Tonni’s Oranje Ciao (LC, Kickstart, Vario)

Home Forums Perso’s Projecten Tonni’s Oranje Ciao (LC, Kickstart, Vario)

This topic contains 199 reacties, has 61 deelnemers, and was last updated by Herr Flick 3 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 200)
  • Gebruiker
  • #261839

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Ok. Ik zal dan ook maar eens een perso maken..

    Geschiedenis: Ik sleutel aan en rijd al op brommers vanaf mijn 13e jaar. Ik ben nu 32 jaar. Mijn eerste brommertje was een belgische Flandria., mijn tweede was een Flyte. Dit waren natuurlijk gewoon een paar cross brommertjes, stonden meer stil als dat ze reden…

    Mijn derde en vierde brommertjes waren Vespa Ciao’s. Daarna zijn er nog VEEEEEL verschillende brommers gekomen en gegaan (zeker 60 in totaal) maar ik heb altijd een beetje een zwak gehouden voor de Ciao (wat automaatjes betreft dan).

    Na het halen van mijn rijbewijs in 1993 begon de drang om brommer te rijden af te nemen, en ik moest natuurlijk een auto kopen!! Ik had op dat moment alleen nog een Ciao en twee Suzuki Choppers (ZR 50SL), een was een originele en de andere was een 80cc. Ik heb de hele boel verkocht en een poos helemaal niks meer met brommers gedaan.

    Toch ging het (natuurlijk) weer kriebelen, en ik heb me een halve (verrotte) Ciao gekocht voor 50 Gulden. Dat is zeker ook al weer acht jaar geleden. Ik heb het frame laten stralen en primeren, en ben onderdelen gaan verzamelen. Tot ik de Ciao vier jaar geleden eindelijk maar eens in elkaar heb gebouwd.

    Wat ik toen dus gedaan heb:

    -Het frame is dus gestraald en gemoffeld, twee lagen en blanke lak, de velgen ook.
    -Alle boutjes RVS imbus en alle moertjes RVS Nylock.
    -Alle lagers nieuw, voorvork, balhoofd, vertanding.
    -Alle kabels nieuw.
    -Blok gereviseerd.
    -Slotkapje, zijkappen, voetenplankje, stuurschuim, handvatten, handles, zadeldekje, spatborden, banden, etc. allemaal nieuw.

    Hier zat de brommer net in elkaar:

    Op deze foto was hij al iets meer ‘aangekleed’

    Hier zat er een 60 DR cilinder onder met een Leo krul, liep best goed..

    Hier zie de tankstickers die ik heb geknipt/gesneden

    Zoals iedere brommer freak weet, is het nooit goed genoeg, en moet er altijd weer iets veranderen… Hier heb ik me een Polini LC setje gekocht, helaas toen nog met een Euro radiateur. Omdat die nogal klein is, heb ik hem net naast de tank gemonteerd, voor meer koeling.

    Close up…

    Ik heb de Polini er uiteindelijk weer onder weg gedaan omdat hij me niet genoeg presteerde

    Fotootje van de voor dempertjes (deze komen van een wasmachine omdat die sterker zijn als die dingen die je er voor kon kopen en ze houden het veeeeel langer vol). De beugels heb ik gewoon zelf gemaakt

    Inmiddels ook een vario setje gevonden en gemonteerd, de achterwiel vertanding is aangepast, is 1:7 in plaats van 1:12 zoals het standaard is

    Fotootje van de achtervario, deksel even zwart gespoten en de vario voorzien van strakkere trekveren en een malossi drukveer. Zoals je ziet zitten er gewoon 100mm schijven op, dit vanwege de zwaardere vertanding, met 90mm trekt ie het gewoon niet meer… (is nu al zwaar genoeg)

    Fotootje van de Malossi MHR vario

    Ik wilde er toch weer waterkoeling op maar wilde mijn Polini 60 Alu Evo gewoon houden, dus heb ik er een Euro LC kopje op gekocht. Ik had ondertussen ook al een Polini radiateur gevonden en die koelt beter, dus heb ik dit er als combi maar opgezet

    Ik heb trouwens zowel de kop als de radiateur nieuw weten te vinden, en ook nog voor heel weinig geld..

