Uitlaat dichtgekoold(?)

Home Forums Techniek Problemen oplossen Uitlaat dichtgekoold(?)

This topic contains 3 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 10 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #797905

    KeesHenk
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hoi allen,

    Ik heb het vermoeden dat mijn uitlaat dichtgekoold is, omdat bij de uitlaatpoort in mijn cilinder veel kool zat. Net even de brommerzaak gebeld en die zeiden dat als je uitlaat rookt nadat je een stukje hebt gereden (dat is het geval) dat hij inderdaad dichtgekoold zit. Nu heb ik twee vragen: 1. Hoe check ik of mijn uitlaat inderdaad dichtgekoold zit? 2. Hoe los ik dit dan op? De uitlaat is niet uit elkaar te halen.

    Alvast bedankt!

    1
    #797906

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Dicht gekoold is natuurlijk een relatief begrip.
    Hij is altijd in meer of mindere mate vervuilt met kool of dikke smurrie.
    Je kan eens je bougie er uit halen en de zuiger naar beneden duwen en dan in het tuutje van je uitlaat blazen.
    Dat kan al gouw uitsluitsel geven of hij dicht zit.Of in welke mate.

    Ontkolen kan door de uitlaat te vullen met gootsteen ontstopper van HG. En hem 2 dagen (hoe langer hoe beter) laten staan.
    Mocht je over een autogeen lasset beschikken, dan is een heel grondige methode: De vlam in de uitlaat te doen tot het kool ontbrand en dan zuurstof er op tot hij helemaal schoon gebrand is.
    (Geeft enorm veel rook)
    De meest groene methode is een nieuwe kopen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 💡

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
    #797908

    KeesHenk
    Topic starter
    Berichten: 15

    Dank voor de reactie. Door de uitlaat zelf valt prima heen te blazen. Uitlaat ligt er nu af en had een stukje tuinslang op het achterste buisje gezet maar kan er zonder moeite doorheen blazen, betekent dit dan ook dat de uitlaat niet dichtgekoold zit? Dat zou mij logisch lijken, maar de man van de scooterwinkel zei dat dat niet zo was.

    1
    #797909

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Niet dicht gekoold, zoals je zelf al aangeeft.

    Als je uitlaat poort kleiner was geworden door de kool, dan zitten meestal je zuigerveren ook vast.

    Het roken kan komen, door dat wanneer je uitlaat poort dicht gaat zitten, wordt de sproeier die je nodig hebt anders , hij gaat steeds rijker staan na mate de poort dichter gaat zitten en dat geeft rook.

    Kijk het sproeier topic er even op na, of je de juiste sproeier hebt.
    Maar het is niet ongewoon dat je de uitlaatpoort na verloop van tijd moet ontkolen.
    Het staat zelfs in het hand boekje dat je dat om de zoveel km moet doen bij een onderhoud.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door zevenenergie.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.