Slecht starten/optrekken

Home Forums Algemeen Website Slecht starten/optrekken

This topic contains 25 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Danny 5 years geleden.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #785129

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    als je je kop er weer op hebt, en vlak.
    Gooi eens een  paar drupjes benzine in je bougie gat, bougie er in en starten.
    Als je vonk goed is zou hij minimaal een paar ploffen moeten geven

    #785133

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Ik had ditzelfde al geprobeerd met wasbenzine maar dit is minder ontvlambaar dan benzine maar die was op. Bedenk me nu dat ik ook de benzine slang van de carburateur had kunnen halen en zo een beetje in een spuit doen maarja. Heb nu nieuwe benzine dus ga dit maar eens proberen.👍🏼

    You know
    #785142

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    In plaats daarvan spuit ik er meestal een klein beetje remmenreiniger in. Wel goed richten zodat je niet allemaal troep vanuit je kopje de cilinder in blaast 😉

    #785144

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Bedankt voor de reactie maar mijn remmenreiniger is dus ook op… 🙁
    Maar zou ik dit ook met wd40 kunnen proberen?
    Ga morgen avond even de decompressie nakijken +benzine of wd40 of even bij een vriend van me remmenreiniger halen en dat in mijn kopje doen en dan proberen te starten.
    En daarna nog maar eens mijn kopje vlakken
    +-1.2 mm squich afstand als we toch bezig zijn kunnen ook maar meteen gebruik maken van het moment.
    En anders kon ik dinsdagavond bij iemand terecht die mij met mijn brommer wilde helpen.
    (iemand van 45jaar wat al vanaf zijn jeugd met oudere brommers bezig is dus hopelijk kunnen we dan samen vinden wat het is.) maar ik snap mijn hele brommer niet meer. Aangezien ik “bijna” alles heb gedaan/vervangen.

    You know
    #785147

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Action heeft ook prima remmenreiniger voor 🤔 … dacht iets van 1,69. WD40 zou ik niet doen.

    Heb even globaal door je topic gelezen maar snap weinig van het verhaal om eerlijk te zijn. Vandaar onder andere een paar standaard vragen die wellicht al beantwoord zijn, voor het overzicht.

    • Ontstaan probleem: Heb je gesleuteld, zo ja wat?
    • Ontstaan probleem: Tijdens rijden, direct of opbouwend? + Omschrijving
    • Setup? Cilinder, Carters (brom/snor/12mm-inlaat. Bewerkt?), Carburateur, Sproeier, Luchtfilter, Uitlaat
    • Ik ben wel benieuwd naar een foto van hoe je de fiets-decompressiekabel hebt aangesloten.
    • Heeft het hendeltje in je kop nog wel speling?

    Carburateur al goed gereinigd? Het liefst ultrasoon maar daar moet je maar net toegang tot hebben..
    Either way.. Demonteren, sproeier, banjo, banjofilter, vlotter en vlotternaald verwijderen. Eventueel eerst een nachtje weken in (was)benzine. Daarna alles heel goed reinigen. Besteed extra aandacht aan de spraybar en de kleine gaatjes, gebruik bijvoorbeeld een ijzerdraadje om te zorgen dat ze echt open zijn.

    Verder betreft de decompressie en raar doen, theoretisch… Als je 3 minuten het blok laat ronddraaien met de boormachine is ie echt compleet verzopen. Open je dan de decompressie komt er meer lucht bij het mengsel en kan hij klaarblijkelijk kort ontbranden.

    Even heel simpel gezegd, als je decompressie goed afsluit en ver genoeg opent kan je die uitsluiten. Gebruik hem heel kort om je zuiger op gang te brengen daarna niet meer gebruiken. Behalve om uit te zetten natuurlijk, maar dan moet hij eerst starten 😅 Volgens mij laten we ons door het hele decompressie verhaal afleiden van het daadwerkelijke probleem.

    Voor nu wel even genoeg tekst denk ik..