    Omdat het oog ook wat wil, ben ik nu bezig (winterstop) met het polijsten van een paar dingetjes, zoals de dempertjes, de kop en de radiateur.

    Voorproefje..

    Omdat iedereen toch graag zijn brommer een beetje apart wil maken, heb ik me zo’n anderhalf jaar geleden een kickstart blokje gekocht. (Het was een complete Superbravo voor heeeeeel weinig, ik heb de kick en de vario gehouden en de brommer weer verkocht)
    Ik heb de boel een beetje aangepast en uitgemeten, en toen had ik een Ciao met kickstart…

    Op deze twee foto’s zie je hoe de Ciao er afgelopen najaar bij stond. Met kickstart, vario, waterkoeling en een Simonini pijp.

    Hij ligt nu gedeeltelijk uit elkaar omdat ik weer met een paar dingetjes bezig ben.
    Zoals gezegd met het polijsten van een aantal dingen, het prepareren van een blok met elec. ontsteking met ingebouwde begrenzer. (Dit wil ik doen omdat mijn Ciao na schouwing een Snorbrommer bleek te zijn…)
    De uitlaat en een paar andere onderdelen gaan naar de verchromer.

    Ook ben ik bezig met schijfrem voor en achter, maar ik wil persé de originele voorvork houden. Hierdoor wordt het aan de voorkant allemaal wat lastiger, vooral omdat ik het er allemaal wil laten uitzien ‘alsof het er op hoort’.

    Mocht er op een van deze gebieden nieuws zijn, dan zal ik de foto’s ervan zeker updaten.

    Verder ben ik nog aan het bekijken of de kickstart kan worden ingeruild voor een electrische start, vandaar ook een beetje het blok met de elec. ontsteking (voor de benodigde stroom om de accu bij te laden).
    Of dat gaat lukken allemaal weet ik nog niet, het grootste probleem zit hem in (zoals de meeste vespa rijders wel weten) de beschikbare ruimte.
    Want ook hier geldt weer, dat ik het zo origineel mogelijk wil laten lijken, dus geen accu op de pakjesdrager ofzo… Kortom, nog genoeg plannen!!!

    Als laatste dan nog de meest recente setup:

    -Euro LC kop met Polini radiateur
    -60cc Polini Alu Evo, getuned
    -standaard carters met getunede poorten, extra poorten, grotere inlaat en pijpje 13mm, gefreesde kickstart krukas
    -13mm Dell Orto met 68 sproeier en Malossi filter
    -Malossi MHR vario met 6 gram rollen
    -Achtervario met blauwe Polini trekveren en gele Malossi drukveer, 100mm schijven, koppeling aangepast
    -Aangepaste vertanding (gelijkwaardig aan standaard brommer vertanding)
    -Kickstarter
    -Simonini Racing uitlaat

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #268316

    Fredzzz
    Moderator
    Berichten: 1512

    wow 😀
    wordt je happy van 😀

    ziet er allemaal vet uit en leuke spulletjes :yes
    ga zo door zou ik zeggen 😀

    #268317

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Eindelijk een perso page!
    Zo! een hele mooie, nog nieuwe fotos gezien.
    Ben benieuwd naar het chroomwerk en of dat een beetje wil met die uitlaat (binnenkant mag niet vies zijn voor het verchromen)

    Waarschijnlijk zie ik vandaag nog wel wat, als ik die cilinder op kom halen.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #268353

    tiNuZZ
    Bijdrager
    Berichten: 11

    ha

    mooi ding hheb je gemaakt ik vin vooral die voorvering wel relaxt maar hoe heb je die gemaakt en hoe zitte die beugeltjes vast?? en ken je die dingen zow uit een wasmachine slope? want dan ken ons ma wir met de hand gaan wasse hoor 😉

