Speedbuxy projecten page

Home Forums Perso’s Projecten Speedbuxy projecten page

Dit onderwerp bevat 1,568 reacties, heeft 124 stemmen, en is het laatst gewijzigd door larcorba 1 jaar, 11 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1,396 tot 1,410 (van in totaal 1,569)
  • Gebruiker

Flippo
    Donateur

Ik moet inderdaad Jelle en Avanti in het gelijk stellen. Ik dacht dat mijn inlaatvlak groter was, maar nadat ik het blokje vandaag open trok was die net zo groot. Nu ben ik ook even gaan kijken naar de kruk die origineel in dat blokje zat, de mijne was ook een Casar.

Jelle
    Moderator

nog één keer vervuilen dan: Volgens mij is Vespa in de jaren 80 pas snorfietsen gaan produceren, officieel is een snorfiets met grote wielen pas vanaf 1976 in NL toegestaan.
    Hiervoor was alles met grotere wielen dan 12 inch een brommer en dus 40 km/u.

En tuurlijk een ciao van 1988 is officieel ook een oldtimer, maar in mijn ogen spreek ik van een oldtimer bij een jaren 60-70 model(en dus altijd brommer).

update:

folder uit 1983:

De aller eerste vespa snorfiets—> de citta
    De ciao was toen nog niet als 25/u versie leverbaar, de citta was trouwens een 20 km/u versie!!!!

speedbuxy
    Topic starter

Leuke discussie over een cartertje:thumb
    Maar oldtimer carter dus.
    Dan zal ik eens zien of ik hier wat mee kan en anders maar eens iemand anders er blij mee maken.

Update qua DPR pijp.
    Na wat omwegen en uitstellen was vandaag de Citta weer klaar.

Het pijpje is zoals te zien is een stuk minder fors geworden en ook de voor bocht is qua dikte/omvang gehalveerd.
    Dit is ook waar DPR op stuk liep waardoor het zo lang duurde, want dit was niet echt een gebruikelijke iets toch liep de Citta iedere keer als hij hem dunner maakte er beter op.
    So thin its is:thumb

Prestaties zijn nu stukken beter:thumb

Optrekken ligt gelijk met de SP en de top speed is still unknown want krijg hem in m,n test ronde niet op z,n top.
    Ik denk dat er nog een 5km meer in zit dan dat ie op dit filmpje rijd.

Ook is de Yasuni Z voorzien van een 22mm voor bocht en is de rest qua achter ophanging nog aangepast.

Dus genoeg spul om mee te spelen voor de komende tijd:thumb

Leuk detial nog.
    DPR is tijdens de proef stukje daar op straat helemaal verliefd geworden op mijn Citta:lol
    Hij stond met een verliefde puber blik in de ogen de hele tijd lovende woorden over m,n Citta te spreken en zat er zelfs over te denken er zelf 1 aan te schaffen om met mooi weer daar mee naar het werk te kunnen.
    Want hij vond hem vooral zo lekker hard rijden met daarbij een heel mooi koppel moment.

Florian
    Moderator

Mooi resultaat na al het werk wat je ervan gehad hebt:thumb

Edjuh
    Bijdrager

speedbuxy :
    Leuke discussie over een cartertje:thumb
    Maar oldtimer carter dus.
    Dan zal ik eens zien of ik hier wat mee kan en anders maar eens iemand anders er blij mee maken.

Update qua DPR pijp.
    Na wat omwegen en uitstellen was vandaag de Citta weer klaar.

Het pijpje is zoals te zien is een stuk minder fors geworden en ook de voor bocht is qua dikte/omvang gehalveerd.
    Dit is ook waar DPR op stuk liep waardoor het zo lang duurde, want dit was niet echt een gebruikelijke iets toch liep de Citta iedere keer als hij hem dunner maakte er beter op.
    So thin its is:thumb

Prestaties zijn nu stukken beter:thumb

Optrekken ligt gelijk met de SP en de top speed is still unknown want krijg hem in m,n test ronde niet op z,n top.
    Ik denk dat er nog een 5km meer in zit dan dat ie op dit filmpje rijd.

Ook is de Yasuni Z voorzien van een 22mm voor bocht en is de rest qua achter ophanging nog aangepast.

Dus genoeg spul om mee te spelen voor de komende tijd:thumb

Leuk detial nog.
    DPR is tijdens de proef stukje daar op straat helemaal verliefd geworden op mijn Citta:lol
    Hij stond met een verliefde puber blik in de ogen de hele tijd lovende woorden over m,n Citta te spreken en zat er zelfs over te denken er zelf 1 aan te schaffen om met mooi weer daar mee naar het werk te kunnen.
    Want hij vond hem vooral zo lekker hard rijden met daarbij een heel mooi koppel moment.

Mooie update en leuk om te zien dat de DPR evolueert.

Misschien kunnen we wat meer uitlaten van hem verwachten als hij zelf een citta heeft.

