TN9 Lagers JMPB

Home Forums Techniek Motorisch TN9 Lagers JMPB

This topic contains 32 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by MHR 15 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Gebruiker
  • #168551

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    9 posts hierboven is het antwoord al gegeven.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #168552

    KennyVespa
    Bijdrager
    Berichten: 1478

    ik blijf tog egt mooi bij me c4 lagers πŸ˜‰ ongeacht wat iedereen zegt over het toeren draaien, volgens motor tuners en specialisten bij mij in de buurt blijft dit tog beter. heb nog nooit ergens last van gehad ermeej ook niet na 15000 km in mijn oude blok te zitten.

    #168655

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Ik heb een vraagje over het monteren van de TN9 lagers.
    Normaal leg ik de krukas in de vriezer zodat deze krimpt. De 6202 lagers leg ik in de oven op 200 graden en voor een dikke 15 minuten.
    Dan kan ik de lagers echt gewoon op de krukas schuiven. Gaat perfect!
    Maar de TN9 lagers hebben een kunstof kooi.. gaat deze smelten met +200 graden?

    Hoe moet ik deze lagers dan monteren??

    #168656

    ivovanzon
    Bijdrager
    Berichten: 175

    krukas gooi je in de vriezer, zonder lagers, vervolgens zet je hem in de bankschroef, je zet het lagertje erop, die vervolgens op een punt blijft hangen.
    Daarna pak je een oude lager, die zet je daar nog bovenop, dan tik met een hamer op de oude lager en dan zit hij gewoon goed daarna.

    Wel eerst even spietje eruit halen, maar dat snap je zelf ook wel denk ik..

    p.s. wel met beleid doen πŸ˜‰

    #168657

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    het lijkt mij dan beter om een pijp te hebben die net aan om de krukas heen past en precies tegen de binnenste ring van de tn9 lager aankomt en om dan op die pijp te rammen.
    De oven is dus geen goed idee met deze lagers:P?

    #168659

    MHR
    Bijdrager
    Berichten: 327

    kheb geen idee wat er gebeurd als je ze in de oven flikkert, ik vind het alleen onzin om je kruk in de vriezer te smijten.
    deed ik eerts ook altijd,maar ben ermee opgehouden omdat het zo lekker condenseerd
    mijn lagers hang ik gewoon ff vlak voor een fohn woist.

    #168660

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    ik tik ze meestal koud erop met een buisje dat aansluit op de binnenring. omdat je tegen de binnenring aantikt ondervind het lager geen schade:thumb

    #168661

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Nee, maar je verneukt op den duur wel de lagerpassing van je krukas.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #168662

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    alsof jij je blokje om de maand reviseerd.. kan geen kwaad hoor;)

    #168663

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    @diac, nou eigenlijk doe ik dat wel ja. Inlaatje steeds verder vijlen en dan weer testen hoe het rijd.
    @MHR: dan doe je hem in een broodzakje in de vriezer?

    #168664

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    diac :
    alsof jij je blokje om de maand reviseerd.. kan geen kwaad hoor;)

    Nee, tuurlijk kan het geen kwaad. Heb tijdje geleden ook geen bromkruk gehad waarvan de lagerpassing verneukt was. Toen ik lagers eromheen legde vond ik de passing al dubieus. Ga je goed kijken naar het oppervlakte ervan dan zie je mooi allemaal strepen axiaal lopen. Na 500km lag het lager er los omheen, erg prettig, mag het blok weer fijn uit elkaar.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #168665

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    vriend van me heeft geen passing meer in zijn blok, dat is pas leuk.
    maakt die zo’n lekker traktor geluid en trilt keihard.

    #168666

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    πŸ˜›

    Daar sta ik dus niet zo om te springen :lol

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #168667

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    de enige nuttige antwoorden:

    Met een pijp die aansluit op de binnenring de lager om de kruk heen tikken.
    Een oud lager op de nieuwe leggen en hierop tikken.

    Methode 1 kan ik me wel in vinden. Is dit echt de beste methode voor zowel de kruk als lagers?

    Hansieb zei op msn dat hij alles op kamertemperatuur heeft liggen en dat hij de lagers er gewoon op slaat met een pijpie.
    Maar daar heeft arvid wat tegen in te brengen waar ik me ook wel in kan vinden. (Daar komt bij dat deze methode bij mij 0x succesvol heeft uitgepakt)

    #168668

    diac
    Bijdrager
    Berichten: 2184

    ik heb gewoon de kruk een nacht in de vriezer gedaan, en de binnenring van het lager warm gemaakt met een aansteker.
    dan een buisje gepakt en een ring over het lager heen gelegd voor geleidelijke krachtverdeling.
    en tikken maar, ging er zo overheen;)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.