Slecht starten/optrekken

Home Forums Algemeen Website Slecht starten/optrekken

Dit onderwerp bevat 25 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Danny 3 dagen, 7 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker

Danny
    Topic starter

(Dit hoef je niet meer te lezen 🙂

Hoi ik heb afgelopen tijd heel veel problemen met mijn si’tje gehad.
    In het begin wilde hij heel slecht starten en wilde alleen optrekken als je de decompressie hendel indruwde als hij wegviel dan gaf hij een knal en wilde weer een stuk rijden (+-30meter) dan valt hij weer weg decrompressie induwen en hij gaat weer (soms ook wel verder hoor.) En als ik op snelheid was reed wij gewoon perfect.
    En daarna heb ik de contactpunten, condensator en bougie vervangen. Nu starten hij nog steeds slecht met de decompressie alsof hij meer lucht wilt ofzo en als hij dan aanslaat wil hij alleen starten als ik gas geef en dan loslaat dan begint hij stationair te lopen en als ik dan gas geef valt hij gewoonweg uit. als hij warmer blijft hij steeds langer lopen en wil hij met hulp wel wegkomen maar met veel gestotter. Ik heb altijd met deze sproeier gereden (50).
    Ik dus op deze site van alles opgezocht en dacht ja mischien toch kleinere sproeier ik 46 en ik moest alleen maar verder aanrennen en hij viel eigenlijk alleen maar vakker uit. Ook op de site gelezen dat een TE kleine sproeier slecht starten kon betekenen. Dus ik sproeier 52,54 en 56 geprobeerd allemaal met geen succes de resultaten daarvan weet ik niet meer….
    Nu heb ik verschillende keren de contactpunten afgesteld en 4 verschillende bougie’s geprobeerd. Hij blijft stotteren en het slechte starten met behulp van de decompressie.
    Carburateur is trouwens ook volledig schoongemaakt.
    En als ik met de boormachine erop laat draaien geeft hij een mooie constate blauwe/witte vonk

(sorry helemaal oftopic maar hoe moet je met de choke starten. Eerst toen hij wel goed liep moest ik altijd maximaal veel gas bijgeven totdat de choke net niet terugkwam voordat hij begon te lopen anders gebeurde er gewoon niks.)

Groeten Danny E

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Danny.
    You know

Danny
    Topic starter

(Dit hoef je ook niet perse meer telezen)

Dus ik heb vandaag mijn krukaskeering vervangen en een nieuwe condensator (vorige was max 50km meer gereden maar goed) ;( en nieuwe koppelingssegmenten.
    Hij heeft een mooie constante paars/blauwe/witte vonk. En de bougie wordt nat.
    Maar ik heb nu dat ik met sproeier 50 ( hiermee reed ik altijd voordat alle problemen zijn begonnen) begonnen en ik had dat als ik de decompressie in duw er knallen uit de uitlaat / en benzine wolkjes van vocht uit de luchtfilter komen en HEEL afentoe gaat hij daarna miss 2m op eigen kracht vooruit en valt weer weg :(.
    Ik dacht misschien te grote sproeier ivm onverbrande benzine wat er dan ontploft.
    Ik sproeier 48 ingezet doet helemaal niks.
    Ik sproeier 52 ingeduwd geeft ook knallen en gaat ook afentoe zelf rond nadat ik de decompressie heb ingedrukt.
    Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?
    Ik heb geen ideeën meer.

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 17 uur geleden door Danny.
    You know

Danny
    Topic starter

Ondertussen heb ik met sproeier 48 wel weer een kleine minuut kunnen laten lopen ik vol gas geven en hij viel weg….
    Dus ik weer opnieuw proberen te starten weer met behulp van de decompressie en hij wilde steeds maar weer een paar x aanslaan en een paae meter lopen.

You know

VespaCiao1970
    Bijdrager

Sproeiers zijn aan de grote kant met n 12/7 en n bromfilter. Probeer ns een 44/45, Bougie B5 en contactpuntjes op 0,4mm. Dat zou echt prima moeten rijden

Danny
    Topic starter

Sproeiers zijn aan de grote kant met n 12/7 en n bromfilter. Probeer ns een 44/45, Bougie B5 en contactpuntjes op 0,4mm. Dat zou echt prima moeten rijden

