Staal soort van een Citta frame

Home Forums Algemeen Overige algemeen Staal soort van een Citta frame

This topic contains 6 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 1 month geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #807781

    JB
    Topic starter
    Berichten: 27

    Beste leden,

    Ik werk op het moment aan casus voor mijn studie waarbij ik het frame van een Citta ga analyseren om te onderzoeken of deze van een lichter materiaal gemaakt kan worden. Om te beginnen hieraan moet ik eerst wel weten welk soort staal er gebruikt is bij de productie van de frames. Ik heb tot zover kunnen vinden dat gebruik wordt gemaakt van koudgetrokken staal, maar niets over het soort staal of de legering. Het is ver gezocht maar ik wou toch mijn schot wagen door hier te vragen of iemand toevallig weet welk soort staal gebruikt is.

    mvg,

    Joeri

    #807787

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    houd er rekening mee dat piaggio niet bekend staat om zijn goede kwaliteit staal
    je kan er dus van uit gaan dat het
    staal 37
    ook bekend als
    werkstof 1.0037 of S235
    gezien de toepassing ook gebruikelijk

    chromolybdeen zou een alternatief kunnen zijn maar die keuze is aan jou

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #807798

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    De profielen van het citta frame zijn door piaggio zelf gemaakt en vrij simpel van vorm. Het is heel goed mogelijk het hele frame uit aluminium te maken. Dat lijkt mij makkelijker dan uit carbon of iets dergelijks.
    Mijn handen gaan al een beetje jeuken.

    Ik zou het leuk vinden als je hier een topic aanmaakt voor de bouw van je frame, zodat we van de vorderingen kunnen mee genieten.

    #807801

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Een frame van carbon *kwijl*

    Moet ik dat nou wel doen?
    #807815

    Ralf
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Titanium frame is ook wel leuk….

    #807820

    JB
    Topic starter
    Berichten: 27

    Thanks voor de reacties tot dusver,
    Ik wil het even duidelijk maken dat ik niet van plan ben om daadwerkelijk een nieuw frame te bouwen. De opdracht vanuit mijn studie is om het frame te optimaliseren door de productiekosten buiten beschouwing te laten. Hierdoor kunnen dus hele exotische materialen als beste resultaat komen. Ik zal dit topic zeker zo nu en dan updaten om mijn bevindingen te delen.

    #807825

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Het zou ook mooi zijn als je generative design zou kunnen toepassen;



    https://www.autodesk.com/solutions/generative-design

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.