Martino
    Bijdrager

Laten we dat hopen idd. Wat meer pijpjes voor de Citta etc. Maakt het toch weer interressant, nieuwe onderdelen. Nou kan ik van het filmpje nog niet echt goed de snelheid inschatten hij klinkt idd wel een stuk beter als eerst. En lijkt nu ook op top weer te willen gieren.:thumb Morgen tijdens het ritje maar even de topspeed meten lijkt me? Ook de totale lengte lijkt wat beter door het inkorten van de stinger, maar ik vraag me af hoe dit op een Ciao zal staan.

Heb je eigenlijk nog de mogelijkheid gehad om daar je Citta op de testbank aan het werk te zien?

Spulleke!

Pijpje ziet er lekker uit Andree, wat kost die eigenlijk?
    Want als die lekker presteert beter dan een caliworst koop ik er misschien ook eentje.

speedbuxy
    Topic starter

Edjuh :
    Misschien kunnen we wat meer uitlaten van hem verwachten als hij er zelf ook een koopt.

Z,n liefde was vrij snel verdwenen toen ik hem zei dat het wel echte Italianen zijn waar je met wat pech een hoop aan moet sleutelen.
    Maar ik denk wel dat hij de volgende keer wat enthousiaster is nou die weet dat z,on blokje best wel potentie heeft:thumb

@Martino
    Zijn test bank is vrij kaal qua opties dus een uitdraai was sowieso niet mogelijk en toen ik hem afhaalde had hij hem al klaar staan omdat ik aan had gegeven hem met spoed terug te willen.
    Want hij had hem volgens nog rustig 2weken willen houden.
    (snap nu ook waarom:lol)
    En ik was morgen eigenlijks niet van plan vol gas te gaan rijden want dat zit niet in mij dat weet je toch:lol

@Spulleke
    150 euro.
    En zal hem morgen aan een goeie test onderwerpen qua volledige prestaties.
    Maar ik heb goeie hoop:thumb

speedbuxy
    Topic starter

DPR uitlaatje de afgelopen Bonnefooi toer uitbundig getest en resultaat is erg goed:thumb
    Het optrekken is erg goed en de top speed is een 5 tm 10km meer dan de Gianelli fire deed op deze setup.

Vandaag hem ook even op de roller gegooid.

Ook heb ik m,n gereviseerde belgen koppeling even getest.

Met de Belg loopt hij op het niveau wat de evo vroeger altijd op de Ciao deed.
    Maar de Belg is nog steeds te licht vertand tov de Ciao toen des tijds.

Ook heb ik de aangepaste Yasuni Z gemonteerd.

En offcourse een test rondje gereden.

En een Roller test.

Rijd ook best nice en is erg vergelijkbaar met de Proma CC of Fire, alleen onderin is ie wat sterker.

En gezien de roller toch klaar stond heb ik de speed engine met 46 euro er ook even op gegooid.

Dit is wel met de Leo HM en te licht vertand. Ook de afstelling ben ik nog niet uit want dit is met sproeier 72 en de Speed reed met 43mm euro al met sproeier 70.
    Maar heb de spoeling in de tussen tijd wel stukken verbeterd en dit resulteerde bij m,n zij inlaat blok ook dat de sproeier een stuk kleiner kon.
    Koppel is sowieso wel huge want moest de voor rem in knijpen op de roller anders schoot ie eraf:lol

speedbuxy
    Topic starter

Nou maak ik de filmpjes meer voor mezelf als data bestand voor later of om terug te kijken wanneer nodig.
    Maar toch dank voor de leuke reacties:thumb:lol

Zal m,n data bestand even verder updaten zodat er weer wat te lezen en te kijken valt.
    Ga eerst nog even verder met de krukjes want heb tijdens het hok uit mesten nog wat exemplaren gevonden.

Oldtimer based kruk alleen dan geen casar.

Meeste mensen zouden dit weg gooien, maar gezien het big eind lager nog aanmerkelijk soepel draaide heb ik hem op geknapt.

Die kan nog wel een paar gevechten leveren:thumb

Ook kwam ik deze vreemde eend tegen.
    (ik vermoed berini)

Jammer genoeg heeft de vorige eigenaar de timing veranderd anders was dit een uber koppel kruk geweest gezien de timing zonder bewerking heel klein/laag was geweest.

Ook ben ik de afgelopen weken wat van het pad afgeweken om me bezig te houden met spartamets.
    Ik had namelijk een nieuwe fiets nodig gezien m,n oude fiets vet ruimte had op de trapas.
    Na wat research op marktplaats stuitte ik op 2 spartamets voor 50 euro te samen.
    En gezien je voor 50 euro bij fietsen nog niet eens een oude weduwe krijgt, was de keuze snel gemaakt.
    Want de spartamet is easy om te bouwen naar fiets en mijn fiets wielen was niks mis mee, dus de beestjes opgehaald voor 50 euro.

En na wat sleutelen en poetsen weer een als nieuwe fiets:thumb

Het leuke was dat ze bij een oud mannetje weg kwamen en hij aangaf dat ze zeker al dik 10 jaar stil stonden.
    Hij had ze zelfs een paar jaar geleden laten verbeuren omdat de kosten van het jaarlijks schorsen hem te duur werd.
    En hij was nu op het punt gekomen dat ie inzag dat het hem toch niet meer ging worden.

