Rollerbank ervaring gevraagd

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Rollerbank ervaring gevraagd

Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Herr Flick 1 maand geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker

AA-T
    Topic starter

Ik ben bezig om mijn bromfiets terug te brengen naar een boete/wok-veilige snelheid. Via deze link kan men mooi berekenen wat de consequenties zijn bij een bepaalde snelheid.

Maar.. Aangezien onze brommertjes nogal gevoelig zijn voor belasting (gewicht, tegenwind, heuveltjes), ben ik een beetje bang dat de snelheid op de rollerbank hoger zal liggen als wat ik daadwerkelijk op het wegdek behaal.

Ik ben dus benieuwd naar de ervaring van mensen met het nieuwe type rollerbank, de digitale, die de politie hedendaags gebruikt.
    Komt de snelheid die gemeten wordt (vóór de correctie) een beetje overeen met de snelheid gemeten via GPS?

Heb net al even gebeld met de politie met de vraag of ik op de rollerbank mag. Die schoot gelijk hard in de lach 😂 Ik word nog teruggebeld of het mogelijk is of niet..

SuperSi
    Bijdrager

Wat bedoel je precies met een digitale rollerbank? Zoon roller met een zwart koffertje met rode display?
    Zo ja,ik heb er ooit een keer opgestaan. Mijn brom SI ging toen 52 op de GPS en met veel moeite tikte hij de 45 aan op de bank.

AA-T
    Topic starter

Heb zo’n rollerbank zelf nog nooit mogen aanschouwen, geen idee dus hoe ze eruit zien. Maar het gaat om de rollerbank die de snelheid weergeeft, niet het aantal kW zoals de rollerbank die we ook meenemen naar de meeting.

Daar lijk jij het ook over te hebben volgens mij 🙂 Die 52 GPS, was dat als je plat op het stuur ligt of een snelheid die je altijd haalt?

speedbuxy
    Bijdrager

De snelheid die jij op de weg of gps haalt, die haal je nooit op de rollerbank. Daarvoor zitten er teveel wettelijke correcties op.

AA-T
    Topic starter

Met 53 zou de correctie 6km/u zijn inderdaad. Dus dan zit ik mooi safe.

Maar het gaat mij er vooral om of de snelheid voor die correctie overeen komt. Ik had een beetje de verwachting dat de weerstand van de nieuwe rollerbank lager ligt dan de weerstand die de brommer ondervind op het wegdek (wat bij SuperSi dus niet het geval was).

Ben erg benieuwd of ik op de rollerbank mag 😅 Misschien kan ik ‘m wel iets harder laten lopen. Wat in mijn optiek veel veiliger is als je je tussen de auto’s bevindt.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Na 2 keer op de rollerbank geweest te zijn, heb ik het idee dat ze aardig in de goede richting zitten.
    De bank gaf 83 km aan.  Dat is zo,n beetje de snelheid die ik haal als ik flinke wind mee heb.Maar ik ben 2 meter lang en zit recht op. Dat geeft dus een aardige lucht weerstand.

Wees niet te naïef AA-T
    Ik moet vaak door het centrum van Den Haag en daar heb je het beruchte rollerbank politie bureau Jan Hendrixstraat.
    Met van die overijverige azijn pissers in een macho cultuur met mega minderwaardigheid complexen.
    Je overtreed hun, in plaats van de wet.
    Als je haar niet goed zit beginnen ze al te schrijven.

Ik weet niet of ik mijn brommer zou durven laten “testen”. 😀

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

AA-T
    Topic starter

Ik ga natuurlijk nog wel vragen of er geen gevolgen aan kleven mocht ik niet binnen de marge vallen 😉
    Dat betekent wellicht dat ik lopend moet aankomen en vertrekken, maar dat is geen probleem.

Het scheelt natuurlijk dat mijn intentie goed is, en de politie dit verzoek eigenlijk zou moeten toejuichen. Maar goed, dat ligt er natuurlijk ook aan wie ik voor me heb staan.

Wordt vervolgd! En natuurlijk bedankt voor het delen van je ervaring @zevenenergie

AA-T
    Topic starter

Vanochtend een telefoontje ontvangen van de politie en mocht langs komen op het bureau voor een rollenbanktest. Uiteraard nog wel even gevraagd of het zonder consequenties zou zijn wat inderdaad het geval was.

Werd ontvangen met een grote glimlach en dikke duim omhoog. Meneer deed gelijk een rondje om mijn brommer en constateerde direct dat er geen standaard uitlaat onder zit (Giasnelli). Maar hij was het met mij eens dat de originele uitlaatjes moeilijk te vinden zijn voor een brommertje uit ’79.
    Ik vertelde nog dat er bij mijn eerste contact hard gelachen werd om mijn verzoek. Wat meneer “erg jammer vond, hij juicht dit soort verzoeken alleen maar toe”.

Goed, toen was het tijd om op de testbank te gaan (remember? 53km/u GPS)………
    IMG-2468

Daar was ik heel blij mee, en meneer agent natuurlijk minstens net zo blij. Van deze gemeten snelheid moet nog een wettelijke correctie af en ik kreeg zelfs te horen dat ik ‘m nog wat harder mocht laten lopen! Nou vind ik dat absoluut niet nodig, met 53GPS en 100mm vario kom ik prima met het verkeer mee.

We hebben nog een kort en gezellig brommer praatje gehouden voor ik vertrok. Dan kom je er ook achter dat de politie dit soort brommertjes hartstikke leuk vindt en echt wel verstand van zaken hebben. Of in ieder geval de agent waar ik mee te maken had, en het halve bureau dat spontaan een rookpauze nam om mee te kijken.

Zo zie je maar weer, als je eigen intenties goed zijn is de politie daadwerkelijk je beste vriend :mrgreen:

speedbuxy
    Bijdrager

:mrgreen:Mooi man dat je bent verwelkomt en ook bent gegaan. Geeft toch duidelijkheid:thumb
    Maar hij is dus net zoals de oude roller en geeft standaard te weinig aan. En dan gaan daar ook nog correcties af.
    Ik reed toen met m,n rood/witte Citta na correctie ook maar 58kmph op de roller met de Polini evo, 43mm Eurocilindro en Leo sp.
    Terwijl het op de weg echt wel een 70+ liep.
    (was deze rollerbank actie en wok alweer vergeten anders had ik dat hier meteen vermeld)

SuperSi
    Bijdrager

Het lijkt er bijna op dat wij dezelfde rollerbank hebben gehad haha.
    Mijn 52 was een gemiddelde snelheid, dus rechtop zittend, vlakke weg, weinig tot geen wind

zevenenergie
    Forum Goeroe

Hee AA-T

Wat leuk dat ze je op deze leuke manier hebben ontvangen. En laten we eerlijk zijn zo hoort het.
    Ik denk dat het voor hun ook een goede ervaring is.
    Je kan met goed fatsoen nooit meer aangehouden worden op een te snelle brommer, dat kan je je vrienden niet aan doen.

En door jouw gave actie, zoals speedbuxy al zij, nu weten we hoe het zit :thumb :thumb
    Het is wel jammer dat je op de rollerbank niet even je snelheids-begrenzer hebt afgesteld.

Hebben we al een topic starter van de maand Topic?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

FL4WLESS
    Bijdrager

Mij is altijd aangeleerd dat je met 9 km/pu weg komt. Je mag 5 kilometer te hard en er zit 4 km correctiesnelheid op een rollerbank. Hoeveel harder mocht hij nog lopen van oom agent?

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Restecp dat je bent gegaan 😎 stukken duidelijker nu hehe. 😀

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.