

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    heb samen met de zuigerveren ook een nieuwe bougie besteld. Dit ga ik regelen zodra het allemaal binnen is.

    van de electrode afstand heb ik nog nooit gehoord, kun je dat uitleggen?
    aarde van de cdi had ik al gecontroleerd en die was goed.

    #232952

    Frankp
    Donateur
    Berichten: 499


    🙂
    alleen staat hier 1.0-1.1 mm(auto) volgens mij moeten vespa’s ect. 0.5mm zijn.

    #229656

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Idd is deze electrode afstand van het voorbeeld wel heel erg groot. Het verschilt misschien ook wel per blokje, maar houdt 0,5 0,6 aan voor de meeste blokken.

    #229649

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    Martino :
    Het verschilt misschien ook wel per blokje, maar houdt 0,5 0,6 aan voor de meeste blokken.

    is er een verband tussen de mate van opvoeren van het blok (snelheid of toeren) en de afstand van de electrode? Zo ja, is daar een berekening voor?
    of moet ik gewoon 0,55mm aanhouden en zit ik goed?

    #235202

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    @ Quest; Ik zal het niet durven zeggen. Het ene blok is het andere niet. Zo is mijn Eurocilindro blokje erg gevoelig hiervoor. Wil het al nauwelijks starten met een kleinere electrode afstand dan 0,5. Dit was iets beter met een kleiner sproeiertje. Dus heeft de rest van de afstelling hier ook invloed op. Denk ook aan de CP-vv’s welke nou juist weer een erg kleine afstand appreciëren. Er zijn dus verschillende factoren die van invloed zijn op deze electrode afstand, maar welke dit precies allemaal zijn?

    #235228

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik heb nog nooit in m,n hele de electrode afstand van een bougie aangepast, ik pop ze na aanschaf er altijd zo in en heb in mijn 18jaar brommer rijden hier nog nooit 1x last van gehad.
    Dus dat je brommer kut rijd lijkt me niet daaraan te liggen.

    #238982

    tnerual
    Bijdrager
    Berichten: 1191

    speedbuxy :
    Ik heb nog nooit in m,n hele de electrode afstand van een bougie aangepast, ik pop ze na aanschaf er altijd zo in en heb in mijn 18jaar brommer rijden hier nog nooit 1x last van gehad.
    Dus dat je brommer kut rijd lijkt me niet daaraan te liggen.

    Dus je conclusie is; jij hebt het nog nooit gehad, dus het kan niet?? :|:|
    Toch kan het wel, heb het zelfs al meermaals voorgehad, met verschillende bougies, en dan nog op verschillende brommertjes…

    #237107

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    tnerual :
    Dus je conclusie is; jij hebt het nog nooit gehad, dus het kan niet?? :|:|

    Ik zeg het niet zo, maar wil het rustig zo stellen hoor;)
    Want qua hoeveelheid broms en setups en gereden km,s heb ik redelijk veel ervaring op dit gebied.
    Dus als jij zegt er al meerdere keren last van te hebben gehad dan geloof ik dat niet als je het heel erg vind.
    Want anders had ik er zelf ook wel minstens 1x last van gehad lijkt mij, want 18jaar is qua test een lange tijd;)
    (en ik praat niet eens voor mezelf maar ook voor maten en m,n broer, dus in totaal wel meer dan 50jaar testen)

    #237106

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Probeer niet zozeer te fixxeren op dit onderwerp van electrode afstand. In de meeste gevallen maakt dit idd ook niet uit bij onze vespa blokjes.

    Off: Het stotteren bij je Simo blokje destijds de VCM is dat ooit opgelost? 😉

    In ieder geval gaf ik ook aan dat je een luie CDI of iets anders zal moeten controleren. De aarde is dus al wel uitgesloten.
    Zet je electrodeafstand maar op 0,55. Daarmee sluit je ook uit dat dit eventueel een probleem kan veroorzaken.

    #238825

    Quest
    Topic starter
    Berichten: 283

    krijg als het goed is vandaag of morgen de onderdelen binnen. dan ga ik eens kijken of het weer allemaal werkt.

    maar hoe test ik of mijn CDI lui is?

    #235950

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Pak een andere CDI om dit uit te sluiten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.