Oke ga ik dat maar eens proberen
    Bedankt

You know

Danny
    Topic starter

https://youtu.be/dnKhYtDXGJM

Dit is wat hij nu doet maar ditzelfde deed hij ook met sproeier 56-44 wat er nu in zit.
    En dus al ik +-3 min zo met de boormachine heb “gespeeld” gaat hij steeds vaker aanslaan.
    En als ik dan zonder boormachine probeer aanterennen met behulp van de decompressie (want anders gebeurt er gewoon niks) .
    Gaat hij aan en kan ik 30sec rijden en dan valt hij weg en tijdens dat hij dan wegvalt kan ik de decompressie indrukken en hij gaat weer een stukje verder totdat hij steeds sneller uitvalt en ik dan weer vanuit stilstand (als hij is uitgevallen)
    Weer opnieuw probeer gaat hij met behulp van de decompressie dus wel weer aan nu max 5 sec en dat wordt steeds korter totdat hij eigenlijk gewoon niet meer aanwil. :/

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad of die weet wat ik hiertegen kan doen?

You know

VespaCiao1970
    Bijdrager

Als je n goede vonk hebt tijd om ns te kijken naar de staat van de cilinder/zuiger zou ik zeggen. Haal t even los, mocht er niets zichtbaar beschadigd/versleten zijn zet er dan eens n nieuw setje zuigerveren in

Danny
    Topic starter

Hmmm ben er nu achter gekomen dat ie meer compressie heeft als de decompressie hendel 1/3 induw??
    Hoort dit….

You know

Danny
    Topic starter

Ojaa en de cilinder is van binnen nog in nieuw staat. Geen krassen o.i.d
    En de zuiger is wel aan de zijkant bruin/verbrand is aangeslagen alsof hij een warmloper heeft gehad. En ik heb dus +-100 km gereden met deze cilinder icm met de zuiger en er toe  nieuwe zuigerveren opgezet cilinder+zuiger zagen er toen nog uit als nieuw (had ik kunnen krijgen van mijn baas hun zonen deden vroeger brommers opknappen) . Die wonen nu niet meer thuis andere kant van nederland 🙁
    Nu hoor ik jullie zeggen van ja leg daar een andere zuiger in maar de bromboer had er geen liggen en bestellen was ik eigenlijk niet van plan ivm verzendkosten en dat daar dan mischien niet het probleem in zou zitten was dat niet perse mijn plan dus ik wilde eerst kijken wat de “ervaren” mensen ervan zeggen.

You know

Danny
    Topic starter

Ik wilde er dus een andere kop op zetten ivm dat compressie probleem.
    En nu is de bovenkant van mijn zuiger niet meer echt pikzwart zoals hij eerst wel was nu is hij op sommige plekker zwart en de rest heeft de zilveren kleur van de zuiger….

You know

Danny
    Topic starter

15528323418172312029674484222369

You know

SuperSi
    Bijdrager

Heey,

Een andere cilinder kop is niet nodig.
    Even je cilinderkop vlakken op een glasplaat, en de decompressie mechanisme goed schoonmaken en testen. Dit kan je gewoon doen door je mond over de decompressie te doen en te blazen. Dan even de decompressie stift induwen om te testen of hij vrij is als je hem induwt.

Ja je hebt meer compressie als je de hendel 1/3 induwt, je hebt nog meer compressie als je hem helemaal niet induwt.

Mocht je brommer weer willen starten met de boor machine zet je achterklok dan even in fietsstand, dan sloop je je boormachine niet zo snel. Wat je ook kan doen in je boormachine meteen op de moer vanje koppeling zetten.

Ik rijd eigenlijk met exact dezelfde setup als jij, alleen rijd ik met 13/13. Dit zou dus inhouden dat jij wel een paar maten lager kan.
    Als dit niet het geval is vermoed ik ergens valse lucht. Mocht je je brommer een keer een minuut aan het lopen hebben probeer dit dan meteen. Zo kan je weer een hoop uistluiten.

Dat je zuiger bruin/zwart is aan de zijkant maakt niet veel uit als je nieuwe zuigerveren hebt. Zolang het aluminium van je zuiger er netjes en niet “uitgesmeerd” uit ziet.

Probeer ook eens wat je brommer doet met de choke er op. Gewoon het palletje uit trekken rechts onder je voetenplankje en starten, bij volgas geven zou deze vanzelf terug moeten springen. Je kan ook nog proberen 1 of meerdere gaatjes van je luchtfilter dicht te stoppen. Dit creëert hetzelfde effect maar gaat niet weg bij vol gas. Of haal je luchtiflter er eens af, misschien krijgt je brommer wel lucht te weinig.

Probeer al deze dingen wel 1 voor 1. Bouw je brommer elke keer terug naar “beginstand”. Anders weet je uiteindelijk nog niet wat nou je probleem was.

