Pinasco Sprint Gears – Spie probleem

Home Forums Techniek Vario Pinasco Sprint Gears – Spie probleem

This topic contains 12 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Befkuh 2 years, 5 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #811766

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Hallo allen,

    Gisteren mijn Pinasco Sprint Gears in elkaar gezet. En bij het plaatsen van de achterkoppeling schiet mijn spietje de hele tijd weg uit de as waar de spie ingezet moet worden. En dan krijg je de achterkoppeling er niet meer overheen.

    Ook geprobeerd met een originele Piaggio vario as en hierbij gaat de achterkoppeling er met een vloeiende beweging op.

    Ook verschillende spie’tjes geprobeerd maar het mag niet baten.

    Wie o wie heeft de gouden tip???

    #811767

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Pinasco as

    3E56876F-3C67-4317-AD63-30A3AC0ACD48

    #811768

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Originele as
    1A876447-C5C2-488E-8071-4B623F6A508A

    #811769

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Allereerst er voor zorgen dat je schoon en droog werkt, beetje aceton/remreiniger en een schone droge doek en goed hard blazen om de stof van de droogdoek weg te krijgen.
    Spietjes zitten wel vaker niet helemaal lekker vooral de de after-market willen wel eens klemmen.

    Met fijn waterproof schuurpapiertje de zijkanten van de spie vlakken totdat de spie zonder speling perfect past, dit door af en toe te passen, zorg dat voor je gaat passen alle water en slijpstoffen schuurpapier en spie eerst steeds weer goed verwijdert, schoon passen iedere keer.
    Als je goed oplet dan kan je zelf de perfecte spie maken voor je kruk.
    Spiebaan moet natuurlijk ook schoon zijn en perfect gevormd zonder wat voor braam dan ook.

    TICKLING BARN
    #811799

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Dat wilt nog niet echt baten met een normale spie. Ik heb het gevoel dat de lengte van de spie te kort is.

    Ik heb een Malossi krukas spie geprobeerd en die wilt beter passen. Alleen de hoogte (4mm) is te klein.

    Ik ga binnenkort deze spie kopen uitproberen of deze wel past: https://www.zandri.nl/vliegwiel-spie-ya-ve-be-3x5x13-5.html

    #812058

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Past ook niet. Inmiddels ook aan Pinasco zelf gevraagd en dit is het antwoord wat ik van hun kreeg: ” Dear Customer,

    We have never had that kind of issue until now.

    You must use an original half moon wedge, our sizes are based on original spare parts.

    What is the problem? Is it high? Is it short? We assembled it many times without any issue.

    Looking forward to hearing from you.

    Best regards,

    Pinasco Staf”

    Vervolgens weer op gereageerd maar tot op heden geen reactie terug.

    #812059

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Om je probleem beter te begrijpen: op het moment dat je de koppeling erop schuift, duw je dus als het ware dat spie uit de inkeping en kun je de koppeling niet verder erop schuiven daardat het opgeschoven spietje de boel blokkeert?

    #812060

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Om je probleem beter te begrijpen: op het moment dat je de koppeling erop schuift, duw je dus als het ware dat spietje uit de inkeping en kun je de koppeling niet verder erop schuiven daardat het opgeschoven spietje de boel blokkeert?

    #812070

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Geen ervaring met deze kit, maar wat ik je wel kan vertellen is het volgende:

    Ik heb eens 20 spietjes die ik hier had liggen nagemeten met de micrometer, en kwam echt grote verschillen tegen onderling. Ik had toen een Chinese imitatiekrukas met een veel te krappe spiepassing, uiteindelijk heb ik het kleinste spietje dat ik had nog iets bij zitten veilen en toen paste het.

    Wat Crullie zegt kan heel goed kloppen, niet alleen de exacte afmeting maar ook de vorm verschilt tussen de originele en de verschillende aftermarket spietjes onderling.

    #812071

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Om je probleem beter te begrijpen: op het moment dat je de koppeling erop schuift, duw je dus als het ware dat spietje uit de inkeping en kun je de koppeling niet verder erop schuiven daardat het opgeschoven spietje de boel blokkeert?

    Als ware duwt de koppeling de spie weer uit de inkeping ja omdat deze niet goed genoeg klemt.

    #812072

    marrr_1
    Topic starter
    Berichten: 118

    Geen ervaring met deze kit, maar wat ik je wel kan vertellen is het volgende: Ik heb eens 20 spietjes die ik hier had liggen nagemeten met de micrometer, en kwam echt grote verschillen tegen onderling. Ik had toen een Chinese imitatiekrukas met een veel te krappe spiepassing, uiteindelijk heb ik het kleinste spietje dat ik had nog iets bij zitten veilen en toen paste het. Wat Crullie zegt kan heel goed kloppen, niet alleen de exacte afmeting maar ook de vorm verschilt tussen de originele en de verschillende aftermarket spietjes onderling.

    Ik heb zowel originele en spie’tjes geprobeerd die bij een revisieset zitten. Ook de malossi variant en diegene waar ik hierboven een linkje van bij heb geplaatst heb ik geprobeerd. En even op Krullie zijn reactie terug te komen. Ik werk altijd schoon bij het monteren met zowel remreiniger als nieuwe poetsdoeken etc.

    #812969

    Befkuh
    Bijdrager
    Berichten: 111

    een druppel seconde lijm zodat ie ff op ze plek gehouden word beetje teun beun manier.. maar voor mij toch al vaak een goeie oplossing geweest 🙂

    #812970

    Befkuh
    Bijdrager
    Berichten: 111

    maar volgens mij als ik goed zie heb jij de pinasco gearbox of niet ?   zo ja had jij toevallig problemen om die goed in elkaar te krijgen. heb er zelf 1 genomen.. ma ben al 3 uur bezig geweest met stoeien zodra ik hem in elkaar zet dan lopen alle tanden vast.. gewoon geen beweging in te krijgen…  heb ik de lange as en de 2 kleintjes er in dan draait ie soepel.. of als ik alleen de as er in doe met het grote tandwiel draait ie ook soepel.. maar zo dra alles er in gaat drama.. miss iemand hier dit ook mee gemaakt of nog niet..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.