Rare ratel en niet (goed) lopen Vespa SI

Home Forums Techniek Problemen oplossen Rare ratel en niet (goed) lopen Vespa SI

This topic contains 19 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Martino 9 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #209629

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Hallo,

    Ik ben een Vespa SI aan het opknappen, nu heb ik een brom blok compleet gereviseerd.
    Deze wou ik testen onder mijn snor brommer (snor klok en poelie).
    Het blok bestaat uit een standaard vervangings cilinder, originele 12.7 carb (sproeier 44) en een originele snor(?) uitlaat (geen vernauwingen van uitlaatpoort tot demper).

    Het probleem:
    Hij start, maar tijdens het aantrappen geeft hij soms een ratel.
    Als hij eenmaal loopt, heeft hij totaal geen power(hij sputtert) en moet ik constant met het gas spelen om hem aan te houden.
    Na een minuut ofzo komt er opeens een harde knarsende ratel van het blok vandaan. geen constante ratel, maar telkens een paar seconden en dan een paar seconden niet en dan weer wel.

    Uiteindelijk komt er ook rook bij het blok vandaan.
    Nu zag ik dat het blok nogal zweet (ik denk onder bij de voetpakking, deze is nieuw)

    Van binnen ziet de cilinder en zuiger en gewoon goed uit (geen schade) alleen een zwarte waas op de kop van de zuiger en in de cilinderkop.

    Wie kan mij helpen?

    alvast bedankt.

    Ik heb even een aantal hoofdletters bij je geplaatst verder goed gelet op punten en komma’s :)!

    #231174

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Kan je er een filmpje van maken?

    #231159

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Ik heb een filmpje, het gaat vooral om het geluid. (Andere manier dan via YouTube weet ik zo niet)

    Edit: filmpje (het slechte lopen, en het kraken op het einde.)
    De rook na het uitvallen heeft die niet meer gepakt.

    #231161

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Kijk, dat maakt een hoop duidelijk.
    Wat is voornamelijk hoor is een brakke afstelling of een brakke onsteking.
    Alsje een contact punt blok hebt (met een rubber in het vliegwiel) staan je contactpunten dan wel goed afgesteld ?

    #228734

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    De afstelling zal zeker niet goed zijn, daar wou ik mee aan de slag gaan tot ik die ratel hoorde. die ratel maak ik me het meest zorgen om.
    Contactpunten zijn nieuw, zal het blok er eens onder uit halen en de contactpunten na kijken.
    Heb je een idee waar die ratel vandaan kan komen op het einde?
    En een idee wat ik qua afstelling kan doen? (Ik heb een brom en een snorklok liggen. Een van deze komt er op, maar ik wil niet boven de 45km/u uitkomen.)

    Als de contactpunten los zitten kan ik ze dan met loctite Vastzetten om dit te voorkomen?

    #222646

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Mooi filmpje, het slechte lopen zou ik ook aan de ontsteking wijten. Dus ofwel je contactpunten staan niet goed, of je bobine maakt ergens slecht contact met het frame of met de kabel die uit je blok komt. Ook zou je bougie nog kapot kunnen zijn.

    Die rammel klinkt alsof je vliegwiel ergens tegenaan rammelt of los zit lijkt mij.

    Als je je vliegwiel los hebt gehad en daarna weer monteert, zou je eerst de koppeling er eens op moeten zetten, aandraaien en dan er weer af. Hierna hang je het blok dan in je frame. Het voordeel hiervan is dat het vliegwiel dan al goed vast zit!

    Je contactpunten hoef je niet met loctite vast te maken, gewoon een schroefje met een ringetje zou genoeg moeten zijn. Over het afstellen van de contactpunten is hier genoeg te vinden.

    #237630

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    De bougie is nieuw en vonkt goed. Ook met een andere bougie (welke uit een werkende scooter komt) heeft hij dit probleem
    Contactpunten had ik op 0.45mm afgesteld met een voelermaat.
    Het vliegwiel had ik ook op die manier vast gezet (werd als tip gegeven in de revisie “how-to”)
    Alvast dank voor de hulp. Vandaag of morgen ga ik het blok er onder uit halen.

