This topic contains 32 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by MHR 15 years, 4 months geleden.
-
Gebruiker
-
28 oktober 2008 om 21:23 #168551
9 posts hierboven is het antwoord al gegeven.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno28 oktober 2008 om 23:04 #168552ik blijf tog egt mooi bij me c4 lagers π ongeacht wat iedereen zegt over het toeren draaien, volgens motor tuners en specialisten bij mij in de buurt blijft dit tog beter. heb nog nooit ergens last van gehad ermeej ook niet na 15000 km in mijn oude blok te zitten.
5 december 2008 om 13:25 #168655Ik heb een vraagje over het monteren van de TN9 lagers.
Normaal leg ik de krukas in de vriezer zodat deze krimpt. De 6202 lagers leg ik in de oven op 200 graden en voor een dikke 15 minuten.
Dan kan ik de lagers echt gewoon op de krukas schuiven. Gaat perfect!
Maar de TN9 lagers hebben een kunstof kooi.. gaat deze smelten met +200 graden?Hoe moet ik deze lagers dan monteren??
5 december 2008 om 13:40 #168656krukas gooi je in de vriezer, zonder lagers, vervolgens zet je hem in de bankschroef, je zet het lagertje erop, die vervolgens op een punt blijft hangen.
Daarna pak je een oude lager, die zet je daar nog bovenop, dan tik met een hamer op de oude lager en dan zit hij gewoon goed daarna.Wel eerst even spietje eruit halen, maar dat snap je zelf ook wel denk ik..
p.s. wel met beleid doen π
5 december 2008 om 13:43 #168657het lijkt mij dan beter om een pijp te hebben die net aan om de krukas heen past en precies tegen de binnenste ring van de tn9 lager aankomt en om dan op die pijp te rammen.
De oven is dus geen goed idee met deze lagers:P?5 december 2008 om 15:28 #168659kheb geen idee wat er gebeurd als je ze in de oven flikkert, ik vind het alleen onzin om je kruk in de vriezer te smijten.
deed ik eerts ook altijd,maar ben ermee opgehouden omdat het zo lekker condenseerd
mijn lagers hang ik gewoon ff vlak voor een fohn woist.5 december 2008 om 16:07 #168660ik tik ze meestal koud erop met een buisje dat aansluit op de binnenring. omdat je tegen de binnenring aantikt ondervind het lager geen schade
5 december 2008 om 16:58 #168661Nee, maar je verneukt op den duur wel de lagerpassing van je krukas.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 december 2008 om 17:29 #168662alsof jij je blokje om de maand reviseerd.. kan geen kwaad hoor;)
5 december 2008 om 20:15 #168663@diac, nou eigenlijk doe ik dat wel ja. Inlaatje steeds verder vijlen en dan weer testen hoe het rijd.
@MHR: dan doe je hem in een broodzakje in de vriezer?5 december 2008 om 21:02 #168664diac :
alsof jij je blokje om de maand reviseerd.. kan geen kwaad hoor;)Nee, tuurlijk kan het geen kwaad. Heb tijdje geleden ook geen bromkruk gehad waarvan de lagerpassing verneukt was. Toen ik lagers eromheen legde vond ik de passing al dubieus. Ga je goed kijken naar het oppervlakte ervan dan zie je mooi allemaal strepen axiaal lopen. Na 500km lag het lager er los omheen, erg prettig, mag het blok weer fijn uit elkaar.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 december 2008 om 21:19 #168665vriend van me heeft geen passing meer in zijn blok, dat is pas leuk.
maakt die zo’n lekker traktor geluid en trilt keihard.5 december 2008 om 21:27 #168666π
Daar sta ik dus niet zo om te springen :lol
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 december 2008 om 22:05 #168667de enige nuttige antwoorden:
Met een pijp die aansluit op de binnenring de lager om de kruk heen tikken.
Een oud lager op de nieuwe leggen en hierop tikken.Methode 1 kan ik me wel in vinden. Is dit echt de beste methode voor zowel de kruk als lagers?
Hansieb zei op msn dat hij alles op kamertemperatuur heeft liggen en dat hij de lagers er gewoon op slaat met een pijpie.
Maar daar heeft arvid wat tegen in te brengen waar ik me ook wel in kan vinden. (Daar komt bij dat deze methode bij mij 0x succesvol heeft uitgepakt)5 december 2008 om 22:53 #168668ik heb gewoon de kruk een nacht in de vriezer gedaan, en de binnenring van het lager warm gemaakt met een aansteker.
dan een buisje gepakt en een ring over het lager heen gelegd voor geleidelijke krachtverdeling.
en tikken maar, ging er zo overheen;) -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.