Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Stil gevallen onderweg en sinds dien de motor niet meer aan de praat gekregen.
This topic contains 16 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 11 months geleden.
-
Gebruiker
-
8 april 2018 om 12:24 #770853
Hoi,
Een tijd geleden ben ik stil gevallen onderweg. Een paar keer proberen te starten maar niks.
Nu heb ik gister de carburator zuiver gemaakt en deze was eigenlijk al redelijk schoon maar nu zeker.
Ontsteking heeft hij, de bougie kleurt ook goed bruin achtig dus dat is al goed.
Bobien werkt ook nog want als ik trap werkt het licht.
En naft krijgt hij ook.
Wat is er nu aan de hand? Zou het te maken hebben met de contactpunten van de cilinder? Iemand een idee?
Groetjes Sil8 april 2018 om 14:34 #770860Heb je ook het banjo filter in de carburateur schoongemaakt en het filter in je benzinekraantje? Schroef de vlotterbak eens onder je carburateur uit als deze gemonteerd is en kijk of de brandstof door loopt als de vlotter naar beneden hangt?
Kun je de vonk daadwerkelijk zien als je de bougie in de bougiedop tegen je cilinderkop houdt? Dat het licht werkt duidt erop dat je lichtspoel in orde is, niet per se de bobine.Wat gebeurde er precies wanneer je stil viel? Was je bijvoorbeeld op vol gas of hoorde je rare geluiden?
11 april 2018 om 09:38 #771019Beste
Ik heb heel de carburateur schoongemaakt, het banjo filter ken ik niet. Toen ik de carb zuiver maakte zat de vlotterkamer vol dus ik veronderstel dat hij sowieso naft krijgt. Oke dat ga ik zeker eens proberen als de vlotterkamer er onderuit ligt als hij dan naft krijgt, bedankt voor de tip! Ja de vond kan ik zien als ik heb tegen de blok houdt. Oh oke dus de bobine weet ik dan niet zeker.
Hij ging op vol gas, en op eens als ik niet continu vol gas ging viel hij me stil. Ik heb hem toen nog 1 keer aan de praat kunnen trappen en toen heb ik nog een stukje kunnen rijden maar toen liet ik de gas weer los en merkte ik dat hij stil viel, geen toeren meer maakte en het voelde alsof hij zowat remde. Het was iets geks, maar niet echt (slechte) geluiden uit de blok.Mvg,
Sil
11 april 2018 om 10:01 #771020Beste Ik heb heel de carburateur schoongemaakt, het banjo filter ken ik niet. Toen ik de carb zuiver maakte zat de vlotterkamer vol dus ik veronderstel dat hij sowieso naft krijgt. Oke dat ga ik zeker eens proberen als de vlotterkamer er onderuit ligt als hij dan naft krijgt, bedankt voor de tip! Ja de vond kan ik zien als ik heb tegen de blok houdt. Oh oke dus de bobine weet ik dan niet zeker. Hij ging op vol gas, en op eens als ik niet continu vol gas ging viel hij me stil. Ik heb hem toen nog 1 keer aan de praat kunnen trappen en toen heb ik nog een stukje kunnen rijden maar toen liet ik de gas weer los en merkte ik dat hij stil viel, geen toeren meer maakte en het voelde alsof hij zowat remde. Het was iets geks, maar niet echt (slechte) geluiden uit de blok. Mvg, Sil
Ik heb hem in schoonmaakazijn en verdunt met water 3uurtjes laten weken, brandschoon nu !
11 april 2018 om 10:56 #771023ik denk dat ik enkele weken terug hetzelfde probleem heb gehad. Op redelijke snelheid bergaf op volgas, en opeens voelde het alsof de ontsteking weg viel en de vespa remde. Ik had alle symptomen van een warmloper, maar ik heb de cylinder, de zuiger en zuigerveren gecheckt en er was niks aan de hand.
ik heb de carburateur even gereinigd en de cilinderkop even eraf gehaald en de cilinderwand gecontroleerd. Verder heb ik de echte oorzaak nog niet kunnen achterhalen. Ik doe altijd voorzichtiger bergaf zodat mijn blok niet op zijn donder krijgt.
11 april 2018 om 17:52 #771033vergeet niet je spraybar in je carb even schoon te maken/te blazen.