    #268354

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    da kan ni anders of dat moet marcheren beste vriend.
    Maar waar haal je zo’n ontsteking met ingebouwde begrenzer????
    Hier in Belgie nog nooit van gehoord.
    geef daarover eens wat info+adressen aub.

    groet

    Barry

    #268355

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    @Barry: die begrenzer zit er niet in, die ga ik er gewoon zelf in bouwen. Ik bedoelde dat ik de begrenzer erbij achter het vliegwiel plaats, om zo minder kans te hebben dat hij ontdekt wordt. Ik moet dan alleen zien dat ik een goede verstopte plaats vindt voor de aan/uit schakelaar. Als ze die ontdekken, krijg je hiervoor bij ons ook nog eens een boete. (de brommer mag wel begrensd zijn, maar dan mag de begrenzer niet uit te schakelen zijn)

    @tiNuZZ: De dempertjes komen gewoon uit een oudere wasmachine, ik weet niet of ze in elke zitten. Ik heb ze bij een ‘sloop’ weggehaald.
    De beugeltjes heb ik zelf gemaakt, zitten boven vast bij de bout van het voorspatbord en onder zitten ze bij de voorwiel as op (en om de vorkjes gebogen)

    Je kan het dempersetje ook nog steeds nieuw bestellen hoor, op http://www.polini.ch . De dempers van een wasmachine kunnen alleen iets meer aan en leven langer.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #268356

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    bedankt voor het antwoord.Laat me iets weten hoe je die gemaakt hebt.
    alvast dank

    Barry

    #268357

    Jacky
    Bijdrager
    Berichten: 1612

    super mooi ding man!! Laats nog tege flick gezegt op msn! En k had nog gevraagd waar je de zwarte ciao sticker vandaan had want zou bij mijne ook vet zijn ma die heb je dus zelf gemaakt:O Mja eg vet ding dus!!!

    #268358

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Lekkere lui daar bij mijn-album.nl . Hebben ze wéér iets veranderd aan de site, waardoor mijn links niet meer kloppen voor de foto’s…

    Bah!!!

    *Edit* gefixt alweer.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #268359

    SpeedCiao
    Bijdrager
    Berichten: 11

    Nette Ciao! Loopt ook zeer goed zo te zien:)

    #268360

    veenstra
    Bijdrager
    Berichten: 7

    Die dempertjes in die voorvork van die wasmachine, heb je daar die gewone veren ook nog in zitten?….of zijn het gewoon aleen die “wasmachine” veren8)
    Wel cool dat je die dingen gewoon uit een wasmachine kan slopen.
    Ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar dan met van die auto achterklep veer gevallen, maar denk dat die te slap zijn…

    Gr Pieter

    #268361

    Jeroen
    Bijdrager
    Berichten: 575

    die gewone vere laat je uiteraard zitte, zie je ook op de foto’s van tonni..

    denk dat achterklep veren wel sterk genoeg zulle zijn maar te groot.

    #268362

    Ties
    Bijdrager
    Berichten: 767

    prachtig brommertje….:D

    #268363

    timschilders
    Bijdrager
    Berichten: 1016

    prachtige ciao! ik vind het de aller mooiste ciao op het forum! alles is perfect, de kleur, de kappen, de koplamp, de nieuw model velgen, kickstart, dempertjes op de voorvork. alleen ik zou de uitlaat polijsten, want ziet er al niet zo gaaf meer uit.

    Top ding!

    #268364

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Jeroen :
    die gewone vere laat je uiteraard zitte, zie je ook op de foto’s van tonni..

    denk dat achterklep veren wel sterk genoeg zulle zijn maar te groot.

    De gasveren van b.v. een achterklep zijn niet geschikt als dempers. Die dingen zijn bedoeld juist als hulp om de klep omhoog te duwen. Als je die dus als dempers zou gebruiken , dan zouden ze niet de uitgaande slag dempen maar juist versterken, kortom je zou nog meer gaan stuiteren. Niet proberen dus!!!

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.