Sprocatti sprinter, schijfremmen, costom overbrenging

Home Forums Perso’s Projecten Sprocatti sprinter, schijfremmen, costom overbrenging

This topic contains 135 reacties, has 34 deelnemers, and was last updated by Frankp 3 years, 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 136)
  • Gebruiker
  • #497866

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Dat ziet er prachtig uit ,wat een lekker blokje is dat. Zo,n vlinder poort is gewoon prachtig. En dan die roterende inlaat, smullen.

    Die kruk as is een geweldig idee misschien dat je er nog een optisch opnemer tussen kan frommelen.
    en kan de dynamo aan de inlaatkant gemaakt worden.

    Het is goed dat je Axe gebruikt want je zal nog wel hele spannende momenten beleven met dit blokje.

    #497867

    Frankp
    Topic starter
    Berichten: 499

    zevenenergie :
    Dat ziet er prachtig uit ,wat een lekker blokje is dat. Zo,n vlinder poort is gewoon prachtig. En dan die roterende inlaat, smullen.

    Die kruk as is een geweldig idee misschien dat je er nog een optisch opnemer tussen kan frommelen.
    en kan de dynamo aan de inlaatkant gemaakt worden.

    Het is goed dat je Axe gebruikt want je zal nog wel hele spannende momenten beleven met dit blokje.

    haha hopelijk alleen snelle momenten:D

    Ik ben van plan een accu ontsteking te maken want er is geen ruimte voor een standaard rotor ontsteking en er nou zelf 1 te maken(met spoelen ect.) wordt wel erg lastig.

    Ik zat er laatst aan te denken om misschien een proximity sensor aan de kant van de inlaat te monteren zodat ik aan de hand van mijn inlaat schijf ook de ontsteking kan bepalen. Echter weet ik nog niet of dit wil (ik weet niet tot hoeveel pulsen zoon proximity sensor nauwkeurig blijft)

    #497868

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik zou het simpel houden. Die cilinder is best een snelle en zal een goede afstelling nodig hebben, dan wil je duidelijkheid en betrouwbare data.
    Anders blijf je zoeken. 😉

    Edit Ik vond dit plaatje

    Ik zou zo,n deksel wel voor je kunnen gieten op basis van het origineel of misschien kan je een mal printen.

    #499944

    Frankp
    Topic starter
    Berichten: 499

    zo even stof blazen. De ciao is nog steeds niet af :con Vrij weinig aan gebeurd door andere hobbys en projecten.

    Zo heb ik met een team van school een race wagen ontworpen en gebouwd voor de formula student.

    (kon enkel een render vinden 😕 )

    ———————————

    In die zelfde tijd kwam er ook vriend van mij ook aan met een elektrisch skateboard. Dat leek mij dus ook wel wat, handig en compact vervoersmiddel voor in de stad. Zoals sommigen mij mischien wel kennen ben ik weer een beetje doorgeslagen met het ontwerp. Hierbij heb ik een hub motor gemaakt met planetair stelsel. (dit allemaal in een 90mm wieltje)

    voor diegene die wil weten hoe het er van binnen uitziet:

    Hier heb ik er een “perso” over op het elektrisch skateboard forum, voor de liefhebbers. KLIK

    ———————————

    Omdat ik het daarnaast niet druk genoeg had ben ik met een groep studenten begonnen met het opzetten van een solar challenge team in Groningen. Voor de world solar challenge australië 2019. (meer info op www.solarracinggroningen.nl)

    ———————————

    Maar aangezien dit een vespa forum is zal ik jullie hier verder niet mee lastig vallen. Er is namelijk wel wat gebeurd de afgelopen 2! jaar. Lang niet zoveel als ik wou maar er komt nu wel gang in de zaak.

    zo heb ik een set nieuwe zijplaten voor de ciao getekend en ga ik deze volgende maand (ja echt) snijden.
    zo moet het er uit komen te zien:

    Daarnaast heb ik vorig jaar ook zeer goedkoop een citta kunnen kopen. Met het doel om deze op te knappen en vervolgens te gebruiken voor het testen van onderdelen van Moparts Racing. Echter is er van het opknappen niks terecht gekomen en heeft hij meer dan een jaar in onderdelen in de schuur gelegen.
    Na de VCM begon het toch weer een beetje te jeuken dus heb ik de citta eerst maar weer in elkaar gezet.
    Van dit:

    Naar:

    Vervolgens had ik nog een kickblok liggen die ik hier eerst onder wou leggen. Helaas bleek de cilinder stuk te zijn. Gelukkig had ik nog een imi 50cc liggen. Je zou dan vervolgens denken makkie, blok eronder, uitlaat eronder en gaan.
    Helaas bleek dat hier geheel zo tegaan. De uitlaat wou er niet onder met de uitlaat klem. Op een of andere gekke manier zit er te weinig ruimte tussen het carter en de uitlaat mond van de cilinder.

    Omdat ik toch wou rijden heb ik maar een ander blokje gebouwd.
    Namelijk:
    Reedvalve(’96)
    Athena 46mm
    snor kruk
    13/13mm
    Proma cannon links

    Helaas was het geluk ditmaal ook niet aan mijn zijde.
    Hij wou maar niet normaal lopen, iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt (video volgt)

    Achteraf bleek dat de boosdoener de carburateur was. Nadat ik deze heb vervangen liep hij direct al een stuk beter. Helaas lekt hij bij de kop nog wat dus moet hij nu even wachten op een nieuwe koppakking.