    #240796

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    haalje bougie er eens uit en houd em eens tegen je cilinder kop aan terwijl die nog in de dop zit.
    vervolgens zet je een boormachine met een dop op je krukas en draai je zo je krukas rond.
    vonkt je bougie nu regelmatig? (pas op voor de vonk met je vingers)

    #240814

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Het vliegwiel loopt inderdaad ergens tegen de achterbrug aan (deze achterbrug gaat weg, is rot en er is veel aan geslepen) heb een betere liggen nog.
    De ratel denk ik ook gevonden te hebben, de condensator was los gelopen, tevens zijn de draden hier van teen de binnenkant van het vliegwiel aan gesleept waardoor het koper blood ligt. dit verklaard wellicht ook het ontstekingsproblemen. (Foto krijg ik er niet op via m’n telefoon)

    Het zweten van het blok kan ik nog niet verklaren. Dit is alleen te controleren door de cilinder er af te halen denk ik?

    Tips zijn altijd welkom!

    #240817

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Als de kabel van de condensator het blok raakt dan heb je kortsluiting
    Zoek he op het forum even een duidelijke foto hoe je de gele kabel doet weg werken in het blok

    Succes

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #240822

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Het blok loopt weer, de rater en slechte ontsteking zijn opgelost. Nieuwe condensator en alles weg gestopt zoals het moet.
    Nu een kwestie van afstellen denk ik, al ben ik er nog niet uit welke achterklok ik wil gebruiken (brom of snor).
    Evt tips hiervoor zijn ook welkom. (Als dat in dit gedeelte van het forum is toegestaan?)
    Tips voor een uitlaat (evt met link naar de webshop) zijn ook welkom!

    Thx voor de hulp

    #240823

    freddy k
    Bijdrager
    Berichten: 543

    hangt af wat je snelheid moet zijn,
    Bromklok 80poelie en leovince cc zouden wel tof zijn,
    Dan kun je je inlaatje boren op 12-13mm en je inlaatvlakje vergroten,
    Trek je beter en ga je toch rap 55-60 en soms rapper!:)

    #240825

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Het word uiteindelijk een snorbrommer. Naast deze heb ik een scooter(geel kenteken)
    Ik zou eigenlijk z’n 35/40 km/u Max willen rijden, met een standaard (ogende) uitlaat.
    Blok zelf blijft standaard, hier wil ik niets meer aan doen. en de carb blijft een 12.7, deze heb ik namelijk 2 liggen (Zou gewoon goed moeten zijn)
    Ik heb er nu poelie 95 (diameter 94mm) opzitten. Deze zat zowel op de brom als op de snor variant die ik heb staan.

    Het enige wat ik zelf niet weet is welke uitlaat ik dan heb beste kan nemen, en welke klok, ivm hetgeen ik nu heb.

    #240826

    freddy k
    Bijdrager
    Berichten: 543

    sito of gianelli citypower,
    een maatje of 2-3 sproeier groter,
    en een 80 poelie en je haalt zeker de 35 – 40

    #240827

    Ruud-je
    Topic starter
    Berichten: 35

    Deze uitlaat had ik gezien, is dit een fatsoenlijke (en enigszins stille) uitlaat?
    http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/vespa-ciao-uitlaten/uitlaat-vespa-si-citypower.html

    Mijn belangrijkste punt nu is eigenlijk nog welke klok er het beste in kan?
    Ik hoor namelijk verschillende verhalen, zoals “met een snorklok maak je overvoeren, ga voor een bromklok.
    Maar ook: “met een snorklok heb je een beter koppel”

    De rest heb ik nu een vrij goede indicatie van. (Dank daarvoor)

    Aangezien de brommer nu nog geschorst is kan ik geen hele lange ritten maken, dus het echt goed aftellen komt na het hele opknappen denk ik.
    Hiervoor kom ik tegen die tijd wel weer met wat vragen mocht dat nodig zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.