Snorklok naar varioklok?

Home Forums Techniek Vario Snorklok naar varioklok?

This topic contains 9 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Stef Cools 3 years, 1 month geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #212454

    chester
    Topic starter
    Berichten: 7

    Hallo,

    Ik zal me eerst ff heel kort voorstellen, ik ben Robin. 17 jaar en woon in de buurt van Eindhoven.
    Heb al een boel brommers gehad en heb er redelijk verstand van onderhand. Maar nu werd het toch onderhand tijd om een goede brommer te kopen voor school enzo dus dat is een originele vespa ciao geworden. Dit trekt natuurlijk niet echt lekker op en wil ik een vario gaan monteren.

    Aangezien ik ik wel houd van wat technisch gebeuren en gesleutel wil ik een snor klok ombouwen naar een varioklok.
    Nu heb ik alvast even gezocht hier op vespa-ciao en ben op dit topic terecht gekomen: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=1567

    Hierin staat dat het niet kan omdat de deksel niet zou passen. De “pot” en de snor vertanding zou ik wel kunnen gebruiken maar er zou een ander deksel aan te pas moeten komen omdat, als ik het goed begrijp het gat in de deksel een grotere diameter heeft als de lange vario-as, toch? En wat misschien ook nog een ander probleem zou kunnen zijn is de lagermaat voor de vario as. Maar daar ben ik niet zeker van.

    Nu heb ik zelf een paar dingen bedacht hoe dit misschien op te lossen is:

    1. Een (messing) busje draaien die de zelfde buitendiameter heeft als een poulie as. En die vervolgens om de vario as te persen.

    2. Gewoon bij een lager-winkel een lager met de goeie maat kopen en een keerring met de goeie maat.

    3. Een opvul ring draaien voor in de deksel.

    4. En de laatste maar minst geschikte oplossing lijkt mij hier het arvidW principe, van 2 assen 1 as maken. Met behulp van, Lassen, persen (en lijmen ofzo geloof ik?) Niet omdat me de manier slecht lijkt, helemaal niet zelfs.:! Maar omdat het heel veel werk is en mij de andere manieren hier makkelijker lijken.

    Zelf heb ik nog geen vario-as in mijn bezit en weet ik de maten van de meeste dingen nog niet. En omdat ik me brommer in elkaar wil laten zitten tot ik het af heb in een andere klok vroeg ik me ten eerste af wat de experts hier van deze ideën denken? En ten tweede of iemand toevallig wat maten voor me heeft?

    Groeten Robin 8)

    #213582

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Ik heb ook een vario naaf die origineel een snor naaf was.
    Wat hiermee is gebeurt, is een bus in de deksel gemaakt met als buitenmaat (zonder lager) van de naaf.
    De binnenmaat de buitenmaat van het varionaaldlager.

    Het zit al een tijd in elkaar en werkt ook gewoon.

    Kan nu even niet zo snel een foto vinden..

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #213583

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    chester :
    2. Gewoon bij een lager-winkel een lager met de goeie maat kopen en een keerring met de goeie maat.

    Hey Robbin,

    Rijdt eens naar Math van der Heyden (Brammers) langs in eindhoven (bij boerenbond en van den Burgt in de buurt)

    Als zij dit lager niet hebben heeft niemand het 😉

    Gr. ArvidW

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #213584

    chester
    Topic starter
    Berichten: 7

    @ Herr flicK, Als ik het zo lees blijkt het dus wel gewoon te kunnen? Nou dat is een goede zaak want dan kan ik er binnenkort eens aan beginnen.

    2 ArvidW, Ja ik ben er al een paar keer geweest voor andere lagers. Zij zullen het ongetwijfeld hebben. Maar eerst maar eens kijken of ik het kan oplossen op de manier van Herr FlicK.

    En dan heb ik nog een klein vraagje, weet iemand misschien waar ik een vario-as kan halen?

    Groeten

    #807440

    Stef Cools
    Bijdrager
    Berichten: 7

    Hallo, ik ben Stef en nieuw op dit forum. Ik vond niet hoe ik een nieuwe topic kon starten dus doe ik het even via deze manier. Ik wil mijn ciao ombouwen naar een vario maar kan dit met een snorklok of wat zou ik moeten doen om de vario naaf te laten passen? Alvast bedankt.

    mvg Stef

    1
    #807457

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Hallo, ik ben Stef en nieuw op dit forum. Ik vond niet hoe ik een nieuwe topic kon starten dus doe ik het even via deze manier. Ik wil mijn ciao ombouwen naar een vario maar kan dit met een snorklok of wat zou ik moeten doen om de vario naaf te laten passen? Alvast bedankt. mvg Stef

    Je hebt setjes van cif of malossi die kan je nieuw aanschaffen, maar dat zijn best zware vertandingen. Ook erg aan de prijs. Anders moet je even op marktplaats speuren, dan kan je ook gelijk de juiste klok kopen, scheelt een hoop werk, maar als je van een uitdaging houd moet je dat zelf weten natuurlijk, als je nou iets gaat bouwen zie ik graag de fotos voorbij komen

    Moet ik dat nou wel doen?
    #807546

    Stef Cools
    Bijdrager
    Berichten: 7

    Ja ik heb de vertanding van CIF op het oog. Mijn setup is een 65cc cilinder en een gianelli fire uitlaat en een grotere sproeier voor de rest niets. Maar past de varionaaf in mijn snorklok?

    #807557

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Hallo, ik ben Stef en nieuw op dit forum.
    Ik vond niet hoe ik een nieuwe topic kon starten dus doe ik het even via deze manier.


    Een nieuw topic starten is niet heel ingewikkeld.

    Druk op groene balk hierboven op ‘Forums’ (= niet op recente berichten)
    In dit geval ga daarna naar ‘Techniek’ en ‘Vario’
    Dan verschijnt een groen blok met ‘Nieuw onderwerp’
    En………………………..Klaar!
    Succes

    1
    #807561

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Een naafdeksel van een snornaaf is om te bouwen naar een vario naafdeksel, maar je moet dan niet alleen een pasbus draaien voor de verschillen in diameter van het lager en de keerring (de vario as is dunner als de poelie as) maar ook steekt het deel waar de pasbus in moet komen een stuk meer uit bij een snornaaf, dus die zal je moeten inkorten. Bij het inkorten komt er een smeerkanaal deels bloot te liggen, ook deze zal je moeten dichten.
    Ik heb er geen foto’s van maar bekijk de verschillen tussen de deksels eens goed en je zult hopelijk begrijpen wat ik bedoel.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #807610

    Stef Cools
    Bijdrager
    Berichten: 7

    Bedankt voor je reactie maar ik vroeg me af of misschien niemand hier een vario naaf deksel verkoopt dat spaart wat tijd en hopelijk ook gezever uit.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.