Setup tips? (flinke trekkracht/60-65km)

Home Forums Techniek Opvoeren Setup tips? (flinke trekkracht/60-65km)

This topic contains 14 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Rick 5 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #778888

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    Ik heb afgelopen week voor een goede prijs mijn eerste Vespa gekocht. Het gaat om een Vespa Ciao uit 1977 met geel kenteken. De Ciao is redelijk in orde, alleen de krukaslagers moeten vervangen worden (veel speling op de krukas). Nu ik toch het hele blok uit elkaar moet gaan halen, ben ik aan het denken om het blok een upgrade te geven.

    Nu:
    Std carters
    Std 50cc cilinder
    Dellorto 12/10mm
    Std luchtfilter
    Poelie: ik verwacht std (zelf niet gecheckt)
    Snelheid: ong 45 km/h

    Ik zou graag een snelheid willen bereiken van ongeveer 60/65 km/h met flinke trekkracht. Ik zit zelf te denken aan een 65cc DR of DMP (zit hier veel kwaliteitsverschil tussen? Aangezien ze het dubbele schelen in prijs). Daarnaast een nieuwe uitlaat, denk aan een citypower of een expansie uitlaat.

    Daarnaast zou ik graag willen weten of het verstandig is om een 13/13mm carburateur aan te schaffen ivm smering. Ik wil het risico op een vastloper zo klein mogelijk houden. Verder, wat is het effect van het uitvijlen van de inlaat (voor zowel een 12/10 en 13/13), en is dit nodig om mijn doelen te behalen?

    In het kort, wat moet ik veranderen als ik mijn doelen willen halen? En wat voor cilinders en uitlaten zouden jullie aanbevelingen. Mocht ik zaken over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het ook graag.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    #778889

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4028

    60 a 65 is niet zo moeilijk, die flinke trekkracht wel.
    Ik raad aan de DR43mm (die is echt veel beter dan de dmp).
    13/13
    Blok: inlaat boren-vijlen, spoelpoorten flowen en poorten doortrekken.(Heeft echt veel effect ten opzichte van standaart carters)
    Standaard kop- vlakken
    Proma cc expansie uitlaat, sproeier ongeveer 68
    Standaard krukas – tjoenen
    Blauwe trekveertjes in de koppeling.
    En voor de trekkracht en beperking van de topsnelheid poelie 95 met brom klok.
    Daarmee heb je een redelijk goedkope en lekkere felle set-up.En trek je elke scooter er uit. 😛

    Ps. De proma cc maakt redelijk veel herrie, een cittypower is een stuk stiller, trekt minder snel maar voldoet ook prima.(sproeier 64-62)

    #778924

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    @zevenenergie, bedankt voor je reactie en duidelijk verhaal. Ik ga waarschijnlijk voor de DR43mm, 13/13 carburateur en de Citypower (aangezien ik in de stad woon).

    Ik heb nog geen ervaring met het aanpassen van het carter, ik neem aan dat ik de inlaat moet opboren tot 13mm. En zijn er nog zaken waar ik op moet letten, ik wil mijn carter niet verpesten.

    En hoe werkt het flowen en doortrekken van de spoelpoorten? Of kan ik dit hier ergens op het forum vinden?

    Alvast bedankt!

    #778961

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Kijk een bij de how to’s en dan motorisch.

    Inlaat zou ik niet uitboren maar gewoon uitvijlen.
    Je carter is van vrij zacht aluminium dus dat gaat best vlot en is beter te controleren

    #779010

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    @supersi, ik heb een Dremel, dus daar zou ik de inlaat ook mee kunnen verbreden tot 13 mm. Is het erg als de inlaat niet 100% rond is?

    #779013

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ik weet niet hoe vakkundig jij bent met een dremel maar ik ben voorstander van de ouderwetse vijl.
    Dat je inlaat niet helemaal rond is maakt niet zo veel uit zolang hij maar groter word.
    Het is geen formule 1 auto, dat kleine beetje onrondheid zal wel.
    Let wel goed op bij het inlaat vlak dat je minimaal een milimeter of 2 overhoud om je inlaat goed te laten sluiten.