    Omdat ik hierdoor er weer achter kwam hoe irritant het is om steeds de jusite sproeier uit een bakje te zoeken is heb ik een sproeier rek geprint.

    Dan sluit ik deze keer af met een MOPARTS RACING verzameling:

    #499946

    De Brandweer
    Bijdrager
    Berichten: 608

    Superdik allemaal. Leuk sproeierplaatje ook, misschien wel leuk voor de verkoop zoiets. Ik denk dat er veel belang bij is.

    Morgen je citta mooi afbouwen! Zie je dan.

    #499949

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Zoveel dikke spullen en dan een 13mm op een rv :pest 😀

    #499952

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Mooie update, leuk spul heb je liggen ook!

    Is er al een keer getest met de getande riem? Er is wel een hoop over voorbij gekomen op dit forum en op Youtube, maar echte antwoorden over prestaties heb ik nooit gezien en ik ben toch benieuwd.

    Succes met de Citta :thumb

    #499953

    erikbloemberg

    Goed bezig frank

    #499970

    Frankp
    Topic starter
    Berichten: 499

    @brandweer
    Het was mooi zaterdag, bedankt voor de hulp!

    m.b.t. de sproeierplaat. we zullen hier eens naar kijken. Is persoonlijk denk ik een hele mooie aanwinst voor tijdens het afstellen.

    @wilk19855
    Ik heb zeker al wel met de tandriemen getest en het werkt gewoon goed. Er zijn enkel wat problemen met de snaren. Er zit blijkbaar meer verschil tussen de ciaos(en si, citta’s ect) onderling dan verwacht. Hierdoor past het bij de 1 wel en bij de ander niet.

    Qua prestatie is het onderin wel een aanwinst(geen slip). Of het echt harder(of slomer) gaat dan met een v-snaar is moeilijk tezeggen aangezien de verhouding tussen de poellies anders is.

    ———————
    Verder zag ik dat ik nog een hoop dingen vergeten ben die wel gedaan zijn voor de sprinter. Zo zijn de bevestigings beugels voor de voorremmen al lange tijd klaar.

    zo heb ik ook een complete stage6 overrange set gekocht(voor de “fox” koppeling). Het mooie van deze set is dat je de spierbanen achterin de schijf kan demonteren. Zo hoef ik niet zelf een spiebaan te frezen(met een dremel, vijl) maar heb ik de complete unit opnieuw getekend en gefreesd.

    (links namaak, recht origineel)

    Dit heeft als voordeel dat ik i.p.v. maar 1, 3 spiebanen heb. Hierdoor slijt de baan minder. Daarnaast is hij ook gehard.

    Daarnaast ben ik ook nog van plan om de koppeling (segmenten+houder) te verbouwen zodat deze ook de juiste kant “open” gaan. Zodat alles weer de juiste kant opdraait.

    Daarnaast is er ook nog het 1 en ander gebeurd m.b.t. de boxer engine. Ik vond persoonlijk de manier van krukas niet top(helemaal niks). Door de warmte van het lassen is het namelijk onmogelijk om de boel 100% recht tehouden. Wat ik toen heb gedaan is het maken van een soort midden wang.

    Deze heeft vervolgens een jaar op de plank gelegen maar afgelopen weekend mocht hij toch eindelijk los in combinatie met 2 50cc cilinders.

    aanschouw:
    De eerste run. De carburateur is nog leeg, net als het blok.

    De tweede run. Aangezien het toch wel veel herrie gaf heb ik maar even een setje gehoorbeschermers opgezet:P

    Al met al ben ik zeer tevreden over het eind resultaat. Het hele blok heb ik uiteindelijk gebouwd voor de krukas. Zodat ik deze kon testen voor eventuele onbalans. Zoals je de werkbank(en gereedschap) kan zien was ik hier erg tevreden over. De komende tijd zal ik een nieuwe versie maken en deze dan ook echt onder een brommer bouwen.

    #499972

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    haha dat eerste filmpje. Gelukkig heb je het 2e filmpje gehoorbescherming op gedaan. Nu nog 2 uitlaten dan klinkt het voor de de toeschouwer waarschijnlijk ook een stuk beter op film. Ik begreep dat jullie al aan een betere krukas bezig waren dan een gelast geval. En aan de losse items op de werkbank te zien trilt het blokje minimaal.

    #499985

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 326

    Wat een mooie spulletjes weer!
    Het blijft toch echt gaaf, zown boxer blokje.
    Ga je de stage6 op een boxer blokje testen? =)

    No replacement for displacement
    #499988

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Die foto van die overrange koppeling is gespiegeld,..

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #499996

    Frankp
    Topic starter
    Berichten: 499

    @IJskonijn
    nee, ik weet nog niet wat ik met dit blok ga doen. Misschien gaan we er een standaard voor maken. Wel leuk voor meetings ofzo.
    Verder geen plannen om deze onder een brommer te bouwen.

    @Javad
    Nee?

    #500005

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    O dat dacht ik want die banen die er nu in zitten staan de goede kant op. Ik dacht even dat het net andersom moest zijn..

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #499030

    Frankp
    Topic starter
    Berichten: 499

    even stof blazen.

    Kleine update:
    sinds kort(vorige week :con ) kan ik watersnijden dus gelijk maar even gebruik van gemaakt. Ik heb de adapters voor de remklauw bevestiging gemaakt.

    verder een beetje offtopic maar ook is mijn skateboard af en ik vind het zelf erg vet geworden. Maandag testdag =) Daarna zal ik weer eens verder met dit project

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 136)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.