TK Verstelbare Ontst. Nok

Home Forums Advertenties Onderdelen aangeboden TK Verstelbare Ontst. Nok

This topic contains 14 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 2 weeks, 2 days geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Topic starter

Bij deze bied ik aan:

De zevenenergie ontsteking nok                                                                                                  .

Afgekort  Z.O.N

Zoals je weet hebben onze vespa blokken geen verstel mogelijkheid van het ontsteking tijdstip.
    En elke tuner weet hoe belangrijk het ontstekings tijdstip is.
    Vandaar deze nieuwe uitvinding!

De ZON: (zevenenegie ontstekings nok)
    IMG_1367
    Links de oude. En rechts de verstelbare! Ontstekings nok.
    Je kan nu het onstekings tijdstip zelf bepalen. Een primeur voor CP blokken!

De binnenste ring is verdraaibaar!
    IMG_1368
    En kan na bepaling van het ontstekings-tijdstip met secondelijm vast gelijmd worden.

Maak je leven zonnig, bestel nu de zon!
    verbetert model2
    Elke tuner weet waarom.

De prijs is €35 ex verzenden.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weeks, 1 day geleden door zevenenergie.

Martino
    Bijdrager

Voor niets gaat de zon op toch?

Leuk idee en wat zijn de eigen testresultaten met een Z.o.n.?

zevenenergie
    Topic starter

Voor niets gaat de zon op toch? Leuk idee en wat zijn de eigen testresultaten met een Z.o.n.?
    Tanks Martino. Ik vind het ook leuk :thumb

Ik moet hem nog op mijn daily monteren.
    En ik ga geen test resultaten delen.
    En dat heeft ook geen zin, want elke setup is anders.

Het voordeel is dat je je puntjes op 0,4mm kan houden en dus een optimale vonk hebt.
    En dan kan bepalen of je hem later of vroeger wilt hebben.
    Vuistregel: Later (trekkracht onderin) of vroeger (trekkracht bovenin)

Ik claim geen vermogens winst of iets dergelijks.
    Ik bied alleen de mogelijkheid tot verstellen aan.
    En daar zou je vermogens winst mee kunnen behalen.

Groet 7.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weeks, 1 day geleden door zevenenergie.

Crullie
    Donateur

Het is alleen jammer dat het maar 1 maal verstelbaar is, dus het zoeken en afstellen naar de ideale ontsteking tijdstip is niet mogelijk.
    Maar wel heel fijn gevonden weer :thumb

Edit : je kan hem nog omdraaien dus je hebt dan 2 mogelijkheden maar dat zal averechts werken.

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

Ik zie dat anders. 😎
    Het zit wel eens waar muurvast met superglue of locktite 603, maar even heet maken en het zit los. Klaar voor een nieuw ontstekings tijdstip.

Daar komt bij: Als je 1,75 mm voorontsteking wilt of 1,9mm dan is dat heel er moeilijk af te stellen door de puntjes te verstellen. Je zit er zo een halve mm Vo. naast. Dus zoeken naar het ideale onstekings tijdstip is niet te doen.

Wat er nu gebeurt; Mensen zetten de puntjes op +-0,5 mm en dat is het dan. Maar dan is het maar de vraag wat je dan ontstekings tijdstip is? Want niet elke krukas is het zelfde getimed.

Maar met de zon is het kinderspel en super nauwkeurig.

Crullie
    Donateur

Idd, er zijn verschillende getimede krukassen maar de meeste mensen weten niet welke type krukas ze hebben dus zullen ze nooit de ideale timing te weten komen en dus zullen ze vaak moeten lijmen en los branden om te kunnen zoeken, terwijl met voelermaatjes je op de honderdste mm, nauwkeurig kunt afstellen en zoeken/testen zonder echt te weten welke timing je nu hebt.
    Voor de meeste tuners is het gevoel doorslag gevend, hoe hangt de motor aan het gas !! 😛

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

Puntjes geven wel een eenvoudige manier om de ontsteking te verstellen dat is helemaal waar.
    Maar je krijgt het nooit precies. Ik heb vaak genoeg met een digitaal klokje vastgesteld,

IMG_1371 dat afstellen met de puntjes gewoonweg te onnauwkeurig is, als je op mm voorontsteking wilt gaan afstellen. Je krijgt het max. op 0,25mm nauwkeurig( als je geluk hebt)
    En je kunt nooit met andere vergelijken. Het advies van 0,5 zoals zo vaak gegeven wordt, is een veel te ruim begrip.
    Daar komt nog bij dat als je puntjes 0.5 of meer wijd staan, ze gevoeliger zijn voor zweven bij hoge toeren tallen, omdat de nok de puntjes harder omhoog gooit.
    En je vonk is sterker bij 0,4mm.
    De zon is dan ook voor mensen die een afstel-klokje   Screenshot_2021-05-29 Ontsteking micrometer Polini M14x1 25en een lampje 1487345380voor op de puntjes hebben liggen.
    Die zijn onmisbaar bij het afstellen van elke ontsteking van een opgevoerd motorblok.
    En hoe sneller de setup hoe gevoeliger de motor is voor het ontstekings tijdstip.