Maar goed toen ik het achterwiel met blokje uit mijn nieuwe fiets had gesleuteld had ik toch zoiets van geef hem eens een slinger.
    En het liep ook nog binnen 1 trekje:thumb

En dit is met de tig jaar oude benz dus best goeie blokjes:thumb

Daarna de spartamet met electrische start ook even geprobeerd maar deze was qua tank en benz filter/kraan helemaal dicht gekoekt.
    Dus tank schoon gemaakt en nieuw kraantje gekocht en toen was het met deze ook starten en lopen:thumb

En moeke vond dit zo lekker rijden dat die meteen om was.
    Want ze zat al een tijdje over een E bike na te denken maar dat leek haar niks omdat je die voor gebruik moet opladen.
    Terwijl een spartamet het hele jaar zo te gebruiken is gezien die niet leegloopt.
    Maar deze spartamet was verbeurd, dus de makkelijkste oplossing was dan 1 met kenteken zoeken om daar dit blokje in te hangen.

En ook dat was weer zo gevonden:thumb
    (had het blok er al uit voor ik aan foto,s dacht)

Ook zat deze jonge er nog bij.

Deze 2 dames waren te samen ook maar weer 50 euro:thumb

En na wat sleutelen had moeke een perfect lopende spartamet:thumb

Mooie was ook dat deze spartamet van origine ook elektrische start was dus alles voor dit blokje zat er al op qua stekkers en start knop:thumb

En als afsluiter nog een test ronde met poeli 95 en simo koppeling.

Rijd voor in de stad erg nice:thumb

Florian
    Moderator

speedbuxy :
    Jammer genoeg heeft de vorige eigenaar de timing veranderd anders was dit een uber koppel kruk geweest gezien de timing zonder bewerking heel klein/laag was geweest.

Dit is inderdaad een Berini krukas. Maar die timingen zijn niet door een vorige eigenaar veranderd maar door Berini/in de fabriek zelf. Ik heb namelijk hier een 2tal van die krukassen liggen en beide hebben exact dezelfde bewerkingen als jouw exemplaar;)

speedbuxy
    Topic starter

Wat vet beun gedaan dan, want ding is nu ook in onbalance want zie geen aanpassingen op de andere wang zijde.
    En ook jammer want had hem onbewerkt veel interessanter gevonden.

Leuk weetje voor jou trouwens.
    Alle 4 de spatamets komen uit Heerenveen:lol

Edit
    Helemaal vergeten dat ik ook nog 2 test rondes had gemaakt met poeli 65 en originele koppeling op de evo en speed engine.
    Evo en poeli 65.

Speed en poeli 65.

El Citta
    Donateur

Lekker bezig Andree:thumb Je citta loopt zo op het filmpje te zien wel erg lekker!! Toch goeie keus om dat uitlaatje te laten maken. Ben benieuwd hoe hij in real life klinkt, maar daar zal ik bij de 11 steden wel achter gaan komen neem ik aan?!

Martino
    Bijdrager

Hey Andree de ouwe fietsemakert! Die filmpjes van de spartamet doe je toch echt voor jezelf. Ik betrap me erop dat ik ze al voortijdig weg klik. Overigens wel nette prijsjes voor wat spartametjes, maar heb je niet een Tiff als soortgelijk vervoer al tot je beschikking?

Een van de filmpjes met de normale koppeling had ik al gezien, maar vind het toch moeilijk inschatten als je er zelf niet op zit. Hoe zijn jou ervaringen tussen de Simo en normale koppeling?

speedbuxy
    Topic starter

@Elkan
    Die kom je zeker te horen bij de 11steden:thumb
    Maar hij lijkt qua sound best wel veel op de suliro.

@Maarten
    Ja met spartamet geluid en snelheid word het al snel boring:lol dus daar kan ik je geen ongelijk in geven.
    Maar de spartamet is voor mams, ikzelf blijf offcourse gewoon tiff rijden:thumb
    Alleen moet de tiff een Vespa naaf erin gespaakt hebben want m,n berini klok is overleden:(
    Mooi winter projectje:thumb

En de normale koppeling lijkt en voelt beter te rijden, alleen mis ik het stukje vrije gas reactie van de simo koppeling dan wel.
    Want zoals jou ook niet onbekend is, is bij de simo koppeling de afstand van de schoentjes tot de schaal iets groter en dat is dus iets wat je best verneemt. Want de originele koppeling komt daardoor wat minder pittig over.

Maar ga wel verder testen met originele koppeling, want poeli 60 kon wel eens de trick wezen om aan m,n over toeren te ontkomen zonder dat ie het niet meer trekt.
    Want poeli 65 met originele koppeling rijd ongeveer gelijk aan poeli 80 met simo.

15 berichten aan het bekijken - 1,396 tot 1,410 (van in totaal 1,569)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.