Trappers vervangen, steps vastzetten

Home Forums Techniek Framedelen Trappers vervangen, steps vastzetten

This topic contains 14 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Menke0908 3 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #801767

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Hallo,

    De uitlaat is inmiddels er op gezet, maar nog niet getest want carburateur is er van af. Omdat deze is geruild maar de huidige past niet? Busje in carb te klein?

    Anyways, ik was daarom nu bezig met mijn trappers. Een trapper is er van af, maar de linkse crank( als je op de ciao zit links) zit muur en muur vast. Heb al met rubberen hamer geprobeerd, beetje heet stoken met gasbrander( niet te lang was bang dat het frame of snaar warm werd, wel lang genoeg dat die heet was), met wd40 er tussen gespoten en rubberen hamer geprobeerd, met schroevendraaier en hamer op as geslagen om beetje los te krijgen. Maar hij wil er maar niet af gaan.

    Heb gekeken bij de bouwmarkt maar een poulitrekker koste hier €30 tot €80 euro, verschillende merken en soorten, maar was niet van plan om dit uit te geven aan een trapper.

    Heeft iemand enig idee hoe ik hem er af kan krijgen? En ik heb één step er al opgezet en inbus vastgedraaid, maar is dit goed genoeg of moet ik meer doen? En hoe kan er ik voor zorgen dat de steps dan niet meer ronddraaien?

    #801777

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Grote hamer er achter houden en met een frote hamer tegenover gesteld slaan. Haaks op de as. Dan schrikt het oog los van de as. Het oog van de crank doorzagen/slijpen. Dan is de klem spanning er af.

    #801778

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Fietsenmaker heeft altijd een crancktrekker, in allerlei maten, dus even langsrijden met het ding en aardig vragen. Vooraf even lekker in wd40 zetten.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #801783

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Dat is dus juist wat ik niet wil, ik wil de trappers graag compleet laten voor verkoop eventueel.

    Als ik er mee naar de fietsenmaker moet fietsen moet ik er 2 km mee fietsen, dat is niet bepaald fijn. Carb past namelijk niet en vespa loopt daarom nu niet. Kan er ook wel even met de auto heen rijden en vragen of ik hem even kan lenen of hij ze goedkoop verkoopt. Gaat het dan om een poulitrekker of een cranktrekker? Of zit hier we verschil in?

    Zal nog wat aankloten met de hamers maar heb er al flink op gehamerd en nog niet los, wd40 is bijna op zoveel er tussen is gegaan.

    Weet je nog iets anders laat het maar horen, als die los is zal ik dit ook even doorgeven op de site.

    #801788

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    2 km kan je toch wel lopen, ik heb gisteren nog 10 km een benelli laser naar huis gelopen. Anders kan je nog een andere trap as zoeken, denk dat je die wel tussen de 10 a 15 euro hebt.

    #801789

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Oke dan zal ik nog even proberen en anders ga ik op zoek na een andere trapas, maar dan heb ik daar nog een vraagje over. Hoe zet ik de trapas dan vast zodat mijn trappers niet meer draaien, of draaien deze niet heel erg zodat ik de trapas gewoon origineel kan laten.

    #801792

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Trapas eruit halen.
    M16 draadeind kopen en twee moeren M16 met nylon rand(borg) en twee ringen M16.
    Op maat zagen, in je frame doen, ringen en moeren er op, voetsteunen er op.
    Zo. Klaar!

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #801800

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Raakt het framegedeelte waar het draadeind in gaat niet beschadigd, of zet je de moeren zo strak tegen het blok aan dat het niet meer kan bewegen of iets? Heb er nog nooit van gehoord maar het klinkt erg handig, ik denk dat dit de perfecte oplossing wordt.

    #801802

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Je zet de moeren niet tegen het blok.
    Maar dat zie je wel.
    De moeren draai je natuurlijk vast, anders draait het nog steeds.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #801825

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    en frame beschadigd niet want draad eind past door de nylon bussen waar eerst de trap as door heen zat.

    #801842

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Oke, cranck is er inmiddels af door middel van uiteraard een crancktrekker. Maar nu heb ik de steps gemonteerd en zelf een opvulbusje gemaakt van 3 cm. De trapas beweegt nu niet meer na links of na rechts. Maar zodra ik mijn voeten op de steps zet gaat de as heel snel draaien omdat ik er vet tussen heb gedaan voor als die er ooit uit moet.

    Nu is mijn vraag dus hoe kan ik deze vast zetten? Of kan ik dan toch beter gaan voor het draadeind. Dit was mijn eerste keus maar was bij praxis en bauhaus in alle maten op, kan ik ook gewoon M14 kopen en dan twee ringen er tussen een M16 en een M14 dan zitten die alsnog mooi tegen de nylon bussen aan in het frame.

    Laat maar horen!

    #801844

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Wat ik heb gedaan is:
    zijstandaard over de trapas geschoven en vastgemaakt aan het achterste blokophangpunt. (Zoals het hoort) daarna een gat geboord in de bus van de zijstandaard die over de trapas heen schuift. Deze heb ik helemaal door de trapas heen geboord. Daarna heb ik er M6 draad in getapt en een inbus in gedraaid. Dus mijn trapas draait niet meer omdat die vast zit gemaakt aan de zijstandaard. Werkt perfect! Zal morgen wel een foto bijvoegen.

    #801845

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Pardon excuseer mijn vorige comment, ik zie nu pas dat het om een ciao gaat. Ik dacht in de eerste instantie een citta…

    #801846

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Klopt het gaat om een ciao, maar jij hebt het ook over het aanpassen van de trapas/ trappers. Dus waarschijnlijk is draadeind dan toch de beste oplossing, ik ga verder zoeken maar heb tot morgenavond geen tijd.

    #801867

    Menke0908
    Topic starter
    Berichten: 71

    Ik heb het opgelost met een zelfgemaakte opvulbusje. Aan de kant van het tandwiel heb ik een heel klein stukje gedaan zodat ik iets meer speling had met de uitlaat. En aan de andere kant heb ik het busje 2x bij moeten snijden zodat het stepje er helemaal op zat en dat er geen speling meer zat op de trapas. Hij beweegt dus niet meer naar links en rechts omdat alles zo strak is. Het enige is dat hij nog rond draait als je met je voeten beweegt. Hier ga ik ook nog iets voor proberen te verzinnen en anders ga ik op lange termijn over op draadeind. Het opvulbusje was 18MM, mocht je dit willen weten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.