Pen 10 zuiger in een pen 12 krukas verloop?

Home Forums Techniek Motorisch Pen 10 zuiger in een pen 12 krukas verloop?

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by IJskonijn 4 years, 2 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #792282

    Dountill
    Topic starter
    Berichten: 320

    Dag allen,

    Momenteel ben ik een 5 tal blokjes aan het reviseren en heb ik de netste krukassen die ik had liggen voorzien van nieuwe lagers. Na montage is me echter pas opgevallen dat de meeste van deze krukassen Pen 12 zijn en laat ik nou net daar geen zuigers voor hebben. Ik heb wel pen 10 zuigers liggen, maar die passen er standaard uiteraard niet in.

    JMPB heeft deze zuigers liggen, maar ik heb een aantal old-timer cilinders (die het schroefgat voor de koelkap meegegeoten hebben) welke zuigers hadden waarbij de zuigerveren pas na ongeveer 5mm beginnen en ook 2 C veren heeft in plaatst van een L en een C zoals bij nieuwere zuigers te zien is, kan dat kwaad? Het gaat om deze zuiger https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/zuigers-vespa-ciao/zuiger-38-2mm-standaard-pen-12-vespa.html

    Ter extra info; mijn oldtimer zuiger ziet er uit zoals in de eerste afbeelding van deze advertentie: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/tk-oldtimer-zuiger-techno-cc-chromen-si-uitlaat/

    Wat zijn mijn opties? Verloopbusjes of niet moeilijk doen en gewoon de nieuwe zuigers aanschaffen?

    #792308

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Bronzen bus eruit persen en deze er weer in persen, gewoon met doppenset en goede spelingvrije bankschroef :thumb
    Wel even secuur recht, schoon en geolied doen natuurlijk 😉

    Maar een goede nieuwe zuiger kan ook heel goed, ook met L-veer.

    TICKLING BARN
    #792327

    Dountill
    Topic starter
    Berichten: 320

    Interessante oplossing, wil ik zeker eens gaan proberen. Gezien de kosten van de bussen en ook dit lager (5 euro wat ik zo snel vond) toch maar 3 nieuwe zuigers gekocht. Mocht ik in de toekomst beschikking hebben tot een pers wil ik dit wel eens proberen.

    #792359

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Het zal een mooie oplossing kunnen zijn die van Crullie. Nou ben ik op het Duitse forum al wel iemand tegen gekomen waar deze naaldlager binnen korte tijd was stuk gereden. Dus hoop ik wat meer ervaringen te horen/zien die beter zijn. Tevens zal ik willen opmerken goed naar de diameter van de cilinders te kijken, met name deze old-timer cilinders zijn vaker 38,4 38,6 ipv 38,2. Verder maakt de soort zuiger met L of C veren niet heel veel uit. Denk er wel aan dat er waarschijnlijk al wel een stootrand heeft gevormd op een andere plek op je loopvlak en dat nieuwe veren daar tegen aan kunnen lopen.

    #792362

    Dountill
    Topic starter
    Berichten: 320

    Het zal een mooie oplossing kunnen zijn die van Crullie. Nou ben ik op het Duitse forum al wel iemand tegen gekomen waar deze naaldlager binnen korte tijd was stuk gereden. Dus hoop ik wat meer ervaringen te horen/zien die beter zijn. Tevens zal ik willen opmerken goed naar de diameter van de cilinders te kijken, met name deze old-timer cilinders zijn vaker 38,4 38,6 ipv 38,2. Verder maakt de soort zuiger met L of C veren niet heel veel uit. Denk er wel aan dat er waarschijnlijk al wel een stootrand heeft gevormd op een andere plek op je loopvlak en dat nieuwe veren daar tegen aan kunnen lopen.

    Bedankt voor je toevoeging. Ga ik zeker nog even controleren voor montage. Ik heb nog genoeg andere cilinders liggen, dus ik kan altijd nog wat wisselen.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door Dountill.
    #792364

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Dikkere voetpakking voorkomt dat de nieuwe zuigerveren de stootrand zullen raken en een vriend van mij rijdt nu al bijna 3 jaar met dit lager en tot nu toe geen problemen, hij rijdt wel met een licht getuned origineel blokje dus veel vermogen staat er niet op.

    TICKLING BARN
    #792411

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 326

    Als je goed zoekt zijn er ook gewone naaldlagertjes te koop waarmee je hetzelfde kunt bereiken. Alleen heb je dan een gewoon naaldlagertje zoals je bij een p10 blokje hebt dat ietsje groter is.
    Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat dit de maten zijn: 10x14x15 mm

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door IJskonijn.
    No replacement for displacement
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.