Ieder zijn stijl maar, als de motor lekker “aan het gas hangt” en je noteert het aantal mm voor ontsteking, Kan je dat met de ZON exact weer herhalen.

Als je van je tuning hobby echt een beetje werk maakt en je doe iets aan het blok kan je nooit het resultaat bepalen als je ontsteking los geweest is. Want de puntjes afstelling methode is gewoon te on nauwkeurig.

En dat geeft dus aan dat het juiste gereedschap en een verstellings mogelijkheid onontbeerlijk is als je een tuner bent.

Kopen Crullie?
    Ik doe er een gebruiks-aanwijzing bij 🙂

Semmad
    Bijdrager

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
    Topic starter

Ha Ha 🙂  Geen dank Wim, graag gedaan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weeks geleden door zevenenergie.

shark
    Donateur

Wow wat een vondst zeg! Het eerste wat in me op komt is dat het nog mooier zou zijn als je geen lijm hoeft te gebruiken. Ik heb er natuurlijk de ballen verstand van, maar ik kan me zo voorstellen dat die binnenring maar een beperkt “bereik” heeft toch? Ik bedoel je gaat hem niet 180 graden verdraaien.
    Wat is de “range” ongeveer? Zoiets, of nog veel minder?
    nok

En als je het hebt over heel precies afstellen, wat is dan de minimale verdraaiing? Nu de oppervlakten glad zijn kun je in theorie tot 0,0001 graad verdraaien, maar is dat relevant, of gaat het sowieso met 1 graad per keer? Want zo denk ik dan, als je een beperkte range hebt, is het dan heel misschien mogelijk om met (fijne) spiebanen te werken?
    spiebanen
    nok2.0
    Zodat je dus simpelweg 1 tandje steeds wisselt, of krijg ik nu weer de fopspeen?

zevenenergie
    Topic starter

speedbuxy
    Bijdrager

Geef mij dan ook een fopspeen. Want ik dacht hetzelfde😁
    Ik heb het niet zo op lijmen.

zevenenergie
    Topic starter

@shark & @speedbuxy
    Ahhhhh, ik snap het al jullie willen gewoon een fopspeen… 😉
    Zeg dat dan.

Ik heb begrepen dat meer mensen lijmen niet zo zien zitten.En dat begrijp ik wel. Maar tandjes zijn niet voldoende. De ringen schuiven namelijk ook in de richting van de as. Dus het moet gefixeerd worden.

En als je niet gelooft in seconden lijm, doe dan is een druppeltje tussen je vingers en knijp een minuutje.
    En de oppervlakte van de ring die vast gelijmd moet worden is 5 vierkante cm. Dat zit dus behoorlijk vast.

Die tandjes zijn  leuk idee. Maar het is veeel te duur om te maken. En je verliest meer dan dat je oplost. Maar dat zie je pas als in de praktijk als je de ontsteking op tijd wilt zetten, Je kan namelijk niet meer schuiven/draaien.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 6 days geleden door zevenenergie.

Rick.
    Bijdrager

Waarom laat je het variabele idee niet varen en lever je setjes per 0.25 of 0.5 graad van verschillende nokken? Beetje net als sproeiers zegmaar

zevenenergie
    Topic starter

Waarom laat je het variabele idee niet varen en lever je setjes per 0.25 of 0.5 graad van verschillende nokken? Beetje net als sproeiers zeg maar.

Ten eerste luistert de plek waar de spie zit heel nauwkeurig. Als je bijvoorbeeld de standaard nok omdraait dan zit daar al +-0,2mm hoogte verschil van de zuiger in.
    Zo,n setje zou aardig in de papieren lopen. Ik wil juist iets eenvoudigs en betaalbaars brengen.

Als je alleen je ontsteking wilt vervroegen kan je daar beter een verschoven spie voor gebruiken.
    Screenshot 2021-06-03 at 13-12-13 Spie TOP PERFORMANCE MINARELLI motoren met verschoven ontstekingstijdstip
    Maar als je bijvoorbeeld tegen de 9000 toeren draait of meer, wil je misschien het ontstekings tijdstip juist later hebben.

Ik wil iets leveren waar mee je zelf het ontstekings tijdstip kunt kiezen. Onafhankelijk van een snor,brom race of wat voor aftermarket krukas je gebruikt.

Als er  behoefte aan, of vraag is naar, een ontstekings nok met een vervoegd tijdstip, wil ik dat natuurlijk graag maken.

Misschien is het beter om van dit verkoop topic een meningen en ervaringen topic te maken Is dat mogelijk Moderators???

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 2 days geleden door zevenenergie.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.