    #785152

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Setup: contactpunten blok
    Cilinder: 38.4mm 2maanden oud
    Zuiger/zuigerveren ook 2 maanden
    Snorcarter: inlaat 13mm en vervolgens uitgevijld
    Krukas: snor
    Carburateur: 12/7
    Bromfilter

    Foto zou ik vanavond kunnen uploaden.

    2 maanden geleden inlaat uitgevijlt
    En ong 1 maand geleden is hij na 15 min op op top uitgevallen (ik dacht warmloper maar was niet meer te starten na 15 min daarstaan naar huis gelopen thuis bleek er geen vonk meer te zijn)
    Andere bobine geprobeerd en hij deed het weer alleen daarna heb ik ditzelfde nog eens 2x gehad.
    Maar volgens mij waren dit allemaal situaties waar de electronica tegen het vliegwiel kwamen😅.
    Dit heb ik vervolgens via de how-to gedaan dus dat zat wel goed. Volgensmij heb ik toen 3 dagen kunnen rijden max 30km.
    tot ik de een andere dag weer eens na 15min uitviel en ik met heel veel moeite weer kon starten mischien wel 3 min openneer gerend. Toen ik hem eenmaal aanhad heb ik nog eens 45min gereden aangezien ik toch ergens heen moest. En thuis bleek alles weer goed te zijn.
    Ik ben toen een x naar school gereden smorgens
    starten ging goed (na een nacht starten hij altijd wel goed maar nu niet meer) alleen tijdens het rijden zetten ik hem stil om mijn helm op te zetten (moest naar belgië) uitgezet starten daarna ging iets moeilijker maar was te doen alleen na 15sec viel hij weg en heel raar geluid als ik harder ging dan 20kmp/u dit was na 4min weer weg dus ben toen weer rustig verder kunnen rijden. alleen toen ik hem daar na 8 uur weer wilde starten ging dit alleen met de decompressie en flinke knallen en verschillende keren uitvallen tot hij warm was. ik dacht dit is ontstekkings probleem dus toen had ik nieuwe condensator+contactpunten erin gezet.
    En verschillende bougie’s geprobeerd.
    (waarschijnlijk deed hij het toen wel weer even max 1dag ofzo weet het niet meer allemaal🙄)
    Alleen daarna is hij steeds slechter gaan starten.
    En vervolgens ook gaan stotteren in de eerste 15km/pu
    Stotteren zou door die te grote sproeier kunnen komen maar hij had wel al een maand op sproeier 50 gereden zonder problemen.
    En ik had ergens gelezen dat slecht starten door een te kleine sproeier kon komen.
    Toen moest ik dus ook al starten met decompressie.
    Alleen dat was kwestie van 5 meter rennen en hij ging aan dan moest ik gas loslaten zodat hij stationair ging want als ik gas gaf viel hij uit.
    En na 3/4 keer als hij dus warmer was bleef hij aan en kon ik stotterend verder rijden tot aan de 15km p/u daarna trok hij door naar zijn top.
    En dit bleef ook als hij warm was.

    (enigste wat ik “gesleuteld” heb) :

    1. 2 weken geleden carburateur volledig gereinigd in allesreiniger zoals de How-to. (ook alles met een ijzer draadje doorgestoken/doorgeblazen
    2. Bobine opgeschuurt/frame en kartelringetjes ertussen gedaan (betere aarde) 
    3. 3 verschillende bobine’s geprobeerd
    4. 4 verschillende bougie’s
    5. Nieuwe bougiedop+kabel
    6. 2x nieuwe condensator’s ingezet
    7. 2x nieuwe contactpuntjes+verschillende keren opgeschuurd. 
    8. Kop+voetpakking vervangen
    9. Krukaskeerring vervangen
    10. Sproeier van maat 44/56 geprobeerd (blijkt uiteindelijk veel te groot🤪) 

     

     

    You know
    #785203

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als er een heel raar geluid uit je blok kwam doe je er verstandig aan je blok grondig te controleren. Maar kijk eerst even of alles in je koppeling goed zit.

