Welke hittegraad bougie heb ik nodig?

Home Forums Techniek Afstellen Welke hittegraad bougie heb ik nodig?

This topic contains 76 reacties, has 47 deelnemers, and was last updated by Scootibami 9 months, 3 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 77)
  • Gebruiker
  • #148909

    GK
    Topic starter
    Berichten: 336

    Je kan dit topic als naslagwerk gebruiken en als het er niet tussen staat zelf je vraag stellen welke hittegraad je nodig hebt.

    Groeten,
    AA-T

    #149554

    KennyVespa
    Bijdrager
    Berichten: 1478

    niets aleen die b7 kan meer warmte aan

    #149555

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6253

    Hittegraad is de hoeveelheid warmte die je bougie afvoert naar je kop:

    Hogere hittegraad voert meer warmte af naar de kop (veel keramiek in de bougie)
    Lagere hittegraad voer minder warmte af naar de kop (weinig keramiek in de bougie)

    Er is een bepaalde ideale temperatuur voor de electrodes van de bougie om optimaal te werken, te laag krijg je ongelooflijk veel roetaanslag, te hoge temperatuur zorgt voor gloeien / smelten / verbranden van de electrode

    Daarom is het essencieel dat je de goeie warmtegraad hebt

    Vermogensrijke setups genereren veel warmte, dus moet er een bougie in met hogere hittegraad om de electrodes niet te heet te laten worden

    één hittegraad te laag of te hoog is niet erg, maar zit je er meer naast zul je wel last van gaan krijgen (snel of langzaam is de vraag)

    Dat is de theorie achter hittegraad, praktijk moet je gewoon ff wachten totdat iemand jou verteld welke hittegraad je nodig hebt, ik denk met je 50cc standaard gewoon een 6-7

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #149556

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6253

    Jah kun je prima gebruiken, zoiezo gaat er bij de foute hittegraad keuze maar 1 ding aan je brommer kapot…. Je bougie 😉 tenzij je het natuurlijk erg bont maakt en de hele electrode eraf smelt :P, maar je bent knap bezig als je dat voor elkaarkrijgt:lol

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #149557

    henny
    Bijdrager
    Berichten: 234

    nee let op: een bougie die te warm wordt, kan zelfs een gat in je zuiger branden……………………

    #149558

    Timmetje
    Bijdrager
    Berichten: 302

    je merkt het vanzelf als der iets mis mee is, zou gewoon die bougie die je er nu in hebt der in laten, heeft ie altijd goed mee gelopen.

    #149559

    bobbie88
    Bijdrager
    Berichten: 472

    Ja inderdaad, laat gewoon de bougie erin waarmee hij goed loopt. Toen ik mijn snorfiets kocht liep hij standaart 25 km/h. Toen zat er een 5 in. Toen heb ik er een 13/13 carb op gegooit en een city power, dit heeft een tijdje redelijk gelopen maar toen ineens liep hij kut, starte hij slecht. Dus ik nieuwe bougie erin, een 7, en hij deed het weer als van ouds. Maarja toen na een tijdje weer hetzelfde, me bougie was altijd heel mooi koffie bruin en toen ineens was hij ook zwart aan het worden, ik moest altijd met de shocke starten enz.. Dus toen heb ik maar een 6je gekocht, en nu loopt hij weer gewoon prima(heb nu wel een Top One ipv een city power). Me bougie is weer koffie bruin. Dus ik snap het toch niet helemaal.. Hoe kan het dat je kleur van je bougie verandert doordat je een andere hittegraad erin doet?

    #149560

    Vespa Si
    Bijdrager
    Berichten: 517

    henny :
    nee let op: een bougie die te warm wordt, kan zelfs een gat in je zuiger branden……………………

    Check de onderkant van je zuiger eens een keer, je zult zien dat deze een donkere plek vertoont, dan heb je dus te lang met een verkeerde hittegraad gereden!!

    Dus dat betekent dat je hoger moet, ipv B6HS B7 of B8HS halen.

    #149561

    SpeedDemon
    Bijdrager
    Berichten: 854

    En dan moet je ook nog opletten dat bij verschillende merken de warmtegraden naar boven oplopen of juist net naar beneden. Bijv NGK en Bosch, NGK word naar boven kouder en bosch word dan juist warmer. Dus niet zomaar een oude bougie met een hoger getal pakken!

    #149569

    Quest
    Bijdrager
    Berichten: 283

    welke hittegraad heb ik nodig met mijn setup (zie hiernaast)
    en dan ipv de olympia 43mm de DR EVO 43mm 🙂

    #149570

    murkus
    Bijdrager
    Berichten: 182

    7 of 8

    #149571

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6253

    Rijdt je veel lange stukken vol gas, dan een 8. Houdt je het meestal op kortere stukjes, dan een 7

    Een 6 werkt ook prima (rijd ik al tijden mee) maar ik begin nu wel te merken dat bougie beetje vreemd eruit gaat zien:P

    Vespa Si :

    henny :
    nee let op: een bougie die te warm wordt, kan zelfs een gat in je zuiger branden……………………

    Check de onderkant van je zuiger eens een keer, je zult zien dat deze een donkere plek vertoont, dan heb je dus te lang met een verkeerde hittegraad gereden!!

    Dus dat betekent dat je hoger moet, ipv B6HS B7 of B8HS halen.

    Zwarte vlek onderop je zuiger (dus in je zuiger) wordt volgens pistonguide veroorzaakt door een te hoge temperatuur van je zuiger, en een slechte olie. Over verkeerde hittegraad wordt niet gesproken

    Te lage hittegraad: Electrodes worden te heet, zullen hierdoor snel verslijten, en kunnen zelfs vervormen en smelten.
    Te hoge hittegraad: Het roet brand niet goed van je electrodes af omdat temperatuur daarvoor te laag is

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #149572

    citta geel
    Bijdrager
    Berichten: 117

    welke bougie heb ik ongeveer nodig heb een 7 alleen als ik lang gereden heb start ie slecht bougie is goede kleur
    <--------------- <------------ <-------- <----

    #149573

    citta geel
    Bijdrager
    Berichten: 117

    iemand??:con

    #149574

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10949

    Ik zou een 8 nemen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 77)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.