opvoeren voor rookies

Home Forums Techniek Opvoeren opvoeren voor rookies

Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door SuperSi 1 week, 1 dag geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker

FL4WLESS
    Topic starter

Sinds kort een Citta gehaald. (bouwjaar rond 1980) Liep 25 en hield erg in, bleek dat er een sproeier in zat van 66. deze terug gebracht naar 53. Nu loopt hij 30. Zo op het geluid af gaande loopt de motor nu best oké.

Ik heb geen bal verstand van Citta’s (alles wat ik weet over sproeiers is een combi van internet en hulp van) maar wat is een makkelijke manier om er 10 km p/u bij op te krijgen? Het hoeft dus geen racemonster met een kromgetrokken frame en wok status te worden ;).

Las een topic over het uitvijlen van iets? is dat voor de uitlaat (in combi met zo’n city ding?) En hoeveel km p/u levert dit extra op?.

Kleinere poelie komt er nog op. Baal er alleen van dat ik dan nog meer moet inleveren op optrek kracht. Hij is al best traag. Blijkbaar bestaan er 2 soorten v snaren? 1 met een soort tandjes en 1 een “standaard” snaar (die zit er nu op)

Correct me if i’m wrong. Een hoop vragen en weinig kennis. Lijkt me super interessant om er meer van te leren, maar je moet toch ergens beginnen, dus bij deze!

Alvast bedankt voor de hulp!

Experience is power

zevenenergie
    Bijdrager

Een city ding is voldoende voor 10 erbij.  Met of zonder tanden geen verschil. De inlaat uit vijlen daar gaan de topics over. Kan zo maar 15 km schelen of meer. (afhankelijke van de rest v/d setup)

Als je haar maar goed zit. Alles ist egal wenn deine Haare gut sind. om ditt hår är rättإذا كان شعرك على حق
    Mijn knutsel perso.
    1

Florian
    Moderator

Je kunt ook een setje sterkere trekveren monteren, wat resulteert in iets sneller optrekken.

In jouw geval zou ik denk ik de inlaat vijlen icm een grotere pouli om de snelheid wat te drukken. Welke maat pouli heb je nu?

FL4WLESS
    Topic starter

Je kunt ook een setje sterkere trekveren monteren, wat resulteert in iets sneller optrekken. In jouw geval zou ik denk ik de inlaat vijlen icm een grotere pouli om de snelheid wat te drukken. Welke maat pouli heb je nu?

poelie 65. Is die nog kleiner te krijgen?
    En heb ik dan ook een nieuwe snaar nodig? De snaar is nu al niet heel erg gespannen en als ik er een kleinere poelie op doe hang hij denk ik helemaal slap?

En is het moeilijk om die trekveertjes te monteren? Zag een how-to waar ik niet veel van snap 😉

Daarnaast heb ik erg het idee dat mijn citta “begrenst” is. Zat ook al een te grote sproeier op. Zijn er nog meer van die kleine aanpassingen waardoor dat ding snel “begrenst” lijkt?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door FL4WLESS.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door FL4WLESS.
    Experience is power

Daan777
    Moderator

Poeli 60 en 55 zijn ook te verkrijgen.

Wat is jouw setup? Welke maat carburateur, welk luchtfilter enz.
    Met een slap/standaard motorblokje is poeli 65 al veel te klein. Met poeli 80 lopen bijna standaard motorblokjes al makkelijk 35km/u met lekker optrekken.
    Het motorblokje heeft standaard een 10/7 carburateur. Zonder de inlaat groter te maken heeft een 12/10 carburateur een klein beetje toegevoegde waarde. Als jij een 12/10 carburateur hebt hoef je alleen nog maar een citypower uitlaatje te monteren en dan zou hij heerlijk moeten optrekken en zeker 35 a 40kmu moeten rijden met een poeli 80. Andere trekveren op je koppelingschoentjes monteren is niet zo lastig. Met een platte schroevendraaier of een punttang moet dit je wel lukken.

FL4WLESS
    Topic starter

Poeli 60 en 55 zijn ook te verkrijgen. Wat is jouw setup? Welke maat carburateur, welk luchtfilter enz. Met een slap/standaard motorblokje is poeli 65 al veel te klein. Met poeli 80 lopen bijna standaard motorblokjes al makkelijk 35km/u met lekker optrekken. Het motorblokje heeft standaard een 10/7 carburateur. Zonder de inlaat groter te maken heeft een 12/10 carburateur een klein beetje toegevoegde waarde. Als jij een 12/10 carburateur hebt hoef je alleen nog maar een citypower uitlaatje te monteren en dan zou hij heerlijk moeten optrekken en zeker 35 a 40kmu moeten rijden met een poeli 80. Andere trekveren op je koppelingschoentjes monteren is niet zo lastig. Met een platte schroevendraaier of een punttang moet dit je wel lukken.

