Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › uitlaat verbreden door tapeinde?
This topic contains 9 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Dries 15 years, 3 months geleden.
-
Gebruiker
-
18 december 2008 om 22:53 #203386
Hoi,
Ik was gisteren even mijn malossi 43mm aan het bekijken en kwam er achter dat de uitlaatpoort een ferme bocht heeft waardoor de oppervlakte van de poort in de cilinder slechts half benut wordt. Nu was ik aan het kijken om hem te verbreden, maar kwam tot de conclusie dat ik dan door het gat van heet tapeinde zou gaan.
Nu is dus mijn vraag aan jullie, kan of mag dit zomaar, en wat gaan de perstatieverschillen in grote lijnen zijn?
Bvd!
Dries18 december 2008 om 23:23 #204557Zolang je een tapeind omsluitende voetpakking gebruikt en een extra ringetje onder je decompressieveer (dus ring, deco, ring, moer) is er verder geen probleem.
Er zijn verschillende cilinders waarbij het tapeind standaard al open en bloot in het uitlaatkanaal staat.I came, I saw, and I forgot what I was doing...18 december 2008 om 23:24 #204558hey,
je kunt door je tapeindgat heenfrezen, maar dan moet je wel een kraagmoertje onder de decompressie en normale moer doen. zo voorkom je dat het ier gaat lekken. het verbreden van het kanaal heeft aleen maar een positieve werking. je koppel en ook je vermogen zullen omhoog gaan. zorg wel dat je een convergerende vorm aanhoudt, maar dat lukt wel als je de 22mm flens erop laat zitten:) succes;)
edit: tonni was me voor, weliswaar met een ander idee maartoch. zo kan het ook!
19 december 2008 om 05:26 #204559Ja, kan prima:
Wil je de flow nog wat verbeteren dan kun je nog een stuk van het tapeind afsnoepen…;)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno19 december 2008 om 12:13 #204560Wow, toch altijd mooi Arvid, hoe jij altijd het meeste uit je brommer wilt halen:)
Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon een moer rechtstreeks op de cilinderkop draaien, zonder rondelletjes of deco systeem.
19 december 2008 om 12:24 #204561Jawel dat moet allemaal. Je monteerd het op de plaats zo waar de decompressie komt. Je legt eerst een ringetje op je cilinderkop, dan komt dat hendeltje van je decompressie hierop leg je nog een ringetje en dan komt je moer.
Hierdoor is de kans op lekken aan je cilinderkop miniem22 december 2008 om 15:33 #204564Bedankt voor de reacties alvast!
Ik heb het werkje er nu bijna opzitten.
Moet ik nu ook een grotere sproeier nemen?Kijk er al naar uit om te testen:)
22 december 2008 om 19:00 #204565
Tom ciaoeven over dat extra ringetje bij de deco,
zit dit er std al? of moet je dat er zelf bij doen?en heeft het nou veel effect om je uitlaatpoort zo aan te passen?
nog niet zo extreem als arvid, maar toch wel wel een eindje geveild22 december 2008 om 20:05 #204566In ieder geval is het weghalen van de knik in de poort nuttig gezien het gas makkelijker weg kan.
23 december 2008 om 10:32 #204570@Tom: dat ringetje zit er wel al, maar je moet er een onder het deco klepje doen, en het ander erbovenop.
Ik zit met iets heel vaags,, ik heb mijn poort dus af gemaakt, volledig verbreed, ook mijn tapeind gedaan.
Dus ik ben vanmorgen speciaal vroeg opgestaan om te testen, maar ik merk eigelijk niet echt prestatieverschil…Ligt het er nu aan dat ik nog geen sproeier verwisseld heb, of doe ik iets anders helemaal fout?
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.