Succes er mee, fijne zondag, heb je nog vragen hoor ik het wel

Danny
    Topic starter

Ten eerste bedankt voor de reactie op een zondag.

Maar als ik dus met mijn boormachine erop zet en de hendel 1/3 induw gaat hij langzamer draaien/heeft er meer moeite mee.
    En als ik hem volledig induw grijpt in het begin makkelijker aan/draait ook fijner (veel minder compressie).
    En ik begrijp ook dat hij meer compressie zou moeten hebben als ik de hendel niet indruk.
    Maar dit even uitgesloten te hebben aangezien ik de kop heb schoon gemaakt en alles naar behoren werkt. Cilinderkop vlakken is nog niet gebeurt.
    Alleen eerst toen ik hem lopend had (toen alles nog wel iets beter werkte🙄) en ik toen 1/2 gaatjes van mijn luchtfilter dichthield had hij totaal niet meer het vermogen om het achter echt rond te krijgen en stationair viel hij gewoon weg.
    Had toen dus ook geprobeerd wat hij zou doen zonder filter en met een powerfilter en een snorfilter maar beter starten wilde hij daar ook niet mee. En nu heb ik ook verschillende keren zonder filter en met de choke erop geprobeerd (gas blijft hangen XD) dus kon zelf gewoon de choke vast houden.
    Maar hij wil gewoon maar niet starten zonder de decompressie te gebruiken als ik +-2 min zonder decompressie rond laat draaien en dan 3sec de hendel induw gaat hij weer even aan…

Lijkt mij teken van… Weet het gewoon niet meer heeft mooie vonk en krijgt benzine bij de bougie heb nu met sproeier geprobeerd van 44-56.
    Pakkingen vervangen(de carterpakking niet is wel gebeurd nadat ik de inlaat heb uitgevijld en dat is max 100km geleden en daarna heb ik nooit last gehad van valse lucht)/keerring nieuwe puntjes (ondertussen al op alle mogelijke posities gehad van (0.35 toen hij aanwas ging hij ploffen tijdens het rijden) (0.40 hier reed hij wel op heb hem hier nu trouwens ook op staan aangezien iemand dat hier had gereageerd) en daarvoor op 0.45 en 0. 50 en een nieuwe condensator en de bobine beter geaard.
    Terwijl de vonk eigenlijk al “perfect” was maar gewoon om alles uit te sluiten.
    4 verschillende bougie’s geprobeerd.

Ik verbaas mezelf telkens weer hoelang mijn verhalen worden.🤐

You know

SuperSi
    Bijdrager

Je contactpuntjes kunnen wel weer terug naar .45 of .50.
    Het is eigenaardig dat je brommer zo apart reageert op de decompressie.
    Is het decompressie kanaal in je kop niet verstopt? of die in de cilinder?
    Heb je gewoon een standaard kop?
    En op je foto hangt rechts een boutje aan een kabel, wat is dat?

Danny
    Topic starter

Mhhh zal een kijken naar mijn decompressie kanaal in mijn cilinder wist niet dat dat er was..
    Maar zie het nu inderdaad. 😬

En het is gewoon een standaard si-kop.
    En umh ja dat ding ja….schaam me er een beetje voor maar vondt het zelf wel een goede oplossing😥🤔
    Dat heb ik “gebeunt” want mijn decompressie kabel was een de kant van de hendel afgebroken dus ik heb nu van mijn “zuip”fiets de rem eraf gesloopt (was al kapot dus dit was niet echt een probleem) en daar van de kabel alleen zo dat ijzer eruit getrokken en dat door mijn decompressie rubberkabel getrokken en aan de kant van de hendel het stukje passend gemaakt dat hij daar erin paste en ja….
    Aan de kant van de cilinderkop de kabel rond een boutgedraaid met aan alle 2 de kanten een ringetje en dat met een moer vastgedraait maar door middel van die ringetjes passen die perfect tussen de hendel in het kopje. En blijft hij dus tussen de moer en boutkop recht hangen en steeds versteld zodat de decompressie niet vanzelf ingedrukt zou worden maar wel dat er maximaal druk op stond.
    (had zojuist ook al zonder die kabel proberen te starten en dan zelf tegen het decrompressie hendeltje te duwen. Geen succes.

Of is het orgineel/normaal dat de decompressie heel minimaal ingeduwd is met de orginele kabel
    Dat hij daarom op 1/3 meer compressie lijkt te hebben.
    Lijkt me niet aangezien toen hij was afgebroken ik hem met moeite evengoed nog kon aanrennen
    Dit heb ik al van voor dat ik de inlaat heb uitgevijlt.

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 14 uur geleden door Danny.
    You know
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.