Uitleg; hoe werkt de website?

Home Forums Algemeen Uitleg & regels Uitleg; hoe werkt de website?

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by ManBroKil 3 years, 2 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #538159

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Forum


    Een nieuwe website, en er is nogal wat veranderd. Ik plaats hier wat uitleg over de veranderingen en werking van het één en ander. Mocht je nog vragen hebben over hoe dit of dat werkt, stel ze dan in dit topic. Aan de hand van die vragen zal ik deze beginpost ook aanpassen.

    Om te voorkomen dat je dit hele lange bericht moet lezen zal ik met een inhoudsopgave en kopjes werken.


    Inhoud

    • Foto’s en afbeeldingen plaatsen
    • Opmaak tekst
    • Topic kwijt
    • Zoekfunctie
    • Topic titel wijzigen

    Foto’s en afbeeldingen plaatsen
    De manier van foto’s en afbeeldingen plaatsen is veranderd. [img] tags werken niet meer.
    Het is nog vele malen makkelijker geworden zelfs!

    Heb je een afbeelding die elders op het internet staat hoef je alleen de url te plaatsen, voorbeeld: https://url_van_een/afbeelding.jpg is nu voldoende om de afbeelding te plaatsen.

    Het is ook mogelijk om een afbeelding te uploaden, klik daarvoor op de desbetreffende knop in de editor/tekstbewerker:

    Belangrijk: Na het selecteren van de afbeelding, wacht tot de volgende melding “Please wait…” verdwijnt en druk daarna pas op “OK”.


     

    Opmaak tekst
    Op de oude website maakte we gebruik van BBcode (voorbeeld: [b]dikgedrukte tekst[/b]). Op onze nieuwe website maken we daar geen gebruik meer van. In plaats daarvan kan je de knoppen bovenin de editor/tekstverwerker gebruiken. Deze functies kan je het beste vergelijken met het programma Word.
    Hieronder zal ik het nog iets duidelijker uitleggen:

    1. Terug/bewerking ongedaan maken
    2. Vooruit/bewerking herhalen
    3. Verwijder alle opmaak
    4. Quote
    5. Tekst dikgedrukt
    6. Tekst cursief
    7. Tekst onderstreept
    8. Tekst doorgestreept
    9. Tekst kleur
    10. Lijst met bulletpoints (zoals de inhoudsopgave bovenin deze post)
    11. Lijst met nummers (zoals deze)
    12. Horizontale lijn
    13. Afbeelding invoegen
    14. Smileys/emoticons
    15. Link toevoegen (selecteer eerst tekst om van deze tekst een link te maken)
    16. Link verwijderen

    Je kan ook gebruik maken van sneltoetsen, zweef met je muis boven de knop om te achterhalen wat de toetsencombinatie is voor deze knop.


    Topic kwijt
    Met de nieuwe website is de indeling van het forum ook her en der iets gewijzigd. In het geval dat je een topic kwijt bent is de makkelijkste oplossing om de zoekfunctie te gebruiken.
    Rechtsboven in je scherm zie je een vergrootglas:  
    Druk hierop om de zoekfunctie te openen. Na het zoeken kan je de resultaten nog filteren op: Pagina’s, Leden, Topics en Reacties. Voor het vinden van een topic kan je het beste Topics selecteren


    Zoekfunctie
    Ik heb hem hierboven al even genoemd, maar nu iets uitgebreider, de vernieuwde zoekfunctie.
    Rechtsboven in je scherm zie je een vergrootglas:  
    Als je hierop drukt opent een gele balk, in deze balk kan je de zoekterm(en) invullen.
    Vervolgens zoekt hij automatisch en geeft een korte lijst met resultaten weer, druk onderaan deze resultaten op Bekijk alle resultaten voor ‘zoeken’ om alle resultaten te laden.
    Je kan ook direct op enter drukken om alle resultaten te laden.

    Wanneer alle resultaten worden weergegeven kan je nog filteren op Pagina’s, Leden, Topics en Reacties.

    Wanneer je filtert op Pagina’s worden resultaten weergegeven uit bijvoorbeeld How To’s, Tuning, enzovoort. De overige filters spreken voor zichzelf.


    Topic titel wijzigen
    Alleen moderators kunnen de titel van een topic wijzigen. Spreek één van de moderators aan of plaats een verzoek in het topic zelf om je titel te laten wijzigen. Vergeet niet je nieuwe titel te vermelden.


    Tot zo ver de uitleg.

    Heb jij nog een vraag die hierin niet wordt beantwoord, stel hem dan in dit topic.

    #583549

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Profiel


    Hier alvast een begin over de functies in je profiel. Ik zal dit bericht later verder uitbreiden.

