Tank leegrijden slecht?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Tank leegrijden slecht?

This topic contains 13 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Nick050 9 years, 7 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #209032

    Nick050
    Topic starter
    Berichten: 245

    Hallo

    Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.
    Vaak tank ik pas als mijn tank op reserve moet,meestal onder het rijden voel ik het wel dat hij begint te stotteren en dan draai ik snel het kraantje op reserve.En dan rijd ik gewoon door.(zonder dat de brommer uitvalt)
    Soms gebeurd het ook wel eens dat ik net te laat ben en dan valt de brommer uit,kraantje op reserve,starten en weer verder.(naar tankstation :D)
    Maar is dit slecht voor het blokje?dus de tank leegrijden(of tot reserve).Want de kruk/zuiger draait dan toch wel een paar keer zonder smering heen en weer,zou dit de levensduur van de cilinder verminderen als dit regelmatig gebeurd?
    Ik ben benieuwd

    Groeten Nick

    #240831

    JoeriH
    Bijdrager
    Berichten: 534

    Dat maakt natuurlijk niet uit.
    Die paar seconden zonder smering verschillen niet van die paar seconden zonder smering wanneer je remt. Bovendien blijft er een olielaagje achter en zit je niet helemaal zonder smering.

    Het enige nadeel is dat je de smurrie onderin je tank je carb in kan zuigen waardoor filters verstoppen.

    #240833

    Nick050
    Topic starter
    Berichten: 245

    Mooi om te horen,(lezen:lol)
    Had al wel zo`n idee dat het wel mee zou vallen,maar ben toch zo lief mogelijk voor mn brommertjes haha :lol
    Had ook al wat gezocht erover op internet en verschillende dingen gelezen,ook dat ze soms de brommer niet meer gestart krijgen als de tank helemaal leeg gereden is(en weer gevuld)Maar dit zal dat idd wel een verstopte sproeier zijn door die smurrie.Heb ik gelukkig nooit last van eigenlijk,Wel heb ik een benzinefilter er tussen zitten,hebben ze miss toch nog echt nut:D en filtertje bij de banjo is ook nooit vies.
    Gelukkig maar :thumb

    Maar als je die paar sec remt.(geen gas geeft)dan krijgt het blokje alsnog wel wat benzine/smering ja,
    zou vast ook allemaal wel meevallen het is me al regelmatig overkomen,en de brommers rijden nog altijd even goed gelukkig,maar toch was ik wel ff benieuwd

    #240834

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    JoeriH :
    Die paar seconden zonder smering verschillen niet van die paar seconden zonder smering wanneer je remt.

    Oh nee? Toch een mooie vastnaaier gekregen toen ik met 86,5km/u ineens geen benzine meer had.

    Als je remt en je geeft geen gas, krijgt je blok alsnog benzine en dus olie(gasnaald staat klein beetje open voor stationair).
    Als je tank leeg is niet. En dan kun je maar beter niet te hard rijden als dat gebeurd. Het is ook de grootste angst van 2-takt motorrijders.

    #240832

    JoeriH
    Bijdrager
    Berichten: 534

    Dan corrigeer ik mezelf even.

    Het is geen probleem als je gewoon 50 rijdt, althans ik heb er nooit problemen mee gehad ook niet tijdens het inrijden.
    Rij je harder kan je het beste zo snel mogelijk remmen.

    Hoop dat je het er zo mee eens bent Daan?

    #227853

    Jasper-Grillo
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Me benzinefilter zat verstopt, kwam er met druppels uit…
    Gelijk een dikke warmloper met 55km/u…

    #227831

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Als je zonder benzine komt te staan en je motortje loopt vast dan was de motor slecht afgesteld en was die zo wie zo een keer vast gelopen.
    Maak geen bal uit als de benzine op is want de 2-Takt olie blijft smeren ook al loop je 10 minuten met de brommer aan te duwen voordat je er achter komt dat de benzine op is.
    Een goede 2-Takt olie blijft de motor beschermen en verdampt niet zoals de benzine en blijft gewoon achter in je motor om zijn werk te doen, ook al laat je de motor een half jaar staan om hem dan weer te starten.

    TICKLING BARN
    #240839

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Ik zou zeggen koop een Yamaha RD500, gooi een paar druppels in de tank en ga de snelweg op :lol

    #240840

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ik rijd al 4 jaar op de manier van Nick050, met standaard maar ook met opgevoerde set-ups (vergelijkbaar met Daan777) en ik heb nog nooit een warmlopen gehad omdat me tank leeg was.

    #240841

    JoeriH
    Bijdrager
    Berichten: 534

    Ik heb even op internet rondgekeken en de motor/boten fora zeggen dat het geen kwaad kan. Sommige rijden de carb leeg na een stuk te hebben gereden. Ook zonder problemen.

    Er zijn een paar individuen die zeggen dat het in theorie kwaad kan maar hebben het in de praktijk niet meegemaakt. Het meest voorkomende verhaal is dat vlak voordat je tank leeg is je op dampen gaat rijden waardoor je hoger in de toeren gaat zitten met minder smering. Maar ook dit lijkt geen kwaad te kunnen.
    Nou rijden motoren en varen boten meestal niet op hun top toerental, dit deed Daan wel. Misschien dat het in die uitzondering wel slecht is.

    #240842

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Dat zou inderdaad het verschil kunnen zijn. (ik reed toen trouwens wel met een ander blokje)

    #240843

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4110

    En daarnaast reed je op aspen Daan wellicht dat dat toch minder fijn smeert dan de originele 2takt en een minder filmlaagje produceert van olie?

    #240845

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Nah :lol oke dan….

    Afstelling van hoge toerental motoren gaat ook gepaard met brandstof/olie/antifrictie -additieven in de juiste lucht/zuurstof mengsel verhouding te verbranden om de vlamboog/explosie zo rendabel mogelijk te maken maar ook de smering blijft waarborgen.

    Onze oosterburen gebruiken in Nederlandse toertjes vaak 100% synthetisch 2-Takt olie van Bardahl, te herkennen aan de metalige geur die er van afkomt.

    Benzine met een hoog octaan gehalte(Ron-Roz) speelt ook een rol om bij hogere toerentallen beter gesmeerd te zijn.

    Temperaturen : wanneer(temp,) verdampt mijn olie zodat er geen filmlaag meer is ? 😮

    Al met al een heel gedoe en chemie die in mijn ogen voor onze lieve Vespa’s te ver gaat maar voor de echte speedfreaks adviseer ik toch echt om even meer in de smeerstof wat te gaan ontdekken zodat zelfs een RD Yandrama bij droge tank gewoon soepel/smooth lucht happend weer weg rijdt, met bijgevuld dist,/sap wat weer rijkelijk stroomt.

    :@ Additieven zijn slecht voor de gezondheid.

    TICKLING BARN
    #240897

    Nick050
    Topic starter
    Berichten: 245

    Ga nu toch maar wel wat vaker tanken:lolZou vast meevallen,maar je weet maar nooit
    Gewoon weer volgas zonder vaslopers hahaah
    :thumb

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.