    • Segmenten en startsegmenten niet versleten?
    • Veertjes zitten goed?
    • Niet vettig?
    • Schuur de segmenten gelijk eventjes lichtjes en reinig ze goed met remmenreiniger of aceton.
    • Doe hetzelfde bij het koppelingshuis (lagertjes uiteraard niet).

    Als dat goed zit door naar het blok. Controleer de staat van je:

    • Cilinderwand
    • Zuiger
    • Zuigerveren
    • Pistonclips zitten nog goed?
    • Krukas
    • Lagers van je zuiger, drijfstang en krukas zelf.

    Op de sproeier had ik ook al in een ander topic gereageerd, maar laten we het hier houden. Dus.. Een aantal dingetjes betreffende het hele benzine mengsel gebeuren.

    • Hoe reedt de brommer met sproeier 44?
    • Je kan kleinere sproeiers proberen, met als kleinste 38.
    • Je reedt en rijdt met verse benzine? Hoe oud?
    • Wat is je mengverhouding?
    • Heb je een foto van je inlaatvlak?

    Dat je dacht aan een elektrisch probleem is inderdaad een logische veronderstelling. Er vanuit gaande dat de kabeltjes niet meer tegen het vliegwiel aankomen en goed zitten kan je nog een paar dingen proberen/controleren op dit gebied.

    • Gezien de kabeltjes tegen het vliegwiel kwamen zal er ook slijtage zijn. Hoe heb je dat gerepareerd? Maken ze geen contact met elkaar of het blok?
    • Kabeltje van blok naar bobine volledig vervangen.
    • Bobine rechtstreeks aarden op het blok.
    • Het kleine aarde draadje van de bobine is ook in tact, niet gecorrodeerd?
    • Welke bougies heb je geprobeerd, merk en hittegraad? Als je alleen NGK hebt geprobeerd, probeer eens een Champion P82M.
    • Spie en spiebanen zijn allemaal in orde?
    • Meet de weerstand van je ontstekingsspoel eens? Juiste waarde kan je bij elektrische how to’s terugvinden.
    • Schroefje in de bobine en bougiedop in orde, niet gecorrodeerd?
    • Op een bougie zit bovenop een klein busje die je eraf kan schroeven. Voor de ene bougiedop is dit wel nodig, voor de ander niet.
    • Veerring op het nokje liggen met de bolling aan de vliegwiel zijde? (Volgens mij staat dit nog verkeerd in de how to).

    Verder.

    • Gebruik een papieren voetpakking als je dat nog niet doet.
    • Koppakking ertussenuit, alleen indien deze lekt kop en cilinder lichtjes vlakken op een glasplaat voorzien van schuurpapier (of ander oppervlak waarvan je zeker weet dat het zuiver vlak is). Nooit op een neer schuren, maar altijd kruislings vanuit 8 hoeken.
    • Je krijgt hem nog wel aan toch? Zo ja doe de deo-test eens?
    • Niet meer? Is je blok overal droog rondom de pakkingen? Denk ook aan de aansluiting van de carburateur op het blok.
    • Slecht starten kan inderdaad aan een te kleine sproeier liggen zoals je zegt al is het een wilde gok. Als hij ook warm beter start met de choke erop is dat doorgaans het geval.
    • Start hij koud wel zonder choke, maar valt uit als je vervolgens de choke erop zet (nog steeds koud) dan is je sproeier doorgaans te groot.
    • Haal je poelie eens los. Is dit nog 1 geheel? Geen laspunt(en) los?
    • Daarna gelijk even je snaar goed op spanning brengen. Deze is overigens niet vettig of flink versleten?

    Als je ergens over twijfelt upload dan wat foto’s zodat wij mee kunnen kijken, dat is vaak veel makkelijker.
    Als je raar starten en/of rijden op film kan zetten kan ons dat ook helpen, geluid is meest belangrijk.
    Foto’s kan je hier uploaden, filmpjes op bijvoorbeeld YouTube.