    #779158

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    Dan kan ik het beter op de ouderwetse manier doen, ben geen expert met de dremel. Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag

    #779521

    VespaCiao1970
    Bijdrager
    Berichten: 87

    De DR 43mm is dan een prima keus, monteer daarbij een Polini HD cilinderkop, NGK B6, een Gianelli city power en een 60 sproeier met een malossi filter in je originele 12/10 carb met groene Polini trekveertjes dan kom je echt al een heel eind zonder moeilijke ingrepen verder. Wil je dan nog meer kun je altijd nog een 13/13 kopen en je inlaat vergroten

    #779704

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    Ik heb inmiddels besloten all-the-way te gaan. Ik heb de 65cc Polini racing cilinder kit aangeschaft, naast dat dit volgens mij een prima cilinder is, levert Polini ook een handleiding mee waarin exact de afmetingen staan voor het tunen van de krukas en inlaat.

    De inlaat en krukas heb ik al bewerkt, ben momenteel bezig met het opbouwen van het blok. Daarnaast heb ik een 13/13mm carburateur, Proma cc en een setje Poline trekveren gekocht. Ik ga denk ik voor de blauwe.

    In welke range zou ik moeten zitten qua sproeier? Ik wil met inrijden zeker niet te arm gaan rijden.

    Heeft iemand ervaringen met deze setup? wat zou een realistische top zijn? En wat betreft de trekkracht?

    Ik wil denk ik poeli 90 monteren om de snelheid enigzins te beperken. Zal dit lekker lopen zonder overtoeren?

    #779705

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7334

    De Polini KR cilinder is inderdaad een krachtige cilinder, maar tevens ook een warmloop gevoelige cilinder. Hopelijk krijg je daar geen last mee. Tevens zijn de bewerkingen die Polini opgeeft niet helemaal juist, vooral voor de krukas. Niet elke krukas is dezelfde. Daarom zal ik niet blindelings de Polini manier of welk ander merk volgen.

    De rest van je onderdelen lijken mooi voor elkaar gemaakt en blauw zal het van Polini wel worden. Er is overigens een speciaal setje grijze Polini KR veren, maar deze zijn soortgelijk aan de blauwe. Afhankelijk van je fileter zal je rond de 68 zitten met de sproeier.

    Zoals gezegd een krachtige cilinder welke zo uit de doos in de buurt komt van zijn grotere 46mm broer. Top is afhankelijk van je overbrenging, maar die poelie 90 zal wel te groot zijn en zal je inderdaad last van overtoeren krijgen.

    #779731

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    Goed om te weten dat de cilinder warmloop gevoelig is. Dus beter te rijk afstellen dan te arm.

    Wat betreft de krukas bewerking, wat is het gevolg van een onjuiste bewerking? Gaat dit grote invloed hebben op de prestaties mocht het enkele mm’s verschil maken.

    Dan nog een vraag wat betreft de vooronsteking, Polini adviseert 1,8mm vooronsteking. Aangezien de ontsteking maar op een manier gemonteerd kan worden, wat zijn de opties om de onsteking vroeger te zetten?

    #779732

    VespaCiao1970
    Bijdrager
    Berichten: 87

    Monteer een sport krukas met geharde lagers, dat werkt perfect en beter nog; het blijft heel allemaal. Ga niet te rijk zitten; 68 icm een 13/13 en malossi filter is prima en vergeet natuurlijk ook de koelkap bovenop de cilinder niet, doe het verder met warme dagen iets rustiger aan. Ontsteking staat standaard op 0,45. Je zou die om te proberen iets omlaag kunnen stellen met een voelermaat.

    #779733

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    @vespaciao19, bedoel je met ‘ontstekking staat standaard op 0,45’ dat de contactenpunten standaard 0,45mm openen of dat de ontsteking standaard 0,45mm vooronsteking heeft? Ik neem aan het eerste.

    Ik dacht dus dat de standaard vooronsteking 0,8mm was, dit wil ik vervroegen naar 1,8mm. Hebben jullie hier ideeen over?

    #779734

    VespaCiao1970
    Bijdrager
    Berichten: 87

    Dan openen ze standaard. Tip; check of ze hier daadwerkelijk op staan, monteer alles en ga eens proefrijden ermee. Heb zelf lang met een DR evo 43mm en Polini Sport 43mm gereden welke het gewoon echt meer dan prima deden op die afstelling.

    #779735

    Rick
    Topic starter
    Berichten: 22

    Oke, dus het is niet noodzakelijk. Wel las ik dat meer voorontsteking betekent betere prestaties op hogere toeren. Ik heb zelf ook nog een Puch Maxi met een snelle 50cc cilinder, daar merkte ik wel verschil qua afstelling. Misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal maar het functioneren van beide blokjes is in de basis toch ongeveer hetzelfde. Bij een Puch is dit overigens heel makkelijk aan te passen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.