Uitlaatflens op cilinder maken

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Uitlaatflens op cilinder maken

This topic contains 22 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by VMBO-VETERAAN 6 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
  • #203512

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Hallo iedereen,

    Ik zit al een poosje te brainstormen over hoe ik de standaard klem-montage van een uitlaat kan verbeteren naar een flens op flens aansluiting. Uitgaande van mijn Citta en bijvoorbeeld een citypower. En flens op de uitlaat lassen moet te doen zijn, maar de cilinder is een ander verhaal. Ik heb wel flensen op cilinders gezien, maar dit zijn volgens mij alleen grotere cilinders (80cc) of cilinders van andere merken en die passen niet. Ik wil wel een 50cc houden.

    Aangezien mijn cilinder van gietijzer is, is lassen af te raden lijkt mij. Dan zou ik nog een flens kunnen maken en afdraaien tot een vaste passing en de flens op de cilinder persen. Daarnaast dacht ik aan het uitwendig tappen van de uitlaatmond van de cilinder om vervolgens de flens (met inwendig schroefdraad) erop te draaien, met eventueel loctite ertussen tegen losdraaien.

    Weten jullie misschien nog iets? En wat vinden jullie van dit idee?

    Excuses als hier al een topic over bestaat, maar ik heb het nergens kunnen vinden.

    Met vriendelijke groet,

    V-V

    #208369

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Dat lassen aan je gietijzeren cilinder is prima te doen. Ik heb dit bij Eidos laten doen. Zie mijn perso bijvoorbeeld. Ook heeft Javad met hulp van Eidos eens een schroefbare flens gemaakt, maar zijn deze foto’s uit de perso van javad verdwenen.

    #208370

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Ja, ik liet mijn cilinders door Heuvel lassen, is goed te doen (goed gelijkmatig af laat koelen in een doek op de grond).
    Ik zal dat plaatje van die gedraaide flens even opduikelen. Heeft Eidos toen heel netjes gefikst voor mijn Zeta.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #208371

    Zeegoo
    Bijdrager
    Berichten: 23

    Ik heb vroeger wel eens een nieuwe 22mm flens op een polini lc gemaakt dmv hardsolderen (ookwel zilversoldeer genoemd).
    Dit werkte perfect en heeft gehouden totdat en nadat ik de cilinder weer verkocht had.
    Het voordeel is dat je minder spanningen en vervorming krijgt. Daarnaast vloeide de soldeer netjes uit en vormde een mooie kleine radius aan de cilinder.
    Lijkt me dat dat ook prima te doen is met een buisje met daarop een flens.

    #208372

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    O oké, ik meende dat lassen en gietijzer niet samen gingen. Mooie perso!

    Ben benieuwd naar die flens.

    Hardsolderen had ik nog niet over nagedacht. Ik ken t wel, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Zal ik ook eens achteraan kunnen gaan.:)

    #208373

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Je kunt het gewoon mig mag lassen,..mensen denken van niet maar kan gewoon,.Alleen zorgen dat je een nette las legt en gelijkmatig afkoelen zoals ik zei.

    Ik heb helaas geen foto’s van de flens zelf maar hier is gewoon draad in getapt en een flens in geschroeft,..werkte perfect.

    En een plaatje van mArtino’s 27mm uitlaatflenzen:

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #208374

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    De las ligt aan de binnenkant? En het maakt niet uit of je de binnenkant of de buitenkant tapt? Mits je dezelfde binnendiameter houdt anders smoor je de motor.

    #208375

    Zeegoo
    Bijdrager
    Berichten: 23

    Dat ziet er inderdaad ook erg netjes uit Javad:thumb

    #208376

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Deze is niet gelast maar alleen getapt.

    Als je een gietijzeren ciinder last, ligt de las aan de buitenkant gewoon.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #208377

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Nee ik bedoel van de bus op de foto. Die is rondom gelast en vlakgeslepen, maar wat is de oneffenheid daarbinnen?

    #208378

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Die bus is niet gelast. Daar is gewoon draad in de cilinder getapt en draad om de bus.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #208379

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Ooooo, sorry ik begreep je niet. Dat heb je inderdaad netjes gedaan!

    En de flens schroeft er zo in… mmm, simpel maar effectief:)

    #208380

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Maar, kun je ook de standaard bus tappen? En dáár een flens op of in draaien?

    #208381

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Ik snap niet precies wat je wilt,.Een flens op een uitlaatflens draaien?
    Is de standaard flens afgebroken of niet?
    Of wil je op de bestaande uitlaatflens een andere flens zetten?

    Mooi woord he,..flens,..

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #208382

    VMBO-VETERAAN
    Topic starter
    Berichten: 99

    Ja, haha. Oké. Ik wil draad hebben op de bus op de cilinder. Dan wil ik een losse bus draaien en vastlassen op een flens. Hier komt dan ook schroefdraad op en dit geheel draai ik op de cilinder.

    Duidelijker?:(

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.