Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Uitlaatflens op cilinder maken
This topic contains 22 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by VMBO-VETERAAN 6 years, 8 months geleden.
-
Gebruiker
-
22 augustus 2017 om 11:01 #203512
Hallo iedereen,
Ik zit al een poosje te brainstormen over hoe ik de standaard klem-montage van een uitlaat kan verbeteren naar een flens op flens aansluiting. Uitgaande van mijn Citta en bijvoorbeeld een citypower. En flens op de uitlaat lassen moet te doen zijn, maar de cilinder is een ander verhaal. Ik heb wel flensen op cilinders gezien, maar dit zijn volgens mij alleen grotere cilinders (80cc) of cilinders van andere merken en die passen niet. Ik wil wel een 50cc houden.
Aangezien mijn cilinder van gietijzer is, is lassen af te raden lijkt mij. Dan zou ik nog een flens kunnen maken en afdraaien tot een vaste passing en de flens op de cilinder persen. Daarnaast dacht ik aan het uitwendig tappen van de uitlaatmond van de cilinder om vervolgens de flens (met inwendig schroefdraad) erop te draaien, met eventueel loctite ertussen tegen losdraaien.
Weten jullie misschien nog iets? En wat vinden jullie van dit idee?
Excuses als hier al een topic over bestaat, maar ik heb het nergens kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
V-V
22 augustus 2017 om 11:20 #208369Dat lassen aan je gietijzeren cilinder is prima te doen. Ik heb dit bij Eidos laten doen. Zie mijn perso bijvoorbeeld. Ook heeft Javad met hulp van Eidos eens een schroefbare flens gemaakt, maar zijn deze foto’s uit de perso van javad verdwenen.
22 augustus 2017 om 11:29 #208370Ja, ik liet mijn cilinders door Heuvel lassen, is goed te doen (goed gelijkmatig af laat koelen in een doek op de grond).
Ik zal dat plaatje van die gedraaide flens even opduikelen. Heeft Eidos toen heel netjes gefikst voor mijn Zeta.<3 Thunderstone
Check mijn perso!22 augustus 2017 om 12:07 #208371Ik heb vroeger wel eens een nieuwe 22mm flens op een polini lc gemaakt dmv hardsolderen (ookwel zilversoldeer genoemd).
Dit werkte perfect en heeft gehouden totdat en nadat ik de cilinder weer verkocht had.
Het voordeel is dat je minder spanningen en vervorming krijgt. Daarnaast vloeide de soldeer netjes uit en vormde een mooie kleine radius aan de cilinder.
Lijkt me dat dat ook prima te doen is met een buisje met daarop een flens.22 augustus 2017 om 12:21 #208372O oké, ik meende dat lassen en gietijzer niet samen gingen. Mooie perso!
Ben benieuwd naar die flens.
Hardsolderen had ik nog niet over nagedacht. Ik ken t wel, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Zal ik ook eens achteraan kunnen gaan.:)
22 augustus 2017 om 12:25 #208373Je kunt het gewoon mig mag lassen,..mensen denken van niet maar kan gewoon,.Alleen zorgen dat je een nette las legt en gelijkmatig afkoelen zoals ik zei.
Ik heb helaas geen foto’s van de flens zelf maar hier is gewoon draad in getapt en een flens in geschroeft,..werkte perfect.
En een plaatje van mArtino’s 27mm uitlaatflenzen:
<3 Thunderstone
Check mijn perso!22 augustus 2017 om 12:36 #208374De las ligt aan de binnenkant? En het maakt niet uit of je de binnenkant of de buitenkant tapt? Mits je dezelfde binnendiameter houdt anders smoor je de motor.
22 augustus 2017 om 12:37 #208375Dat ziet er inderdaad ook erg netjes uit Javad
22 augustus 2017 om 12:38 #208376Deze is niet gelast maar alleen getapt.
Als je een gietijzeren ciinder last, ligt de las aan de buitenkant gewoon.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!22 augustus 2017 om 12:41 #208377Nee ik bedoel van de bus op de foto. Die is rondom gelast en vlakgeslepen, maar wat is de oneffenheid daarbinnen?
22 augustus 2017 om 12:45 #208378Die bus is niet gelast. Daar is gewoon draad in de cilinder getapt en draad om de bus.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!22 augustus 2017 om 12:57 #208379Ooooo, sorry ik begreep je niet. Dat heb je inderdaad netjes gedaan!
En de flens schroeft er zo in… mmm, simpel maar effectief:)
22 augustus 2017 om 13:00 #208380Maar, kun je ook de standaard bus tappen? En dáár een flens op of in draaien?
22 augustus 2017 om 13:03 #208381Ik snap niet precies wat je wilt,.Een flens op een uitlaatflens draaien?
Is de standaard flens afgebroken of niet?
Of wil je op de bestaande uitlaatflens een andere flens zetten?Mooi woord he,..flens,..
<3 Thunderstone
Check mijn perso!22 augustus 2017 om 13:22 #208382Ja, haha. Oké. Ik wil draad hebben op de bus op de cilinder. Dan wil ik een losse bus draaien en vastlassen op een flens. Hier komt dan ook schroefdraad op en dit geheel draai ik op de cilinder.
Duidelijker?:(
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.