raar schokkend geluid (top niet halen)

Home Forums Algemeen Website raar schokkend geluid (top niet halen)

This topic contains 18 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Danny 4 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
  • #790580

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Hoi ben ik weer šŸ™

    Ik heb uiteindelijk toch maar een 65cc cilinder aangeschaft, vond eerst dat mijn brommer te traag optrok.
    hierbij heb ik ook een 12/12 carburateur en een malossi filter geĆÆnstalleerd en mijn carter uitgevijld met nieuwe lagers op de krukas.
    Heb eerst met de sproeiers van 66 naar 60 afgebouwd reed alleen goed op 62 dus deze maar erin gezet.
    eerst 30km rustig gereden en een beetje met het gas gespeeld, hij trok heel goed enorm verschil van eerst. Na die 30km was ik dan toch wel benieuwd naar de topsnelheid, ik kwam uit op een magere 47 kmp/u, met mijn vorige 50cc snel, 12/7 carb en standaard carter was mijn top 43 kmp/u dus dit lijkt me niet te kloppen. Ben toch maar gewoon verder gereden zo (ondertussen +-120km afegelegd).
    Alleen de laatste 40km komt er een raar tikkend/schokkend geluid uit mijn blokje, dit is er vanaf 10kmp/u en blijft er dan ook.
    Rijdt op top ook erg ongelijk nu, heel stotterend (niet viertakken, hele trillend zegmaar) en valt soms enkele kmp/u terug en herpakt zich dan weer.
    Op mijn zuiger zit ook enorme roetaanslag, zelfde geldt ook voor mijn cilinder kop.
    Heb al 3 verschillende bougie’s geprobeerd elektrode afstand veranderd dit veranderde het rijden wel maar de top bleef zo laag en het getik bleef ook.
    blok alweer een keer open gehad om te kijken of iets los zat dit was niet het geval.
    pakkingen uiteraard vervangen heb nu ipv een aluminium voetpakking een papieren ertussen gedaan.
    lijkt meer compressie te hebben duurt nu ook erg lang voordat de brommer aangrijpt met starten (moet met decompressie anders krijgt hij hem niet rond).

    Sorry voor mijn lange misschien onduidelijke verhaal.
    Bij vragen hoor ik het graag, en als iemand een mogelijke oplossing heeft natuurlijk nog beter.
    Mvg Danny E

    You know
    #790582

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Heb trouwens standaard nieuwe trekveertjes in mijn koppeling zitten weet niet of dit verschil uitmaakt tegenover de blauwe Polini veertjes.

    You know
    #790588

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Schokken is vaak een zaak dat de ontsteking hapert. Liggen er geen draden bloot?
    Kan je misschien het euvel op film vastleggen en posten zodat we kunnen horen hoe het klinkt?

    Standaard veertjes t.o.v. blauwe polini veertjes is het verschil tussen dag en nacht. :mrgreen:

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #790590

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Dat tikken heb ik ook gehad in een blokje, was toen een uitgelopen krukas lager passing.
    Welke 65CC heb je gekocht? DR staat er om bekend te tikken omdat die ruimte in de zuiger heeft bij de zuigerveren.

    #790598

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Ik heb een beetje budget gekocht met een 65cc dmp cilinder. Uiteindelijk niet de beste keuze geweest, afwerking was niet perfect.
    Maar het is niet zomaar getik, het is een tik die je ook als ik langs kom rijden harder hoord dan mijn blokje.

    You know
    #790599

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Filmpje kan ik vanavond wel maken.

    You know
    #790606

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    https://www.youtube.com/watch?v=UHkmL3uRMkk

    https://www.youtube.com/watch?v=UHkmL3uRMkkĀ  Ā Bij dit filpje hoor je het getik beter

    Brommer wilde niet meer starten, heb toen de luchtfilter eraf gehaald en hij wilde toen wel starten.
    Brommer is steeds beroerder gaan rijden, gaat niet meer harder dan 39 kmp/u en stottert enorm na even stil gestaan te hebben.
    Cilinder is nog in goede staat geen krassen op de wand.

    You know
    #790608

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ik heb even gekeken en ik heb geen idee eigenlijk.
    Ik zou in deze situatie gewoon het complete blok uit elkaar halen en reviseren.
    Ook omdat deze steeds beroerder begint te lopen.

    De enige keer dat ik een tikkend geluid had was mijn lager passing uitgelopen van de krukas. Als dit verder slijt kan misschien je krukas scheef gaan zitten waardoor je vlakke kant niet afsluit en je van alles aan prestaties verliest. Is even een hersenspinsel, hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

    #790649

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Hiermee bedoel je dat het lager gat in het carter niet meer goed is?
    En wat bedoel je precies metĀ  “waardoor je vlakke kant scheef komt te zitten” dat de 2 carter helften niet meer perfect aansluiten?

    Bedankt voor alle tips.

    You know
    #790650

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Want ik heb waarschijnlijk wel iets heel doms gedaan.
    Ik heb mijn kleine carterhelft minimaal afgevlakt.
    Het blok is wel nog zuiver aan de onderkant dus lekken doet het eigenlijk niet🤷🏼‍♂️.

    You know
    #790663

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Beetje verkeerd verwoord misschien, maar je vlakke kant gaat niet scheef zitten.
    Maar als je krukas scheef zit sluit hij niet meer mooi af op het inlaat vlak.
    Hier door verlies je carter druk en prestaties.

    #790665

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik heb het filmpje even beluistert ik hoor de tik maar kan het niet thuis brengen.
    Het lijkt of er iets mee trilt. Zit het blok wel goed vast?

    Als de krukas niet meer uitgelijnd is dan loopt hij aan en dat is duidelijk voelbaar wanneer je aan het vliegwiel draait.
    Maar het is ook zichtbaar doordat de koppeling een meer dan normale pendelende beweging maakt.

    Wanneer je echt het gevoel hebt dat het tikken uit je blok komt,kan je dat nog even controleren door een schroevendraaier op het blok te zetten en het andere uiteinde tegen je oor , dan is het snel duidelijk.
    Komt het uit je blok dan direct reviseren.

    #790671

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Zou het kunnen komen omdat ik geen kogellagervet op mijn nieuwe kogellagers heb gedaan. Dit had ik toen niet thuis en twijfelde of het nodig was aangezien het toch door mijn mengsmering gesmeerd zou worden.
    Dat deze dus zijn droog gelopen.

    You know
    #790727

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Weet je zeker dat het tikken uit je blok komt?

    Wanneer je de brommer op loop stand zet en een goede aanloop neemt, tikt hij dan ook?
    Wanneer je de brommer op de bokstandaard zet of achterwiel van de grond en gas geeft tikt hij dan ook?
    Cilinder zeg je weer los te hebben gehad. ControleerĀ  eens of je zuigerveren wel door slotjes worden tegen gehouden? Veren niet rond kunnen draaien om je zuiger.

    Je kogellagers hoef je idd niet met kogellagervet in te smeren deze worden door je mengsmering gesmeerd. Ook moet je van de DMP cilinder niet teveel verwachten qua prestaties.

    PS. Vreemd dat nog niemand is begonnen over je missende cilinderkoelkap.

    #790948

    Danny
    Topic starter
    Berichten: 53

    Heb het blok eronderuit gehad en weer met nieuwe pakkigen en DR zuigerveren geplaatst. Het tikken was toen afgelopen. Heb dus ook maar polini trekveertjes erbij bestelt en erin gezet. Maar na 200m rijden brak mijn vliegwielspie, nieuwe geplaats en toen was het na 20m al afgelopen. Wat is hier de oorzaak van?

    You know
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.