    Inhoudsopgave

    • Naar je profiel
    • Voorbeeld
    • Avatar
    • Omslagfoto
    • Setup
    • Link naar Mijn collectie / Projecten
    • Naam wijzigen

    Naar je profiel
    Om naar je profiel te gaan klik je op je naam in de sidebar (desktop) of onderaan de pagina (mobiel).

    Klik op je naam om naar je profiel te gaan


    Voorbeeld
    Om een indruk te krijgen hoe het er uit ziet als je een Avatar en Omslagfoto hebt toegevoegd en tevens je Setup gegevens en link naar Mijn collectie / Projecten hebt ingevuld, zie onderstaande afbeelding.


    Avatar
    Je Avatar is zichtbaar bij alle berichten die je plaatst.

    Om een Avatar in te stellen ga je naar Profiel > Profielfoto bewerken.
    Je kan vervolgens kiezen om een afbeelding te uploaden of een foto te maken met je webcam of camera op je telefoon.

    Profielfoto bewerken

    Als je vervolgens een foto hebt geüpload of gemaakt, moet je de foto “Bijsnijden”. De afmetingen van de afbeelding maken dus niet uit. Als je gebruik wilt maken van de volledige afbeelding zorg dan dat deze vierkant is.

    • Versleep de blokjes rondom de stippellijn om de selectie groter of kleiner te maken.
    • Versleep het vak met stippellijntjes om te bepalen welk stuk je van de afbeelding uitsnijdt.
    • Klik vervolgens op “Afbeelding bijsnijden”.

    Wanneer je een geanimeerde .gif afbeelding uploadt zal deze na het uploaden niet meer geanimeerd zijn.


    Omslagfoto
    Je Omslagfoto is alleen zichtbaar in je profiel. Andere gebruikers zien je omslagfoto ook als ze je profiel bezoeken.

    Om je omslagfoto te bewerken ga je naar Profiel > Verander omslagfoto.
    De ideale afmetingen van de afbeelding zijn 1200 x 225 pixels, of een vermenigvuldiging daarvan.

    Je kan de omslagfoto niet bijsnijden zoals dat met je avatar kan, mogelijk wil je de foto dus eerst bewerken om precies in beeld te krijgen wat jij wil. Na het uploaden is de omslagfoto direct zichtbaar.

    Verander je omslagfoto


    Setup
    Om je setup aan het profiel toe te voegen en weer te geven ga je naar Profiel > Bewerken.

    Hier kan je de volgende gegevens invullen: Cilinder, Carters, Krukas, Carburateur, Uitlaat, Overbrenging, Brommer en Snelheid. De gegevens die je niet wil weergeven kan je leeg laten. Ik geef ze niet allemaal weer op de afbeelding hieronder omdat het idee wel duidelijk is. Klik na het invullen op “Bewaar veranderingen” onderaan de pagina.

     


    Link naar Mijn collectie / Projecten
    Om een link naar je collectie of project toe te voegen ga je eerst naar de pagina die je aan bezoekers van je profiel wilt laten zien. Selecteer en kopieer met Ctrl + C de volledige link uit de adresbalk.

    Ga vervolgens naar Profiel > Bewerken en scroll helemaal naar beneden, daar vind je het veld op de onderstaande afbeelding. Plak de link met Ctrl + V in het tekstveld en klik op “Bewaar veranderingen”.

    Alleen linkjes binnen Vespa-Ciao.nl worden toegestaan en weergegeven.


    Naam wijzigen
    Om de naam die op het forum wordt weergegeven te wijzigen ga je naar Profiel > Bewerken. Vul onder “Forumnaam” de naam die je wilt weergeven bij je berichten op het forum.


     

    #797196

    nielske_06
    Bijdrager
    Berichten: 14

    Hoe kan ik een bericht plaatsen?

    #797201

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    @nielske_06 zoals je net hebt gedaan? Een nieuw topic maak je aan door een categorie in het forum aan te klikken (via menu of hier bovenaan) en dan te klikken op de grote knop ‘nieuw onderwerp’

    lukt dat?

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #806003

    ManBroKil
    Bijdrager
    Berichten: 17

    Hoe kan ik een topic maken? ik ben opzoek naar een subframe voor een pk50 Automatica en wilde hier vragen of iemand wat heeft

    nieuwe generatie Vespa gek
    #806004

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Hoi @manbrokil
    Door naar het juiste forumgedeelte te gaan en te klikken op ‘Nieuw onderwerp’

    Echter doen wij hier niks met de PK50 of Automatica series. En alleen Ciao/Citta/Si etc. Dus je kan beter Marktplaats raadplegen of een Vespa Oldtimer scooter forum.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #806011

    ManBroKil
    Bijdrager
    Berichten: 17

    @Herr Flick okay dan ga ik dat maar doen, bedankt voor de uitleg.

    nieuwe generatie Vespa gek
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.