uitlaat verbreden door tapeinde?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden uitlaat verbreden door tapeinde?

This topic contains 9 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Dries 15 years, 3 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #203386

    Dries
    Topic starter
    Berichten: 317

    Hoi,

    Ik was gisteren even mijn malossi 43mm aan het bekijken en kwam er achter dat de uitlaatpoort een ferme bocht heeft waardoor de oppervlakte van de poort in de cilinder slechts half benut wordt. Nu was ik aan het kijken om hem te verbreden, maar kwam tot de conclusie dat ik dan door het gat van heet tapeinde zou gaan.

    Nu is dus mijn vraag aan jullie, kan of mag dit zomaar, en wat gaan de perstatieverschillen in grote lijnen zijn?

    Bvd!
    Dries

    #204557

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Zolang je een tapeind omsluitende voetpakking gebruikt en een extra ringetje onder je decompressieveer (dus ring, deco, ring, moer) is er verder geen probleem.
    Er zijn verschillende cilinders waarbij het tapeind standaard al open en bloot in het uitlaatkanaal staat.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #204558

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    hey,

    je kunt door je tapeindgat heenfrezen, maar dan moet je wel een kraagmoertje onder de decompressie en normale moer doen. zo voorkom je dat het ier gaat lekken. het verbreden van het kanaal heeft aleen maar een positieve werking. je koppel en ook je vermogen zullen omhoog gaan. zorg wel dat je een convergerende vorm aanhoudt, maar dat lukt wel als je de 22mm flens erop laat zitten:) succes;)

    edit: tonni was me voor, weliswaar met een ander idee maartoch. zo kan het ook!

    #204559

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Ja, kan prima:

    Wil je de flow nog wat verbeteren dan kun je nog een stuk van het tapeind afsnoepen…;)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #204560

    Dries
    Topic starter
    Berichten: 317

    Wow, toch altijd mooi Arvid, hoe jij altijd het meeste uit je brommer wilt halen:)

    Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon een moer rechtstreeks op de cilinderkop draaien, zonder rondelletjes of deco systeem.

    #204561

    ciaoracer
    Bijdrager
    Berichten: 1375

    Jawel dat moet allemaal. Je monteerd het op de plaats zo waar de decompressie komt. Je legt eerst een ringetje op je cilinderkop, dan komt dat hendeltje van je decompressie hierop leg je nog een ringetje en dan komt je moer.
    Hierdoor is de kans op lekken aan je cilinderkop miniem :thumb

    #204564

    Dries
    Topic starter
    Berichten: 317

    Bedankt voor de reacties alvast!

    Ik heb het werkje er nu bijna opzitten.
    Moet ik nu ook een grotere sproeier nemen?

    Kijk er al naar uit om te testen:)

    #204565

    Tom ciao

    even over dat extra ringetje bij de deco,
    zit dit er std al? of moet je dat er zelf bij doen?

    en heeft het nou veel effect om je uitlaatpoort zo aan te passen?
    nog niet zo extreem als arvid, maar toch wel wel een eindje geveild

    #204566

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    In ieder geval is het weghalen van de knik in de poort nuttig gezien het gas makkelijker weg kan.

    #204570

    Dries
    Topic starter
    Berichten: 317

    @Tom: dat ringetje zit er wel al, maar je moet er een onder het deco klepje doen, en het ander erbovenop.

    Ik zit met iets heel vaags,, ik heb mijn poort dus af gemaakt, volledig verbreed, ook mijn tapeind gedaan.
    Dus ik ben vanmorgen speciaal vroeg opgestaan om te testen, maar ik merk eigelijk niet echt prestatieverschil…

    Ligt het er nu aan dat ik nog geen sproeier verwisseld heb, of doe ik iets anders helemaal fout?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.