Overtoeren vespa ciao ?

Home Forums Algemeen Overige algemeen Overtoeren vespa ciao ?

This topic contains 27 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Brian 2 months, 4 weeks geleden.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Gebruiker
  • #793765

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Is het slimmer om een Nieuwe versie te kopen dan ?

    #793766

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    En kan ik nu het beste 90mm schijven pakken met een 1:12 vertanding. Of 100mm schijven met een 1:10,5 vertanding wil namelijk optrekken als een malle. Of is dit bijna hetzelfde ?🤔

    1
    #793771

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 810

    Oude lichting is meestal van beter materiaal gemaakt.
    Mooiste is om er 1:9 malossi vertanding in te gooien, lekker vers en rijdt altijd goed šŸ˜‰

    #793773

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Ohw haha dus dan heb ik een goeie koop. Ja mallossi is beste haha maar dan gaat hij wel te hard denk ik het is maar een snorbrommertje.

    #793776

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 810

    Als je hem echt als snor brommer wil gebruiken zou ik gewoon 1:12 met 100mm schijven doen.
    Trek die lekker op een is de top beperkt

    #793778

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Maar gaat hij dan geen overtoeren draaien ? En hoe hard zal hij dan lopen ik wil toch wel rond de 60 uitkomen. Hij gaat nu met poelie 80 63km/u en dat vind ik een mooie snelheid. Wel is de inlaat nu niet maximaal getuned maar daar komt verandering in.

    #793813

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6900

    Ik heb een hele tijd met de volgende setup gereden:

    43mm Polini, 13/13 @68, Mazzu racekruk, Polini bewerkte filter en een Giannellli Fire.
    1:12 rf icm 90mm schijven en Polini vario.

    Dus eigenlijk soortgelijk als jou beoogde setup. Ik topte ongeveer 70,75kmh hiermee, maar wel belachlijk veel toeren, trillen en het bekende gonsen van de vario-overbrenging. Dat mijn schaal er destijds niet mee is gesprongen snap ik ook niet. Ik ben later op een 1:10,75 rf overgestapt en alles liep een stuk rustiger. Wanneer je 100mm schijven zal gebruiken zal alles alleen nog maar meer rpm draaien en dus overtoeren.

    Die Malossi Vertanding is erg prijzig en zal voor jou nou juist al snel te zwaar zijn. Zoals geschreven, de vario zal prima zijn, maar een setje 90mm schijven zal de truck doen;

    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/variateur-poeli-vespa-super-bravo.html
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/schijf-90mm-vespa-voorzijde-achterkoppeling.html

    Betreft die Polini vario’s, Voorheen kreeg het loopvlak een speciale coating mee die al snel weg sleet. De legering van de Polini vario’s nu zal meer silicium inzitten en daardoor slijtvaster. Toch zie je vaak bij Polini en Malossi stukken uit het loopvlak welke door hitte versleten zijn. Overigens zonder erg.

    #793816

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Oke dus gewoon 90mm schijven met een 1:12 moet kunnen met mijn set up of begrijp ik het verkeerd… deze heeft de verkoper namelijk nog eentje liggen.

    #793820

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 810

    Toeren kun je met de gewichten voor nog regelen. Is ook een kwestie van uitproberen, de 100mm schijven zijn redelijk doorsnee en makkelijk te vinden.

    #793831

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Maar dan moet je wel zwaardere rollen monteren denk ik ofniet ?

    #794180

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Of moet ik dan nog steeds rond de 5a6 gram zitten ?

    #794182

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 2950

    Is het niet verstandig om je eens heel goed te verdiepen, in hoe een vario werkt?

    Anders blijf je maar denken in onderdelen en zie je het verband niet.

    Er zijn heel veel goede artikelen geschreven op internet en als je die doorgrond… zie je dat je eigenlijk weinig hebt aan op gegeven rol gewichten.

    Als je niet precies dezelfde vario onderdelen hebt en precies dezelfde setup en precies dezelfde sproeier en ontstekings-tijdstip….. heb je niet de juiste afstelling van je vario.

    De orginele vario werkt redelijk, maar niet zo perfect zoals die van een scooter.
    Je moet je dus ook verdiepen in welke originele onderdelen er zijn en welke er het beste bij jouw setup passen.
    Martino heeft eigenlijk al aangegeven dat je “overtoeren” komt, van een niet juist gekozen overbrenging.

    Zoals gezegd ik zou me verdiepen in de materie. En dan de vario die je hebt, optimaal afstellen en de beperkingen accepteren. Of iets beters kopen zoals 90mm schijven bv.

    Het gaat er ten slotte om, dat hij lekker rijd.
    En dat je iedereen alle hoeken van het asfalt kan laten zien. šŸ™‚

    #794183

    Brian
    Topic starter
    Berichten: 169

    Ja ik ben veel aan het lezen en begin het wel te begrijpen. Maar wil niet iets kopen dat het straks helemaal niet werkt. Daarom probeer ik beetje een richtlijn te vinden zodat ik iets kan kopen wat waarschijnlijk meteen goed is. En ik krijg 2 verschillende antwoorden daardoor word het een beetje onduidelijk voor mij.

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.