'Stottert' met verlichting ingeschakeld

Home Forums Techniek Elektrisch 'Stottert' met verlichting ingeschakeld

This topic contains 7 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dondersteen 5 years, 11 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #771556

    Fritsel
    Topic starter
    Berichten: 2

    Dag allemaal,

    Zoals jullie al in de titel konden lezen heb ik het volgende gekke probleem.
    Wanneer ik het licht inschakel begint hij behoorlijk te stotteren en valt zelfs uit.
    Kortom, het lijkt wel alsof hij niet meer vonkt.
    Wanneer ik de verlichting uitschakel is er niks aan de hand en rijdt hij als een zonnetje.

    Om een beetje context mee te geven kan ik jullie het volgende melden:
    Het gaat hier om een Gilera Citta waar ik een origineel Vespa Ciao elektrisch 4-spoels blok in heb gebouwd met de bijbehorende originele kabelboom.
    De motorische set-up is niet belangrijk aangezien hij zonder verlichting perfect rijdt.
    Verder is eigenlijk álles behalve het CDI & verlichting hagel nieuw.

    Nou is het natuurlijk makkelijk om te denken dat de mogelijke oorzaak ligt bij het CDI omdat deze niet nieuw is of de bedrading omdat deze verkeerd kan zijn aangesloten.
    Dat laatste heb ik doorgemeten met de multimeter aan de hand van het elektrisch schema, dat kan dus worden uitgesloten.

    Graag hoor ik van jullie wat jullie denken wat de oorzaak kan zijn en hoe jullie dat beredeneren.

    Alvast bedankt!

    #771564

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    klinkt als een kapotte spoel

    #771573

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Verlichting en ontsteking staan compleet los van elkaar (aparte spoelen). Deze zouden elkaar dus niet mogen beïnvloeden.

    Nu dit wel het geval lijkt te zijn bij jou zit ik te denken aan kortsluiting (en misschien een aarde probleem). Multimeter erbij en meten of de kabels en/of spoelen onderling geen contact maken. Ook de aarde punten even doormeten.

    #771649

    Fritsel
    Topic starter
    Berichten: 2

    Ik heb het probleem gevonden, zoals AA-T al zei had het te maken met twee fases die in contact stonden met elkaar.. oeps.

    Bijgaand zien jullie het elektrische schema.
    Mijn probleem was dat de volgende fases anders op elkaar stonden aangesloten.

    BL > ZW (moet zijn BL > BR)
    &
    BR > BR (moet zijn BR > ZW)

    Nogmaals dank voor het reageren.
    Probleem is opgelost dus mag een slotje op 🙂

    #771652

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Mooi dat je het hebt opgelost en leuk dat je nog even uitlegt wat er precies mis ging.

    Normale topics laten we liever open zodat mensen in de toekomst nog kunnen aanhaken.

    #774897

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik wil idd graag even inhaken hierop.

    Had al een ander topic geplaatst ivm mijn verlichting. Bleek mijn aarde niet te zijn aangesloten. Nadat ik dit heb opgelost, stuitte ik op dit exacte probleem! Hij valt stationair bijna uit als ik de verlichting aanzet maar er gaan geen lampjes branden.

    Ik ben niet zo goed in het lezen van dit soort schema’s (beetje veel)
    Dus zou iemand me dmv tekst even kunnen uitleggen wat nu de oplossing is? 🙂

    #774912

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Kan het  zijn dat je een van de spoelen kortgesloten hebt? Want dan moet de motor harder werken om rond te gaan.

    #774915

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Dat zou kunnen, geen idee.
    Maar het zou handiger zijn als ik weet hoe ik erachter kom zonder de hele boel te hoeven doormeten..

    Het is nogal een raar probleem dit

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.