Kun je dit vertalen naar mensentaal? Zodra er benzine in gaat heb ik er 0 verstand van.

Als ik hij dus inderdaad “begrensd” heb ook al de sproeier vervangen naar een kleinere sproeier aangezien deze veel te groot is. Als ik er juist een grotere poelie op zet zou hij dus harder moeten gaan (sneller optrekken dus ook want hij is groter)

Hoe kun je je luchtfilter, carburateur etc. meten?
    Wat is het verschil tussen 10/7 en 12/10 carburateur?
    Als ik die  veertjes ga monteren, moet ik dan de blauwe hebben? (dus zo sterk mogelijk?)
    En is dat gewoon een kwestie van een bescherm kapje losdraaien en klaar? Dus zegmaar eerst de “kettingkast” er af draaien, dan een kapje open schroeven en klaar? of is dit net iets ingewikkelder

begin nu een heeeel klein beetje te begrijpen hoe die dingen werken, maar heb nog veel vragen 😉  Alvast bedankt!

Experience is power

FL4WLESS
    Topic starter

thumbnail_20181008_171251_resizedthumbnail_20181008_171253_resizedthumbnail_20181008_171256_resizedthumbnail_20181008_171301_resizedthumbnail_20181008_171304_resizedthumbnail_20181008_171310_resized

Alles ff nagemeten, Poelie is 70
    Ziet er wat roestig uit, maar is gelukkig niet doorgeroest. Er is zo te zien al wel mee geklooid. Zie een paar kroonsteentjes etc.

geen idee of je er wat mee kan.

En onderaan gaat de band over de standaard heen. Is dat de bedoeling? of heeft de vorige eigenaar iets flink verkeerd gedaan??

Experience is power

Florian
    Moderator

Die snaar hangt veel te strak, ik zou een pouli 80 kopen. Grote kans dat je hiervoor geen andere snaar hoeft te kopen. Je kan overigens ook het blok ‘stellen’. Je draait de moeren en het boutje van het derde ophangpunt los waardoor je het blok kan schuiven, schuif je het blok verder naar voren gaat de snaar strakker staan, blok naar achter gaat de snaar losser staan.

FL4WLESS
    Topic starter

Die snaar hangt veel te strak, ik zou een pouli 80 kopen. Grote kans dat je hiervoor geen andere snaar hoeft te kopen. Je kan overigens ook het blok ‘stellen’. Je draait de moeren en het boutje van het derde ophangpunt los waardoor je het blok kan schuiven, schuif je het blok verder naar voren gaat de snaar strakker staan, blok naar achter gaat de snaar losser staan.

Maar met een 80 trekt hij toch sneller op ipv meer snelheid?

Experience is power

si-sovrano
    Donateur

met een poelie 80 trekt je citta inderdaad sneller op. maar je snaar hangt nu zo los dat je overbrenging niet goed op het achterwiel overkomt. hierdoor verlies je veel kracht.

De snaar is dus te groot voor deze poelie. wanneer je een poelie 80 monteert, zal dit beter passen. en omdat hij strakker staat waarschijnlijk ook geen probleem meer opleveren met je zij standaard.

Probleem'n ? Poar Neem'n!
    Klik hier voor mijn perso.

Florian
    Moderator

Moest natuurlijk zijn dat de snaar veel te los hangt..

FL4WLESS
    Topic starter

Top! iedereen bedankt voor het meedenken. Ga er z.s.m. mee aan de slag!

Experience is power

SuperSi
    Bijdrager

Poelies kan je vergelijken met de versnellingen van een mountainbike.
    Groot blad achter is makkelijk weg fietsen maar weinig snelheid
    Klein blad is moeilijk wegfietsen en veel snelheid, uiteindelijk.

Houd er ook rekening mee dat een te kleine poelie te “zwaar” kan zijn voor je blok waar door deze nooit op toeren komt.

Gezien je een sproeier 66 in je carburateur had zitten heb je denk ik een maat 13/13 (66 zit hiet standaard in)
    Of dit inderdaad zo is kan je zien op de 2 schuine kantjes van de carb waar het klemboutje door heen gaat. Die zit het dichtst bij je blok.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.