Tips voor opvoeren

Home Forums Techniek Opvoeren Tips voor opvoeren

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Herr Flick 2 weken, 6 dagen geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

Martijn
    Topic starter

Beste leden, ik heb nu een citta 50cc met een 12/7 carb, sproeier 40 en een citypower uitlaat. Hij rijdt nu meestal tussen de 32 en 36 km/h, heeft iemand tips hoe ik een beetje goedkoop meer trekrscjt en iets meer snelheid kan krijgen.

Alvast bedankt!

Jos
    Bijdrager

Beste Martijn,

Tja met simpelweg een andere poelie krijg je niet én meer trekkracht én een hogere top. Wat je zou kunnen doen is je inlaat wat uitvijlen. Ook kan je wat sterkere trekveertjes in de koppeling doen voor het optrekken.

Luuk66
    Bijdrager

Hoi Martijn, je zou voor een kleinere poelie kunnen gaan maar zoals Jos zegt zul je dan iets in trekkracht inleveren. Wat je kunt doen is een poelie 80 nemen en het verlies in trekkracht onderin deels compenseren met (groene) polini trekveren voor in je koppeling, hierdoor trekt ie net wat feller op en rijd je ongeveer 45 schat ik. Dit kost in totaal (inclusief vsnaar) tussen de 25 en 30 euro denk ik. Ik weet niet met welke citypower uitlaat je rijdt maar als je iets meer geld te besteden hebt kun je altijd nog een citypower van gianelli nemen. Naar mijn ervaring is dit de snelste citypower uitlaat.

Martijn
    Topic starter

Hoi luuk, ik heb toevallig al de groene pollinni trekveertjes geprobeerd alleen mertke ik buiten dat hij extreem veel toeren maakte niet een heel groot verschil in optrek snelheid wel merkte ik dat als ik iemand achterop had hij wat minder moeite had. Ik merkte trouwens ook niet een groot verschil tussen de uitlaat die ikcer nu op heb en de uitlaat die er origineel op zat behalve dat deze een stik meer lawaai maakt. Nou is er ook nog iets raars aan de hand dat als ik me ontluchtingsnippel dicht of open draai hij eigenlijk geen verschil maakt qua rijden.
    Ik wil hem eigenlijk niet echt harder laten rijden maar gewoon beter laten optrekken alleen vroeg ik me af of ik niet al een beetje op de limit zit met een 12/ 7 carb en 50 cc, of valt er wel nog wat uit te persen

Magnus01
    Bijdrager

13/13 carburateur en een dmp 43 mm cilinder kan je proberen.

Luuk66
    Bijdrager

Het verhaal van de ontluchtingsnippel snap ik niet helemaal, die gebruik je volgens mij alleen tijdens het bijtanken om een luchtbel te voorkomen.

Als de trekveertjes niet veel hielpen kun je natuurlijk ook motorisch aan de gang gaan 🤗. Je kan inderdaad zoals al gezegd een grotere carburateur monteren maar deze zal pas echt baten als je ervoor zorgt dat de inlaat diameter overeenkomt met de carburateur. Deze zal dus het beste iets uitgeveild kunnen worden. Als je dit combineert met een 50 snel of 60cc cilinder en een beter luchtfilter zul je echt veel harder optrekken. “Nadeel” is dat je ook een stuk harder gaat, dit kun je weer omzetten in wat trekkracht door middel van een grotere poelie of een snorvertanding in de achterklok (1 op 11 ofzo, aangezien een standaard citta dacht ik 1 op7 was).  Je hoeft trouwens niet perse naar meerdere cc’s te gaan voor extra trekkracht. Een uitgeveild inlaatje met een grotere carburateur is ook al zeker een merkbaar verschil. Dit alles is zeker voor minder dan 100 euro te realiseren.

Om samen te vatten zijn er dus meerdere opties die er samen voor kunnen zorgen dat je brommer sneller optrekt:
    -13.13 carburateur + inlaat uitveilen tot 13mm
    – Malossi luchtfilter voor meer lucht
    – Ander cilinder: Denk aan DR50cc, DR65cc of de goedkopere dmp cilinders
    – Groene trekveren
    – Poelie vergroten
    – Snorvertanding
    – Vario overbrenging (echt beestachtig optrekken maar erg duur)
    – Andere uitlaat, citypower, leovince krul, homoet doen het erg goed voor trekkracht.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Heb je deze how to ook al gelezen voor veel opvoer tips?

Opvoeren voor beginners (Ciao, Citta, Bravo, etc)

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.