11 april 2018 om 20:00 #771043Azijn werkt corrosief op aluminium dus wees er voorzichtig mee en maak het daarna goed schoon zodat er niks achter blijft (ik gebruik het ook voor aluminium, daar niet van).
Heb je de cilinder, zuiger, zuigerveren en pakkingen ook gecontroleerd?
Dat je vonkjes ziet zegt verder nog niet alles. Stel je contactpunten eens opnieuw af, of vervang ze gelijk evenals je condensator. De bougie zou ik ook vervangen als voorgaande het niet oplost.
Regende het toevallig? Is je bougiedop droog?
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.12 april 2018 om 23:04 #771081even off topic voor aluminium schoonmaken kun je ook baking soda gebruiken op lossen in warm water en nderdelen komen er mooi schoon weer uit en is geheel veilig.
19 april 2018 om 20:37 #771282Heb ik allemaal gedaan, de carburator is brandschoon en krijgt naft als ik de vlotter naar beneden houd en stopt als ik hem terug omhoog duw. Ook heb ik een nieuwe bougie gestoken maar nog steeds niks. Zou dit aan mijn contactpunten liggen?
19 april 2018 om 23:32 #771290Kan, daarom noemde ik het hierboven al 😉 In m’n bericht van 11 april noem ik ook nog wat andere dingen. Heb je daar nog wat mee gedaan?
Als je de cilinder controleert zie je ook gelijk hoe het met de pakkingen staat (voorkeur heeft wel om een pakking niet 2 keer te gebruiken)
En als je de puntjes afstelt kan je gelijk je keerring controleren.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.20 april 2018 om 07:22 #771291Aan mijn zuiger, pakking, etc. heb ik nog niks gedaan. Ik ga mijn blokje er eens af pakken en dan de contactpuntjes afstellen. (is je blok eraf pakken moeilijk?) Bij een gewone vespa ciao heb je een rubbertje zodat je de puntjes kan afstellen, maar mijn mix heeft een dichte deksel zo te zien. Dan moet ik mijn blokje er wel tussen uit halen. Bougie is al nieuw gestoken! En is droog! Heb je misschien nog tip bij het contactpunten afstellen want dat heb ik nog nooit gedaan?
20 april 2018 om 12:29 #771295Als je vliegwiel geen rubber heeft dan heb je een elektronische ontsteking, dus geen contactpunten of condensator om te stellen/vervangen. Dus ik denk dat één van je krukas keerringen lek zijn ! tijd voor een grote beurt van je blokje, alles even bij langs, mooi schoon maken en eventueel onderdelen vervangen als dat nodig is.
TICKLING BARN22 april 2018 om 15:03 #771341
Hoi,Dit is geen foto van mijn blokje maar ziet er hetzelfde uit. Zou het kunnen zijn dat een van die spoelen kapot zijn? Kan ik nameten ofzo? Als ik 40 euro aan zo een volledig set zou spenderen, zou het dat dan ook werkelijk de fout zijn?
Mvg,
Sil22 april 2018 om 15:37 #771342Oke ik heb net eens al de spoelen met hun begin en eindpunt doorgemeten. De links en de rechtse op de foto gaven alle twee door. De onderste (met dat speciale laagje over) gaf niet door. Ik veronderstel dat deze dan kapot is?
22 april 2018 om 22:42 #771347Het is heel makkelijk om op dit punt al te controleren of je blokje uberhaupt een vonk geeft. Draai je vliegwiel er weer op, zet de cdi en bobine ertussen en geef met je hand eens een harde draai aan het vliegwiel. Je kunt eventueel de koppelingssegmenthouder er los opzetten dan kan je harder draaien. Op dat moment zou je blokje eigenlijk al moeten vonken.
Die spoelen gaan zelden tot nooit kapot dus ik zou eerst de makkelijk oplosbare dingen proberen.
Een blok dat vonkt kan ook lopen, dus als hij vonkt en de spie ziet er goed uit kan je de ontsteking op zich wel uitsluiten aangezien hier verder niets aan af te stellen valt.
Zeker aangezien je zelf al aangeeft dat je bougie droog blijft moet je het probleem waarschijnlijk ergens anders zoeken.
Heb je al gekeken naar de keerring zoals Crullie ook voorstelt? die loopt er makkelijk uit bij electrische blokjes, vergeet ook de keerring aan de mix kant niet.
Het wel of niet hebben van licht staat overigens los van het wel of niet goed werken van de onsteking van het blok.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.