65cc Ciao presteert slecht

Home Forums Techniek Problemen oplossen 65cc Ciao presteert slecht

This topic contains 35 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Sten38 3 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
  • Gebruiker
  • #796445

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    Dag allemaal,

    Ik heb sinds kort een Vespa Ciao Mix bromfiets. De specificaties zijn als volgt:

    Standaard carter (brom, elektronische ontsteking)
    Malossi luchtfilter
    Poeli 80
    12/10 carburateur
    Bromklok
    Giannelli Original Power uitlaat
    Sproeier 60
    65cc 43mm Polini cilinder
    Bosch W7AC bougie

    De prestaties zijn echter niet wat ik zou verwachten bij deze setup. Hij trekt toch wel erg traag, en de topsnelheid zit denk ik ergens rond de 60, misschien iets eronder. De cilinder en uitlaat worden érg warm, en het koppelingshuis wordt ook behoorlijk warm.

    Toen ik hem kocht zat er een andere (lekke) uitlaat op, die is nu dus vervangen. Ook zat de ring met opstaande rand bij de koppeling verkeerd om. Deze dingen hebben de prestaties niet zo veel verbeterd.

    Ik heb ook al een andere koppeling geprobeerd, grotere/kleinere sproeier, maar het wil niet baten. Heeft iemand ideeën waaraan het zou kunnen liggen? Aangezien er een grotere cilinder op zit, zijn hier misschien aanpassingen aan de ontsteking voor nodig?

    Alvast bedankt,
    Sten

    #796450

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik denk tocht aan een grotere sproeier.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door zevenenergie.
    #796457

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    Ik denk tocht aan een grotere sproeier.

    Ik vraag het me af, hij stottert bij een grotere sproeier (62/63) en trekt nóg slechter op.

    #796458

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    hmm, ik vind die 12/10 carburateur zonde, waarom geen 13/13 ? is ook ietsje makkelijker afstellen en geeft meer mengsel dus ook meer/betere koeling. Vooral het optrekken verbeterd.

    #796463

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    hmm, ik vind die 12/10 carburateur zonde, waarom geen 13/13 ? is ook ietsje makkelijker afstellen en geeft meer mengsel dus ook meer/betere koeling. Vooral het optrekken verbeterd.

    Tja zo had ik hem gekocht. Kan dat eventueel inderdaad later wel erin gooien maar zou het gebrek daaraan ook voor zulke slechte prestaties zorgen? Het optrekken is volgens mij stukken slechter dan standaard…

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door Sten38.
    #796490

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Ach, je moet er maar het positieve van inzien!
    Mijn Ciao is ook niet de beste in op gang komen.
    Voordeel is dat je daarna weer iets hebt om in te halen.

    Afgelopen weekend zelf ervaren bij de pont. Ik kwam nauwelijks de veerstoep omhoog.
    Maar na de eerste km had ik alle scootertjes van op de pont al weer ingehaald!!

    #796491

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    hahaha. Tja zo werkt met vespa’s 😛

    Wat ik altijd doe is de 3 originele veertjes van de koppeling twee ringetjes inkorten met een zij knip tang. Haakje eraan buigen en dan slipt ie net wat meer met optrekken. Ook wel ‘polini-veertjes-on-a-budget’ genoemd 😆

    #796496

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    De koppeling slipt al best erg. Het koppelingshuis zal met sterkere trekveren dan waarschijnlijk ook nog heter worden.

    #796497

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    Hij trekt wel echt trager dan standaard ciaos

    #796498

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    hahaha. Tja zo werkt met vespa’s 😛 Wat ik altijd doe is de 3 originele veertjes van de koppeling twee ringetjes inkorten met een zij knip tang. Haakje eraan buigen en dan slipt ie net wat meer met optrekken. Ook wel ‘polini-veertjes-on-a-budget’ genoemd 😆


    Welke Polini-veren zouden het dan moeten zijn?
    Nee, ik ben niet super-rijk maar veertjes, ook van Polini, dat lukt nog wel……..

    #796499

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Filmpje met goed geluid van het optrekken zou wel fijn zijn.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #796501

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112
    Welke Polini-veren zouden het dan moeten zijn? Nee, ik ben niet super-rijk maar veertjes, ook van Polini, dat lukt nog wel……..
    —————————–
    Ging ook meer om het niet hoeven wachten op die veertjes. Je kunt dat in paar minuten doen en meteen resultaat voor niks 😀

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door Peppie1980.
    #796502

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    De koppeling slipt al best erg. Het koppelingshuis zal met sterkere trekveren dan waarschijnlijk ook nog heter worden.

    Slipt hij niet te veel?
    Dat er te sterke veertjes inzitten.
    Of de voering van de schoentjes op is.

    Carb zou ik minimaal 12/12 doen.
    Maar goed met deze moet ie ook wel een beetje gaan.

    • Je weet 100% zeker dat de contactpunten perfect op het goede tijdstip openen? Edit: ik lees net dat die electronische is.

    Hoe oud is de cilinder en zuiger? (Compressie te laag)
    Heb je de krukaskeerring al eens vervangen? (Weinig onderdruk)

    Dus graag een filmpje met goed! geluid van het optrekken.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 11 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #796504

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    Wim, bedankt voor je reactie.

    Koppelingsachoentjes hebben nog genoeg vlees. Ook met een geheel andere koppeling met zwakkere trekveren werkt hij niet. Dat is een koppeling die van een si komt die zwakker is, maar daar beter mee rijdt.

    Ontsteking is inderdaad elektronisch.

    De cilinder is 39 dagen oud. De persoon van wie ik hem kocht had er net een nieuwe in gezet. Krukaskeerring zal ik inderdaad naar moeten gaan kijken. Filmpje zal ik zometeen uploaden.

    Wanneer hij degelijk loopt zal ik waarschijnlijk ook de carb vervangen, maar dit is wel gewoon ondermaats, zelfs met deze carb.

    Bedankt voor je reactie!

    #796515

    Sten38
    Topic starter
    Berichten: 23

    Bij deze het filmpje. https://drive.google.com/open?id=1N3AS8Bvh29MmudVyPsYHv2Qy8vaSj_Rj

    Dat hoge krijsende geluid was eerst niet, is dat de koppeling die slipt? Als hij eenmaal wat harder gaat “grijpt” hij wel een soort van aan, maar dat is ook niet om over naar huis te schrijven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.