    Volgens mij ben je hiermee wel even zoet, success and keep us posted.

    #785204

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Bedankt voor alle punten wat ik 1 voor 1 wel na zal gaan tot het verholpen is.

    • Ik heb alle kabels wat tegen het vliegwiel zijn gesleten vervangen door andere kabels/nieuwe onderdelen(kabel naar de bobine-en een nieuwe condensator)
    • Maar wat bedoel je met het kleine aarde kabeltje van je bobine. Ik heb hier 3 bobine’s liggen maar heb er nog nooit een kabeltje aan zien zitten.😥Is dit bij alle bobine zo.
    • Ik heb een volgensmij een orginele blauwe bobine.
    • Een zwarte van het merk fema/fama
    • En een zwarte zonder dingen op ziet er ook een beetje “goedkoop” uit.

    Welk nokje?
    Veerring op het nokje liggen met de bolling aan de vliegwiel zijde? (Volgens mij staat dit nog verkeerd in de how to).

    En hoe zou je een “gecodeerd” schroefje kunnen behandelen of is dit een kwestie van nieuwe/andere bobine?

    En ik ga morgenavond dus naar een “kenner” hopelijk dat hij “hoort” of “weet” wat het probleem kan kan zijn.

    You know
    #785210

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Dit kabeltje? Op deze bobine is hij door dus deze zal wel niet meer heel goed/bruikbaarzijn

    1552943981630851919211924477306

    You know
    #785212

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Net een zwarte Femsa bekeken en daar zie ik hem niet zitten. Er zal dus wat verschil zijn tussen de modellen. Ik bedoel inderdaad dit draadje.
    IMG_20190318_221858
    Misschien kan je m nog solderen. Wel eerst goed schoonmaken en ontvetten.

    En ik bedoel dit nokje (onder je vliegwiel).
    IMG_20190318_222022
    Met deze veerring, wordt ook wel eens shimring genoemd. Deze ligt tussen je vliegwiel en het bovenstaande nokje en zorgt ervoor dat het nokje mooi blijft liggen.
    IMG_20190318_221945
    Een gecorrodeerd, oftewel verroest schroefje kan je met een klein staalborsteltje schoon maken, lastige is dat ze vrij diep liggen. Het gaat er gewoon om dat ze niet extreem verroest zijn, want verroest zijn ze allemaal.

    Voordat je de bougiekabel er weer opnieuw opdraait moet je mogelijk een klein stukje kabel afknippen als er veel van de ijzerdraadjes/kern is afgebroken of het er gewoon niet fris uitziet.

    #785246

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Iedereen harstikke bedankt voor alle tips.
    Ik heb met iemand anders erheen gekeken uiteindelijk bleek mijn bobine dus geen vonk te geven onder “druk” dus daarom dat als ik de decompressie induw hij het soms wel wilde doen. De blauwe bobine was dus het aardingsdraadje van door deze heb ik gesoldeerd maar trilde steeds kapot/los en dus stotterde hij met optrekken/onregelmatig.
    Uiteindelijk heeft meneer mij een nieuwe bobine gegeven welke wel werkte en hij loopt weer als nieuw (zonder valse lucht).🙂
    Helaar is mijn uitgevijlde inlaat wel afgebroken daar dus hij heeft mij ook een nieuw carter+krukas en alles van de ontstekking gegeven. Maar nu trekt de brommer natuurlijk weer heel slecht. En loopt nog maar max 37 met bromklok en citypower dit was eerst windstil 44(moet hem nog afstelling aangezien hij nu bijna orgineel is weer. 😟 Maar ben al lang blij dat hij het weer doet.
    En ik kan nu bij een ander carter wat ik had liggen uitvijlen nieuwe cilinder+zuiger en deze opbouwen als nieuw (reviseren). Waarschijnlijk ook een grotere carburateur dan.

    You know
11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.