Tonni’s CandyRed Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Tonni’s CandyRed Ciao

This topic contains 367 reacties, has 88 deelnemers, and was last updated by Smallride 3 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 368)
  • Gebruiker
  • #278893

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Helaas na een toertje een klein pechgevalletje met mijn Ciao gehad.

    De brom begon steeds meer toeren te draaien terwijl de snelheid afnam.
    Helaas weet ik (en sommige andere vario-rijders) wat dat betekenen kan: de beweegbare halfpoelie van de koppeling begint vast te lopen.
    En ja hoor, een stukje verderop merkte ik gewoon dat ie vast zat: geen power meer terwijl je ziek veel toeren maakt.
    Ik weet in dit geval ook precies waar het van komt, de laatste toer was uiteraard weer een natte 11-steden en ik heb daarna mijn vario niet gedroogd, gesmeerd of wat dan ook. In sommige gevallen komt er dan een soort oxide laag in de bronzen bus waardoor er weerstand ontstaat. Die weerstand veroorzaakt warmte, en daardoor nog meer weerstand, enzovoorts…
    Kortom, hij loopt dan vast..

    Helaas voor mij is doordat ik rustig aan dacht door te rijden, de boel zo heet geworden dat het kunststof van mijn vliegwiel week is geworden. En in combinatie met de veel te hoge toerentallen heeft 1 van de magneten in het vliegwiel zijn kans schoon gezien en besloten naar buiten te komen, het plastic opduwend.
    Hierdoor kwam er een bult op het vliegwiel, die dus op zijn beurt ook klem liep in het carter…

    Gelukkig verder dus geen schade aan het blok, alleen een slijtspoortje. En weer een snaar naar de kloten, een 100mm halfpoelie en het vliegwiel is afgeschreven..

    Zal nog ff fotootjes maken.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #278894

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    aiiii… de schade mag dan beperkt wezen… wel heel erg zonde van je vele werk dat je in het vliegwiel had gestoken!:(
    ben je uiteindelijk denk ik toch nog wel de grootste pechvogel van de dag.. nouja.. zelf de beste ovekomt dat dus blijkbaar wel eens!

    en hoe zit t nou met de vario dan? moet je nou dingen vervangen? of gewoon die bus weer smooth maken..?

    ben benieuwt naar de foto’s

    Mike
    #278895

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    De messing bus vd schijf spuugt een soort van oxidatie uit, die op de bus van het huis gaat aankoeken. Tegelijk slijt de halfpoelie dus uit. Tot het helemaal vast gaat zitten.
    Het huis kan ik dus schoonpoetsen, de halfpoelie is nu wat ruim, dus die moet ik dan vervangen.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #278896

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    oke! welke vario rijdt je dan? ik heb hier nog een malossi half poulie liggen waar ik echt niks mee doe. miss heb jij dr wat aan..

    Mike
    #278897

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Dit gaat over de koppelingkant he!
    Ik reed gewoon met een standaard koppeling (‘achtervario’ in de volksmond) en een Polini vario (omdat de malossi dus een scheurtje heeft)
    Maar welk deel van de Malossi heb je dan? Ik heb toevallig dus wel de losse schijf van de Malossi gescheurd…

    Wil je BTW voor me kijken voor vliegwieltjes? Moet nu zelf ook een nieuwe haha!

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #278898

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    aha! dan zal ik eens even kijken.
    van malossi heb ik dit deel sowieso liggen:

    http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=742

    en een setje schijven 100mm heb ik denk ook nog wel. moet ik wel ff voor graven denk ik.

    voor de wieltjes moet je bij peter wezen.:) ik heb zelf 2 knappe liggen en die blijven dat ook doen zegmaar:P

    Pm me maar ff, dan maken we t hier verder niet vuil;)!

    edit:
    heb zelfs ook nog de vario plaat liggen incl de rode plastic “drie hoekjes”
    deze spullen had ik ooit extra bij mn malossi voorvario, maar zijn achtergebleven na aanschaf polini vario.

    Mike
    #278900

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Hey Tonni wordt het nu door dit voorval niet een keer tijd om verder te gaan met een ander variosysteem alla fox/minarelli clutch? Dan zit je niet meer zo met die ellendige koppelingen van de vespa vario’s waar veel problemen mee kunnen zijn.

    #278901

    Docs
    Donateur
    Berichten: 2715

    Hey Tonni. Das niet zo mooi ๐Ÿ˜ฎ Gelukkig dacht de magneet niet, kom, ik ga eens van de buitenlucht genieten. Jammer genoeg ook weer een koppeling die zo sneuvelt. Beetje jammer van dat standaard kwaaltje. Gelukkig heb je nog ‘1’ koppeling liggen ๐Ÿ˜›

    #278902

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577

    Koppeling is wel te redden omdat het ijzer harder is als de bronzen/messing bus, moet alleen een nieuwe 100 mm schijf bij.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #278841

    Tonni
    Topic starter
    Berichten: 4577





    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #275085

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    ๐Ÿ˜ฎ wow…. je hebt wel mazzel gehad dat er verder geen schade is aan het blok ๐Ÿ˜‰

    #278888

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Minder Tonni!:(
    Maargoed, die dingen gebeuren, dat van die schijf heb ik inmiddels al zooooooooooo vaak gehad dat ik nu naar een oplossing aan het zoeken ben.
    Het komt namelijk niet alleenmaar door de regen, ik heb het ook vaak zat met droog weer gehad, volgensmij ligt het gewoon aan dikke setups, dat slijt gewoon allemaal harder, het lijkt een beetje een combi tussen de power die het blok er op geeft en de kracht van de gele drukveer die het slijten doet versnellen als je het mij vraagt.
    Jordy heeft รฉรฉn van mijn schijven nu voorzien van een nieuwe bus, van ECHT 100% brons, duur, maar hopelijk wel onverwoestbaar.
    We zullen zien…

    #275075

    tnerual
    Bijdrager
    Berichten: 1191

    hoi Tonni

    Ik wil je eve zegge dat ik je hele perso heb gelezen

    ik vind het een prachtig Ciao’tje!
    Vooral ook door de leuke setupjes maar zeker ook door de velgen,kleur, en ZEKER ook door die uitlaat! Ik ben enorme fan van de giannelli exemplaren ๐Ÿ˜‰

    wel minder die laatste ‘aanwinst’ maar wens je ciao veel beterschap ๐Ÿ˜‰

    #275073

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Is de koppeling ook de reden geweest vande schade aan je vliegwiel? Ik zou me ook kunnen in dneken dat doordat een van de magneten door de middelpunt vliegende kracht de kunstof band naar buiten drukt. Hierdoor aanslijt wat ook goed op de foto is te zien en minder power hierdoor lijtk te hebben. Ik hoop het niet aangezien ik het op deze manier erg mooie en lichte vliegwieltjes vindt.

    Ik heb nog een aantal nieuwe losse achterschijven over. Ik moet de maat even nakijken maar die mag je wel van mij hebben wanneer je de uitlaat(fire) komt halen of ik mijn cilinder bij jou kom halen.

    @VespaAvanti: Hoe lang en hoeveel kilometers heb je nu met die nieuwe koppeling al gereden?

    #275070

    Batty
    Donateur
    Berichten: 527

    toch maar kijken of je er een alu/stalen ring er omheen kan persen.

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 368)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.